Kamptråd Champions league kval. runde 2: Lech Poznan - AGF, onsdag 29. Juli kl 19.00
Jeg kan godt forestille mig de havde trænet det lidt, det er også en indikation af at man tror på at man kan hente forspringet og at det kan blive det der afgør det. Om ikke andet vil jeg tro der er et eksisterende hierarki eller forventning om hvem der skal sparke. JP skal dog stadig lige tage i betragtning om der er nogle der ikke er i stand til i sådan en kamp og kulisse, det har mange af dem ikke rigtig prøvet før, men så er det måske ret smart bare at sige, dig og dig og dig sparker fordi han så samtidig fortæller dem at han tror på dem og de får ikke lige lejlighed til at tænke for meget på om de vil, men kan gå i gang med at forberede sig på at gøre det (det kan dog også være han lige har orienteret sig inden det her klip.)Jeg tror heller ikke ret meget på det at træne straffespark inden kampen. Det meste foregår inde i hovedet i stedet for i benene.
Derfor også så vigtigt, hvad Jakob Poulsen gør i den pause før de skal skyde:
1. Fortæller at vi allerede har lavet en fantastisk præstation, uanset. Tager presset af spillerne.
2. Fortæller, at vi har de bedste skytter og den bedste målmand. Måske en tvivlsom sandhedsværdi, men det handler om at booste selvtillid.
3. Diskuterer ikke, hvem der skal skyde. Fortæller det bare. Ingen skal bruge energi på at mærke efter noget.
4. Giver et godt råd videre om psykologien i at sparke. Beslut jer før i går frem til pletten og hold fast i det. Det er ikke for ingenting at JP selv var en af de bedste straffesparksskytter i sin aktive karriere.
JP scorede selv på 16 straffespark i træk i Superligaen - rekord indtil PM tog den med 20 i træk. Jeg kan ikke huske om JP altid selv bare løb op til bolden og sparkede, men det var vel egentlig også oftest den måde PM gjorde det på, så det var, ikke så overraskende, nok et godt råd han gav spillerne.