New posts

Lidt nyt fra træningsbanen

• Thread starter Thread starter Di Stefano
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 189K
Lidt nyt fra træningsbanen
- Jeg synes, vi fik set hvilken type spiller Markus [Solbakken] er. Han vil gerne have bolden, og han tilbyder sig hele tiden. Han vil gerne spille frem i banen og hele tiden være spilbar. Så det synes jeg var en fin start for ham.

Glæder mig til at se ham for os - tror det bliver rigtig godt👌

Ser man på hans stats (måske eliteserien for større sample), så ser han virkelig pasningssikker ud og kan også slå en lang aflevering. Samtidig ser det ud som om han både kan tackle og drible lidt👍 Så må JP få lært ham noget om assist og mål😁

Står Solbakken beskrevet som 6'er i artiklen - med (udefra opfattet) elendig boldomgang og hele pakken af dårligdomme mange mener at kende fra NP? Eller hvordan fremgår det?

Jeg er spændt på hvordan Solbakken lader på holdet. Det lød i Stiftens podcast som et ret sent køb, der ikke nødvendigvis var specielt godt forberedt. Alligevel har jeg en fin fornemmelse af godt niveau og fit - men også fordi jeg ignorerer de potentielt problematiske budskaber.

Men deres beskrivelse er mere Arnstadsk, med mere offensiv styrke og færre defensive løb. Det står i kontrast til historien om en 6'er.
Jeg ser han som en 6’er med god boldomgang og god til at holde flow i spillet. Om han, ligesom Poulsen, har udfordringer på bolden når rummene er mindre. Det ved jeg ikke.

Han passer sikkert rigtig godt ind sammen med Poulsen, og når vi typisk har 5 spillere foran dem, så passer det fint.

Måske mere en Poulsen afløser (udløb til sommer) på sigt, end Madsen afløser.

Hvis man prøver at følge CV’s logik omkring spillere der kan varetage flere positioner, så kan det måske godt hænge sammen, Carstensen spiller ude af position, men det lød på udtalelsen fra Jakob Poulsen til AGF Walk arrangementet, at man nok ender med at skrive kontrakt med en spiller fra Mali, mon ikke dette er Mo Camarra, der også kan dække venstre CB, og så er der egentlig back-up på alle positioner:

Hansen | Wahlstedt
Mølgaard | Abbew - Tingager | Dalsgaard - Kahl | Camarra
Beijmo | Andersen - Poulsen | Solbakken - Yakob | Arnstad - Links | Carstensen
Bech | Tchamche - Mortensen | Serra - Emmery | Jørgensen
Badji og Hutters er ude, og man kan diskutere de udfordringer der vil opstå i tilfælde af skader og karantæner på nøglepositioner, men med den nuværende trup, vil det godt kunne lade sig gøre at spille igennem en sæson, og så kan det jo være at der nu er plads til en spiller eller to fra akademiet, hvis der er nogen der brænder igennem der.

Så ved jeg godt at Arnstad er flyttet væk fra den position hvor han har gjort det fantastisk, men det skal ikke ses som en idealopstilling men mere som et Depth-chart over robustheden i truppen - alle spillere kan varetage de positioner hvor de er placeret, på superliganiveau.
Største spørgsmålstegn med ovenstående er om Mølgaard, yakob og andersen kan spille og sekundært hvor mange minutter. derudover at vi rent faktisk får ham fra Mali.

Andet spørgsmål er hvor vi vil opleve det største kvalitetstab i tilfælde af skade.

Hvis man prøver at følge CV’s logik omkring spillere der kan varetage flere positioner, så kan det måske godt hænge sammen, Carstensen spiller ude af position, men det lød på udtalelsen fra Jakob Poulsen til AGF Walk arrangementet, at man nok ender med at skrive kontrakt med en spiller fra Mali, mon ikke dette er Mo Camarra, der også kan dække venstre CB, og så er der egentlig back-up på alle positioner:

Hansen | Wahlstedt
Mølgaard | Abbew - Tingager | Dalsgaard - Kahl | Camarra
Beijmo | Andersen - Poulsen | Solbakken - Yakob | Arnstad - Links | Carstensen
Bech | Tchamche - Mortensen | Serra - Emmery | Jørgensen
Badji og Hutters er ude, og man kan diskutere de udfordringer der vil opstå i tilfælde af skader og karantæner på nøglepositioner, men med den nuværende trup, vil det godt kunne lade sig gøre at spille igennem en sæson, og så kan det jo være at der nu er plads til en spiller eller to fra akademiet, hvis der er nogen der brænder igennem der.

Så ved jeg godt at Arnstad er flyttet væk fra den position hvor han har gjort det fantastisk, men det skal ikke ses som en idealopstilling men mere som et Depth-chart over robustheden i truppen - alle spillere kan varetage de positioner hvor de er placeret, på superliganiveau.
I dit depth chart er der bl.a en spiller der ikke er på kontrakt, og som man har set 60-70 minutter i en reservekamp mod Randers. Dertil er der en spiller der måske kan spille i Januar. En Mølgaard der er på vej tilbage fra en skade. En Yakob der har været ude i mere end 700 dage. En Badji der her misset slutningen af sidste sæson, og hele denne sæson indtil videre.

Så der skal virkelig roteres blandt de 16-17 markspillere der er klar.

Mads Emil Madsen lå også dybt i de seneste kampe sammen med Nicolai Poulsen, så det er nok nogle mindre tilretninger, JP taler om, når han gerne vil have Solbakken til at løbe frem, når han slipper bolden. Når man ser video fra Solbakkens tid i Norge, så ligner han ikke en, der ikke gerne vil gå med offensivt.

Så jeg forestiller mig slet ikke, at vi har købt os til et dilemma, hvor vi står med to 6'ere, der begge tænker og spiller for defensivt.

Når jeg læser, hvad både JP og Solbakken siger i artiklen, så får jeg også det indtryk, at Solbakken hent naturligt tænker fremadrettet i sit spil. Jeg forstår ham mere som en slags Pirlo end som en slags Poulsen under David Nielsen.

Jeg tænker, at han henover efteråret kommer til at arbejde med at tillære sig nogle flere offensive løb, men jeg gætter på, at han har det fremadrettede spil i sig.

Iøvrigt tror jeg, det er alt for tidligt at spekulere i, hvem der starter om 14 dage mod Viborg. Jeg kan godt se Solbakken starte med Poulsen i et scenarie, hvor man kan rykke Arnstad tilbage, når Solbakken løber tør for strøm - hvis ikke Yakob er klar.

Iøvrigt bliver det spændende med Yakob og evt. spilletid for Iran.

I dit depth chart er der bl.a en spiller der ikke er på kontrakt, og som man har set 60-70 minutter i en reservekamp mod Randers. Dertil er der en spiller der måske kan spille i Januar. En Mølgaard der er på vej tilbage fra en skade. En Yakob der har været ude i mere end 700 dage. En Badji der her misset slutningen af sidste sæson, og hele denne sæson indtil videre.

Så der skal virkelig roteres blandt de 16-17 markspillere der er klar.

Der skal helt sikkert roteres blandt de spillere, der er klar.

Men hvis man har tiltro til, at Yakob, Mølgaard og Andersen skal spille en rolle i læbet af efteråret/i denne sæson, kan jeg godt forstå, man ikke køber flere spillere. Så ville man, når alle var klar, ende med en trup, der var så bred, at talenterne ville få længere til spilletid.

Jeg synes, det ligner et helt bevidst og strategisk valg.

Jeg gætter også på, at Camara kommer på kontrakt. Den prøvetræning har varet så tilpas længe, at andet ikke giver mening. men om han er klar til at indgå i førsteholdstruppen er svært at soge noget om.

Iøvrigt bliver det spændende med Yakob og evt. spilletid for Iran.

Deres landshold er måske ikke i top-klasse men jeg kan ikke undlade at tænke, de måske har dårlig samvittighed over han blev skadet. Måske de har udtaget ham som en lille undskyldning og naturligvis for at se hvor han er i forløbet.

Jeg kender ikke mediet men der er en artikel omkring hans udtagelse her https://sportmagasinet.dk/kevin-yakobs-vej-tilbage-til-toppen-fra-skade-til-landsholdet/

Der skal helt sikkert roteres blandt de spillere, der er klar.

Men hvis man har tiltro til, at Yakob, Mølgaard og Andersen skal spille en rolle i læbet af efteråret/i denne sæson, kan jeg godt forstå, man ikke køber flere spillere. Så ville man, når alle var klar, ende med en trup, der var så bred, at talenterne ville få længere til spilletid.

Jeg synes, det ligner et helt bevidst og strategisk valg.

Jeg gætter også på, at Camara kommer på kontrakt. Den prøvetræning har varet så tilpas længe, at andet ikke giver mening. men om han er klar til at indgå i førsteholdstruppen er svært at soge noget om.
Altså truppen er 20 markspillere. Med to spillere der lige er blevet seniorer.

Med de skader der er pt, er hele truppen automatisk udtaget til næste kamp - det er endda hvis man forudsætter Mølgaard er klar til Superligaen. Er han ikke helt det endnu, så skal der hentes en U19 spiller op. Hvis Mølgaard er med i kamptruppen, så er der 2 mand der ikke er klar til mere end 30 minutter (Mølgaard og Yakob), samt Badji og Serra der ikke har spillet mange minutter længe og Solbakken der også skal spilles i form.

Så jeg tror ikke en tilgang mere havde gjort den store forskel.

Deres landshold er måske ikke i top-klasse men jeg kan ikke undlade at tænke, de måske har dårlig samvittighed over han blev skadet. Måske de har udtaget ham som en lille undskyldning og naturligvis for at se hvor han er i forløbet.

Jeg kender ikke mediet men der er en artikel omkring hans udtagelse her https://sportmagasinet.dk/kevin-yakobs-vej-tilbage-til-toppen-fra-skade-til-landsholdet/
Ja. Måske de har dårlig samvittighed. Det første år her hans løn dog været dækket af et forbund.

Jeg fatter simpelthen ikke, at det er så stor en ære for ham, at spille på det landshold at han rejser til Asien for at spille mod Hong Kong og måske Fiji.

Står Solbakken beskrevet som 6'er i artiklen - med (udefra opfattet) elendig boldomgang og hele pakken af dårligdomme mange mener at kende fra NP? Eller hvordan fremgår det?

Jeg er spændt på hvordan Solbakken lader på holdet. Det lød i Stiftens podcast som et ret sent køb, der ikke nødvendigvis var specielt godt forberedt. Alligevel har jeg en fin fornemmelse af godt niveau og fit - men også fordi jeg ignorerer de potentielt problematiske budskaber.

Men deres beskrivelse er mere Arnstadsk, med mere offensiv styrke og færre defensive løb. Det står i kontrast til historien om en 6'er.
Det er da ikke en låst artikel er det? Ellers er JP's vigtigste citater her:
Jeg fik set, hvilken type spiller, han er. Han vil rigtig gerne have bolden, tilbyder sig hele tiden og vil gerne spille frem i banen. Det er positivt. Det var en fin start for ham. Der var ikke mange fejl, men han skal lære, at han gerne må tage nogle løb frem i banen, når han har afleveret. Det er tydeligt, at han gerne vil stå dybt i banen, så det kommer vi til at arbejde på i den kommende tid.
Ser du ham spille fra start mod Viborg?

- Det må vi se til. Han har ikke spillet meget, så vi skal have ham i gang, og vi har masser af tålmodighed. Tanken var, at han kun skulle have spillet 45 minutter mod Brabrand, men han så frisk ud og fik lidt mere, så det var positivt
Jeg har fuld respekt for, at det er det muliges kunst, men jeg tror man var gået efter en lidt anderledes profil, hvis man helt frit kunne vælge. På den anden side er der også en styrke i, at vi nu har en reel erstatning til NP, som jeg personligt synes bliver undervurderet.

Men lidt sjov anekdote i øvrigt i Det Hvide Snits transferpodcast (podCarsten), hvor CV fortæller Dennis Bjerre en masse om, hvordan han har kendt Markus Solbakken, siden han var 1 år. Han bliver så spurgt, hvad han ved om ham som fodboldspiller. "Næsten ingenting", siger CV. "Det har jeg folk til." Siger også lidt om, at det måske er lidt skævt at vurdere sportschefer alene ud fra deres indkøb. De er ikke bedre end deres folk. Men dem ansætter de selvfølgelig også selv.

En anden sjov ting er i øvrigt, at Markus Solbakken åbenbart taler perfekt dansk. Det er lidt sjovt, når nu hans far var berygtet for slet ikke at kunne lære det.

En anden sjov ting er i øvrigt, at Markus Solbakken åbenbart taler perfekt dansk. Det er lidt sjovt, når nu hans far var berygtet for slet ikke at kunne lære det.
Der ligger et interview med ham på play+. Han lyder som det han nok er: en knægt der har haft hele sin barndom i København. Han var sgu nok bedre på dansk end norsk som barn.

Det er da ikke en låst artikel er det? Ellers er JP's vigtigste citater her:

Jeg har fuld respekt for, at det er det muliges kunst, men jeg tror man var gået efter en lidt anderledes profil, hvis man helt frit kunne vælge. På den anden side er der også en styrke i, at vi nu har en reel erstatning til NP, som jeg personligt synes bliver undervurderet.
Det kan godt være, du har ret. Men når vi har Polle, Yakob og Arnstad, og mangler en spiller til at udgøre den 4. mand til 2-3 pladser, ville du så helst have en offensiv eller en mere defensiv type til den kvartet? Jeg ville ikke blive overrasket, hvis vi er gået efter at erstatte MEM med en spiller med lidt bedre defensive kompetencer, når vi nu fik den mulighed.

I øvrigt er det lidt ærgerligt, at Haugstrup åbenbart ikke er det oplagte talent til at være fremtidens mand på den midtbane (som jeg forstår det på de brugere, der har mest kendskab til talenterne). I fremtiden skal akademiet meget gerne være leveringsdygtige i spillere, der har potentiale til at blive rigtig gode superligaspillere (og have stort transferpotentiale) på næsten alle pladser.

Det kan godt være, du har ret. Men når vi har Polle, Yakob og Arnstad, og mangler en spiller til at udgøre den 4. mand til 2-3 pladser, ville du så helst have en offensiv eller en mere defensiv type til den kvartet? Jeg ville ikke blive overrasket, hvis vi er gået efter at erstatte MEM med en spiller med lidt bedre defensive kompetencer, når vi nu fik den mulighed.

I øvrigt er det lidt ærgerligt, at Haugstrup åbenbart ikke er det oplagte talent til at være fremtidens mand på den midtbane (som jeg forstår det på de brugere, der har mest kendskab til talenterne). I fremtiden skal akademiet meget gerne være leveringsdygtige i spillere, der har potentiale til at blive rigtig gode superligaspillere (og have stort transferpotentiale) på næsten alle pladser.
Hvis vi har Polle, Yakob og til dels Arnstad til den rolle, så vil det mest naturlige være, at hente en decideret 6'er.

Men når vi har Polle, Yakob og Arnstad, og mangler en spiller til at udgøre den 4. mand til 2-3 pladser, ville du så helst have en offensiv eller en mere defensiv type til den kvartet?
Jeg er jo selv lidt i tvivl. Det kommer også an på, om JP tænker på sigt at ændre til en 4-3-3 (4-1-2-1). I den 343 vi spiller lige nu, synes jeg det er ret oplagt, at begge spillere helst skal være tovejsspillere (jeg er med andre ord ikke enig med Thomas K i, at det er rene 6'ere). Jeg synes NP har klaret omstillingen ret flot i forhold til at komme længere frem på banen, men han kommer jo ikke til at lave løb i feltet, og det gør Solbakken nok heller ikke. Så hvis vi spiller med de to vil rigtig meget offensivt komme til at afhænge af 10'erne og 9'eren.

• Like
Reactions: fsc
JP vil gerne have mindst en af dem til at bryde kæderne og gå med frem. Det er ikke deres styrkeside.
Det kan man da også sagtens som 6'er, specielt når man spiller med to af dem.

Men det ændre altså ikke på, at de som udgangspunkt er sideordnet inde på midten. Ej heller, at selvom de tager løbene med bolden frem i banen, så er det med spillet foran sig, og ikke så meget med spillet bag sig. Altså de bryder kæder med bolden, ikke så meget med løb.

De der 8'er løb som f.eks. Anderson tog i stopr stil sidste år, hvorefter (typisk) Beijmo slog en bold i dybden til ham, dem ser man ikke på samme måde i det her system - om det så er Madsen, SOlbakken eller Poulsen. Nicolai Poulsen har 174 succesfulde afleveringer på modstanderens banehalvdel, og Mads Emil 170.

Latest posts

Back