Hvorfor er det han skulle have mindst det samme? Det var vel alt andet lige lidt nemmere at blive boende her og ikke begynde at flytte.
Det er en antagelse. Jeg formoder, at han aktivt valgte AGF fra og Bodø til på grund af de sportslige perspektiver. Jeg formoder derfor også, at AGF i højere grad ville skulle kompensere ham, hvis de skulle overbevise ham om at blive.
Men det er selvfølgelig også et muligt scenarie, at han var blevet, hvis AGF havde matchet lønnen fra Bodø. Det indikerer bare, at han skulle vægte de økonomiske perspektiver højst, og så var han nok endt i Dortmund eller Ajax i min logik.
Det er mit indtryk, at han har været meget aktiv i at søge væk. Så jeg tror ikke, han har været specielt bekymret over at skulle flytte.
Jeg håber godt nok ikke vi kun betaler Kahl det om året - for så kan jeg godt forstå, at vi får ufatteligt svært ved at forlænge den kontrakt. Det lyder vildt for et stort talent som den gang blev købt dyrt.
Jeg ved ikke, hvad Eric Kahl tjener. Googles AI estimerer 108.000 om måneden. Sidst jeg spillede football manager mener jeg, den var 65.000. Den er nok et sted under 120.000, gætter jeg på. Det ville i min optik være vildt, hvis en 16-årig ungdomsspiller skulle have halvdelen af den løn, som vi giver til den mest benyttede spiller i sæsonen.
Men jeg aner ret beset ikke, hvad nogen af dem tjener, så det er ren spekulation.
Jeg ville dog omvendt være skuffet, hvis vi har betalt Eric Kahl +100.000/måned i alle de sæsoner, hvor han ikke har leveret - det vil sige alt andet end de seneste to.
Præmissen om løn har klubben sat op - formentlig fordi de ikke kan tåle, at de bliver fravalgt som udviklingsklub. Han har prioriteret en mindre klub, hvor han kunne komme ind omkring førsteholdet tidligt og en klub som har vist de kan udvikle unge (Danske) offensive spillere. Ajax og Dortmund var også interesserede, så hvis det kun var løn tænker jeg han havde valgt dem. Men som skrevet ovenfor, tænker jeg han ville ud til en klub med et "bevist" talentmiljø som kunne udvikle spillere til de store ligaer.
Jeg gætter også på, han har valgt Bodø på grund af deres succes med at give unge danskere spilletid hurtigt og sende dem videre. Koblet med, at der er mange danskere i klubben, så det er nemt at falde til, at de spiller europæisk og dermed har et udstillingsvindue og at det er en relativt nem hjemlig turnering, hvor der er god mulighed for spilletid.
Alternativt er han bare virkeligt glad for nordlys.
Men derfor kan præmissen om økonomi jo sagtens være sand. Han kan sagtens have forlangt et beløb, AGF ikke ville betale, for at blive. AGF kunne jo sagtens bare have meddelt, at han ikke ville skrive med AGF, uden at uddybe hvorfor. Når de udtrykkeligt kommunikerer en årsag, tror jeg, der er noget om snakken.
Til gengæld mener jeg, at Bodø er en markant større adresse end AGF i disse år.