New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 256K
Den store økonomitråd
Her er noget, der kan få vilde konsekvenser for superligaen:

Jeg tvivler på, at "the powers that be" vil lade det komme så vidt, at hele transfermøllen bliver afviklet, men jeg er da svært tilfreds med, at JN har holdt en kurs, hvor vi laver penge selv uden de store transfers.
Gad vide, om ikke der er løs mave og svedige håndflader i både Herning og Farum på den her baggrund...

Jeg tvivler på, at "the powers that be" vil lade det komme så vidt, at hele transfermøllen bliver afviklet, men jeg er da svært tilfreds med, at JN har holdt en kurs, hvor vi laver penge selv uden de store transfers.
Gad vide, om ikke der er løs mave og svedige håndflader i både Herning og Farum på den her baggrund...
Den er næsten et år gammle

Er

Noget off-topic, men på et tidspunkt i forbindelse med Brexit blev de nye engelske transferregler diskuteret.
Det var noget med et pointsystem, der ville gøre det næsten umuligt at danske spillere kom til England.

Ikke desto mindre er der røget voldsomt mange spillere til det engelske på det sidste.
Senest Silkeborgs Lukas Engel.
Ændrede englænderne reglerne eller var de bare ikke så stramme som frygtet?

Er

Noget off-topic, men på et tidspunkt i forbindelse med Brexit blev de nye engelske transferregler diskuteret.
Det var noget med et pointsystem, der ville gøre det næsten umuligt at danske spillere kom til England.

Ikke desto mindre er der røget voldsomt mange spillere til det engelske på det sidste.
Senest Silkeborgs Lukas Engel.
Ændrede englænderne reglerne eller var de bare ikke så stramme som frygtet?
Jeg er ret sikker paa at de blev lempet lidt, noget i stil med at klubberne kunne hente 2-3 spillere som ikke opfyldte kravene.
Maaske @Thomas K eller en anden er mere inde i reglerne

Selvom det er en lidt gammel sag, er der ikke kommet nogen afklaring på den endnu, mig bekendt. Så måske rumsterer spøgelset endnu.

The powers that be er jo i det her tilfælde EU. Det er er EU, der dikterer, hvad der er fri bevægelighed for fodboldsspillere, og når EU har dikteret regler er det som regel ekstremt dyrt ikke at følge dem. EU går jo også virkeligt meget op i fri bevægelighed, så jeg kan godt forestille mig voldsomme forandringer på transfermarkedet i Europa.

Omvendt synes jeg også, det er svært at sammenligne fodboldsspillere med almindelige ansatte. Fodboldsspillere er jo også handelsvarer. Så jeg kan også godt se modargumentet.

I min optik er en mellemvej at foretrække. Vi skal have begrænset uhyrlighederne på transfermarkedet.

Selvom det er en lidt gammel sag, er der ikke kommet nogen afklaring på den endnu, mig bekendt. Så måske rumsterer spøgelset endnu.

The powers that be er jo i det her tilfælde EU. Det er er EU, der dikterer, hvad der er fri bevægelighed for fodboldsspillere, og når EU har dikteret regler er det som regel ekstremt dyrt ikke at følge dem. EU går jo også virkeligt meget op i fri bevægelighed, så jeg kan godt forestille mig voldsomme forandringer på transfermarkedet i Europa.

Som almindelig fuktionæransat , er jeg slet inde i hvordan kontraktansættelser normalt fungerer på arbejdsmarkedet, men man kan vel ikke bare omkostningsfrit smutte fra sin kontrakt?
Og hvis man kan, så skal der vel fremover indskrives konkurrenceklausuer ind i alle fodboldkontrakter, så en spiller ikke bare kan fortsætte i en anden fodboldklub.

• Like
Reactions: fsc
EU har dikteret regler er det som regel ekstremt dyrt ikke at følge dem. EU går jo også virkeligt meget op i fri bevægelighed, så jeg kan godt forestille mig voldsomme forandringer på transfermarkedet i Europa.

Så vidt jeg husker, fik fodbolden en særbehandling da arbejdstagerens fri bevægelighed blev indført og det er den særbehandling, der nu bliver udfordret som EU forfatningsstridigt.

Jeg er med på, at det forholder sig sådan, men jøsses altså, som er det ubehageligt at omtale mennesker som en handelsvare...

Det er ulækkert men spillerne er blevet en handelsvare. Bare se hvordan FCM og Chelsea køber spillere som aldrig er ment til at skulle spille men udelukkende med et salg for øje.
Det er fandeme ulækkert.

Jeg er med på, at det forholder sig sådan, men jøsses altså, som er det ubehageligt at omtale mennesker som en handelsvare...
For mig at se, er det to parter som indgår en frivillig aftale og spillerne bliver som regel betalt rigtig godt for deres kontrakter.

Skulle man sætte begrænsninger kunne det måske være på kontraktlængden - f.eks. 2 år.
Det vil være i stil med bindinger, i de højeste stillinger i toppen af erhvervslivet. Det burde automatisk sænke transferpriserne og måske der skulle være en overgangsperiode.

Skulle man sætte begrænsninger kunne det måske være på kontraktlængden - f.eks. 2 år.

Spillerforeningerne skal bare huske på, kontrakter også er en sikkerhed for deres medlemmer. Der findes mange spillere som skal være glade for lange kontrakter og klubberne er tvunget til at betale løn selvom spillerne ikke længere præstere eller er skadet det meste af tiden.
Når spillerne er villige til de monster lange kontrakter vi ser i Chelsea er det jo fordi, de er sikret en kæmpeløn i mange, mange år uanset hvordan de præsterer eller render ind i mange skader og omvendt vil mange klubber ikke give lange kontrakter fordi det sikrer dem større mobilitet.

Det er et kompleks system, hvor løsningen ikke er bare at afskaffe kontraktsystemet.

Så vidt jeg husker, fik fodbolden en særbehandling da arbejdstagerens fri bevægelighed blev indført og det er den særbehandling, der nu bliver udfordret som EU forfatningsstridigt.

Det er ulækkert men spillerne er blevet en handelsvare. Bare se hvordan FCM og Chelsea køber spillere som aldrig er ment til at skulle spille men udelukkende med et salg for øje.
Det er fandeme ulækkert.
jeg kan ikke se det ulækre. Spillerne accepterer frivilligt og får en bedre løn end de ville få andre steder. Det er vel ikke være en spillere der bevidst vælger klub for at bruge dem som en “stepping stone” i jagten på noget bedre og en større kontrakt andet steds. Hvis spillerne ikke vil ses som en handelsvare må de lade være med at opføre sig som en og hele tiden være klar på at rykke til en større kontrakt et federe sted. Spillerne har vitterligt ansat sælgere, hvis eneste job er at sælge dem til højest bydende. Så du kan ikke sige klubberne er ulækre uden at sige, at spillerne på samme måde er ulækre.

jeg kan ikke se det ulækre. Spillerne accepterer frivilligt og får en bedre løn end de ville få andre steder. Det er vel ikke være en spillere der bevidst vælger klub for at bruge dem som en “stepping stone” i jagten på noget bedre og en større kontrakt andet steds. Hvis spillerne ikke vil ses som en handelsvare må de lade være med at opføre sig som en og hele tiden være klar på at rykke til en større kontrakt et federe sted. Spillerne har vitterligt ansat sælgere, hvis eneste job er at sælge dem til højest bydende. Så du kan ikke sige klubberne er ulækre uden at sige, at spillerne på samme måde er ulækre.

Helt uenig. Jeg synes, der er kæmpe forskel på at hente en ung spiller med en plan om, han skal blive en del af 1. holdet og så hente et utal af spillere og udleje dem til 23 forskellige klubber udelukkende for at øge deres værdi uden nogen som helst chance for at spille kontraktklubben.
Det første er en del af fodbolden, det andet er moderne menneskehandel uagtet spilleren selv skriver under på kontrakten men skriver han under på at være en handelsvare eller på at få chancen?

Måske kunne man lave reglerne på en lidt anden måde og samtidig addressere nogle af de uheldige konsekvenser, fx en speciel konkurrenceklausul hvor spilleren nok kan sige op, men så ikke spille for en professionel klub i et år (eller endnu længere med en særregel,) altså heller ikke som amatør der bare får pengene efterfølgende, men hvis spilleren fx har været udlejet er klausulen anderledes fordi konkurrencesituationen er anderledes. Men det er selvfølgelig alt sammen noget der kræver andre regler end dem der almindeligvis gælder.

Helt uenig. Jeg synes, der er kæmpe forskel på at hente en ung spiller med en plan om, han skal blive en del af 1. holdet og så hente et utal af spillere og udleje dem til 23 forskellige klubber udelukkende for at øge deres værdi uden nogen som helst chance for at spille kontraktklubben.
Det første er en del af fodbolden, det andet er moderne menneskehandel uagtet spilleren selv skriver under på kontrakten men skriver han under på at være en handelsvare eller på at få chancen?
Han skriver under på en god løn, muligheden for at komme videre i karrieren og helt sikkert med bevidsthed om, at han skal udlejes. Det kommer næppe som et chok for de spillere at de skal udlejes, og hvis de gør det godt nok, så vil de nok også få chancen. De mange spillere i Chelsea og fcm, som lige blive nævnt, får sikkert bedre personlige vilkår end hvis de skrev under med en klub i Championship eller 1. Division.

Jeg er da heller ikke fan af de udlejningskarruseller, men jeg synes ikke klubberne er mere ulækre end spillerne og deres agenter som rask væk faldbyder sig selv til højeste byder konstant. Også mens de er under kontrakt i en klub. Christ, selv Mikael Anderson lagde et billede op af en fængselscelle da han ikke fik sin vilje. Det er da mindst lige så ulækkert.

I Mediano Marketing lavede Peter Froulund en Top 3 over danske superliga brands.

Her var FCM nummer 3. Foran AGF.

Jeg er ikke enig med ham. Bare budbringer :-)
Har ikke hørt den men det er vel ikke utænkeligt.

De har spillet med helt i toppen de sidste mange år og vi taler om det. De kommer løbende i Europa og spiller interessante kampe og vi taler om det men bliver slået ud de få gange muligheden er der. De har langt større individualister end vi har og det er nok nemmere for unge mennesker at forholde sig til.
Derudover mener jeg de er langt større på sociale medier end vi er - men der er AGF vel også gået den anden vej og lukket sig lidt om sig selv.

Latest posts

Back