New posts

Den store tribune-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 586
  • Views Views: Views 42K
Held og lykke med at implementere det. Teoretisk fin ide, umuligt at praktisere.
Det kommer sandsynligvis til at resultere i at alle der ser, at der er gang i pyro tæt på hvor de står, begynder at bevæge sig væk fra området, for ikke at blive involveret i den straf der kommer. Så bliver det lettere at udpege de ansvarlige, og dermed lettere at håndtere.
Når de første 20 personer, har fået lange karantæner, bliver det et langt mindre problem. Så det kunne godt blive et meget effektivt tiltag imod pyro.

Det kommer sandsynligvis til at resultere i at alle der ser, at der er gang i pyro tæt på hvor de står, begynder at bevæge sig væk fra området, for ikke at blive involveret i den straf der kommer. Så bliver det lettere at udpege de ansvarlige, og dermed lettere at håndtere.
Når de første 20 personer, har fået lange karantæner, bliver det et langt mindre problem. Så det kunne godt blive et meget effektivt tiltag imod pyro.
Men svært at gøre det samme i AGF, når det ofte er på helt fyldte afsnit de gør det, hvor det ville skabe risikable situationer hvis folk begynder at “evakuere” sig selv væk fra pyro samtidig.. Kan lige se det for mig på eksempelvis et proppet away-afsnit i Vejle, med kun én udgang, men hvor folk begynder at mase for at komme væk..

Men svært at gøre det samme i AGF, når det ofte er på helt fyldte afsnit de gør det, hvor det ville skabe risikable situationer hvis folk begynder at “evakuere” sig selv væk fra pyro samtidig.. Kan lige se det for mig på eksempelvis et proppet away-afsnit i Vejle, med kun én udgang, men hvor folk begynder at mase for at komme væk..
Egentlig behøver man vel bare at tage et enkelt skridt til siden, væk fra situationen, for at vise sin afstandstagen, hvis der står nogen og filmer tribunen. Det er jo egentlig ikke svært at se, hvem der er en del af legen. Men nogen kan sikkert godt hjælpe med at holde en tifo uden at være klar over at de overtræder nogen regler.

Det kan simpelthen ikke være mit ansvar som fan er udpege dem som gør noget ulovligt, slet ikke når klubben kunne gøre SÅ meget mere for at få bugt med problemet.

Klubberne må bare tage sig sammen og begynde at prioritere opgaven, istedet for at det er os helt almindelige fans som skal gøre noget.

Jeg går til kamp for at se fodbold, ikke for at lege politibetjent og risikere noget for mig selv.

Det kan simpelthen ikke være mit ansvar som fan er udpege dem som gør noget ulovligt, slet ikke når klubben kunne gøre SÅ meget mere for at få bugt med problemet.

Klubberne må bare tage sig sammen og begynde at prioritere opgaven, istedet for at det er os helt almindelige fans som skal gøre noget.

Jeg går til kamp for at se fodbold, ikke for at lege politibetjent og risikere noget for mig selv.
Jeg tænker mere der er tale om dem som aktivt dækker over personer som gør klar til pyro. Det har vi ofte set foregå bag bannere.

Men hvis du ville undgå at indgå i en kollektiv straf, så var det måske en god ide at træde to skridt væk.

Nu er det vel heller ikke indført i Aarhus men i Randers og der er knap så mange fans. Mon ikke de har lidt nemmere ved at håndtere det og dermed nemmere kan udpege nogen som deltager.

Jeg syntes det er fint, hvis de begynder at tage fat i dem som hjælper til - så tænker jeg hurtigere det kan få en ende. Drop nu bare det pyro-halløj og kom videre. Der må kunne laves noget med blinkende lys men det er selvfølgelig ikke så sjovt, som noget der er halvfarligt at stå med ;)

Det bliver praktisk talt umuligt at vurdere hvem der er med i gruppen, og hvem der ikke er. Og som det tidligere er nævnt, mange deltager jo i tifoer uden at have en viden omkring pyro. Det er en gigantisk glidebane, og vil 100% skabe mere røre end gavn, da mange "ryger i svinget" som ikke har noget med det at gøre.

Istedet kunne klubberne jo faktisk bare gøre noget ved problemet, og gå mere aktivt på at give karantæner til dem der faktisk udøver overtrædelsen ;)

Jeg ville blive galme flintende rasende, hvis jeg pludselig får en karantæne, fordi jeg har hjulpet med at holde en tifo, også X fyrer pyro 1 meter fra mig. Uden at det skal lyde som en "trussel" ville jeg i det tilfælde overveje juridisk vej. AGFs kan lave stadionreglementet, men det er deres opgave at dokumentere, at den enkelte overtræder det. De kan trods alt ikke bare give karantæne til folk fordi de hedder Carsten, eller står på samme tribune som én der fyre romerlys af.

Derfor tror jeg også det forbliver i teoribogen, der er så mange problemer du åbner op for med denne model.

HVIS klubberne virkelig ville, har de mange mange steps før dette. Og uden at kaste Randers under bussen, så har de ikke verdens største skare af aktive fans, så det er vel ret simpelt at fiske dem der fyrer af ;)

Jeg forudser at de pyro-glade i højere grad ville lave store bannere som de kunne fyre af indenunder, hvormed de ikke kan spottes - og hvor vi andre “tages til gidsler” under deres budskaber.. Har tit tænkt over, at jeg jo faktisk inddrages i eksempelvis budskaber som “Imod fanregister” eller “Frihed for de karantæneramte”, blot fordi jeg står hvor jeg står, men ikke kan se hvilke budskaber der er på menuen..

Last edited:
Det bliver praktisk talt umuligt at vurdere hvem der er med i gruppen, og hvem der ikke er. Og som det tidligere er nævnt, mange deltager jo i tifoer uden at have en viden omkring pyro. Det er en gigantisk glidebane, og vil 100% skabe mere røre end gavn, da mange "ryger i svinget" som ikke har noget med det at gøre.
Uskyldige vil ryge med i de kollektive straffe, det erkender Søren Pedersen jo også åbent. Men ideen er vel at ruske op i det sammenhold der lige nu er mellem lovovertrædere og følgere og skabe en intern justits. Det mest effektive der kan stoppe pyro'erne er nok at medfans viser dem, at det er ufedt, hvad de har gang i. Lige nu er der nærmest en situation, hvor de her fans ser klubben og klubledelsen som modstandere og det er jo en ret skæv måde at være "fan" på.

Det mest effektive ville være at klubberne gør mere ved opgaven, og faktisk sætter aktivt ind. Alt det her presse lingo med at "Vi tager det MEGET alvorligt", og der så ikke sker mere er jo bare en vasken hænder.

I min optik er det ALDRIG medfans opgave at udpege andre. Vi er der for at se fodbold, og hygge os. Vi er der ikke for at lege selvtægts politikorps. Der er uddannede vagter på stadion, og AGF som arrangøren har opgaven. Ikke os fans.

Klubberne må investere i et bedre setup, med kameraer mm. Lad være med at lade det gå udover andre fans.

Uden at det skal lyde som en "trussel" ville jeg i det tilfælde overveje juridisk vej. AGFs kan lave stadionreglementet, men det er deres opgave at dokumentere, at den enkelte overtræder det. De kan trods alt ikke bare give karantæne til folk fordi de hedder Carsten, eller står på samme tribune som én der fyre romerlys af.

Tænker det bliver op ad bakke, at få retten til at tvinge dem, til at give dig adgang til et privat arrangement.

I min optik er det ALDRIG medfans opgave at udpege andre. Vi er der for at se fodbold, og hygge os. Vi er der ikke for at lege selvtægts politikorps. Der er uddannede vagter på stadion, og AGF som arrangøren har opgaven. Ikke os fans.

Det er vel heller ikke det de ønsker. De vil til gengæld have lukket ned for alle de små hjælpere som ikke står med lysene men dækker over dem der gør.
Ballademagerne har jo brugt mængden som stødpude mod vagterne og til at kunne gøre som de ville.
Der er så mange andre som ikke gider blandes ind i det og holder sig fra stemningsafsnittet. Måske de rent faktisk var bedre kunder, end dem der bare vil fyre lys af🤔

Hold da kæft, Søren Pedersen sætter hårdt mod hårdt. Om det er det rigtige aner jeg ikke men det hører til sjældenheder en klub ligefrem går i krig med stemningsskaberne:

View attachment 5142

De må virkelig have pisset ham af og nu gider de ikke mere pis i Randers. Det er måske også lidt konfrontatorisk hvis de lige tømmer kontoen som Rfc har🫣

Lyder ellers som om de har haft rigtig gode forhold og muligheder som fans i Randers.

Sagt uden at være sjov, men det er vel også en forholdsvis nem kamp når der er så få stemnings skabere?

Uden tvivl men det er også med at tage problemerne i opløbet. Det er jo BIFs helt store problem at Alpha har fået så meget magt at klubben reelt er bange for dem. Bare se på hvordan de tillod Alpha at smide andre væk fra tribunerne da Sydsiden blev lukket selvom det pissede mange af deres rigtige fans af.,

Uden tvivl men det er også med at tage problemerne i opløbet. Det er jo BIFs helt store problem at Alpha har fået så meget magt at klubben reelt er bange for dem. Bare se på hvordan de tillod Alpha at smide andre væk fra tribunerne da Sydsiden blev lukket selvom det pissede mange af deres rigtige fans af.,
Ole Palmå er virkelig uimponerende. For vildt hvor længe han har siddet i stolen

Du kan ikke bare afvise folk til et sådan arrangement uden en bestemt grund. Har du overtrådt stadion reglementet og det er bevist, kan du naturligvis.

Men du kan ikke afvise folk i døren fordi du tror/mener de er X eller Y. Det vil gå under definationen af diskrimination. Lidt som nattelivet heller ikke udokumenteret kan afvise folk i døren pga "Du er for grim til festen". At de så gør det alligevel er en anden snak, men juridisk må du ikke. Selvom du er en privat virksomhed. Du skal have en begrundet dokumenteret grund til det, og at "vi tror du er en del af en gruppe der har fyret pyro af", er sgu nok for tynd.

Du skal have en begrundet dokumenteret grund til det, og at "vi tror du er en del af en gruppe der har fyret pyro af", er sgu nok for tynd.
Mon ikke også truslen er det væsentligste værktøj fra Søren P. her? Men hvis man står og holder et banner, som gentagende gange bliver brugt som "omklædningsrum", så kan klubben jo godt argumentere for at man er en del af gruppen.

Latest posts

Back