New posts

Kampen om top 6 -Spekulationstråden om sandsynligheden.

Det vil også være mærkeligt hvis der ikke sker overraskelser og de kan blive afgørende. Det hjælper ikke meget med et på papirer let program hvis man fx taber hjemme til Lyngby. Der er heller ingen garanti for at vi slår Horsens. A pro pos Tøftings forudsigelser er FCK vel ret store favoritter i deres kampe, men det er meget naturligt at forestille sig der lige sniger sig et pointtab ind alligevel. For os handler det også stadig bare om at nå 31 point, der næsten med sikkerhed er nok, og så kan de andre selv ligge og rode med resten.

Det vil også være mærkeligt hvis der ikke sker overraskelser og de kan blive afgørende. Det hjælper ikke meget med et på papirer let program hvis man fx taber hjemme til Lyngby. Der er heller ingen garanti for at vi slår Horsens. A pro pos Tøftings forudsigelser er FCK vel ret store favoritter i deres kampe, men det er meget naturligt at forestille sig der lige sniger sig et pointtab ind alligevel. For os handler det også stadig bare om at nå 31 point, der næsten med sikkerhed er nok, og så kan de andre selv ligge og rode med resten.
Jeg er ikke sikker på at 31 point automatisk er nok. Vi har heldigvis, lige nu, en bedre målscore end flere af de andre, men jeg sagtens forestille mig, at nr. 7 slutter på 31 point. Derfor var jeg også lidt ærgerlig over at vi totalt slap det tunge pres vi havde på AaB i 2. halvleg, da vi scorede vores mål. Målscoren kan blive vigtig.

Jeg er ikke sikker på at 31 point automatisk er nok. Vi har heldigvis, lige nu, en bedre målscore end flere af de andre, men jeg sagtens forestille mig, at nr. 7 slutter på 31 point. Derfor var jeg også lidt ærgerlig over at vi totalt slap det tunge pres vi havde på AaB i 2. halvleg, da vi scorede vores mål. Målscoren kan blive vigtig.
Men hvis vi henter to sejre i de sidste fire kampe (og undgår at tabe stort i de to andre) vil vi have en positiv målscore, derfor er jeg ret sikker på at 31 point er nok.

Men hvis vi henter to sejre i de sidste fire kampe (og undgår at tabe stort i de to andre) vil vi have en positiv målscore, derfor er jeg ret sikker på at 31 point er nok.
Det er i hvert fald svært at forestille sig at vi skulle misse top-6. hvis vi vinder de to næste. Men ligeså meget fordi vi så har to matchbolde til at lave det ene point, som forhåbentlig er nok.

Men det er klart, at hvis Randers slår Lyngby, AaB og os, så står de på 34 point og er helt sikre. Vinder Brøndby over Lyngby, Silkeborg og FCN, så slutter de på 33 og vinder FCM så over Brøndby, AaB og Lyngby (eller Silkeborg), så er de på +35 og så er vi ingen steder med vores 31 point. Så vi skal helst have nogle uafgjorte ind i ligningen og nogle resultater hvor bundholdene overrasker. Ellers kan det blive en meget vigtig kamp i Randers.

Det er i hvert fald svært at forestille sig at vi skulle misse top-6. hvis vi vinder de to næste. Men ligeså meget fordi vi så har to matchbolde til at lave det ene point, som forhåbentlig er nok.

Men det er klart, at hvis Randers slår Lyngby, AaB og os, så står de på 34 point og er helt sikre. Vinder Brøndby over Lyngby, Silkeborg og FCN, så slutter de på 33 og vinder FCM så over Brøndby, AaB og Lyngby (eller Silkeborg), så er de på +35 og så er vi ingen steder med vores 31 point. Så vi skal helst have nogle uafgjorte ind i ligningen og nogle resultater hvor bundholdene overrasker. Ellers kan det blive en meget vigtig kamp i Randers.
Det er så også nærmest det eneste scenarie hvor 31 point og en bedre målscore ikke er tilstrækkeligt. Jeg tvivler dog på at alle hold rotter sig sammen for at holde AGF ude af top 6, men snarere at der er et hold (måske 2) der er i stand til at vinde 3 ud af 4 kampe, det er meget lidt sandsynligt at der er 3 hold der er i stand til det. Der vil være udsving, og pointtab til hold som man ellers var favorit imod, og det kan også ske for AGF, men to sejre mere så er vi storfavoritter til at komme i top 6, hvorimod vi lige nu kun er knebne favoritter til det.

Brøndby skal hente 7 point i de sidste 4 kampe mod bl.a to udekampe mod FC Midtjylland og FC Nordsjælland for at komme på 31 point, det bliver vanskeligt og det er ikke sikkert at 31 point er nok for dem pga målscoren. Så det er dem der er størst outsider af AGF, FCM, RFC og BIF.

Jeg er til gengæld ret overbevist om at FCM og AGF kommer med, det ene point ekstra betyder en masse, så man kan godt være træt af alle de point der blev tabt i efteråret til besynderlige dommerkendelser, det havde været godt at have et af dem lige nu.

Det er ikke nogen garanti og man føler det ville være typisk hvis vi ikke kommer i top-6 med et rekordhøjt pointtal, så vi skal bare gå efter flest mulig point (som altid,) men de 31 vil oftest være nok. Som stillingen er lige nu og med det slutprogram vi har tilbage kan det også være at det er mere sandsynligt at vi enten kommer til at mangle noget eller får endnu flere point. Vi bør kunne slå Horsens hjemme og bør heller ikke tabe hjemme i dag til SIF og dermed hente 4-6 point. Så skal vi enten spille to uafgjorte eller tabe de to sidste for at ramme præcis 31 point. Vi har ikke spillet så mange uafgjorte hidtil, men bør vel kunne hente mindst et point i de to sidste også. Lad os starte med at vinde i dag, så begynder det at se godt ud. Kampen i morgen mellem FCM og BIF er også interessant og den skal FCM gerne bare vinde da de også har AaB og Lyngby tilbage og bør gå sikkert i top-6.

Klubbernes form skifter over tid og især ovenpå en vinterpause. Nogen har fået tilført nye kræfter og andre har sendt bærende spillere videre samt hold har måske haft tid til at træne sig bedre ;)

Lidt statistik på momentum for klubberne er herunder - fordelt på de sidste 5, 10 og 15 runder. Det er ikke fordi det kan fremskrives lineært men siger måske lidt om hvor klubberne står. Selvfølgelig kan en sejr eller to straks forbedre statistikken og troen på egne evner.

Horsens ser f.eks. ud til at have stabiliseret sig lige under os - de scorer langt flere mål men lukker også langt flere ind.

1677411438292.png

1677411459655.png
1677411530103.png

Last edited:
Horsens tabte igen, og vi er 4 point foran dem, så de er 100% ude af billedet ift os, såfremt vi selv slår dem. Vi har lagt 1 point ned til BIF hvis de taber i morgen. Vinder BIF, så rykker vi ud af top 6, men har det stadig i egne hænder, hvilket dog kræver en sejr mod Randers, såfremt de andre ikke smider point i andre kampe (hvilket de dog nok gør). Men FCM møder AaB og Lyngby i de næste 2 efter BIF-kampen... Så altså mon ikke vi skal håbe på en FCM-sejr?

Randers vinder i 90. minut, og AGF smider 2 point i 90. minut.....
Puha! Orker ikke at skrive særligt meget mere end det lige nu.

Og på den led tror jeg mange vil sige, at hvis vi ligger i top 6 efter 2 runder af de 5 spillet, endda efter at have mødt SIF, og stadig foran BIF, så ville en del nok have solgt de to første runder for de 4 point. Men havde vi dog bare vundet over SIF på hjemmebane nu her, og så spillet 1-1 eller 0-0 i stormkampen i Aalborg, så havde det både følt anderledes, såvel som have givet SIF 1 point færre, som kan vise sig vigtigt i slutregnskabet.

Men FCM møder AaB og Lyngby i de næste 2 efter BIF-kampen... Så altså mon ikke vi skal håbe på en FCM-sejr?
<
Jo, selvom FCM er langt fra sikker på top 6 i teorien, så forestiller jeg mig ikke at de fejler i praksis.

Havde vi vundet i dag, så kunne vi godt have siddet og kigget på tingene i et lidt større perspektiv og håbet på en uafgjort mellem FCM og BIF,
men nu er situationen sådan at vi må foretrække en FCM sejr fremfor alt.

Og på den led tror jeg mange vil sige, at hvis vi ligger i top 6 efter 2 runder af de 5 spillet, endda efter at have mødt SIF, og stadig foran BIF, så ville en del nok have solgt de to første runder for de 4 point. Men havde vi dog bare vundet over SIF på hjemmebane nu her, og så spillet 1-1 eller 0-0 i stormkampen i Aalborg, så havde det både følt anderledes, såvel som have givet SIF 1 point færre, som kan vise sig vigtigt i slutregnskabet.
Jeg tror at Silkeborg skulle have vundet i dag, hvis de skulle have en realistisk chance for top-6. Jeg ser dem som mere eller mindre elimineret. Men det kan godt være, at de kan få et comeback mod FCN, Brøndby og FCM i de sidste kampe. Man kunne da håbe, at de slår Brøndby.

Slår vi Horsens har vi stadig fået de fire point i de to hjemmekampe jeg håbede på og står med to formodede matchbolde at afgøre det på. Inden foråret gik i gang ville jeg egentlig bare gerne have at vi selv kunne afgøre det og spille os med i sidste runde. Så resultatet mod SIF er ingen katastrofe, spillet var bare ikke noget der lignede top-6 på nogen måde.
Når pulsen lige kommer ned igen, så var det måske helt fint at hente en uafgjort mod Silkeborg, med 3 nøglespillere ude af startopstillingen. Jeg er overbevist om at offensiven bliver væsentligt mere potent med Kahl, Duelund og Anderson, de var savnet i dag.

Jeg er enig i at Links er ved at vise sig som en OK indskiftningsspiller på venstre wingback, men når det er ham der spiller, kan vi bare ikke skifte imellem en 3- og en 4-back kæde, fordi han ikke kan spille back på superliganiveau.

Det er lidt ærgerligt at det ikke har været en mulighed endnu i kampene, da man har indtryk af at det er en af nøglerne til at få offensiven til at blive mere potent. Men mon ikke det kommer i de sidste 3 kampe, og at det så vil være uventet for Randers, Horsens og OB, i en sådan grad, så det kan være med til at bringe tilstrækkeligt mange point hjem til en top 6 placering.

Latest posts

Back