Jeg er på det hold som kalder et romerlys harmløst, det er nok grundessensen i mit udgangspunkt, så er man velkommen til at male et farligt billede med 3000 gr. varme romerlys osv, det forstår jeg godt, romerlys er udviklet som et helt alm. værktøj til brug i fritiden. Hvis det var superfarligt, kunne man nok ikke købe det i en fritidsbutik. Det er det samme med fyrværkeri, vi fyrer millioner af tons af om året, det kan købes af alle, skaderne er minimale og heldigvis for det.
Så er der emnet regler som skal overholdes (som flere nævner i debatten). Der fik jeg ørerne i maskinen på emnet i forrige indlæg, proffesionelt arbejder jeg med forskellige kulturer, både i Europa, men også i Asien. Jeg skal på en eller anden måde kunne "håndtere" forskellige opfattelser af eks. tid og det at komme til tiden, men også forskellige fortolkninger af regler. Igennem årerne har det fået mig til at reflektere en del over hvor meget vi i DK og Skandinavien går op i regler og tid. Min konklusion foreløbig, er at vi i DK, nok er lidt for hårde mentalt ved os selv. Lidt for tit, går vore automat reaktion/følelse ofte ned af en sti vi kender godt, så føler vi os trygge. Hvor tit har jeg ikke en diskussion med fruen derhjemme om affaldssortering, plastik skal i plastik, organisk i organisk (regler er regler siger hun). Nogen gange går jeg bare og tænker: "hold nu kæft et gedemarked" pga. nogen ufleksible regler/løsninger på et problem, som nu gør at konen er småsur derhjemme. Jeg følger reglerne, jeg tager sikkerheds sele på, jeg går ikke med våben, jeg holder pænt for rødt, jeg har over tid udviklet en side af mig selv, om at vi gør os nok selv mentalt en tjeneste ved at bryde nogen regler i ny og næ. Det virker i andre dele af verden, så gør det nok også i DK.
Stadion er et fristed, det er der man gør det man ikke kan gøre andre steder. Der kan man kalde en dommer en idiot, en spiller for fed, råbe frit fra leveren at man elsker en som hedder Patrick, eller kramme sin makker uden at det bliver akavet. Derfor er fodbold og det at komme på stadion så fedt, grænserne er anderledes end udenfor. Det skal man i min optik ikke pille for meget ved. Stadion er stedet man bliver til et menneske igen, det betyder at også reglerne er anderledes, af samme årsag har jeg også svært ved at følge analogierne om farten på motorveje og strøget eller nogen af de andre eksempler. Du kan ikke sidestille stadion og livet udenfor.
Min holdning til pyro på stadion ligger sig op af ovenstående, de romerlys der tændes, tændes i stemningsområdet. Det er et klart defineret område, hvor alle som ser fodbold godt ved at reglerne er lidt anderledes end på familietribunen eller på langsiden. Sådan har det været siden jeg startede på stemningstribunen i 1990 eller deromkring. Jeg var selv ung dengang, og gik vildt meget op i stemning, og har også holdt et romerlys i hånden. Jeg er en ældre røv idag, så gider ikke selv mere, men derfor kan jeg godt sætte mig ind i de unges sted. Jeg sidder i dag på langsiden, omgivet af alle mulige typer mennesker, ingen står og bander over hvor grimt et romerlys er når det tændes, tværtimod så tænder man telefonen og tager et billede. Enkelte mumler noget om bøder, men ellers synes man at det ser fedt ud.
Det må selvf. ikke kamme over, grænsen er forskellige fra person til person, eks. synes jeg sidste hjemmekamp (var det vidst) på stadion, hvor raketter røg ud på banen var træls, fordi det pludselig bliver en debat om noget helt andet. Jeg bryder mig heller ikke om FCK og Brøndby, når deres hooligans angriber hinanden og andre sagesløse.
Det ændrer overordnet set bare ikke på at pyro i de klassiske former er fint, jeg er lidt stolt af vores unge drenge, at de holder sig indenfor de uskrevne rammer.
Sidst er der selve sagen om de 2 drenge og erstatningsansvar, jeg må bare igen konstatere, der er INGEN skade sket. Klubberne har selv vedtaget ordningen, det er nærmest en intern bødekasse, som derefter fordeles internt til sikkerhed på stadions. Noget som klubberne i forvejen skulle bruge penge på, dermed slår de 2 fluer med et smæk, de fortæller alle omkring sig at de gør noget ved sikkerhed, der er en kraftig signal værdi i det overfor politikere, meningsdannere og politet. Men samtidig får man allokeret penge til de nødvendige sikkerhedsmæssige tiltag så man kan udvikle forretningen. Det er komisk hvis AGF giver 3 millioner om året i bøder, men installere sikkerheds udstyr for de samme penge, betalt af bødekassen. Så vil en erstatningsdom til enkeltpersoner jo blive en indtægtskilde for klubberne.
Jeg har tænkt over om ansigtsgenkendelse løsningen netop er betalt af den ordning, måske nogen ved det?