New posts

Den store stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 739
  • Views Views: Views 40K
Den store stemningstråd
Det her er et interessant spørgsmål set fra en antropologisk vinkel. Når pyro-tilhængerne har svaret og du har indsamlet en passende mænge empiri, så kan du passende stille det på BIFs debatforum. Jeg tror, du vil få vildt interessante svar der ;-)
Jeg er heldigvis ikke på BIFs debatforum, hvorfor jeg bare holder mig til mine medfans svar, i forsøg på forståelse.

Jeg kunne reelt godt tænke mig at hører jer der er for pyro om en ting.

Hvornår og hvorfor er det okay at gøre noget ulovligt på stadion? Hvad får det til at være ok bare fordi det er på stadion.. og hvem bestemmer hvor grænsen for "lidt civilulydighed" går?

Og jeg lover ikke at svare bagefter :) for jeg vil faktisk bare gerne hører grundene til man syntes det er ok.

Nu er det længe siden jeg har skudt af, men jeg tænker ikke svarene vil være meget anderledes end hvis du spørger den gennemsnitlige billist hvor grænsen går for hvor meget man må køre over fartgrænsen. Mere end det gider jeg egentlig ikke byde ind med, for det er allerede tærsket igennem 80 gange herinde :)

Nu er det længe siden jeg har skudt af, men jeg tænker ikke svarene vil være meget anderledes end hvis du spørger den gennemsnitlige billist hvor grænsen går for hvor meget man må køre over fartgrænsen. Mere end det gider jeg egentlig ikke byde ind med, for det er allerede tærsket igennem 80 gange herinde :)
Den sammenligning fungerer kun, hvis du spørger den gennemsnitlige bilist hvor grænsen går for hvor meget man må køre for hurtigt i en gågade, eller på en cykelsti.

Jeg synes mindst der er 3 forhold som er interessante.
Det visuelle aspekt, det er selvfolgelig 100% subjektivt, men jeg hoerer ogsaa til den del som synes det er flot. Specielt efter morkets frembrud og hvis det er godt koordineret. Jeg synes ogsaa godt man kan argumentere for at pyro er en del af fodbold kulturen i DK, i hvert fald las os sige de sidste 25-30 aar.
Men det bliver subjektive og emotionelle argumenter hvor en del af fanscenen er positiv og en andel del mener det generer - tror ikke vi naar til enighed her.

Det legale aspekt - her er der ikke saa meget at diskutere fra min stol, for nuvaerende er det ikke lovligt og saa er den debatt ikke laengere.
Der er ogsaa er aspekt med at det kan vaere farligt, som er relevant.

Det sidste aspekt er de oekonomiske skader som Pyro medfoerer klubben, der er vel ingen tvivl om at den stemnings skabende fans holder lige sig meget af klubben som vi goer herinde paa forumet, personligt respekterer arbejdet og energien som bliver lagt i at stoette klubben.

Uden at du skal goeres til talsmand for de stemnings -skabende/ultra segmentet, saa er jeg oprigtig nysgerrig paa hvad tror du deres holdning er til de boeder vi som klub modtager i forhold til pyro?

I alt den her snak omkring pyro, og hvor meget det koster for klubberne, så er det rimeligt sigende, for mig, hvor lidt AGF reelt har imod det, når man i den helt nye racisme sag med det samme finder personen, udelukker ham og vil give ham bøden såfremt der kommer en.

Hvor mange af pyro drengene har man fundet, udelukket og givet nogle af bøderne?

Jeg har sagt det før, men jeg tror slet ikke det genere klubberne så meget som nogle gør det til. Hvis AGF ville, kunne de finde folk på overvågning, eller via spottere/kontrollører for at udelukke dem, men det gør man ikke.

I alt den her snak omkring pyro, og hvor meget det koster for klubberne, så er det rimeligt sigende, for mig, hvor lidt AGF reelt har imod det, når man i den helt nye racisme sag med det samme finder personen, udelukker ham og vil give ham bøden såfremt der kommer en.

Hvor mange af pyro drengene har man fundet, udelukket og givet nogle af bøderne?

Jeg har sagt det før, men jeg tror slet ikke det genere klubberne så meget som nogle gør det til. Hvis AGF ville, kunne de finde folk på overvågning, eller via spottere/kontrollører for at udelukke dem, men det gør man ikke.
Min mund er lukket med syv segl, men jeg kan garantere Jer for herinde at alt det omkring pyro ikke er sort/hvid....jo, det er ulovligt, men.....kan desværre ikke uddybe, og jo jeg kommer let til at lyde utroværdig. Lever med dét.

Min mund er lukket med syv segl, men jeg kan garantere Jer for herinde at alt det omkring pyro ikke er sort/hvid....jo, det er ulovligt, men.....kan desværre ikke uddybe, og jo jeg kommer let til at lyde utroværdig. Lever med dét.
Jeg ved noget andet. Men det vil jeg heller ikke sige. Jeg synes dog, I skal vide, at jeg ved det.

Ja, jeg skulle nok ikke poste det jeg gjorde....men synes du er næsvis/fræk; men ok....
Det var ikke ondskabsfuldt ment, men omvendt er det lidt vanskeligt at debattere en temmelig væsentlig sag, når den ene part argumenterer med hemmelige oplysninger.

Det er helt fair, hvis man ikke vil kildeangive noget. Men når man ikke engang vil fortælle sit argument, bliver diskussionen en smule arbitrær og kontraproduktiv. Hvis alle skrev det samme, var debatten komplet overflødig.

Det er jo sikkert bare den samme gamle sang om, at AGF lever med pyroen, da den tiltrækker flere af den slags unge fans som giver den mere gas end man måske gør når man ikke også er pyro-glad.. At AGF i høj grad lever på at få tiltrukket nye fans blandt de unge tilflyttere til diverse uddannelser, og at pyro og høj vokal stemning trækker dem ind i fællesskabet omkring AGF, og man derfor accepterer at betale de bøder der bliver tildelt AGF, da det er bøderne værd på den lange bane..

Så må man jo rette mig hvis jeg er helt galt på den..

Det er jo sikkert bare den samme gamle sang om, at AGF lever med pyroen, da den tiltrækker flere af den slags unge fans som giver den mere gas end man måske gør når man ikke også er pyro-glad.. At AGF i høj grad lever på at få tiltrukket nye fans blandt de unge tilflyttere til diverse uddannelser, og at pyro og høj vokal stemning trækker dem ind i fællesskabet omkring AGF, og man derfor accepterer at betale de bøder der bliver tildelt AGF, da det er bøderne værd på den lange bane..

Så må man jo rette mig hvis jeg er helt galt på den..
det kan der vel ikke være nogen debat om er tilfældet, det er alt for nemt at få ting med ind på stadion, det ville ikke være tilfældet hvis klubben rent faktisk gjorde noget for at komme det til bunds

Hvor består stråmanden? Hansen forstår ikke sammenligningen som er at påvise, der er forskel på om du kører for stærkt på en befærdet vej end en landevej med lidt trafik aka der er forskel på at affyre pyro på et stadion med 10000 mennesker end hvis der kun var få.
oprindeligt blev der kun sagt at køre for hurtigt, der blev så påstået at det kun var relevant hvis der var tale om gågade og cykelsti, hvilket du så prøver at få til at blive til en mark med 4 landmænd et fugleskræmsel og 8 køer.

jeg troede bare debatniveauet var højere, men tydeligvis ikke

Latest posts

Back