New posts

"Hvor blev de af"-tråden

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 369K
"Hvor blev de af"-tråden
Stone Cold said:
Jeg f?r efterh?nden den fornemmelse, at Glenn Ridderholms forstand p? fodbold kan ligge i en meget lille ?ske. Hans gulds?son p? heden ligner en enlig svale, og det var med en ekstremt st?rk trup, som de fleste sgu nok havde f?et en topplacering ud af.

Nu var hans assistenttr?ner Brian Priske nok heller ikke helt uden evner, s? jeg ved egentlig ikke hvor meget af det mesterskab der var Riddersholms fortjeneste ;)

Der m? man sige at Wieghorst s? talentet i Buur og brugte ham flere gange i Superligaen, Riddersholm kunne ikke se noget s?rligt i Buur, til geng?ld skulle Nimo Gribenco d?d og pine have en kontrakt og have superligakampe.

Man m? h?be de ved hvad de g?r i S?nderjyskE

Jeg synes, man er lige lovlig h?rd ved Glen bare fordi, han fravalgte Buur. Nu synes jeg selv, det var en fejltagelse, men helt s? ?benlys et talent var han alts? ikke og ingen som i absolut ingen sagde dengang, Buur en dag ville komme t?t p? spilletid i en PL klub. Den handel kom absolut ud af ingenting.

Man kan fodre svin med spillere, som har succes i en klub men fravalgt af andre. Senest er det kommet frem at Rangers angriberen Alfredo Morelos med 76 m?l i kun 126 kampe blev fravalgt af b?de FCK og BIF og i stedet endte i Finland i ?vrigt med stor succes.

Jeg forst?r ikke at folk altid har brug for at karaktermyrde vores tidligere tr?nere, der n?sten alle har v?ret store navne da de kom til klubben.

Der findes vel n?rmest ikke ?n AGF-tr?ner siden Peter Rudb?k som folk taler positivt om i dag.
Der har heller ikke v?ret meget at gl?de sig over siden da, men det har bestemt ikke kun v?ret tr?nernes skyld at det ikke er g?et bedre.
Bortset fra Erik Rasmussen der havde sit fokus helt andre steder end i klubben, s? har der trods alt v?ret tale om tr?nere der p? hver deres m?de og under de givne vilk?r, har fors?gt at g?re en s? god indsats som muligt inden for de rammer de fik udstukket.

Det skal ikke forst?es s?dan at jeg har v?ret tilfreds med de tr?nere vi har haft, for der har uden tvivl ogs? v?ret nogle tr?nere som jeg p? ingen m?de savner og ikke bryder mig om - men jeg vil dog ikke p?st? at nogle af dem er spejlblanke fodboldfagligt.

At talent af og til bliver overset sker for alle klubber. Lasse Vibe forlod os under Ove Pedersen, Kim Brink kunne ikke bruge Lewandowski i OB osv

andrewdk said:
Jeg forst?r ikke at folk altid har brug for at karaktermyrde vores tidligere tr?nere, der n?sten alle har v?ret store navne da de kom til klubben.

Der findes vel n?rmest ikke ?n AGF-tr?ner siden Peter Rudb?k som folk taler positivt om i dag.
Jeg synes ikke jeg beg?r karaktermord. Jeg var ikke begejstret for GR da han kom - jeg synes der var for meget konsulentsnak og for lidt handlingsmand i ham. Det synes jeg stadig. Siden har han vist sig blottet for format, ved at l?be af pladsen i Vendsyssel for et tr?nerjob i S?E.

En liste af tr?nere, du aldrig vil h?re mig sige et ondt ord om, og som jeg synes for langt de flestes vedkommende fik en alt, alt for h?rd medfart under ganske urimelige vilk?r:
Poul Hansen
S?ren ?keby
Ove Pedersen
Peter S?rensen

Derimod har jeg ikke t?nkt mig at holde igen, n?r snakken falder p? tryllepik. Wieghorst er lidt en mellemvare - det blev aldrig rigtig godt, men han fik sgu heller ikke en ?rlig chance, og der var noget med r?kkef?lgen i rekrutteringsprocessen med ham og PC... Og s? alts? GR, som jeg rent faktisk syntes fik for kort snor, men som jeg ikke syntes s?rligt godt om. Og jeg synes at de meget svingende resultater han havde her i klubben, kombineret med hans nuv?rende resultater i S?E, s? er det sgu ikke meget karaktermord i at s?tte sp?rgsm?lstegn ved, hvor dygtig han i grunden er...

Edit: Jeg t?ller slet ikke Fredberg med - det, man udsatte ham for, var simpelthen s? uartigt, at jeg stadig skammer mig en smule over at v?re AGF'er, n?r jeg t?nker p? det.

Jeg vil dog gerne svine PS for den m?de han ?delagde klubben p?, skulle man have glemt det: https://www.dr.dk/sporten/fodbold/superliga/agf-anfoerer-stik-piben-ind-peter-soerensen

Han er sgu en meget kompetent tr?ner som s?dan, og leverede et par rigtig gode resultater, men han har mandskabspleje som sergenten i Full Metal Jacket og har det meget sv?rt med pres fra omgivelserne. Desv?rre betyder hans massive ego og hype om at han skulle v?re St?le 2.0 at han mangler en h?j grad af selvindsigt og selvkritik. Og s? var han helt ulidelig at h?re p? som "ekspert" efter AGF-kampe. Det kan man jo kun h?be p? er blevet bedre i mellemtiden, men det bliver n?ppe pr?vet af i samme grad i Hobro.

Derudover har jeg sj?ldent v?ret efter de fleste tr?nere, men at man v?lger at score trunter p? et diskotek fremfor klubben betyder at ER for altid vil v?re en skamplet som tr?ner, ogs? selvom det l? en grim skilsmisse m.v. i vejen. Det er som bekendt ikke forbudt at sige op hvis man har s? store problemer i privaten.

Disko Glen har jeg egentlig ikke s? meget imod som s?dan, jeg synes bare at hans evige ansvarsfral?ggelse var tr?ttende at h?re p? og ikke h?rer hjemme p? det niveau. Hele humlen med en langvarig proces er jo at man kontinuerligt opn?r bedre resultater, men man kan jo ikke snakke om at v?re p? rette vej i den ene uge og s? v?re hoppet af sporet i den n?ste. Enten er man hvor man forventer at v?re, eller ogs? er man ikke, og bliver man ved med ikke at n? sit m?l skal processen stoppes. Sur p? Wiggo kan jeg heller ikke v?re, han var bare fejlcastet og alt for overvurderet, men det er jo ikke hans skyld.

At man ikke spotter talenter er hvad der kan ske, de fleste klubber rammer jo langt ved siden af det meste af tiden. Klassikeren er jo Jamie Vardy, der blev fundet for let i Sheffield Wednesday som teenager og bombede l?s i de sm? r?kker inden han kom til Leicester. Og s? kender vi historien derfra.

God pointe Martin og du har ret
- jeg synes dog hans potentiale var tydeligt og han fik alt for lidt snor. Men selvom folk har talent m? man nogen gange bare erkende at ikke der folder sig ud, korrekt. I ?vrigt nok ogs? simpelt med Buur at han ganske enkelt bare ikke var duelst?rk nok der til Glennies system. S? bare en forkert type til Glen.

HELT RIGTIGT det vil kl?de os mere at som fans generelt at tale mere p?nt om tidligere spillere og tr?nere og folk der har v?ret. Det er naturligvis med baggrund i frustrationer over 20 ?rs elendigheder og underpr?stationer, med f? undtagelser.

Erik Rasmussen

Jeg vil sige jeg s? st?r noget alene med at jeg synes Erik Rasmussen er er fremragende tr?ner p? mange m?der, hvis han har den rette assistenttr?ner - pr?cis som David. Der minder de om hinanden - og med forskellig spillestil. Vi var bare uheldige med at Erik fik en personlig krise undervejs, for inden han fik den lavede han jo faktisk et fremragende efter?r. Jo han skulle have trukket sig, m?ske skulle ledelsen ogs? have givet ham sabbat for?r og fundet en vikar. (falder tilbage p? BSN og ledelsen generelt)

Men i virkeligheden synes jeg hovedproblemet l? i:

1) Vores trup som var helt sk?v - med masser af gode offensive kr?fter, mens forsvaret manglede kvalitet og bredde - og blev h?rdt ramt af skader.

Tjek lige - det er m?ske det ringeste forsvar man kunne forestille sig: (falder tilbage p? BSN)

AGF, spillere, statistik fra superligaen, 2009/2010 - SuperStats

2) Vores offensiv var alt for skr?belige til for?ret, jeg skrev faktisk i frustration til AGF-ledelsen at det var for tyndt i forhold til skader

Man valgte i vinterpausen at s?lge Nando (falder tilbage p? b?de Erik og BSN)
Derved havde man reelt kun Peter Graulund (der s? blev skadet)

Desuden 4 lotto kuponer:

Dioh der kun havde scoret to m?l i hele efter?ret, og ikke er ?gte boks-angriber og m?l?der
Han var ellers st?rk f?rste 1? ogs? med m?l, inden han var ude med en skade hele for?ret. Men blev aldrig den samme og scorede 2 m?l i efter?ret og slet ikke skarp nok. Det er eklatant d?rlig set, at man i den vinterpause v?lger at satse p? ham efter han i et ?r ikke har vist nok.
Dioh Williams, statistik fra superligaen, all-time - SuperStats

Davit D - der var evig skadet og derfor svingende. Og i?vrigt som Dioh ikke boks angriber.

Unge upr?vede Sanel K og Dennis H?gh.

I dag har vi 3 ?gte boks angribere - to rutinerede. Til en plads.

Vil jo svare til vi i dag havde satset p? PM, Lunding, Links, Marouff og F?ster til for?rss?sonen.

I?vrigt blev vi s? i for?ret ramt af skader over hele linjen bl.a. hos n?glespillere som Graulund, Jakob Poulsen, Graulund, Kim Madsen, Howard, Feilhaber, Gjessing,

Glen - havde jeg noget ambivalent med i fcm, og via kilder p? h?jeste niveau der, sagde de "tillykke" med Glen, ham skal I nok f? b?vl med. De var jo kisteglade for at han selv sagde op, s? de ikke skulle fyre en tr?ner der lige havde vundet guld. De gik bare og ventede p? at finde en anledning s? det ikke s? for dumt ud. Samarbejdet med ledelsen var helt k?rt af sporet. Glen s? sig over klubben. Jeg gav ham chancen, men blev tr?t af ordet proces. Og det gik for forudsagt af mine kilder: Glen mente han var overklubben og irettesatte direkt?ren offentligt flere gange. klaphat.

Wiggo - fik ikke en en reel chance, men fyringen skyldes jo ogs? at han og JN ikke kunne sammen efter flere uoverensstemmelser - bl.a. Jens J?nsson sagen. Men ogs? andet. Den trup Wiggo fik at arbejde med var heller ikke til meget mere end overlevelse.

Poul Hansen - super fin fyr. Men d?rlig ledelse rundt omkring ham. Men man vidste fik underholdende fodbold - men ogs? godt det var lidt naiv fodbold med den indbyggede risiko.

S?ren ?keby - truppen var noget misk-mask ift spillestil fx havde vi Graulund der ikke passede til stilen, han r?g ud og fik for d?rlige angribere ind, og generelt for uharmonisk trup. Ellers store navne.

Ove Pedersen - hvor dygtig er han egentlig. Var han ikke ogs? bare lidt heldig med at v?re i fcm og efb p? de rigtige tidspunkter. Simpel fodbold. Men dog ?rlig fodbold. Men ogs? noget let at l?se. Man ved hvad man f?r - men s? heller ikke mere. Gammeldags.

Peter S?rensen - bl?ndende tr?ner p? mange m?der, men visse menneskelige mangler, vist ret tydeligt at han mest er god p? den korte bane, ingen tvivl om taktiske egenskaber, men slider alt og alle op.

Fredberg - havde v?ret rigtig at pr?ve af i medgang. I den modgang skulle man have haft en Ove C type til at redde klubben (selvom Ove P dog ikke magtede det)

Oskar Buur er vel den s?dvanlige historie, om en ung spiller med talent men med for lidt fysik til at kunne k?mpe sig ind p? 1. holdet. Jeg synes ikke at man kan kritisere Wieghorst og Glen for ikke at bruge ham i superligaen. Skulle man kritisere nogen, skulle det v?re Jens Andersson for ikke at l?gge en langsigtet plan for ham. Men der var rigeligt at se til med udskiftning af truppen i de ?r omkring den seneste tur i 1. division.

Desuden kan man sige at vi nogle ?r forinden havde gjort en erfaring med at satse p? en ung h?jreback af egen avl, Frederik Krabbe (som i mods?tning til Buur var fast p? U-landsholdene helt op til U-21), uden at det gav noget n?vnev?rdig v?rdi til holdet. Men det er nemt at kritisere i bagklogskabens lys. Jeg m? indr?mme, at jeg ikke havde forventet at Buur blev til andet end en 1. divisionsspiller og der var jo umiddelbart heller ikke andre end Brabrand der ville tage over, da kontrakten udl?b i AGF. Men det bliver da sp?ndende at f?lge, om han kan f? en slags gennembrud p? et tidspunkt, m?ske i superligaen om et ?r eller to.

Dichio said:
HELT RIGTIGT det vil kl?de os mere at som fans generelt at tale mere p?nt om tidligere spillere og tr?nere og folk der har v?ret. Det er naturligvis med baggrund i frustrationer over 20 ?rs elendigheder og underpr?stationer, med f? undtagelser.
Var det ikke mere relevant at vurdere, hvilke af tr?nerne der faktisk fik de rette midler og setup at arbejde med fra ledelsens side?

Langt de fleste tr?nerne har v?ret underlagt en d?rlig organisation og ledelsens skiftende meninger undervejs. Vi har f.eks. adskillige gange fors?gt at springe 2-3 ?rs udvikling over, ved at ans?tte det n?ste store tr?nerh?b som skulle forl?se holdets potentiale straks. Det har indimellem virket totalt h?bl?st.

Jeg siger ikke alle tr?nerne har v?ret lige dygtige men formoder en stor del af dem, ville have performet bedre under de rette forhold.

Det kan godt v?re det kun er min fornemmelse men de positive skridt der er n?sten hele vejen rundt, virker til at bunde langt dybere end "blot den rette tr?ner". Reelt tilskriver jeg den processen (lyder som Glen) der blev startet med ans?ttelsen af Jacob Nielsen tilbage i 2014.
Der blev ryddet op i organisationen hele vejen rundt. Det har han f?et meget sk?ld ud over undervejs men n?r vi ser p? sponsortilgang, talentudvikling, itales?ttelse af nyt stadion, midler til superligatrup mv. ser det p? nuv?rende tidspunkt ud til at v?re de helt rigtige tiltag han har sat i gang.
Der har selvf?lgelig v?ret b?lgegang undervejs, n?r man skulle udf?re et opg?r med gamle rutiner/kutymer/kultur men det er klassisk n?r man ?ndrer i en organisation. Sp?rgsm?let er om vi n?r helt i m?l men pt. mener jeg en stor del af ?ren skal tilskrives den ledelsesm?ssige udvikling.

[member=56]Martinstranger[/member]

Var det ikke mere relevant at vurdere, hvilke af tr?nerne der faktisk fik de rette midler og setup at arbejde med fra ledelsens side?

Langt de fleste tr?nerne har v?ret underlagt en d?rlig organisation og ledelsens skiftende meninger undervejs. Vi har f.eks. adskillige gange fors?gt at springe 2-3 ?rs udvikling over, ved at ans?tte det n?ste store tr?nerh?b som skulle forl?se holdets potentiale straks. Det har indimellem virket totalt h?bl?st.

Helt relevante sp?rgsm?l hvor svarerne givetvis vil v?re at de forskellige tr?nere p? ingen m?de har haft optimale arbejdsbetingelser eller noget der ligner.
En del af dem var underlagt en h?bl?s sportschef, adskillige h?bl?se direkt?rer og en bestyrelse som ja jeg ved egentlig ikke hvad pokker de t?nkte p? og i alle ?rerne en forf?rdelig ?konomi.

Men man kan ogs? se p?, hvad tr?nerne s? har pr?steret udenfor galehuset AGF og her vil det ikke v?re forkert at sige ingen vel har v?ret prangende?

S? ja stort set alle var hotte navne, men m?ske var deres tr?ner potentiale alligevel ikke s? stort.

Nej utroligt at ?keby fx vist nok vandt flere gange guld i Sverige lige inden AGF, og derefter skuffede i b?de Malm? og Norge og gik i glemsel. Men ingen af dem er ligefrem end i Premier L.

Siger vel meget om at det g?r op og ned i fodbold, og siger ogs? meget om at det i virkeligheden er helheden der er vigtig i en fodboldklub og ikke bare tr?neren. Derfor tror jeg bestemt heller ikke David Nielsen fremover er nogen garant for top6. Det afh?nger af hele ledelsen og hele holdet. F?r man skabt ro og en linje i arbejdet, f?r man skabt en ?konomi der er til top6 regelm?ssigt, f?r sportschefen solgt og hentet rette spillere, har DN rette team rundt om sig, er der harmoni ledelsen i mellem og truppen i mellem. Synes alt ser rigtig fint ud, men forvent ikke top 6 mere end et sted mellem hvert 2-3 ?r. M?ske 40-45% chance pr s?son. Uden vi skal tage den igen haha. Men urealistiske forventninger har pr?get os i 20 ?r.

Jeg ved godt at vi har haft nogle meget d?rligere ledere i klubben, men det er vi egentlig ikke de eneste der har. Lammers blev udsat for et cirkus uden lige i EfB, og BIF har roteret b?de direkt?rer og tr?nere i visse perioder i en grad der f?r os til at ligne et stabilt setup ved siden af. Samtidigt er OB er g?et fra Top 2 til en eller anden ukendt gr? v?lling og AaB er g?et fra mesterskab og gode ture i Europa til et hold omkring midten. Det eneste hold man faktisk helt uhindret kan sige er g?et fremad p? alle parametre er FCM, men selv de var ved at kn?kke nakken p? et tidspunkt.

S? selvom vi m?ske har v?ret lidt v?rre end andre hold, er arbejdsforholdene i sig selv nok ikke s? slemme endda. Der hvor forskellen ligger, er at den eneste klub i landet der kan matche os p? opm?rksomhed er BIF. Det kr?ver en bestemt type at v?re tr?ner i AGF, og dem er der ikke mange af i DK. Jeg tror s?m?nd at kulturen mange steder i DKs klubber er n?sten lige s? syg som vores var, men da der ikke er fokus p? dem 24 timer i d?gnet bliver det bare ikke udstillet. Det v?rste de fleste tr?nere skal udst? er en tr?ls halv time i Onside og m?ske et enkelt interview i lokalspr?jten, mens vi har Stiften, Lokalavisen Aarhus, TV2 og DR indenfor en nem cykeltur.

Det sejler jo ogs? totalt i Viborg med Verhagen, FCRs matchfixingskandale, og der er vel efterh?nden ikke ret mange mennesker der kan forst? hvordan Vejle bliver ved med at sejle rundt med det setup de har i 1. division. Ergo, d?rlig ledelse er ret almindeligt i danske fodboldklubber, men der er lige pr?cis 2 klubber i DK de gider at skrive om, og vi er den ene.

Helt ?rligt: Hvor mange flere artikler var der ikke kommet om Verhagen eller matchfixing hvis det havde v?ret AGF? Det havde sgu da v?ret dagligt indtil sagerne blev afgjort i retten.

Zinras said:
Det sejler jo ogs? totalt i Viborg med Verhagen, FCRs matchfixingskandale, og der er vel efterh?nden ikke ret mange mennesker der kan forst? hvordan Vejle bliver ved med at sejle rundt med det setup de har i 1. division.
Det er vel ikke 1 divisionsklubberne vi skal sammenligne med - s? de er vel mere eller mindre irrelevante.

Zinras said:
Jeg ved godt at vi har haft nogle meget d?rligere ledere i klubben, men det er vi egentlig ikke de eneste der har. Lammers blev udsat for et cirkus uden lige i EfB, og BIF har roteret b?de direkt?rer og tr?nere i visse perioder i en grad der f?r os til at ligne et stabilt setup ved siden af. Samtidigt er OB er g?et fra Top 2 til en eller anden ukendt gr? v?lling og AaB er g?et fra mesterskab og gode ture i Europa til et hold omkring midten. Det eneste hold man faktisk helt uhindret kan sige er g?et fremad p? alle parametre er FCM, men selv de var ved at kn?kke nakken p? et tidspunkt.
Det burde fortjene et l?ngere svar men nu bliver det den korte variant.

Aab gik vel fint i mange ?r, indtil Gaarde skulle ind og tage over efter de gamle koryf?er. EFB = cirkus efter de havde gjort det godt i Europa og solgt spillere for mange millioner. BIF et stort cirkus efter Bjerregaard men til geng?ld en pengetank der har reddet dem fra at floppe helt - de var t?t p? konkurs og tvangsnedrykning men blev reddet p? m?lstregen.

Generelt er det m?ske bedre at se p? de klubber der er lykkedes med deres strategier undervejs. Nedenst?ende har mere eller mindre afholdt sig fra store ledelsesm?ssige panikbeslutninger (i perioder).

1) Randers - de gjorde det vel fint indtil vi snuppede JN og deres stabilitet r?g.
2) FCN efter de skiftede ejer - der er midler nok og en konstant ledelse som ikke ryster p? h?nden.
3) FCM - efter de skiftede ejer (f?r det sejlede de ogs? lidt rundt) og de fik midler nok - der kommer dog ikke nok sponsorater.
4) FCK - i en liga for sig efter Nordea reddede dem under finanskrisen. Det vil de blive ved at v?re, medmindre de dummer sig.
5) Horsens - set ud fra budgetter mv. leverer de konsekvent men virker ogs? stabile ledelsesm?ssigt.
6) S?nderjyske - t?ring f?r n?ring men form?r stadig at levere sportsligt indimellem. 

Min umiddelbare konklusion - ro p? ledelsesgangene kan modvirke mange udsving i det sportslige. Overtolker jeg?

Ja altid let at v?re bagklog men Ankersen sagde sidste ?r om Thomas Frank, at han g?r det rigtige og g?r det godt, selvom de tabte ca. 10 kampe, s? kom de tilbage og havde et super for?r. I denne s?son har det gentaget sig lidt, men nu ligger Brentford bedre end nogensinde, trods alle op og nedture.

I AGF kunne man med mindre fortegn skriver den samme historie om David. I den sidste ende er det lykkes ved at holde sig til strategien og tro p? tingene g?r op over tid (trods ups and downs). Lidt samme i FCN og FCK har man ogs? har sejlet meget i perioder - og egentlig er det vel mere skuffende for dem at ligge fx hhv nr 3 og 7 undervejs end n?r AGF har ligget nr 9-10.

Man kunne ogs? have fyret PC for sit ringe transfervindue for 1? ?r siden, som m?ske kostede os top6 sidste ?r. Fejl sker. men synes overordnet han g?r det godt. Og fedt vi i JN og LF har nogen der holder ud trods modgang og ikke stikker halen mellem benene eller smutter ud af bagd?ren.

Det gode ved at holde ved er, at truppen ikke skal gennem en revolution og de sidste par mio kan bruges p? spillere istedet for at fx Peter S?rensen g?r hjemme i haven.

Dichio said:
I AGF kunne man med mindre fortegn skriver den samme historie om David. I den sidste ende er det lykkes ved at holde sig til strategien og tro p? tingene g?r op over tid (trods ups and downs). Lidt samme i FCN og FCK har man ogs? har sejlet meget i perioder - og egentlig er det vel mere skuffende for dem at ligge fx hhv nr 3 og 7 undervejs end n?r AGF har ligget nr 9-10.
Det er bare ikke altid nemt i AGF med det sindssyge pres, der bliver lagt p? tr?nerne. David har i den grad nosser og det virker trov?rdigt, n?r han siger at han trives med det pres. Hvis ikke alle topfolkene er kolde i r?ven - og det tror jeg i den grad Jacob og PC er, vil man hurtigt bukke for presset og fyre tr?neren.
St?le er ogs? meget st?rk, og har en historik i FCK, der g?r hans snor l?ngere. FCN er s? inderligt ligegyldige, at ingen medier gider interessere sig for dem.

Martinstranger said:
Zinras said:
Det sejler jo ogs? totalt i Viborg med Verhagen, FCRs matchfixingskandale, og der er vel efterh?nden ikke ret mange mennesker der kan forst? hvordan Vejle bliver ved med at sejle rundt med det setup de har i 1. division.
Det er vel ikke 1 divisionsklubberne vi skal sammenligne med - s? de er vel mere eller mindre irrelevante.

Zinras said:
Det burde fortjene et l?ngere svar men nu bliver det den korte variant.

Aab gik vel fint i mange ?r, indtil Gaarde skulle ind og tage over efter de gamle koryf?er. EFB = cirkus efter de havde gjort det godt i Europa og solgt spillere for mange millioner. BIF et stort cirkus efter Bjerregaard men til geng?ld en pengetank der har reddet dem fra at floppe helt - de var t?t p? konkurs og tvangsnedrykning men blev reddet p? m?lstregen.

Generelt er det m?ske bedre at se p? de klubber der er lykkedes med deres strategier undervejs. Nedenst?ende har mere eller mindre afholdt sig fra store ledelsesm?ssige panikbeslutninger (i perioder).

1) Randers - de gjorde det vel fint indtil vi snuppede JN og deres stabilitet r?g.
2) FCN efter de skiftede ejer - der er midler nok og en konstant ledelse som ikke ryster p? h?nden.
3) FCM - efter de skiftede ejer (f?r det sejlede de ogs? lidt rundt) og de fik midler nok - der kommer dog ikke nok sponsorater.
4) FCK - i en liga for sig efter Nordea reddede dem under finanskrisen. Det vil de blive ved at v?re, medmindre de dummer sig.
5) Horsens - set ud fra budgetter mv. leverer de konsekvent men virker ogs? stabile ledelsesm?ssigt.
6) S?nderjyske - t?ring f?r n?ring men form?r stadig at levere sportsligt indimellem. 

Min umiddelbare konklusion - ro p? ledelsesgangene kan modvirke mange udsving i det sportslige. Overtolker jeg?
Det tror jeg ikke du g?r, men som jeg pointerede er det sj?ldent tilf?ldet i dansk fodbold: Desuden er det nonsens ikke at sammenligne med 1. divisionsklubber, for der er tale om en generel tendens i dansk fodbold. Det er ikke ligaen man spiller i der afg?rer ledelsessituationen, det er hvad man udretter med de midler man har. Desuden var Vejle alts? i Superligaen sidste ?r og VFF i 2016. s? l?ngere v?k er det heller ikke.

Men man kunne jo ogs? argumentere for at Randers ikke havde nogen grund til at blive ustabile efter vi snuppede JN. De kunne m?ske ikke v?re helt s? dygtige p? f.eks. ?konomi, men havde de beh?vet at hyre den g?gler som de gjorde? Shit, et cirkus, og det falder tilbage p? deres bestyrelse. Kone-sagen, skandal?s behandling a Todd osv., plus de har tabt 15 mio. eller s?dan noget p? de sidste 2 ?r - og det er d?lme mange penge derude.

SJE ved jeg ikke nok om til endeligt at konkludere om det er ledelsen eller bare tr?neren, men man kan i hvert fald konstatere at de falder l?ngere og l?ngere ned i tabellen - selvom alle k?rede dem til n?sten sikre i Top 6. Siden 2009 er de blevet nummer 10, 9, 7, 6, 8, 10, 10, 2, 6, 8, 10 (nuv?rende placering). Selvom der naturligvis ikke er nogen der forventede SJE som fast i toppen, ville jeg da godt nok bekymre mig lidt hvis jeg var direkt?r derude: S?rligt med de penge de har smidt ud i ?r indtil videre. Fra n?ste ?r er vi jo tilbage i den latterlige 12-holdsstruktur, omend med slutspil, og s? kan de jo blive helt fucked hvis de kun er 10'er nu. Den struktur er jo helt specifikt designet til at hj?lpe de store og smadre de sm?, s? det kan blive ret tr?ls.

Den centrale pointe er jo ogs? bare at fordi danske klubber ikke holder en kompetent ledelse, s? flyver holdene rundt i tabellen. Der vil da altid v?re variation pga. ?konomi, pr?station osv., men niveauet i Superligaen burde ikke v?re s? lige som det egentligt er, baseret p? den tilg?ngelige ?konomi. Og det falder tilbage p? ledelsen rundt omkring, inklusivt vores egen f?rhen.

Vi har jo en tendens til at glemme at de nederste to hold i tabellen plejede at v?re p? deltid indtil for sm? 20 ?r siden, og selv da var der ofte deltidskontrakter i periferien af 1. holdstruppen. Det betyder at der stadig er mange gamle r?vhuller p? gangene i klubberne som man ikke kan eller vil vifte ud pga. loyalitet, og som stadig sidder og rynker p? n?sen af moderne bold. Det f?r man bare ikke et godt Superliga- eller 1.divisionshold af i 2019.

Zinras said:
Desuden er det nonsens ikke at sammenligne med 1. divisionsklubber, for der er tale om en generel tendens i dansk fodbold. Det er ikke ligaen man spiller i der afg?rer ledelsessituationen, det er hvad man udretter med de midler man har. Desuden var Vejle alts? i Superligaen sidste ?r og VFF i 2016. s? l?ngere v?k er det heller ikke.
Det bliver vi s? ikke helt enige om, for jeg mener det ?konomiske aspekt er afg?rende. Der m?/skal v?re forskel p? at drive en klub i toppen af superligaen og s? dem der er halvamat?rer. Naturligvis kan alle lave samme fejl men ?konomien er bare s? forskellig, at de "rige" hold klarer sig langt bedre. Men det er lidt en diskussion vi ikke beh?ver, det g?r nok ikke den store forskel i diskussionen:-)

Men hvis vi kan holde ro/fokus p? ledelsesgangene, s? er vi enige om der er langt h?jere chance for succes. Det satser vi s? p? holder i det kommende ?rti:-)

Det er ikke at der ikke er forskel, men at man i Superligaen bare er sindssygt d?rlig til at udnytte ?konomien generelt, hvilket skyldes at klubberne ikke har investeret i deres faciliteter som helhed. Jeg var sgu da ved at falde ud af stolen, dengang rygterne om at Bo H skulle skiftes ud cirkulerede og at det var hans ide fordi det er ham der laver alt i klubben: Bo Henriksen: Priske var en mulig l?sning
T?nk at have v?ret i Superligaen i s? mange ?r og ikke ansat bare ?n person til at hj?lpe ham. Et klassisk eksempel p? at bestyrelsen har s? stort et omkostningsfokus, at de ikke kan se at det koster mere p? klubbens udvikling at Bo skal have 2 fuldtidskasketter p?. Han m? da have v?ret oppe 24 timer i d?gnet med alt det der skal forberedes til januar.

Vores egne faciliteter skulle jo ogs? have v?ret skiftet ud for mindst 20 ?r siden, og det er ikke en uv?sentlig del af vores fremgang at der er kommet fokus p? den front. Jeg husker stadig da jeg gik i 10. klasse og AGF skulle tr?ne p? Skovvangskolen fordi Fredensvang var s? ringe: Og det var alts? p? en "gr?spl?ne" p? skolen der dengang var et mudderhul. Jeg gentager, et mudderhul uden gr?s som over 600 elever betr?der var bedre end vores anl?g. Men okay, s? fik jeg da ogs? lige sagt davs til truppen - s? helt skidt var det da ikke.

Jeg tror man ville finde nogle ret skr?mmende ting hvis man gravede lidt i den slags forhold rundt omkring, hvilket ogs? er en af ?rsagerne til at FCN overhovedet kan lykkes med deres vanvittige strategi. De har lavet de investeringer kontinuerligt over de sidste 10 ?r eller mere, og nu giver det bonus at v?re langt foran alle de andre. Men der ligger s? ogs? en sp?ndende ledelsesm?ssig udfordring, nu hvor akademisnakken er i h?jt gear i de andre klubber. For kan FCN blive ved med at v?re s? langt foran at de ikke ogs? skal drive en "rigtig" fodboldklub? De har jo ?konomi til meget mere end de udretter, og det kunne godt v?re det var v?rd at sadle lidt om i dag, for at v?re forberedt p? i morgen.

De ledelsesm?ssige udfordringer er dermed ikke kun om der er fis og ballade i direktionen, omend det giver det st?rste cirkus, men ogs? at man er for langsom og uvillig til at investere p? lang sigt. Det er jo ikke tilf?ldigt at M?rsk bygger deres skibe f?r de skal bruge dem, for hvis de ventede ville de andre sejle lige forbi ;)

Oscar Buur kom ind for Wolverhampton p? Old Trafford, da de skulle hente en United 1-0 f?ring. Han blev skiftet ind for Adama Traore, s? han ville nok have noget mere fysik p? h?jre wingback!?!

Buur er en alvorlig plet p? Glen Riddersholms renomme som tr?ner, han er tidligere U-landstr?ner, og alligevel var han ikke i stand til at se at Buur havde noget s?rligt. Der var nok ikke tilstr?kkeligt meget tonser i ham.

Latest posts

Back