New posts

Den store fan-, tifo- og stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 973
  • Views Views: Views 50K
Status
Not open for further replies.
Den store fan-, tifo- og stemningstråd
Syntes squ ikke det er socialt accepteret at kører 142 i en 110 zone..
- Det er vel vanvidskørsel..... ?
142 i en 130 zone nok tættere på rigtigt.

Det sidste syntes jeg også er helt håbløst.. Det har også 0 logik i sig :D
Vanvidskørsel er en klar definition som over 200km/t eller 100% for stærkt.

Jeg kan nævne de første 5 kolleger der kører rundt med en Saphe for at undgå bøder og det er da på ingen måde noget de skal skjule. Er det så ikke socialt accepteret?

Argumentet er nu fremført tidligere, men det er nok en tendens til at overse det.

I min optik er det for at skabe et større "event". Gøre kampene federe, både for spillere og medfans. (For mig kan dette godt erstattes på et nyt stadion af noget intro build-up med lidt gang i).

Om man så køber argumenterne for/imod er jo en subjektiv vurdering. Argumentet fra pro-pyro er dog nævnt flere gange ;)
Jamen for søren da - er det ikke skørt at ville gøre så meget godt for andre, der indtrængende og insisterende beder om, at det holder op?
Det gør det da meget mærkeligt at fortsætte med mindre, altså, at man er helt vildt overbevist om, at ingen andre end een selv ved, hvad der er godt for alle.
Den adfærd tror jeg faktisk der findes diagnoser, der beskriver.

Og mht. at bryde loven har jeg da gjort det ofte. Både kørt for stærkt og gået over for rødt. Men som andre har skrevet, har jeg ikke maskeret mig og gjort det i en organiseret sammenhæng og har da i hvert fald ikke forsøgt at få andre til at tage straffen, hvis jeg blev opdaget.

Den eneste gang jeg har overtrådt loven i organiseret sammenhæng adviserede vi faktisk politiet i god tid og fortalte ret præcist hvad vi havde tænkt at gøre, hvor og hvornår netop fordi det var et forsøg på at påvirke en politisk proces, ikke for at komme op at slås eller skade nogen som helst. (Og ja, jeg blev arresteret ;) )

Jeg er mega pro det visuelle, og skabelsen af et større event end "bare" fodboldkampen. Det tror jeg også er livsnødvendigt hvis vi skal blive ved med at tiltrække nye unge fans til kampene.

Pt har vi et stadion hvor du ikke kan lave noget som helst. Når det nye stadion er klar, håber jeg virkelig man griber muligheden, for at skabe en større oplevelse end kampen i sig selv. Vi udgør måske 5% af den samlede AGF fanskare, men langt langt de fleste læser ikke med her, og vurderer oplevelsen op imod andre ting. Djurs sommerland, Tivoli, Bio whatever. Her tænker jeg AGF kampe skal være et meget større "show" for at opnå tilskuere potentialet. Det kommer nemmest med det "ekstra". Det ekstra uventede, noget overraskende, noget folk bliver draget af. Pt er det vel kun pyro/tifo der giver dette element, det er jo heller ikke tilfældigt at alle griber mobilen og filmer det.

For mig kan pyro sagtens erstattes af noget kontrolleret fra klubbens side. Noget lysshow eller andet der skaber dette "show".

Grunden til jeg er pro-pyro er kun fordi der ikke er noget andet pt. Man betaler 150 kr for at gå ind på et faldefærdigt stadion, stå under et tag der er hullet, og se en fodboldkamp. (Den kan så være spændende eller røv kedelig).

Hvis man ikke virkelig kommer for at se AGF, er oplevelsen nok faktisk lidt flad, og det bør AGF have stort fokus på med det nye stadion.

For 90% af brugerne herinde er spillet og kampen nok det vigtigste. For en tilfældig børnefamilie tror jeg man fokuserer meget mere på totaloplevelsen.

Det her er bare det værste vås at fyrer af.. For hvem bestemmer hvad man så må være ulydig med??

Jeg er enig at det godt kan tolkes som vås, for der ingen som bestemmer hvad man skal være ulydig med. Stil 10 mennesker på række og spørg dem om det samme og du får mange forskellige svar.

At man lige nupper en chokoladebar på vej ud af supermarkedet - ingen kommer jo til skade.
At jeg lige kører 20 kilometer i timen for hurtigt, for der er jo ikke andre biler..?

Gode eksempler som påviser dilemmaet, den første er jeg da enig i, den anden må jeg desvære gøre mig skyldig i ofte, selvom jeg betragter mig som lidt af en morfar billist. :)

Hvor skal vi så sætte grænsen? LOVEN er grænsen....

Præcis den sætning indrammer "den danske mentalitet", hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Vi er bare i DK og Skandinavien meget autoritetstro, vores moralske kompas er ofte kraftigt styret af om lovens bogstav. Det kan være en god ting, i andre sammenhænge som i debatten her, bliver det nok lidt for overskyggende i udfaldet af hvor man ligger sin mening.

Og så skal jeg da sige at jeg også kan finde på at gå over for rødt hvis der ingen biler er og lign., men bliver jeg taget i det, skal jeg squ nok selv tage bøden og ikke kaste den videre.. (Som de "rigtige" fans gør)

Det var godt at høre, du er trods alt menneskelig, selvom du bor i DK og loven er grænsen. Jeg har også svunget et romerlys i mine unge dage, det ser jeg ingen problemer med, uanset hvad loven siger, så må jeg bare tage bøden.

Min pointe omkring dansk mentalitet handler meget om at vi hænger os i loven som det eneste rigtige. Jeg er med på at lige om lidt er der nogen som sakser i indlægget og kommer med mindst 10 eksemper som tydeliggør nødvendigheden af en lov. Jeg synes bare godt der kan være eksempler som nuancere at loven og ulydighed også er sundt engang imellem. :)

At svinge et romerlys er et eksempel på at jeg lever fint med at man "bryder" loven. At man skyder 20 raketter af og bringer mange i fare er ikke så fint eksempel på at bryde loven.

Øh - det er da en logisk fejlslutning af rang. Det er at tage en hel masse mennesker som gidsler for en holdning. At mange bruger sådan et system er da ikke udtryk for, at det generelt er accepteret!
Se svar ovenover. Jeg mangler i hvert fald endnu at høre nogen blive stemplet som asocial for at bruge sådan noget udstyr.

Jeg er til gengæld blevet svinet til for at udtrykke at jeg tager 0 notits at biler der kører hurtigere end mig i overhalingsbanen når jeg kører på grænsen, og først trækker ind når min overhaling er færdig (jeg trækker ikke ud foran dem, det er når de kommer buldrende bagfra uforudsigeligt).

Min pointe er sådan set bare at jeg er enig med hansen i at der er masser af steder vi som samfund gør ting med åbne øjne der udsætter os selv og andre for unødig fare på begge sider af loven.

Det betyder ikke at det legitimerer puro, men forsøget på at delegimitisere pro-pyro holdninger med henvisning til loven tenderer hykleri (på samfundsniveau, kan af gode grunde ikke lægge enkeltpersoner holdninger til indtægt).

Personligt synes jeg det ser røvfedt ud, og jeg er nok lidt en rebel without a couse så jeg kan godt lide lidt regelbrud. Men jeg har ingen gode grunde for hvorfor det er ok, så jeg blander mig helst ikke i den debat. Nu var der bare lige en præmis for debatten der i mine øjne blev fejlagtigt fejet af bordet 🙂.

Vanvidskørsel er en klar definition som over 200km/t eller 100% for stærkt.

Jeg kan nævne de første 5 kolleger der kører rundt med en Saphe for at undgå bøder og det er da på ingen måde noget de skal skjule. Er det så ikke socialt accepteret?
Jeg har også en Saphe. Ikke fordi jeg normalt kører for stærkt, men når jeg eksempelvis ikke bruger fartpilot på motorvej og landevej, så kan man ret hurtigt komme til at køre 5-10km/t for hurtigt. Det bliver derfor en fin påmindelse når man sidder lidt i egne tanker. Men jeg kører alligevel ikke rundt med maske på og en tildækket nummerplade, i et forsøg på at undgå bøden hvis jeg bevidst kører for stærkt. Jeg tager en evt. bøde og forventer ikke at mine naboer betaler på mine vegne.

Hvis Ultras vil begå civil ulydighed, så skal de også være voksne nok til selv at tage konsekvenserne. De skal ikke gøre det på min bekostning. Desværre er deres holdning at alle andre skal betale for deres fest. Det er den helt store fejlslutning. Mand jer dog op.

Jeg synes det er fedt når der er skrald på på tribunen. Inklusiv hvad der hører med af ting lidt over grænsen. Forstå mig ret. Men tærsklen er overtrådt, når der bliver kastet med blus og kanonslag samt brug af fyrværkeri der falder ned og først eksploderer ved jorden. Når folk inde på banen og andre tilskuerafsnit kommer i skudlinjen. Ja, selv andre på stemningstribunen, der kommer i fare.

Min pointe omkring dansk mentalitet handler meget om at vi hænger os i loven som det eneste rigtige. Jeg er med på at lige om lidt er der nogen som sakser i indlægget og kommer med mindst 10 eksemper som tydeliggør nødvendigheden af en lov. Jeg synes bare godt der kan være eksempler som nuancere at loven og ulydighed også er sundt engang imellem. :)
Jeg vil ikke komme med eksempler om nødvendigheden af love - jeg vil heller rammesætte på en anden måde:
I Skandinavien er der (har der historisk været) en større bevidsthed om den enkeltes adfærd i fællesskabet og om, at vi er nødt til at aftale rammer og regler, så for at gøre det muligt at bevæge sig trygt rundt i disse fælles rum.
Konsekvenserne er mange, også negative, for det sætter grænser for den enkelte og det er så så udfordrende for nogen, at de simpelt hen er nødt til at overskride disse grænser.
Også dette har konsekvenser, positive og negative.
Men når konsekvenserne bliver for negative, er fællesskabet nødt til at reagere overfor den/de enkelte, hvis de rammer der er aftalt overhovedet skal give mening.
Hvornår der skal reageres, har vi åbenlyst forskellige holdninger til.
At smide krudt efter andre eller organiseret at sørge for at man kan bryde hastighedsgrænser, er så over mine grænser.

For 90% af brugerne herinde er spillet og kampen nok det vigtigste. For en tilfældig børnefamilie tror jeg man fokuserer meget mere på totaloplevelsen.

Nu skal jeg for første gang på familie tribunen på Søndag, men min dreng.. Håber da ikke det er Romerlys der skal skabe totaloplevelsen for ham. Mere sang, glæde og så hvad der ellers er af aktiviteter i det område.

Øh - det er da en logisk fejlslutning af rang. Det er at tage en hel masse mennesker som gidsler for en holdning. At mange bruger sådan et system er da ikke udtryk for, at det generelt er accepteret!
Man kan godt diskutere, hvor grænsen går, men vi kan vel godt blive enige om at en eller anden grad af fartovertrædelse er generelt accepteret? Der er jo ingen der overholder færdselsloven 100% hele tiden. Det er lige så umuligt som at sætte korrekte kommaer.

Gode eksempler som påviser dilemmaet, den første er jeg da enig i, den anden må jeg desvære gøre mig skyldig i ofte, selvom jeg betragter mig som lidt af en morfar billist. :)

Tak for et sobert indlæg faktisk.. Beklager hvis mit kom til udtryk for firkantet.

Præcis den sætning indrammer "den danske mentalitet", hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Vi er bare i DK og Skandinavien meget autoritetstro, vores moralske kompas er ofte kraftigt styret af om lovens bogstav. Det kan være en god ting, i andre sammenhænge som i debatten her, bliver det nok lidt for overskyggende i udfaldet af hvor man ligger sin mening.

Det var godt at høre, du er trods alt menneskelig, selvom du bor i DK og loven er grænsen. Jeg har også svunget et romerlys i mine unge dage, det ser jeg ingen problemer med, uanset hvad loven siger, så må jeg bare tage bøden.

Hele problematilkken i det du skriver, at man så kan lave sine egne normer og regler. Hvis jge syntes det er socialt OK at kaste med romerlyset bagefter, så længe det "bare" ikke rammer nogen, er det så OK?
- Det bliver en glidebane i min optik.

Glad for at du vil tage bøden, for det er også noget af det folk brokker sig over.. Den opførsel der kommer fra de får fans i stemningsafsnittet, som også giver SÅ meget godt. Går netop ud over alle andre, og de tager ikke selv ansvaret for det.
Bøden går til klubben, som vi alle giver penge til. Alle andre er med til at betale deres fest.

At svinge et romerlys er et eksempel på at jeg lever fint med at man "bryder" loven. At man skyder 20 raketter af og bringer mange i fare er ikke så fint eksempel på at bryde loven.

Igen, hvad hvis nogen så syntes det er ok, så længe der kun er skader på tøj (Ved ikke om du har læst enkelte Facebook opslag, omkring det, for der lyder det som om, at man skal acceptere at tøj kan blive brædt og ødelagt, når man er i stemningsafsnittet)

Derfor det, i min optik, er vigtigt med en grænse (Loven).. Så alle har ens retningslinjer, og så må man squ tage straffen for det lort man laver og ikke tage andre som gidsler.

Man kan godt diskutere, hvor grænsen går, men vi kan vel godt blive enige om at en eller anden grad af fartovertrædelse er generelt accepteret? Der er jo ingen der overholder færdselsloven 100% hele tiden. Det er lige så umuligt som at sætte korrekte kommaer.
Forskellen er at langt de fleste vil tage imod bøden og indrømme de tog fejl, i stedet for at sende bøden videre til naboen.

Forskellen er at langt de fleste vil tage imod bøden og indrømme de tog fejl, i stedet for at sende bøden videre til naboen.
100%.

Tror i øvrigt også alle herinde ville acceptere et enkelt romerlys i ny og næ uden at rynke særligt for meget på næsen. Vi snakkede jo slet ikke om det for 4-5 år siden, hvor det var meget mere sporadisk.

Jamen vi kan da let enige om at ingen overholder færdselsloven altid. Jeg mener personligt heller ikke det er et problem.
Jeg mener generelt at lovene er grænser der markerer, hvor du tager dig frihed på fællesskabets vegne.
Det tror jeg de fleste er med på og accepterer.

Det svære spørgsmål imø er, hvornår det du gør har bagatel-karakter eller hvornår det er så for meget, at “loven” er nødt til at blive trukket frem.

Jeg tænker selv at det må være noget med at være organiseret, gentagende eller til fare for at være/ være personskadende.
Det kan vi åbenlyst se forskelligt på og det er uundgåeligt. Hvad er en bagatel?

100%.

Tror i øvrigt også alle herinde ville acceptere et enkelt romerlys i ny og næ uden at rynke særligt for meget på næsen. Vi snakkede jo slet ikke om det for 4-5 år siden, hvor det var meget mere sporadisk.

Og så ville det heller ikke være koordineret det ville ske - altså at en Gruppe vælger at sætte sig over loven, men et enkelt individ.

Det svære spørgsmål imø er, hvornår det du gør har bagatel-karakter eller hvornår det er så for meget, at “loven” er nødt til at blive trukket frem.

Jeg tænker selv at det må være noget med at være organiseret, gentagende eller til fare for at være/ være personskadende.
Det kan vi åbenlyst se forskelligt på og det er uundgåeligt. Hvad er en bagatel?
Meget enig. Det er kernen i hele denne diskussion.

Og problemet som jeg ser det, og som jeg synes i et eller andet omfang bliver bekræftet herinde, er at pro-pyro folkene ikke vil acceptere, at deres adfærd går ud over det acceptable. I stedet lukker de sig mere om sig selv, og så bliver det et lille ekkokammer, hvor man overbeviser sig selv om at man har ret og man kæmper for den "rigtige sag". Og så sætter man hårdt mod hårdt som set i Silkeborg i weekenden, hvor man i protest smed pyro på plastikbanen og dermed eskalerede konflikten. Eller hos os mod BIF, hvor det også stak helt af.

Og retfærdigt eller ej bliver de af den almene befolkning slået i hartkorn med voldstosserne på vestegnen, hvilket tvinger klubberne til at reagere hårdt. Så for mig ligner det en konflikt de uundgåeligt kommer til at tabe.

@Hansen

Stor respekt for at du stiller dig op og tager del i denne debat.

Jeg synes at du kommer med nogle gode argumenter for at føre din sag, og jeg respekterer at folk har en anden holdning til pyro end jeg har. Men så skal I også respektere, at vi er mange der har en anden holdning end jer. Den holdning er, at så længe det er ulovligt og farligt, så hører det ikke hjemme på stadion - eller andre steder i øvrigt.

Endnu mangler jeg at se det der overbevisende argument for hvorfor det bruges. Ja, jeg synes det er fedt at se på, men jeg anerkender at det er forbudt så derfor vil jeg helst ikke have det på stadion. Vi kan jo tydeligt se hvad straffen er. Efter pokalfinalen var det 250.000,- i bøde samt en betinget straf - som nu formodentlig bliver effektueret. Disciplinærudvalgets afgørelse venter vi fortsat på.

De penge kan sagtens bruges andre steder i en klub som AGF. Det kan være på løn til en spiller, det kan være på talentudvikling eller det kan være vi kan få opgraderet nogle ting, som nu måske bliver udskudt. Ikke at det er mesterskabsafgørende, men alligevel. Vi skal jo finde alle de små parametre, hvor vi kan blive bedre.

Jeg må indrømme at jeg synes det er vanvittigt at så mange mennesker vil forsvare brugen af det; især efter hvad vi så i kampen mod BIF. Jeg er godt klar over, at der er sket et skred i det at være fan nu, kontra da jeg var yngre. Jeg har ikke selv været en aktiv del af fanscenen på samme måde som mange andre debattører herinde, eller på samme måde som de unge mennesker er nu om dage, men jeg har trods alt kommet på stadion gennem mange år, og har - fra afstand - fulgt med i udviklingen. Der er sket rigtig, rigtig mange gode ting og jeg synes alle dem, der har været med til at bygge det op til det det er nu, fortjener den største respekt.

Men samtidig må vi også være efter dem, som træder ud over fællesskabet (som inkluderer ALLE AGF-fans), i et forsøg på at fremhæve dem selv, det kan være internt i en fanfraktion, på diverse sociale medier eller bare generelt. Der bliver pisset op og ned af ryggen på os andre, når man maskerer sig og fyrer noget af, som er imod reglementet og lovgivningen.

Skal man så være efter AGF og kontrollørerne for ikke at udføre bedre kontrol eller tage hånd om det noget før? Ja, det kan man godt, men folk må se indad og spørge dem selv, om man har lyst til at være en af dem som får lukket en tribune pga. noget der jo bare ser fedt ud.

Jeg skal blankt erkende, at qua min ikke-eksisterende aktivitet i fanmiljøet, så kan der være mange ting jeg udtaler mig om som jeg reelt set ikke ved en skid om, men jeg må godt have en holdning til det. Jeg er selvfølgelig klar til at ændre holdningen hvis der er overbevisende argumenter - indtil da så synes jeg det er idioti at opføre sig som mange af dem på stemningstribunen gør for tiden.

Sgu da kun af socialt afsporere personer! En - tre - fem - alle! 😡

Altså ideen med fartkontroller - og i princippet også Saphe - er jo at få sænket farten på farlige steder.
Så hvis en Saphe får folk til at sænke farten, så opfylder den jo en funktion.

Jeg har boet i Korea, og der står der helt åbenlyst ved vejene, at der er kamera om 800, 400, 200 meter frem mod kryds, sammenfletninger osv.
Folk sænker farten, og der sker ingen uheld.

At mange fartkontroller i DK så efterhånden mere placeres de steder, hvor der er mulighed for at få penge i kassen, fremfor de farlige steder, er en anden sag, og her må jeg også indrømme, at min Saphe har reddet mig fra en bøde mere end én gang.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back