New posts

Landsholdstråden

• Thread starter Thread starter ramloser
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 125K
Landsholdstråden
Det var et trænervalg at undlade Froholdt og Andersen mod Hviderusland. Det var et trænervalg, at stille med en dårlig spillende Eriksen og Wind mod samme modstander. Det kan i sidste ende koste en slutrunde, det er himmelråbende stupid og mange påpegede det før kampen.

Det var tæt på en drømmegruppe, hvor modstanderne har været lige så ringe, som vi regnede med og nu står vi her efter 2 missede matchbolde og skal spille 2 knald eller fald playoff kampe.
Det er elendigt af trup og trænerstab.

Jeg kan sagtens overvurdere Sverige men jeg ser et svensk landshold som kun kan blive bedre mens jeg ser et dansk landshold spille til niveau og det niveau er ikke godt. Derfor vil jeg have Sverige som favorit ikke i dag men til marts og derfor vil jeg meget gerne undgå dem.
- og Hjulmand. Jeg troede han havde karantæne, da han ikke var med fra start.

Jeg kan sagtens overvurdere Sverige men jeg ser et svensk landshold som kun kan blive bedre mens jeg ser et dansk landshold spille til niveau og det niveau er ikke godt. Derfor vil jeg have Sverige som favorit ikke i dag men til marts og derfor vil jeg meget gerne undgå dem.

Måske lidt flabet, men havde bygger du din tiltro til Sverige på? Andet end to gode angriber navne? Truppen er ud over det ganske ordinær.

Dk, mangler helt klart den der ene stjerne man kan bygge op om, men har en stabilt trup med specielt, en på papiret, ret stærk midtbane. Samt de centrale forsvar.

Ud fra trup vil jeg klart vurdere DK bedre end Sverige, og endda også ud fra kvallen her (hvor du kun kan beskylde Jon for 4 af kampene).
Jeg kan intet se (ud over de to navne i angrebet) der gør Sverige til et bedre hold end DK (heller ikke Island eller Finland)

Måske lidt flabet, men havde bygger du din tiltro til Sverige på? Andet end to gode angriber navne? Truppen er ud over det ganske ordinær.
Ja, trupmæssigt minder Sverige meget om Danmark men forskellen er netop de 2 verdensklassespillere som i tætte kampe kan afgøre dem. Vi manglede i høj grad en offensiv spiller med høj kvalitet.
Isak eksempelvis tror jeg, bliver giftig nu når hele transfersagaen og den sene ankomst til Liverpool er kommet på afstand mens en Gyökeres bare bliver bedre og bedre for Arsenal.

Vi er leverpostej over hele linjen men bevares hvis PEH er inspireret - hvilket han lidt for ofte ikke er - og Isaksen kan bygge mere på og en Højlund udvikler sig mere og det er pivnødvendigt, så står vi da bedre men uanset hvad har vi ikke en Haaland, Ødegaard, Isak eller Gyökeres.

Ja, trupmæssigt minder Sverige meget om Danmark men forskellen er netop de 2 verdensklassespillere som i tætte kampe kan afgøre dem. Vi manglede i høj grad en offensiv spiller med høj kvalitet.
Isak eksempelvis tror jeg, bliver giftig nu når hele transfersagaen og den sene ankomst til Liverpool er kommet på afstand mens en Gyökeres bare bliver bedre og bedre for Arsenal.

Vi er leverpostej over hele linjen men bevares hvis PEH er inspireret - hvilket han lidt for ofte ikke er - og Isaksen kan bygge mere på og en Højlund udvikler sig mere og det er pivnødvendigt, så står vi da bedre men uanset hvad har vi ikke en Haaland, Ødegaard, Isak eller Gyökeres.

Netop det med enkelte store navne har vi vel aldrig været kendte for? Alligevel er vi med til langt flere slutrunder end vi misser.

Sverige, Norge, Tyrkiet, Italien osv har på det sidste haft store kæmpe profiler, men de fejler stadigvæk ofte at komme med til slutrunder, det har vi trods alt ikke gjort længe.

Last edited:
Det var et trænervalg at undlade Froholdt og Andersen mod Hviderusland. Det var et trænervalg, at stille med en dårlig spillende Eriksen og Wind mod samme modstander. Det kan i sidste ende koste en slutrunde, det er himmelråbende stupid og mange påpegede det før kampen.

Andersen var et underligt fravalg, men sygdom kan have været en faktor.

Eriksen og Wind var underlige valg, men så alligevel ikke helt.

mht Wind: Højlund var ude, Bierith kan ikke løbe på banen uden at dive når han krydser sidelinjen og hvis Wind kan blive genstartet kunne han blive et aktiv.

Mht Eriksen: han har haft stor betydning for holdet og har leveret nogle af de ekstraordinære ting, der afgør kampe. Han virker helt væk, men hvis man kunne få ham i gang, er der igen noget at hente.

Det er frustrerende. Landstræneren undervurderer Belarus, men er dels så skræmt defensivt at han ikke tør risikere noget mod Skotland, og så hæmmet offensivt at han forsøger at jumpstarte helt døde batterier, fordi de har kunnet mere end alm leverpostej, som er hvad han ellers kan udtage.

Grønbæk virkede som et friskt pust, men han er mere lidt for god til Superligaen, end god nok til landsholdet.

Dorgu er en spændende case. Han kan meget offensivt, men langt mindre defensivt. Når centerforsvsret er presset med en gammel Kent Nielsen-Vestergaard, er det lige friskt nok med Dorgu som venstre back - det må være wingback eller wing.

Det irriterer mig lidt at Dalsgaard Damsgaard spiller så godt igen, jeg havde ellers købt fuldt ind på David Nielsens kritik de seneste par år. Men det er glimrende han er i gang igen og når Eriksen ikke kan, er det vigtigt at have en med noget X-faktor. Isaksen er også vigtig for holdet, med sine udfordringer. Men hvad gør landstræneren, når Dalsgaard Damgaard og Isaksen er flade?

Finland vandt så til gengæld på Malta og havde også rigeligt med chancer til at vinde igen. De slog også Polen og Litauen i denne kvalifikation, så selvom vi kan blive enige om at de ikke er fantastiske, så har de så rigeligt kunnet konkurrere med Sverige i denne kvalifikation. Island havde en direkte kamp om 2. pladsen i sidste runde og gjorde det selvsagt også bedre.
Som længerevarende bosat i Finland tager jeg meget gerne en indgående diskussion af finsk fodbold både på klub- og landsholdsplan. Jeg er dog ikke sikker på, at dette er det rette forum.

Derfor må du gerne tro mig på mit ord - og jeg har altså set langt de fleste minutter under Jacob Friis, fra VM-kvalkampene til tirsdagens ørkenvandring af en venskabskamp mod Andorra - når jeg siger, at Finland pt er meget langt fra det niveau, de havde for 3-5 år siden. På positivsiden har de mange unge spillere, der udgjorde stammen på det U21-hold, der spillede EM i sommers, og det nuværende U21-hold er også lovende, så der er flere på vej. Der er derfor i landet en berettiget forventning om, at Finland også vil være markant bedre om 3-5 år, end de er lige nu. Men lige nu er de altså milevidt fra Sverige, især hvis Sverige kan få bare lidt mere ud af det.

Sagt på en anden måde: Der findes ikke én spiller blandt AGFs bedste 14-15 spillere, der ikke ville gå direkte ind i den nuværende finske landsholdstrup. Til gengæld er der adskillige spillere i den finske startopstilling, der ikke ville få en plads i en skadesfri AGF-kamptrup.

Og for lige at gøre indlægget en lille smule mere relevant og fremtidsrettet: Finland var heldige med at møde et polsk hold i decideret krise før sommeren. Det polske hold, der udspillede Finland i efteråret, var helt anderledes bedre, og Polen er igen langt tættere på det ret høje niveau, de har haft i mange år. Hvis Danmark render ind i Polen i playoff-kampene i marts, kan dét godt blive et problem.

Netop det med enkelte store navne har vi vel aldrig været kendte for? Alligevel er vi med til langt flere slutrunder end vi misser.

Sverige, Norge, Tyrkiet, Italien osv har på det sidste haft store kæmpe profiler, men de fejler stadigvæk ofte at komme med til slutrunder, det har vi trods alt ikke gjort længe.
Men der er altså sket noget med landsholdet de sidste par år. Hvis du bare ser på klubnavne og semmenligner med det hold, som gik ind til første kamp i slutrunden 2021:

Leicester
Valencia - AC Milan - Chelsea - Atalanta
Inter - Tottenham - Dortmund
Leipzig - Wolfsburg - Barcelona​

Til denne kamp mod Skotland:

Celtic
Frankfurt - Fulham - Barcelona - Man Utd
Marseille - FC Porto - Sporting
Lazio - Napoli - Brentford
Det er ikke dårlige klubber, men det er et skridt ned fra eliten.

Men der er altså sket noget med landsholdet de sidste par år. Hvis du bare ser på klubnavne og semmenligner med det hold, som gik ind til første kamp i slutrunden 2021:

Leicester
Valencia - AC Milan - Chelsea - Atalanta
Inter - Tottenham - Dortmund
Leipzig - Wolfsburg - Barcelona​

Til denne kamp mod Skotland:

Celtic
Frankfurt - Fulham - Barcelona - Man Utd
Marseille - FC Porto - Sporting
Lazio - Napoli - Brentford
Det er ikke dårlige klubber, men det er et skridt ned fra eliten.

Det er rigtigt. Dog er alle 11 mand vel faste stamspillere i deres klubber nu?

Det er rigtigt. Dog er alle 11 mand vel faste stamspillere i deres klubber nu?
Ja, det så sikkert flot ud, at vi kunne stille med en angriber (fløj) fra Barcelona, men det fortæller mere om hvor Barcelona var på det tidspunkt end det gør om Braithwaites kvaliteter i 2021 (med al respekt for den karriere han fik). Men problemet dengang var netop at både Braithwaite og andre sad meget på bænken eller var skadede, som f.eks. Simon Kjær. Mens andre, som Damsgaard og Skov-Olsen peakede i en ung alder i 2021 og derefter har haft en længere dårlig periode. Damsgaard spiller dog igen fint på PL-niveau.

Ja, det så sikkert flot ud, at vi kunne stille med en angriber (fløj) fra Barcelona, men det fortæller mere om hvor Barcelona var på det tidspunkt end det gør om Braithwaites kvaliteter i 2021 (med al respekt for den karriere han fik). Men problemet dengang var netop at både Braithwaite og andre sad meget på bænken eller var skadede, som f.eks. Simon Kjær. Mens andre, som Damsgaard og Skov-Olsen peakede i en ung alder i 2021 og derefter har haft en længere dårlig periode. Damsgaard spiller dog igen fint på PL-niveau.
I sæsonen 20/21 spillede Simon Kjær masser af kampe for et AC Milan, der vandt sølv i Serie A. Han var på toppen af sin karriere og blev nummer 17 i Ballon d'Or - skaderne kom først senere. Det haltede ganske rigtigt for Danmark på nieren dengang, hvor vi med Højlund faktisk er bedre stillet i dag. Men der var en grund til, at Danmark trods Eriksens hjertestop gik langt til det EM - det var stamspillere i store klubber.

I sæsonen 20/21 spillede Simon Kjær masser af kampe for et AC Milan, der vandt sølv i Serie A. Han var på toppen af sin karriere og blev nummer 17 i Ballon d'Or - skaderne kom først senere. Det haltede ganske rigtigt for Danmark på nieren dengang, hvor vi med Højlund faktisk er bedre stillet i dag. Men der var en grund til, at Danmark trods Eriksens hjertestop gik langt til det EM - det var stamspillere i store klubber.
Nå ja, hvis diskussionen er blevet en sammenligning af det nuværende hold med EM-holdet fra 2021, så kan vi da sagtens blive enige om at vi var bedre der. Men generelt i de seneste mange år har vi måttet spille med en del spillere, der har siddet på bænken for deres klubhold. Det kan man så også vende på den måde, at det er fordi de har spillet på bedre hold. Men jeg synes nu ikke at det ser så slemt ud nu heller. Vi mangler mest at Jörgensen eller Hermansen finder en god klub, hvor de kan få fast spillestil, så vi får fremtidens målmand på plads.

Last edited:
Nordmakrdonien…walk in the park…nå nej, det er jo Riemers drenge vi snakker om.
Tjekkiet eller Irland derefter.

Nordmakedonien husker jeg mest fra at de slog Tyskland i en af de forrige kvalifikationer. Men dem skal vi kunne slå på hjemmebane.

Langt værre er at lodtrækningen gav udebane i det afgørende opgør, enten i Prag eller i Dublin. Irland slog lige Portugal hjemme i sidste uge og Tjekkiet ude bliver vel heller ikke enkelt. Det var egentlig den her lodtrækning om hjemmebane i det andet opgør, som var det mest spændende og den tabte vi så. Jeg tror at det bliver svært.

Sverige skal vel være tilfredse med at have trukket Ukraine. Det var givet at de skulle møde et af de fire stærkeste hold på udebane, men Ukraine spiller jo deres kampe i Polen. Klarer de Ukraine får de hjemmekamp mod enten Polen eller Albanien.

Nå ja, hvis diskussionen er blevet en sammenligning af det nuværende hold med EM-holdet fra 2021, så kan vi da sagtens blive enige om at vi var bedre der. Men generelt i de seneste mange år har vi måttet spille med en del spillere, der har siddet på bænken for deres klubhold. Det kan man så også vende på den måde, at det er fordi de har spillet på bedre hold. Men jeg synes nu ikke at det ser så slemt ud nu heller. Vi mangler mest at Jörgensen eller Hermansen finder en god klub, hvor de kan få fast spillestil, så vi får fremtidens målmand på plads.
Det er egentlig bare for at nuancere fortællingen om, at den nuværende krise udelukkende skyldes landstræneren. Jeg synes også han tog nogle dårlige beslutninger i denne samling, men det er nemmere at tage gode beslutninger, når man har stamspillere i topklubber stort set hele vejen rundt. Det måtte Hjulmand også sande.

Sverige skal vel være tilfredse med at have trukket Ukraine. Det var givet at de skulle møde et af de fire stærkeste hold på udebane, men Ukraine spiller jo deres kampe i Polen. Klarer de Ukraine får de hjemmekamp mod enten Polen eller Albanien.
Det er i øvrigt en pudsig ting, at Ukraine har hjemmebane i begge kampe, men spiller i Polen - og i finalen vil de så sandsynligvis skulle møde Polen.

Latest posts

Back