New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 12K
  • Views Views: Views 772K
Transfervindue Sommer 2026
AGF skulle AGF forsøge at hente Noah Genaus. Han mangler måske lidt i opstillet, men han er god til at opsøge chancer og har en ok afslutterfod.

OB solgte Max Ejdum på 21 år til BIF for ca. 20 mio.+ evt. bonus (6 mio.). Noah Genaus er 25 år (26 år til jan) og potentialet nok ikke så stor som Ejdum -ville Noah Genaus være en ok mulighed hvis man kunne købe ham for 15 mio. + 5 mio. bonus? Eller er der for stor risiko for at det ender lidt som Badji og Gyamfi som vel har kostet 20+ mio. uden det store produkt på holdet efter 2 år?
Kæmpe ja tak til Ganaus.

Han har bevist sig på superliga-niveau, og en alder der gør at han kan skippes afsted igen uden for stort tab, hvis han kikser i AGF.

Hvem er kilden ?

Jeg er vild med Ganaus, men jeg tror desværre OB kigger sådan på det at de ikke vil sælge ham til en rival de potentielt gerne vil måle sig med - så selvom det kunne være fedt, så tror jeg ikke det er en mulighed.
Det kan jeg godt følge dig i set fra OBs side.

Men spørgsmålet er om han fik indskrevet et transferloft for at blive lokket til Danmark.

Kæmpe ja tak til Ganaus.

Han har bevist sig på superliga-niveau, og en alder der gør at han kan skippes afsted igen uden for stort tab, hvis han kikser i AGF.

Hvem er kilden ?
Jeg læste det som at brugeren bare spørger og ikke noget rygte. Jeg har længe advokeret for Ganaus. Mon ikke han gerne vil tage skridtet op til en mesterklub og europæisk fodbold. Det er ihvertfald et naturligt skridt, hvis han gerne vil tilbage til Bundesligaen inden for et par år.

Vestergaard er så ustyrligt langsom, at kontinentalpladerne løber fra ham. Han skal spille et sted, hvor de står dybt og header væk.
En spillers fart skal vel altid måles op mod det niveau han skal spille på. Er der reelt nogen der har set Vestergaard spille andet end landshold eller PL? Det ville være mærkeligt, hvis han ikke kunne begå sig i Superligaen et par år. At han så ikke er helt så oplagt som HCB er en anden sag. Dog bedre end dem vi har lige nu, trods alt, når det kun handler om at stå godt defensivt. Og som reserve for Tingager ville han jo være rigtig fin. På mange måder samme profil som Dalsgaard i sidste sæson.

En spillers fart skal vel altid måles op mod det niveau han skal spille på.
Sandt nok. Nu er det bare ikke så frygteligt mange år siden, jeg så først en superligakamp og så en kamp mellem to midterhold i Bundesligaen lige efter hinanden. I begge kampe kom der på et tidspunk en statistik om hurtigste spiller på banen.
Mellem de to kampe var det i superligaen at den højeste topfart blev skudt.

Jeg tror mange undervurdere det fysiske niveau i Superligaen; det er altså meget sjældent dét, der er problemet for danske spillere, der rykker udenlands. Det er som regel tempo i boldomgang, generel teknik og så måske noget kulturelt - vi er ikke så vant til at blive topstyret herhjemme.

Hvis Vestergaard kommer til Superligaen kan det sagtens tænkes, at han kan gøre en god figur. Men jeg vil godt sætte en fadøl på højkant på, at hans manglende fart bliver et problem og at han vil blive udstillet som langsom mindst 5 (for nu at tage et tal) gange i løbet af sæsonen.

Jeg ser heller ikke, at vi skal smide kassen efter ham og satse på ham som (eneste) HCB i denne sæson. Men udover at vi mangler en kvalificeret midtstopper lige nu, hvor Vestergaard til nød kunne tage en højre midtstopper, så mangler vi et virkelig stabilt alternativ til Tingager.

Mit gæt er dog, at Vestergaard er på vej tilbage til tysk fodbold.

Jeg ser heller ikke, at vi skal smide kassen efter ham og satse på ham som (eneste) HCB i denne sæson. Men udover at vi mangler en kvalificeret midtstopper lige nu, hvor Vestergaard til nød kunne tage en højre midtstopper, så mangler vi et virkelig stabilt alternativ til Tingager.

Mit gæt er dog, at Vestergaard er på vej tilbage til tysk fodbold.
Men hvis han kun til nød kan tage HCB er det nok en meget dyr løsning for at at have en fuldgod erstatning til Tingager eller en det sender Tinges på bænken. Det er bedre at finde en der kan spille en stærk HCB og også en havel CB. Kunne han der Dalsgaard der gik på pension ikke lige have taget en halvsæson mere? Men der er selvfølgelig andre muligheder derude.

Fik lidt travlt efter mit seneste opslag og tør ikke afvise, at det sker igen, men lidt har man vel på hjerte :)

Men syntes at have hørt flere kommentere, at CV har formået i det store at holde på truppen, og vi står godt til den nye sæson. Tror, at det var Lyden AGF, hvor én af dem mente, at CV decideret har gjort det fremragende, og man har holdt på stammen.

Nu skal dette indlæg ikke læses som CV bashing. Det er faktisk ikke intentionen, selv om jeg har udtrykt mig kritisk før. Det handler mere om, hvordan jeg tror, at vinduet udfolder sig, og ingen kan helt konkludere noget endnu. Og samtidig kan der komme nogle udviklinger, der er naturlige og som CV ikke skal klandres for, men hvorfor håndteringen bliver spændende.

For det er for tidligt at konkludere, at han decideret har holdt på stammen. Der er trods alt en stor risiko for, at vi siger farvel til:
  1. Arnstad
  2. Links
  3. Bech
I så fald har vi mistet 5-6 af vores bærende kræfter fra sidste sæson, og det er jo ikke helt at holde på stammen. Så den konklusion synes jeg, er lidt misvisende.

Igen: Læs ikke dette som bashing, for Arnstad, Bech og Links er naturlige salg, og vil givet være gode cases økonomisk.

Derfor ser jeg faktisk ikke CV’s opgave som værende at fastholde stammen, men at sikre overgang og udvikling. Her kan MA tilgang vise sig som rigtig fin, og SJ forlængelse også, da vi så er dækket ok ind på kort sigt ved salg af Arnstad og Bech. Deraf også min tidligere kritik ift manglende 9'er, da Paddys niveau imo har været faldende, og derfor er jeg ikke ked af afgangen, men af den manglende erstatning.

De fleste er vist enige om, at vores hidtidige afgange har efterladt huller på:
- HCB/CB
- 9'er

Det største spørgsmålstegn er, om Bech bliver solgt i dette vindue. Kan være, at hans nye position på 9’eren får nogle klubber til at afvente udviklingen. Men bliver han solgt, skal vi virkelig hente, da det nok bliver for tyndt med Tchamche og SJ på 10'er, men vi vil så være endnu mere svækkede på 9'er.

Tvivler på, at man sælger Bech, for vi så vil vi imo mangle to 9’ere. For imo er Borgere slet ikke klar - tidligst til foråret. Og Serra har kæmpet med skader, og niveau, så ham kan vi ikke regne med. Så vi vil både mangle et førstevalg, og et andetvalg i kamp med Serra.

Min forudsigelse for resten af vinduet er:

Ud:
  • Links
  • Arnstad
  • Badji (leje)
  • Tchamche (leje) / Serra (leje)
Ind:
  • VCB/CB (evt. leje)
  • HCB/CB (evt. leje)
  • VWB
  • 9’er
Bobler: Bech ud, og ny 10’er ind på den plads, samt angriber på leje.

Mindst to signings bliver transferfrie spillere.

Og ja, jeg mener efterhånden, at vi mangler to forsvarsspillere, og ikke kun den famøse HCB.
  • Hvad gør vi, hvis Kahl vrikker om på foden i morgen? Så skal JA jo ind på HCB, så vi kan spille AJ på VCB, og så U/19 spillere på bænken.
  • Vi har mistet Dalsgaard og Bejimo, men kun fået Callø retur. Men AJ og Mølgaard har kæmpet meget med skader. Tror vi på, at det ændrer sig
  • Vi er kun nummerisk godt dækket ind i forsvaret i et deskriptivt Excelark, men i praksis er vi hæmmede af skader
AJ har flere gange set spændende ud i optakter, men haltet i kampene. Måske det vil hjælpe ham at fokusere defensivt, og så lade 6’eren tage overlap (som JP har været inde på). For han har jo en pakke til at blive god forsvarsspiller. Det samme med Callø. Så lad os krydse fingre. Og så kan én signing i forsvaret godt være til bredden.

Så alt i alt tror jeg, at det bliver et vildt vindue, og vi står med et halvt nyt hold, når det er overstået. Og det er som sagt ikke en kritik, men naturlig udvikling.

Last edited:
Men hvis han kun til nød kan tage HCB er det nok en meget dyr løsning for at at have en fuldgod erstatning til Tingager eller en det sender Tinges på bænken. Det er bedre at finde en der kan spille en stærk HCB og også en havel CB. Kunne han der Dalsgaard der gik på pension ikke lige have taget en halvsæson mere? Men der er selvfølgelig andre muligheder derude.
Ja, at hente Vestergaard forhindrer ikke, at vi også senere i vinduet skal have hentet den rigtige løsning til HCB. Men Dalsgaard var jo heller ikke den rigtige løsning til HCB, men ham forsøgte vi alligevel at forlænge med.

Potentielt er vores problem på CB større end på HCB og en erfaren CB vil altid kunne løse en HCB eller VCB på et fint niveau, rent defensivt.

Ja, det er sket over de seneste år.
Synes faktisk det siger noget om ligaens bredde i toppen, at de havde fire hold i COL sidste år. Det er ikke noget man bare lige gør. Tænk på en større klub som Brøndby for hvem det ikke er lykkedes en eneste gang.

Målt på de seneste to sæsoner ligger de nr. 8 i Europa. Over Holland. Meget imponerende.

I øvrigt er der gennemsnitligt ikke den store forskel på om man rammer EL eller COL.
EL har to kame mere (mod ganske vidt bedre modstandere), og det giver flere bonuspoints at gå videre fra ligafasen i EL end i COL.

De 3 ekstra pladser dækker over 23% flere koefficientpoints end Danmark.
Målt på de sidste to år har Polen samlet 38% flere koefficientpoints end Danmark.
Det er ret signifikante tal.

De der datasider har jeg personligt ikke så meget fidus til. Der er jo også en dataside, der mener vi har 57% chance for at slå den polske mester ud.

Altså sidst et polsk hold har været i CL gruppespil var i 16/17 og siden da har Danmark været med 4 gange. I EL for samme periode har Danmark haft 9 hold med i gruppespillet mod Polens 2. Jeg giver sgu ikke meget for man er i CoL og spiller mod den bløde mellemvare i Europa.

Ja, at hente Vestergaard forhindrer ikke, at vi også senere i vinduet skal have hentet den rigtige løsning til HCB. Men Dalsgaard var jo heller ikke den rigtige løsning til HCB, men ham forsøgte vi alligevel at forlænge med.

Potentielt er vores problem på CB større end på HCB og en erfaren CB vil altid kunne løse en HCB eller VCB på et fint niveau, rent defensivt.
Vi er udsatte på CB, men problemet er jo at vi har en formodet sikker starter med højt niveau, så hvis vi henter en dyr spiller der reelt kun kan spille samme plads, skal en af de to profiler sidde på bænken. Det giver selvfølgelig mulighed for at hvile dem på skift, men Tingager er ikke en spiller der normalt har haft brug for mange hvil, så hvis man kunne finde en en spiller mere som Dalsgaard kan man rykke ham ind centralt ind imellem og resten af tiden også være en løsning på HCB.

Latest posts

Back