New posts

Oddset Pokalen 2024/2025

• Thread starter Thread starter andrewdk
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 527
  • Views Views: Views 39K
Oddset Pokalen 2024/2025
Kan vi ikke lave en protest på tværs af klubbernes fans? På én eller anden måde? Nå nej, jeg er vist naiv.
Jeg har flere gange skrevet med/til Claus Thomsen, dir. for Divisionsforrningen…senest dette d. 5. okt.-24:

Hej Claus Thomsen,

Har skrevet til dig før i andre sammenhænge....du plejer at svare ;-)

Går ud fra du har/eller får læst dette....budskabet fra næsten alle bakker jeg 100% op omkring:

1. Kampene skal spilles på hjemmeholdets normale bane - der kan være ganske FÅ undtagelser, men IKKE den Hillerød og Holbæk har bidraget med!!
2. Db. kampe i kvartfinalen er et MISFOSTER
3. Kampene skal ikke vises på hovedkanalen i Nicaragua...dén kan vi ikke se!

Du vil sikkert synge en sang om hvad klubberne er blevet enige om...men vi FANS må altså sige fra når der træffes dumme beslutninger!!

Han svarede:

Hej ( x )

Tak for din mail og tak for dit engagement. Det er en fornøjelse. Der er forskellige ting omkring problemstillingen. Den første er, at turneringen skal spilles færdig på de regler, den begyndte på, så ændringer kan først være fra kommende sæson. Det er godt, for så er der god tid til at tænker det igennem.

Der er generel velvilje overfor at styrke ånden i turneringen om, at der skal spilles hos det lavest rangerende hold, men også en række vanskeligheder i at regulere det. Fx at vi ikke kan definere, hvilken bane der er klubbens hjemmebane, blot hvilke krav som gælder.

De andre ting er vanskelige at ændre. Hvor det transmitteres pga. kontrakterne. Det skal vi have med i kommende forhandlinger. Den dobbelte kvartfinale er klubberne rigtigt glade for, fordi vi generelt ikke har får mange kampe i løbet af sæsonen, så der er næppe opbakning til at sætte det samlede kampantal (liga og pokal) ned.

Fortsat god dag
Claus

Det geniale ved naturvidenskab er at det kan bevises. Der er nemlig en grund til at formlen for at regne siderne i en retvinklet trekant har været den samme i nogle tusinde år.

Hvis den moderne civilisation går under og der om 1 mio. år kommer en ny, vil den have andre religioner, høre helt anden musik (hvis overhovedet) og gå i helt andet tøj. Men deres matematik og fysik m.m. ville blive nøjagtigt det samme, når de udvikler det.

Så jorden er rund fordi den i henhold til fysikkens love ikke kan have en anden form.
Du har tydeligvis aldrig mødt en flat-earther :)

Det handler fundamentalt set ikke om at tingene er som de er og at det kan bevises, man har vidst i flere tusinde år ikke bare at Jorden er (mere eller mindre) rund men også rimelig præcist hvor stor den er, men der er en masse ting man ikke personligt kan bevise fordi det kræver tid eller udstyr man ikke lige har stående bagerst i kosteskabet.

Flat-earthere og lignende kan så finde en eller anden alternativ forklaring på det man kan observere eller påpege nogle detaljer man så selv skal forklare. Jeg vil nok tøve med at sige at de får det til at lyde plausibelt, men mange vil være nød til at sige at det kan de ikke lige forklare. Jeg kan heller ikke lige på stående fod forklare hvordan man selv beregner jordens omkreds ud fra nogle skygger. En flat-earther vil så bare have en alternativ forklaring (som må være noget med at solen er tættere på og strålerne derfor ikke er parallele) og hvis man ikke må appellere til autoriteter er det ikke så nemt.

Der er selvfølgelig mere komplicerede emner end Jordens form hvor der er sværere, hvordan beviser man fx lige at vacciner virker.

Finalen skal helst vindes af et hold der har noget at gøre i Europa (som AGF-fan vil jeg tilføje 'burde have noget at gøre i Europa', så vi ikke bliver udelukket). Men på Kristi Himmelfartsdag er det fedt, hvis et lavere rangeret hold står med titlen.

Helt uenig. Pokalturneringens eksistensgrundlag og årsagen til de overhovedet spilles, er at, give små hold en mulighed for at konkurrere mod hold de ellers aldrig vil møde. Det betyder også, at når sol, måne og stjerne står helt lige, så kan der komme en overraskende vinder men det er også hele pointen og charmen.

At pokalturneringen er blevet devalueret ud fra både et økonomisk synspunkt - ekstra kamp - og ud fra et koefficient synspunkt - dobbeltopgør - er hvad der er galt med moderne fodbold. ALT skal gøres op i penge, alt handler om at tække de rige storklubber, jeg hader det som pesten.

Giv mig den gamle pokalturnering tilbage hvor der ingen dobbeltopgør er og holdene ikke kan sælge deres hjemmekampe med mindre politiet finder afholdsen uansvarligt. Giv mig i det mindste lidt old school fodboldcharme igen.

Helt uenig. Pokalturneringens eksistensgrundlag og årsagen til de overhovedet spilles, er at, give små hold en mulighed for at konkurrere mod hold de ellers aldrig vil møde. Det betyder også, at når sol, måne og stjerne står helt lige, så kan der komme en overraskende vinder men det er også hele pointen og charmen.

At pokalturneringen er blevet devalueret ud fra både et økonomisk synspunkt - ekstra kamp - og ud fra et koefficient synspunkt - dobbeltopgør - er hvad der er galt med moderne fodbold. ALT skal gøres op i penge, alt handler om at tække de rige storklubber, jeg hader det som pesten.

Giv mig den gamle pokalturnering tilbage hvor der ingen dobbeltopgør er og holdene ikke kan sælge deres hjemmekampe med mindre politiet finder afholdsen uansvarligt. Giv mig i det mindste lidt old school fodboldcharme igen.
De pokalfinaler man husker bedst, eller måske overhovedet har gidet at se, udover dem med AGF, tror jeg ofte vil være dem med en overraskelse. I det hele taget er det i høj grad overraskelserne der giver liv til turneringen. Randers vandt vist engang som førstedivisionshold og det har måske haft en betydning for at de siden etablerede sig som fast Superligahold. Fordi det er den turnering hvor overraskelsen mest sandsynligt kan forekomme kan den dermed også være med til at rykke lidt ved nogle hierarkier og det er helt afgørende for fodbolden at det ikke er statisk. Det er i virkeligheden også meget sjældent at finalisterne og ikke mindst vinderen for alvor er en overraskelse, men muligheden for at det sker og overraskelserne undervejs er er det der gør Pokalturneringen til noget særligt. Ind imellem har vi brug for en sensation på Riisvangen eller en mudderkamp i Brabrand.

Last edited:
De pokalfinaler man husker bedst, eller måske overhovedet har gidet at se, udover dem med AGF, tror jeg ofte vil være dem med en overraskelse.

Det tror jeg er forkert.

Det vi synes er charmerende ved turneringen er når de små hold overrasker. Det der er uinteressant ved turneringen er runden efter, når de hold ryger ud på røv og albuer i en ensidig affære.

Radio 4 prøvede med lokalt indhold langt fra København. Men ingen i Vejen gider høre lokalstof fra Thisted.

Det tror jeg er forkert.

Det vi synes er charmerende ved turneringen er når de små hold overrasker. Det der er uinteressant ved turneringen efter, når denne hold ryger ud på røv og albuer i en ensidig affære.

Radio 4 prøvede med lokalt indhold langt fra København. Men ingen i Vejen gider høre lokalstof fra Thisted.
Du slukker selvfølgelig nok hvis der står 3-0 til favoritten efter første halvleg, men så længe der kan ske en sensation er det da lidt interessant og jeg tror da nok det vil være den vinder man så vil kunne huske i årevis. Den seneste finale jeg kan huske før den sidste år var i 2016 og det er også fordi jeg ikke er så interesseret i endnu en kamp med de sædvanlige hold, men det fortæller jo også at det i virkeligheden meget sjældent forekommer at der for alvor er en stor overraskelse. Sønderjyske vandt for nogle år siden, så det er på det niveau at “katastrofen for Danmarks koefficientpoint” opstår. Vi lider selvfølgelig også lidt under at have så få Europæiske pladser, hvis der var et par stykker mere tror jeg man ville være mindre bekymret for at den ene går til et mindre hold, nu er vi med vores turneringsform ude i at tredjepladsen måske ikke kommer i Europa.

Den seneste finale jeg kan huske før den sidste år var i 2016 og det er også fordi jeg ikke er så interesseret i endnu en kamp med de sædvanlige hold, men det fortæller jo også at det i virkeligheden meget sjældent forekommer at der for alvor er en stor overraskelse.
Jeg har det på samme måde. Men det tror jeg har meget mere at gøre med generel mætning, end hvilke hold der spiller.

Som knægt var der Tipslørdag med én kamp fra England. Så kom TV2 med Italiensk fodbold, der var P3 Sport, og så videre. Vi var nogen, der kunne se Anpiff og Ran og dermed Bundesliga.

Der var indendørs fodbold i TV med Døllefjeldemusse osv.

Nu er der så mange kampe at jeg - og sikkert også mange andre - kun gider se egne hold spille, dvs AGF og Liverpool. Og pga @#$$&#@ Amazon Prime ser jeg ikke ret meget Liverpool.

Den bedste måde er nok at give pokalturneringen til HBO og få dem til at flette nøgne damer ind ved alle lejligheder under kampene. Men så ville jeg sikkert stadig ikke kunne huske vinderne

Det vi synes er charmerende ved turneringen er når de små hold overrasker. Det der er uinteressant ved turneringen er runden efter, når de hold ryger ud på røv og albuer i en ensidig affære.
Der er jeg altså ikke enig og tror heller ikke jeg er alene om det: vi griner da stadig over Brøndbys nedtur i Skagen og vil gøre det længe!
Og ærger os stadig over når AGF er røget ud til en modstander, der aldrig burde kunne vinde - men gjorde det.
Hvis det underrtippede hold så ryger ud runden efter, er det da også en del af charmen og kun til ærgrelse for gamle sure mænd på AGF forum :D

Jeg har det på samme måde. Men det tror jeg har meget mere at gøre med generel mætning, end hvilke hold der spiller.

Som knægt var der Tipslørdag med én kamp fra England. Så kom TV2 med Italiensk fodbold, der var P3 Sport, og så videre. Vi var nogen, der kunne se Anpiff og Ran og dermed Bundesliga.

Der var indendørs fodbold i TV med Døllefjeldemusse osv.

Nu er der så mange kampe at jeg - og sikkert også mange andre - kun gider se egne hold spille, dvs AGF og Liverpool. Og pga @#$$&#@ Amazon Prime ser jeg ikke ret meget Liverpool.

Den bedste måde er nok at give pokalturneringen til HBO og få dem til at flette nøgne damer ind ved alle lejligheder under kampene. Men så ville jeg sikkert stadig ikke kunne huske vinderne
Ja der er en generel mætning der gør mange kampe uinteressante, især selvfølgelig indtil det spidser til sent i sæsonen eller cupturneringen og det har sikkert også noget at gøre med det, at jeg formentlig slet ikke vil gide at se fx FCK-FCM i en pokalfinale. Jeg er så også en af dem der kan finde på at tænde for bundkampen fremfor topkampen og hvis jeg fx lytter til Mediano er det indslaget om FCK jeg er mest tilbøjelig til at spole henover. Det er nok ikke helt normalt, men jeg var i Danmark og bemærkede at TV2 stort set ikke kunne lave en sportsudsendelse uden at snakke FCK og den slags giver en eller anden form for mætning så jeg ikke gider høre mere om dem der kun er relevant for deres fans. Andre kan sikkert i et vist omfang have det sådan om AGF, men for mig er det meste i Superligaen nok i bund og grund kun interessant i relation til AGF. Derfor hjælper det så også i en pokalturnering at der er andre gode historier end at en favorit vandt og gik videre.

Der er jeg altså ikke enig og tror heller ikke jeg er alene om det: vi griner da stadig over Brøndbys nedtur i Skagen og vil gøre det længe!
Og ærger os stadig over når AGF er røget ud til en modstander, der aldrig burde kunne vinde - men gjorde det.
Hvis det underrtippede hold så ryger ud runden efter, er det da også en del af charmen og kun til ærgrelse for gamle sure mænd på AGF forum :D
Vi havde det oppe at vende for kort tid siden. Skagens sejr over Brøndby var faktisk før de nuværende regler om at lavest placerede hold får hjemmebane. Kampen blev spillet på Brøndby stadion.

Jeg synes også, at det er en uskik, når de lavere holds hjemmebanefordel opgives, men jeg er ikke nær så meget modstander af dobbeltkampene, som jeg egentligt troede, jeg ville være.

Sidste sæsons to gange dobbeltopgør var blandt sæsonens største oplevelser og det igangværende dobbeltopgør mod Brøndby er altså også meget fedt. (Knap så meget hvis AGF ryger ud selvfølgeligt.)

Hånden på hjertet: De giver mere, synes jeg, end de koster på charmen.

Jeg synes også, at det er en uskik, når de lavere holds hjemmebanefordel opgives, men jeg er ikke nær så meget modstander af dobbeltkampene, som jeg egentligt troede, jeg ville være.

Sidste sæsons to gange dobbeltopgør var blandt sæsonens største oplevelser og det igangværende dobbeltopgør mod Brøndby er altså også meget fedt. (Knap så meget hvis AGF ryger ud selvfølgeligt.)

Hånden på hjertet: De giver mere, synes jeg, end de koster på charmen.

Sidste sæsons opgør mod BIF i 1.opgør endte 2-0, men var jo slet ikke så nervepirrende, som opgøret i Brøndby. Sådan er det bare - når intet afgøres i kamp 1.

Og vi vandt rigtig flot og sikkert 2-0 hjemme i Aarhus, og vupti 2-0 BIF foran hurtigt i Brøndby, og så var hele den kamp jo udlignet - og det var ekstremt spændende.
Jeg kan ikke se hvad den ekstra kamp giver af ekstra spænding. Det var jo bare en kunstig "linje" i den kamp 2, at BIF var foran 2-0 - og AGF med 1 mål kunne gå videre.

Det gør at de små hold nærmest ingen chance har, og det gør i hvert fald min personlige interesse for den første kamp ret lille.
Vi kunne have spillet 1-1 eller tabt 0-1, og jeg synes stadig først det bliver rigtig spændende i morgen.

Brabrand og Viborg kunne have været i forlænget spilletid i Brabrand - i et regulært drama... efter 1-1 i Brabrand.
I stedet skulle det afgøres i kamp 2 i Viborg, og Viborg vandt 6-0 nærmest uden at prøve. Det synes jeg siger alt omkring de kampe hvor styrkeforholdet imellem klubberne er stor.

Og vi vandt rigtig flot og sikkert 2-0 hjemme i Aarhus, og vupti 2-0 BIF foran hurtigt i Brøndby, og så var hele den kamp jo udlignet - og det var ekstremt spændende.
Jeg kan ikke se hvad den ekstra kamp giver af ekstra spænding. Det var jo bare en kunstig "linje" i den kamp 2, at BIF var foran 2-0 - og AGF med 1 mål kunne gå videre.
Jeg ved ikke, om det som sådan gav ekstra spænding, men jeg synes, at den første kamp var fed, og jeg synes, at den anden kamp (efter pausen, i hvert fald) også var fed.

To fede kampe > én fed kamp.

Jeg ved ikke, om det som sådan gav ekstra spænding, men jeg synes, at den første kamp var fed, og jeg synes, at den anden kamp (efter pausen, i hvert fald) også var fed.

To fede kampe > én fed kamp.
Men tror ikke man har det på samme måde mod Frederica.

At vi har mødt BIF i de to dobbeltopgør i kvartfinalerne gør jo noget ved den oplevede spænding :D

The fix is in 🫣😁

Jeg holder med Silkeborg, men det ville nu være en absurd, men morsom, begivenhed, hvis finalen skulle afvikles for tomt stadion.

Hvis vinderen bliver i top 3, så er 4.pladsen til europæisk.
Der ser jeg FCK have bedst chance for at gavne AGF.

Holder ikke med nogen af dem. Men tænker på hvad der kan gavne os.
Bliver vi 3'er og FCK/BIF vinder pokalen og slutter i top 3 også, så er vi direkte videre.
og selv som 4'er får vi en playoff.

Bliver vi 3'er og FCK/BIF vinder pokalen og slutter i top 3 også, så er vi direkte videre.
Du taler fornuft, men jeg er ikke modtagelig, når det gælder Gentofte/Frederiksberg og fjenden. 😈

Det er uden tvivl det scenarie vi skal håbe på, som det ser ud nu.
Det vil dog gøre ondt, at se FCK overhale os, som dem med flest pokaltitler.
En rekord vi med undtagelse af seks år i 80erne, har haft siden pokalen blev indført i 1955.

Vi vil dog stadig kunne prale af at være den klub med flest pokaltitler.

Superligaen er dog afsluttet når pokalfinalen spilles, så i den perfekte verden slutter vi som minimum nummer 2,
så vi frit kan holde med et andet hold end FCK i pokalfinalen ;)

Latest posts

Back