New posts

Den store stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 479
  • Views Views: Views 27K
Lige et lille og nok sidste pip om dette emne, her fra:

Jeg er faktisk interesseret i hvad du faktisk mener.

Altså med mindre det handler om at gentage hvad du har skrevet og om, hvad du mener om dem, der mener noget andet.
Det samme gælder imø “den anden holdning” - Lige rigeligt mange og gentagende argumenter og holdninger og antydninger om den anden sides habitus.

Derfor virker udvekslingerne mere som at “piske en død pony” fordi der ikke rigtig bringes noget nyt og derfor interessant til torvs, end en enlig debat eller nysgerrig udforskning.
Jeg synes pyro er festligt, flot og stemningsskabende....jeg synes at det anvendes ganske forsvarligt på danske stadions ( har oplevet en "pyro-gut" i Parken i vort afsnit med 3500 GF´ere konfrontere en mor med en søn på 10-12 år at om lidt ville det sige bang og der kommer et kraftigt lys....moren bad gutten om han ikke lige kunne gå 2m længere væk. Det gjorde han. ) Jeg mindes ikke der har været nogen der er kommet til egenlig skade ved pyro i Danmark ( jeg KAN ha misset noget? )...og så der er røgen...jo, ind imellem lidt generende, men dét lever jeg med. Præcis som jeg skal leve med folk ryger, hvor de ikke må, og jeg udsættes for røgen der...

Når jeg ind imellem "farer lidt op" er fordi, det virker som om, at alle herinde overholder loven...aldrig gør noget ulovligt.....og når de gør, er det forsvarligt. God dag mand økseskaft!

Pyro er ulovligt...jo. Men....og her må jeg stoppe. Jeg har tidligere skrevet indlæg om yderst interessant info., som jeg ikke kan dele med risiko for ikke at kunne holde på hemmeligheder. Jeg skrev tingene IKKE er så lige til, som man umiddelbart skulle tro. Der er flere interessenter i den her problematik.

Mon det var fyldestgørende svar?

Last edited:
Det er den jo reelt ikke.. hvis du bryder loven så tager man selv konsekvensen. Det gør pyro-folket ikke.

Ok, så når Århus kommune begynder at få bøder fra staten fordi der køres for hurtigt på motorvejene i kommunen så forventer du at Stone Cold og de andre melder sig selv og betaler dem eller hvordan?

Edit: Og nu er du så blevet symbolet på ham der kører for stærkt @Stone Cold, det er ikke helt fair. Jeg håber du forstår hvad jeg mener :)

Når jeg ind imellem "farer lidt op" er fordi, det virker som om, at alle herinde overholder loven...aldrig gør noget ulovligt.....og når de gør, er det forsvarligt. God dag mand økseskaft!

Den der! Lige netop den der! Når jeg overtræder loven er det forsvarligt. Så er der jo en kontekst. Jeg er en god billist, ser mig altid for når jeg går over for rødt osv. Men når andre gør det og jeg ikke kan lide det, så er det sort og hvidt. Loven er loven og den skal du fandeme overholde!

Ok, så når Århus kommune begynder at få bøder fra staten fordi der køres for hurtigt på motorvejene i kommunen så forventer du at Stone Cold og de andre melder sig selv og betaler dem eller hvordan?

Edit: Og nu er du så blevet symbolet på ham der kører for stærkt @Stone Cold, det er ikke helt fair. Jeg håber du forstår hvad jeg mener :)

Undskyld. Men underlig sammenligning.. hvis aarhus kommune fik bøder fordi man ikke kunne identificere vedkommende.? Vil jo aldrig ske.

Fakta er at nogle gemmer sig bag alle, og forventer alle betaler og syntes det er godt. Alle, bliver taget til gidsel.
Fakta er også at det er ulovligt, og jeg ville personligt have langt mere respekt for hvis man turde vise sig, og tog sin straf.

Måske jeg bare er FOR moralsk korrekt.. for jeg kan ikke se forskellen på at fyre pyro af, og så lige tage 100kr. Fra kassen i den lokale forening. Ingen kommer noget til, og begge dele er ulovligt.
Og jo, der er personer der har fået brændemærker, eller ødelagt tøj. Eller haft problemer med røgen Ikke store skader men stadig stadig ikke harmløst.

Det klikker i min logisk hjerne, når en undskyldning er "det er fedt" eller "en del af kulturen". Ved det sidste betyder det vel bare at hvis man gør noget længe nok, så er det til sidst ok.

Men okay, jeg er ude.. og bliver ude..

Kan man blokere en tråd ? :)

Om man er for eller imod pyro....
De, som synes det skal affyres selvom det er ULOVLIGT, kan vel bare lade være med at MASKERES, og skulle det komme til en bøde så rækker man HÅNDEN OP, anerkender man har stået bag OG BETALER???

Det må vel være fair? Alternativt, så modargumentér venligst. For ellers forstår jeg ikke behovet for at være en f...... kujon, gemme sig bag en maske, udsætte andre folk og deres påklædning for fare UDEN at ville stå ved det.

Jeg synes pyro er festligt, flot og stemningsskabende....jeg synes at det anvendes ganske forsvarligt på danske stadions ( har oplevet en "pyro-gut" i Parken i vort afsnit med 3500 GF´ere konfrontere en mor med en søn på 10-12 år at om lidt ville det sige bang og der kommer et kraftigt lys....moren bad gutten om han ikke lige kunne gå 2m længere væk. Det gjorde han. ) Jeg mindes ikke der har været nogen der er kommet til egenlig skade ved pyro i Danmark ( jeg KAN ha misset noget? )...og så der er røgen...jo, ind imellem lidt generende, men dét lever jeg med. Præcis som jeg skal leve med folk ryger, hvor de ikke må, og jeg udsættes for røgen der...

Pyro er ulovligt...jo. Men....og her må jeg stoppe. Jeg har tidligere skrevet indlæg om yderst interessant info., som jeg ikke kan dele med risiko for ikke at kunne holde på hemmeligheder. Jeg skrev tingene IKKE er så lige til, som man umiddelbart skulle tro. Der er flere interessenter i den her problematik.

Ok, et lille pip mere så 🤓
Joh, men (ja, undskyld mig) men der står ikke noget jeg ikke vidste allerede, på baggrund af mange, mange siders frem og tilbage.
Det er helt ok!
Jeg har også en holdning (som jeg har udtrykt)
Jeg har dog heller ingen illusioner om, at en gentagelse vil gøre væsentlig indtryk på nogen, der ser tingene anderledes.
Så derfor trækker jeg mig igen
Venlig hilsen en, der absolut ikke skal kaste med sten i en debat om “at gøre det rigtige” hele tiden. 🤣

De, som synes det skal affyres selvom det er ULOVLIGT, kan vel bare lade være med at MASKERES, og skulle det komme til en bøde så rækker man HÅNDEN OP, anerkender man har stået bag OG BETALER???

Det må vel være fair? Alternativt, så modargumentér venligst. For ellers forstår jeg ikke behovet for at være en f...... kujon, gemme sig bag en maske, udsætte andre folk og deres påklædning for fare UDEN at ville stå ved det.
Så altså: Når du næste gang kører 60hvor du må køre 50 kontakter du Politiet og ber’ dem sende dig en faktura? Ulovligt er ulovligt…

Last edited:
Undskyld. Men underlig sammenligning.. hvis aarhus kommune fik bøder fordi man ikke kunne identificere vedkommende.? Vil jo aldrig ske.

Jamen er det virkelig en underlig sammenligning? Det synes jeg overhovedet ikke det er. Det er jo kun fordi du har accepteret det at AGF kan få bøder for en aktion de ikke har noget som helst at gøre med. De har lukket personen ind på stadion på samme måde som Århus kommune har lukket Stone Cold ((:) ind på motorvejen. Ikke en skid mere. Hvis nu staten sagde at nu er det sådan startende fra nu fordi det er den eneste måde vi kan komme det der med at køre for hurtigt til livs, ligesom DBU gjorde da forbuddet kom, jamen så var det vel sådan det var og så ville i allesammen blive forargede når fartsynderne ikke meldte sig selv eller hvad? Nuvel der er noget hypotese over det, men princippet er nøjagtigt det samme.

Edit: Bøderne til klubberne er i øvrigt fuldstændig uafhængige af om synderne kunne identificeres og der også uddeles en personligt bøde til en eller anden. Dem får klubberne lige meget hvad, så det med maskeringen er irrelevant.

Så altså: Når du næste gang kører 60hvor du må køre 50 kontakter du Politiet og ber’ dem sende dig en faktura? Ulovligt er ulovligt…
Det lyder helligt, men jeg kører IKKE for stærkt, da jeg er alt for nærig.

Men svar mig i stedet...hvorfor maskerer folk sig? Er det manglende integritet ift. hvad man laver? Står man ikke ved det? Man vil gerne være badass, men ikke tage konsekvensen?

Jamen regler er vel regler er de ikke? Hvordan argumenterer du for at netop du må sætte dig selv over fællesskabet og gøre som det passer dig? Det er jo forbudt og så er den vel ikke længere end det?

(see what I did there...)
Nice try, but no cigar.
Forskellene er mange, blandt andet er jeg ikke maskeret når jeg kører (lidt) for stærkt. Ej heller dækker jeg min nummerplade til. Jeg vedbliver at skrive (lidt), fordi jeg meget, meget sjældent er mere end 7-12 km/t over det tilladte, altså aldrig i nærheden af "vanvidskørsel" eller noget, der vil give et klip i kørekortet. Det er også derfor jeg synes, sammenligningen er lidt klodset - færdselsloven graduerer overtrædelser; pyro er tændt eller slukket. Bogstaveligt talt.
Skulle jeg blive blandet ind i et uheld en dag, så udveksler vi i ro og mag oplysninger, og skulle forsikringen (eller politiet) finde, at ansvaret er mit, så tager jeg skraldet.
Jeg har i mit liv modtaget to fartbøder (yup, jeg er simpelthen samfundsfjende nummer 1) og har betalt dem begge uden at kny.

...modsat nogle andre typer, som jeg og alle andre trafikanter af uransagelige årsager bliver sammenlignet med.

(see what I did there ? ;) )

Det kan da sagtens være de har det ganske fint med selve pyro-delen, men faktum er at 1) det er farligt for dem der står ved siden af (og andre, hvis der kastes med det) og 2) de får bøder for det, hvilket skader deres økonomi som på sigt kan gå ud over andre dele af det økonomiske aspekt i at drive en fodboldklub - herunder at give ordentlige lønninger, hvis bøderne kommer i en jævn strøm.

Men ja, pyro er flot når det gøres organiseret og det skaber stemning. Det er jeg da helt enig i. Men når det nu engang er forbudt, så kan jeg ikke se formålet med at fyre det af.

I øvrigt, hvis de fjolser der maskerer sig for at fyre det af, også synes klubben har det fint med det, hvorfor maskerer de sig så?

På C-tribunen sad der forleden en gut (jeg har ikke hørt det skulle være en kvinde) som råbte racistiske ting uden at være maskeret. Det er fandme at stå ved det man gør ;)
Det var ikke for at tale for eller imod pyro, men bare sige at jeg tror klubben har det fint med det

Skriv nu bare det du mener:
JN elsker pyro på stadion og siger på de interne møder, I bare skal give gas! I skal slet ikke bekymre jer om dem som ikke kan lide det - dem behøver vi ikke på stadion.

Så indtager han en anden holdning udadtil, for ikke at tabe ansigt overfor divisionsforeningen.

Mon ikke den ramte nogenlunde indenfor🎯

De, som synes det skal affyres selvom det er ULOVLIGT, kan vel bare lade være med at MASKERES, og skulle det komme til en bøde så rækker man HÅNDEN OP, anerkender man har stået bag OG BETALER??

Det argument er altså altid super komisk.
Det vil da være superdumt at smide masken - når det nu desværre er ulovligt for dem at fyre pyro af.
I de glade 90ere hvor pyro var lovligt, der fyrede vi de af helt uden maske. Jeg havde også taget én maske på i dag, hvis jeg var pyrodreng.

Er der nogen, der er imod pyro, røg og så videre, hvis det blev gjort forsvarligt - altså med godkendelse og hele pivtøjet? Det er blevet gjort tidligere, mener jeg, og er vell at sammenligne med fyrværkeri eller andet, der også kan være en del af en fodboldkamp, hvis det tillades på forhånd.
Jeg er imod pyro - mest af den årsag at jeg har svært ved at trække vejret i det, og fordi jeg synes det i højere grad lægger en dæmper på den vokale kraft fra stemningen generelt, samtidig med at det også kan gøre det svært at se kampen..

Det lyder helligt, men jeg kører IKKE for stærkt, da jeg er alt for nærig.

Men svar mig i stedet...hvorfor maskerer folk sig? Er det manglende integritet ift. hvad man laver? Står man ikke ved det? Man vil gerne være badass, men ikke tage konsekvensen?

Jeg gætter på at de gør det af samme grund som Stone Cold og andre bruger deres Google Maps til at advare hinanden og sætte farten ned når der er politi: De vil helst ikke have en bøde.

Med din retorik burde folk jo stå ved at de kører for stærkt og ikke sådan "kujonagtigt" sænke farten når politiet er i nærheden.

...modsat nogle andre typer, som jeg og alle andre trafikanter af uransagelige årsager bliver sammenlignet med.

Ja nice try selv da. Kan du give mig eksempler på folk der har skudt pyro af og ikke betalt de bøder de selv får? Det tager de gerne ansvaret for. Det de ikke vil tage ansvaret for er de urimelige bøder der uddeles til klubberne som slet skjult afpresning.

Last edited:
Ja nice try selv da. Kan du give mig eksempler på folk der har skudt pyro af og ikke betalt de bøder de selv får? Det tager de gerne ansvaret for. Det de ikke vil tage ansvaret for er de urimelige bøder der uddeles til klubberne som slet skjult afpresning.
Det var lidt kluntet formuleret; jeg henviste mere til det med maskerne kontra min nummerplade. Jeg kan godt se, at det ikke fremgik så tydeligt.

Edit:
Jeg afstår fra at bede om yderligere kommentarer. Vi flyver til Tenerife i morgen meget tidligt, og jeg kommer ikke til at være synderligt aktiv den næste uges tid...

Jamen der er vi så ikke enige. Det overrasker sikkert hverken dig eller mig.
Der er folk der synes det er vildt spændende at køre hurtigt ned i gennem en gågade, og så er der andre som bare passer deres eget og ender med at blive ofre, ikke ulig situationen på et stadion. - Så hvis din analogi omkring bilister og overskridelse af hastighedsgrænserne skal give nogen mening, i forhold til at fyre pyro af på et stadion, så fungerer den kun, når man sammenligner den med andre situationer, hvor udgangspunktet er at det slet ikke er lovligt.

At overskride hastighedsgrænsen på en landevej, ville svare til at fyre raketter af 2. eller 3. Januar selvom det ikke længere er tilladt, ikke at fyre pyro af på et sted og et tidspunkt hvor det er helt forbudt. Så hvis den sammenligning skal give mening, så er man nød til at sammenligne det med at køre i en gågade.

- Du fyrer jo heller ikke pyro af på et museum, eller til en koncert, hvorfor er det så OK at gøre til en fodboldkamp? Jeg tror det er et spørgsmål om at I lever i fortiden, ligesom folk der synes det er OK at være lidt små racistisk eller lidt manschauvanistisk, det er OK for sådan har det jo altid været, eller også lever I i fortiden?

(Træls at blive beskyldt for at være en boomer, af en boomer ;))

Latest posts

Back