New posts

Folketingsvalg 2026

• Thread starter Thread starter Mengsen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 304
  • Views Views: Views 11K
Fint med en lille strikke-, snakke- og teklub på forum.

Jeg stemmer "nej tak", som jeg har gjort ved de seneste valg. Jeg ville ønske, flere gjorde det samme. Jeg kan ikke leve med "det mindst ringe alternativ".

Og nu ser jeg, at Habermas er død. Verden er af lave. 🤷🏼‍♂️
Som en af de mange, der på næste tirsdag skal møde ind klokken 07.00, tage imod vælgere og efterfølgende tælle og ud på natten sørge for at det hele går op, håber jeg meget, at det er bogstaveligt ment.

Altså at du dukker op, tager imod en stemmeseddel og skriver et kæmpestort "Nej tak" øverst. Det er meget lettere at afkode end at stå klokken lort og lede efter et kryds og til sidst må bede en anden om at dobbelt-tjekke, at det nu også er en blank.

Personligt ved jeg godt, hvem jeg stemmer på, og jeg vil opfordre alle til at stemme, men jeg respekterer dit standpunkt.

Som en af de mange, der på næste tirsdag skal møde ind klokken 07.00, tage imod vælgere og efterfølgende tælle og ud på natten sørge for at det hele går op, håber jeg meget, at det er bogstaveligt ment.

Altså at du dukker op, tager imod en stemmeseddel og skriver et kæmpestort "Nej tak" øverst.

Men med et 'Nej tak', tæller den så ikke som en ugyldig stemme?
Ikke at jeg selv forstår behovet, men hvis han nu gerne vil sende et signal med en blank stemme, så er der vel kun én måde?

Det parti jeg generelt har lænket mig imod, de inderligt ligegyldige Radikale, har længe været dem med en vision for samfundet med fællesskab om de åndssnobbede. Selvom det var en vision for fællesskabet, var det ikke et åbent fællesskab (ellers var jeg skredet for længst :)), og det primære fokus vsr indflydelse.

Nu skal jeg have hjælp - er det ikke dem der plejer at sige, at de kun støtter en rød regering - på trods af de ønsker indflydelse?

Det virker som et wannabe midterparti som rent faktisk ikke rigtig ønsker at være et midterparti. Eller er det forkert opfattet :unsure: Har de været til "The blue side" siden Schluter?

Nu skal jeg have hjælp - er det ikke dem der plejer at sige, at de kun støtter en rød regering - på trods af de ønsker indflydelse?

Det virker som et wannabe midterparti som rent faktisk ikke rigtig ønsker at være et midterparti. Eller er det forkert opfattet :unsure: Har de været til "The blue side" siden Schluter?
Jeg er rent ideologisk en "blå" radikal - men har ikke stemt på dem i mange år. Vel ikke siden Vestager tog til EU. Dels fordi de netop konsekvent gerne støtter en rød regering og dels fordi de i mine øjne nærmest har opgivet at føre realpolitik, men prøver at finde små mærkelige mærkesager, som lige så godt kunne være taget ud af Alternativet eller SF i deres mangel på jordforbindelse. Kender sjovt nok utroligt mange som har det på nøjagtigt samme måde.

Så det efterlader mig med en række "spændende" muligheder, som Lars Løkkes solo/ego/pamper-projekt, den neo-liberale FCM-hooligan eller de pænt anonyme konservative (de er så kedelige at jeg ikke engang kan finde et øgenavn til dem). Det er sgu ikke nemt at være vælger!

Jeg er rent ideologisk en "blå" radikal - men har ikke stemt på dem i mange år. Vel ikke siden Vestager tog til EU. Dels fordi de netop konsekvent gerne støtter en rød regering og dels fordi de i mine øjne nærmest har opgivet at føre realpolitik, men prøver at finde små mærkelige mærkesager, som lige så godt kunne være taget ud af Alternativet eller SF i deres mangel på jordforbindelse. Kender sjovt nok utroligt mange som har det på nøjagtigt samme måde.

Så det efterlader mig med en række "spændende" muligheder, som Lars Løkkes solo/ego/pamper-projekt, den neo-liberale FCM-hooligan eller de pænt anonyme konservative (de er så kedelige at jeg ikke engang kan finde et øgenavn til dem). Det er sgu ikke nemt at være vælger!
Prøv at tjekke SF ud. De har efterhånden bevæget sig så langt til højre, at de måske kan opfylde dine lyseblå drømme. Røde Aksel og Gert P roterer i gravene, og Holger K skumler i det hvide skæg.

Jeg har været i noget af det samme men den der bastante opbakning (som jeg husker de har) til den røde side køber jeg ikke. Hvis de virkelig ønsker indflydelse, bør de melde ud at de støtter den regering, hvor de kan få størst indflydelse:whistle: Det andet er bare stemmespild og så kan man næsten ligeså godt stemme på et rødt parti.

Meget enig - har altid været radikal indtil Vestager forlod DK til fordel for EU. Dér mistede de virkelig noget pondus og erstattede det med for meget populistisk fnidder.
RV har altid - økonomisk - været dygtige med især V og K og det ærgrer mig at Stampe og Nava får lov at styre partiet mod den røde lejr.

Prøv at tjekke SF ud. De har efterhånden bevæget sig så langt til højre, at de måske kan opfylde dine lyseblå drømme. Røde Aksel og Gert P roterer i gravene, og Holger K skumler i det hvide skæg.
Den der kommer til at rotere mest i graven, hvis jeg stemmer på SF, er mig selv 😂

Jeg er grundlæggende dybt uenig i den måde venstrefløjen vil opbygge samfundet og velfærdsstaten på, hvor systemet/staten kommer foran det enkelte individ, så jeg kommer aldrig til at stemme på nogen, som støtter en rød regering. Især den nuværende generation af socialdemokrater er jo så røde, at de engang imellem kammer over i totalitarisme. Jeg er dog heller ikke så liberal, at Liberal Alliance for alvor trækker i mig, så jeg befinder mig ret solidt i det social-liberale sweetspot i midten. Så egentligt burde jeg jo stemme på Moderaterne, som har overtaget de Radikales plads der. Har dog bare svært ved at se det som andet end Lars Løkkes solo-projekt for at bevare sin plads i dansk politik, og selv om partiet er modnet en smule, så er der alt for mange lykkeriddere blandt de andre kandidater i partiet.

Glemte i øvrigt helt at nævne Venstre i min svada ovenfor. Dels kan jeg faktisk godt lide at drikke rent vand fra vandhanen (dansk landbrug har alt, alt for meget magt i dansk politik) og så ved jeg fra pålidelige kilder at Trolex er et kæmpe røvhul, så kommer heller ikke til at stemme på ham.

Mit skisme er meget godt indrammet af, at de to nok værste statsministre vi har haft i mit voksenliv er Anders Fogh og Mette Frederiksen, mens den bedste regering var den med Helle Thorning og Blå Bjarne i spidsen, som så også var så blå, at de ret hurtigt mistede magten. Og kigger man all time er det en hård kamp mellem Poul Schlüter og Jens Otto Krag, som de bedste statsministre.

Jeg har altid haft stor, stor respekt for Vestager, uden dog af den grund at stemme på de Radikale. Jeg har sympati for deres projekt, men det er med dem, som det er med de konservative; det er de to eneste borgerlige partier jeg kunne finde på at stemme på, men de vil begge smide deres mormor under bussen for skattelettelser, og dét kan jeg simpelthen ikke være i.
I min verden er vi rige nok. Skal der lempes på skatten, skal det ubetinget og alene være på de første kroner, ikke de sidste.

Til det her specifikke valg, må jeg tilstå, at der er to tungtvejende overvejelser, der styrer mit kryds:
1. Jeg kommer til at gå med det mindst ringe alternativ.
2. Vores nuværende statsminister, hvad man så i øvrigt mener om hende, er meget respekteret i Europa, og som tingene går lige nu, er dét altså ret væsentligt. Vi har mere end nogensinde brug for gode relationer til de europæiske lande, og MF synes at have en hel del goodwill og sympati fra de tunge spillere i Europa.

Jeg har altid haft stor, stor respekt for Vestager, uden dog af den grund at stemme på de Radikale. Jeg har sympati for deres projekt, men det er med dem, som det er med de konservative; det er de to eneste borgerlige partier jeg kunne finde på at stemme på, men de vil begge smide deres mormor under bussen for skattelettelser, og dét kan jeg simpelthen ikke være i.
I min verden er vi rige nok. Skal der lempes på skatten, skal det ubetinget og alene være på de første kroner, ikke de sidste.

Til det her specifikke valg, må jeg tilstå, at der er to tungtvejende overvejelser, der styrer mit kryds:
1. Jeg kommer til at gå med det mindst ringe alternativ.
2. Vores nuværende statsminister, hvad man så i øvrigt mener om hende, er meget respekteret i Europa, og som tingene går lige nu, er dét altså ret væsentligt. Vi har mere end nogensinde brug for gode relationer til de europæiske lande, og MF synes at have en hel del goodwill og sympati fra de tunge spillere i Europa.
Jeg er sådan set enig i, at vi er rige nok, men jeg ser mest skatte-diskussionen som et spørgsmål om incitamenter, hvor for mange forslag kun gør os fattigere som samfund (som f.eks. forslaget om formueskat) og derfor er rent loose-loose. Og spørgsmålet er, om ikke topskat og i hvert fald top-top skat gør det samme? Men det er en svær diskussion fordi der ikke er endegyldige svar på særligt meget (som topskatten) og fordi venstrefløjen i mine øjne for ofte "glemmer" hvordan procentregning fungerer i jagten på at fiske stemmer fra sine traditionelle vælgergrupper.

Men kan sagtens følge dig ift. Mette Frederiksens evner som statsmand/kvinde i en historisk urolig tid. Anders Fogh havde også samme kvaliteter. Omend de så begge to i mine øjne har fejlet big time indenrigspolitisk. Der har jeg egentligt mere tiltro til, at en Lars Løkke kan levere nogle relevante reformer.

Her kommer lige et par klip fra dagens valgkamp, som meget godt eksemplificerer hvor åndsforladt håbløse mange af politikkernes forslag er. Nedenstående er bare hvad jeg lige faldt over i min daglige gennemgang af finansnyheder, men det er nærmest hver dag, der kommer lignende elendige ideer, som ofte går stik imod bedrevidende og som de ret nemt allerede kunne have rettet op på, med en telefonopringning til Finanstilsynet.

Først Venstre, der vil gøre det nemmere at låne penge i landdistrikterne (fordi Støjberg stjæler stemmer fra dem der), med følgende argumentation: "Ifølge forslaget skal banker og realkreditinstitutter ikke kunne afvise et lån, alene fordi boligen ligger i et landdistrikt, hvis kunden ellers opfylder de almindelige finansieringskrav." Totalt idiotisk forslag, da det er Finanstilsynets regler om kreditværdighedsvurderinger, der spænder ben for långivningen - ikke fordi det ligger i et landområde. Så de kunne jo bare starte med at ændre de, i øvrigt absurd stramme, regler, som i øvrigt kun er fastslået i en vejledning, som Finanstilsynet nemt kunne ændre.

Og så fra Socialdemokratiet (Mette Frederiksen selv), som stadig har ond i røven over at bankerne tjener penge og derfor ikke vil sænke selskabsskatten: "Jeg tror, at selskabsskat har den indbyggede svaghed, at hvis man giver bare en selskabsskattelettelse, så kommer man til at give en stor skattelettelse til bankerne, og det synes jeg er en dårlig idé,” sagde hun og tilføjede, at ”almindelige mennesker, som ikke kan få lov til at låne til en lille renovering, vil finde det mærkeligt." Igen totalt idiotisk, da det igen er de selvsamme regler om kreditværdighedsvurderinger, der begrænser bankerne ift. at låne penge ud. Bankerne lever sjovt nok af at låne penge ud til folk, og jo flere penge de tjener jo større risici er de villige til at tage. Så en lettelse af selskabsskatten ville nok nærmest have den modsatte effekt.

Nå, nu har jeg vist været nok "sur gammel mand der råber i vinden" for i dag. Tilbage til arbejdet - og foldboldtrådene.

Især den nuværende generation af socialdemokrater er jo så røde, at de engang imellem kammer over i totalitarisme.

Wait, what? Det er S sammen med de Borgerlige minus LA som bliver liderlige bare ved tanken om total overvågning eller tiltag som minder om totalitarisme. Det er vel ret beset kun EL, Alternativet og LA som er i mod.
Dansk politik er kommet så meget til højre, at EL i dag er hvad S var i 80erne og derfor jeg nok ender med EL som i øvrigt også er det eneste parti sammen med Alternativet der oprigtigt bekymrer sig om dem som har mindst i samfundet.

men jeg ser mest skatte-diskussionen som et spørgsmål om incitamenter

Jeg har aldrig forstået, hvorfor folk der lever godt bliver motiveret af flere penge mens dem som har lidt, skal motiveres ved at tage penge fra dem.

Totalt idiotisk forslag, da det er Finanstilsynets regler om kreditværdighedsvurderinger, der spænder ben for långivningen - ikke fordi det ligger i et landområde.

I praksis er overstående ikke rigtigt. Der kører flere historier i medierne, at folk der ellers er fundet kreditværdige får nej alene pga. det forkerte postnummer. Et eksempel fra en af de historier var at parret fik at vide, de bare kunne købe bolig i en større by.
Nøjagtig det samme sker på Falster, hvor flere får nej til køb i Idestrup og får beskeden "køb i Nykøbing F".

Wait, what? Det er S sammen med de Borgerlige minus LA som bliver liderlige bare ved tanken om total overvågning eller tiltag som minder om totalitarisme. Det er vel ret beset kun EL, Alternativet og LA som er i mod.
Dansk politik er kommet så meget til højre, at EL i dag er hvad S var i 80erne og derfor jeg nok ender med EL som i øvrigt også er det eneste parti sammen med Alternativet der oprigtigt bekymrer sig om dem som har mindst i samfundet.
Det statement er jo lavet baseret på en misforståelse. rød -blå er jo bare en akse, den økonomiske, i et et flerdimmensionelt diagram.

Du må uddybe, forstår ikke hvad du mener.
det statement du quotede, med "så rød at det næsten er totalitært", viser misforståelse.
et diagram over hvor partier ligger vil have mere end 1 dimmension. der er flere akser partier kan bevæge sig på. man kan jo kigge på det traditionelle 2 dimmensionelle politiske kompas med økonomisk politik på den ene akse og værdipolitik på den anden. Dette er stadig en simplificering, men mere korrekt end bare at sige jo mere rød jo mere totalitær.

jeg ville mene at diagrammet skulle have minimum 3 dimmensioner, værdipolitik, kontrol. og økonomisk politik

Det er dælme meget forsimplet sat op...

Overhovedet ikke. Argumenter for skattelettelser er, det skal give et incitament til at arbejde mere mens argumentet for at fratage ydelser er at det skal give incitament til at finde et arbejde.

Det er politikerne som sætter det forsimplet op ikke jeg for jeg er helt enig i, der er meget mere til et godt liv end penge.

Latest posts

Back