New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 140K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Mange interessante ting, men også en lidt svær diskussion fordi man ikke er helt enige om forudsætningerne. Jeg synes dog ind i mellem jeg bliver klogere, så tak for det!

Jeg har ikke set situationen, men føler næsten jeg har, efter gennemlæsning her.

Mod FCM var det tydeligt ikke en ond intention i den handling der gav udvisning, men udvisningen kom alligevel ... hvorfor? Fordi det er spillerens ansvar at have styr på sin tackling, sine hænder, albuer osv.

Straffet mod Mads Emil For hands dømmes (i min bog), fordi han bevæger sig ind i situationen og dermed har stærre ansvar, end hvis boldens retning sættes efter han har taget sin position.

Men i mange andre situationer er der skøn med. Var spillerens blik på bolden eller modstanderen? Det kan være meget afgørende for vurderingen af en albue eller en hård tackling.

En markspiller der samler bolden op foretager en relevant fodboldhandling for en målmand i feltet, men det er lige så malplaceret som en glidende tackling mod en spiller i hovedstødsduel. Den kan nemt give rødt, fordi det er helt udenfor skiven (og farligt), men kan også bare give gult, hvis det er ufarligt.

Jeg tror ikke nogen vil argumente for rødt, hvis målmanden griber bolden i feltet og efterfølgende ruller ud af det, heller ikke selvom en markspiller med stor sandsynlighed ville blive straffet hårdere for at rulle rundt med bolden i favnen.

Og hvor vil jeg hen med det hele? Jo, det hele afhænger af. VAR har ikke mulighed for at spørge dommeren hvad han skønner og kan dermed ikke kalde ham ud for at få genoverveje skønnet. De skal være overbeviste om et rødt kort for at kalde ud. Og det er ikke en reel målchance, så vidt jeg kan læse mig til (på videoklippet er det klart målmanden kun kan afværge med usportslige midler, han vælger ikke at gribe i stedet for at cleare med hovedet fx. Det er en skærpende omstændighed)

Hvad skal Michael Johansen egentlig sige i den situation? Skal man indskærpe at alle situationer hvor målmanden tydeligt (hvordan man definerer det) har sluppet sit felt før første kontakt med hænderne [ud over en kikset afretter fra egne ben eller normale hands-undtagelser] og tage rned hænder hvor han er sidste mand og en angriber er er i nærheden (5 eller 10m?, .. 20?) Automatisk skal tolkes af VAR som DOCSO?

Når man har en process man ikke kan forklare knivskarpt, er det meget svært at sætte knivskarpt op i en VAR-Proces. Og samme type udfordring er en stor faktor i hvorfor IT-projekter ofte kører af sporet.

Og det er ikke en reel målchance, så vidt jeg kan læse mig til (på videoklippet er det klart målmanden kun kan afværge med usportslige midler, han vælger ikke at gribe i stedet for at cleare med hovedet fx. Det er en skærpende omstændighed)
Jeg forstår ikke helt din sætning men er det en anden situation du ser på?
Han vælger at tage den med hænder udenfor feltet mens han trækker sig bagud. Dommerne mener ikke det er bevidst og derfor skal han ikke have rødt. Han kunne have valgt at heade den væk men fravalgte - skal han tilgodeses for ikke at vælge den lovlige løsning men i stedet vælge den som han burde straffes for? Han burde vide der var en risiko.

Jeg forstår ikke helt din sætning men er det en anden situation du ser på?
Han vælger at tage den med hænder udenfor feltet mens han trækker sig bagud. Dommerne mener ikke det er bevidst og derfor skal han ikke have rødt. Han kunne have valgt at heade den væk men fravalgte - skal han tilgodeses for ikke at vælge den lovlige løsning men i stedet vælge den som han burde straffes for? Han burde vide der var en risiko.
Men så forstår jeg ikke helt.

Er debatten et ønske om at forstå hvorfor VAR bruges som den gør, og se om man - i respekt for regelgrundlaget - kan identificere fejl i brugen?

Er det bodegasnakken hvor man er sur over dommeren og gerne vil have VAR til at fungere anderledes end det er sat op, og det retrospektivt.

Eller er det fællessang om hvor dum Michael Johansen er?

Min holdning er ikke relevant, og den generer bare og får selv forstandige debattører til at køre ud af ulideligt tangenter. Det er en losing proposition at bringe den ind i debatten.

Michael Johansen siger der er fair mulighed for at skønne situationen ikke er til rødt og dermed er den ikke clear & obvious til rødt. Dermed kan VAR ikke gøre noget.

Det betyder også, at Lunds ageren belønnes, fordi den skaber tvivl nok til dommeren ikke dømmer den i første omgang, og at VAR ikke føler sig gearet til at intervenere.

Hvis Johansen siger man flytter grænsen fra 5% tvivl til fx 10% tvivl (hvis de har den slags formaliseret ssh), betyder det også flere gennemsyn generelt, og flere gange hvor VAR underkendes. Og så kan de kritiseres for at spilde tiden i stedet.

Jeg ville gerne have mere interaktion, så VAR-rummet blev til Video-vogterne (det han jeg sagt længe) og har mulighed for at bryde ind oftere med korrektioner til indkast/hjørne, og til kort dialog - 'så du der var hånd på?' osv.

Men så forstår jeg ikke helt.

Er debatten et ønske om at forstå hvorfor VAR bruges som den gør, og se om man - i respekt for regelgrundlaget - kan identificere fejl i brugen?

Er det bodegasnakken hvor man er sur over dommeren og gerne vil have VAR til at fungere anderledes end det er sat op, og det retrospektivt.

Eller er det fællessang om hvor dum Michael Johansen er?

Min holdning er ikke relevant, og den generer bare og får selv forstandige debattører til at køre ud af ulideligt tangenter. Det er en losing proposition at bringe den ind i debatten.

Jeg forstår bare ikke nedenstående sætning men det er sent og har været en lang dag - måske er det mig der ikke kan læse. Nu har jeg fremhævet det som jeg ikke forstår.

(på videoklippet er det klart målmanden kun kan afværge med usportslige midler, han vælger ikke at gribe i stedet for at cleare med hovedet fx. Det er en skærpende omstændighed)

Er det ikke den her vi taler om?

Jeg forstår bare ikke nedenstående sætning men det er sent og har været en lang dag - måske er det mig der ikke kan læse. Nu har jeg fremhævet det som jeg ikke forstår.

Er det ikke den her vi taler om?

Ok.

Er det en skærpende omstændighed at målmanden ikke kan afværge situationen ved fx at cleare med hovedet?

Godt spørgsmål. Når der kun er mulighed for forsætlig brud på reglerne for at afværge er der to forhold man kan overveje.

i) Man kan godt være i tvivl om hvor feltet er, men fordi man er presset til handling ser jeg det som skærpende - man handler fordi man er presset og ikke har tid til at vente på bolden kommer ind i feltet. Dvs man løber en stor risiko og pga presset, fratager man modstanderen en stor mulighed.
ii) Der er mulighed for en 'tanketorsk'. Om det anses for tyveri at man glemmer betaling for det baguette man har under armen afhænger nok af påklædning og generel fremtoning. Argumentet om forglemmelse står stærkere hvis man har råd til at betale, end hvis man er mødt op uden pung og/eller ens kort er spærrede.

Men uanset i) og ii) står man i en strafbar situation og er afhængig af dommerens skøn.

men intentionen var at være inde i feltet (beklager hvis sarkasmen ikke skinner igennem)

Det er vanvittigt at tænke på, DBU lægger udenlandske erfaringer til grund for kendelsen.

For det første er det næppe noget VAR teamet har haft tid til at tænke over i de få minutter de brugte på situationen og da slet ikke kan genkende specifikke situationer, så det lyder igen som en søgt undskyldning og for det andet som du har linket til, så får Hrdecky rødt selvom begge ben står i feltet, da han griber bolden, han bliver ikke engang betragtet som markspiller i situationen.

Last edited:
Han var jo ikke usportslig, han var marginalt udenfor feltet - men intentionen var at være inde i feltet (beklager hvis sarkasmen ikke skinner igennem)

Sig du ikke har forstået det, uden at sige du ikke har forstået det..

Undskyld, men debat niveauet har været tåbeligt i denne tråd.
Jeg er blevet næste at være medlem af en sekt (eller agere som en) - påduttet hvad jeg vil se og ikke se - samt nu gjort grin med argumenter.

Det er Bold.dk niveau..

Sig du ikke har forstået det, uden at sige du ikke har forstået det..

Undskyld, men debat niveauet har været tåbeligt i denne tråd.
Jeg er blevet næste at være medlem af en sekt (eller agere som en) - påduttet hvad jeg vil se og ikke se - samt nu gjort grin med argumenter.

Det er Bold.dk niveau..
Sig du er arrogant og bedrevidende - uden at sige det.

Sig du er arrogant og bedrevidende - uden at sige det.

Bedre vidende hvordan?

Det er dig der gør grin med et arguemnt.. Det er da topmålet af arrogance.
Ville du syntes det var fedt at få dine argumenter gjort grin med?

I øvrigt er det da også delvist arrogant at nogle åbenbart mener de ved mere om VAR og reglerne end dem der arbejde med det dagligt, har læst reglerne, bestået prøver osv, er til seminaret osv.
Ikke at de ikke kan lave fejl, men så har de bare før indrømmet det.

Bedre vidende hvordan?

Det er dig der gør grin med et arguemnt.. Det er da topmålet af arrogance.
Ville du syntes det var fedt at få dine argumenter gjort grin med?

I øvrigt er det da også delvist arrogant at nogle åbenbart mener de ved mere om VAR og reglerne end dem der arbejde med det dagligt, har læst reglerne, bestået prøver osv, er til seminaret osv.
Ikke at de ikke kan lave fejl, men så har de bare før indrømmet det.
Intet af det jeg skriver er forkert. Det er jo ikke at gøre grin med det.

Men du skriver at jeg intet har forstået af argumentationen. Det forstår jeg ikke. Jeg fremhæver netop to meget centrale dele af den.

1. At han kun lige akkurat er udenfor
2. At intentionen var at være indenfor

Jeg medgiver da endda i min besked, at det ikke er usportsligt.

Men det er en 50/50 situation jvf dommerne. Flere med dommerkortener den her er helt forkert - bl.a Benjamin Leander som der er linket til herinde.

Men du tager udtalelsen for 100% gode varer, og henviser til referencen til tolerance fra udlandet som om det er en del af reglerne (uden at henvise til nationale protokoller hvor der står der er specielle regler for målmanden)

Faktum er

En målmand har samme begrænsninger som en markspiller mht hænder/arme, uden for feltet.

Han tager den uden for feltet.

Man vurdere det ikke er en åben målchance

Dertil kommenteres der skriftligt

At hensigten (ikke intention - der skrev jeg forkert) var at gribe indenfor feltet.

At det skete på et splitsekund at han utilsigtet greb bolden uden for feltet. Hvor længe det er, er de ikke konkrete omkring, definitivt mindre end ét sekund. For mig ligner det mere 1.4-1.5 sekund.

At der internationalt er en vis tolerance for utilsigtet hands udenfor feltet (så denne distance er acceptabel). Personligt har jeg kun fundet et tilsvarende klip, men det giver rødt.

Derudover udtaler Michael Johansen

At målmanden var ‘lige akkurat’ ude foran feltet. Så hermed har vi også etableret en beskrivelse af hvad ‘lige akkurat’ i andre sammenhænge.

Ingen spillere reagerede eller protesterede på banen, hvilket understøtter kendelsens korrekthed

Det er i spillets ånd ikke, at vise ude for så lille en forseelse.

Stop nu @Thomas K og @valverde4ever

I startede begge fint med at fremføre argumenter og det var berigende på de/den første side/sider men efterfølgende blev det meget gentagelser.

Argumenter er godt og vi kan alle lære noget men samtidig være uenige.
Tak.

Skal jeg nok.

Jeg er jo tilsyneladende på bold.dk niveau.

Så skal nok lade være med at forstyrre herinde mere

Intet af det jeg skriver er forkert. Det er jo ikke at gøre grin med det.

Men du skriver at jeg intet har forstået af argumentationen. Det forstår jeg ikke. Jeg fremhæver netop to meget centrale dele af den.

1. At han kun lige akkurat er udenfor
2. At intentionen var at være indenfor

Jeg medgiver da endda i min besked, at det ikke er usportsligt.

Men det er en 50/50 situation jvf dommerne. Flere med dommerkortener den her er helt forkert - bl.a Benjamin Leander som der er linket til herinde.

Men du tager udtalelsen for 100% gode varer, og henviser til referencen til tolerance fra udlandet som om det er en del af reglerne (uden at henvise til nationale protokoller hvor der står der er specielle regler for målmanden)

Faktum er

En målmand har samme begrænsninger som en markspiller mht hænder/arme, uden for feltet.

Han tager den uden for feltet.

Man vurdere det ikke er en åben målchance

Dertil kommenteres der skriftligt

At hensigten (ikke intention - der skrev jeg forkert) var at gribe indenfor feltet.

At det skete på et splitsekund at han utilsigtet greb bolden uden for feltet. Hvor længe det er, er de ikke konkrete omkring, definitivt mindre end ét sekund. For mig ligner det mere 1.4-1.5 sekund.

At der internationalt er en vis tolerance for utilsigtet hands udenfor feltet (så denne distance er acceptabel). Personligt har jeg kun fundet et tilsvarende klip, men det giver rødt.

Derudover udtaler Michael Johansen

At målmanden var ‘lige akkurat’ ude foran feltet. Så hermed har vi også etableret en beskrivelse af hvad ‘lige akkurat’ i andre sammenhænge.

Ingen spillere reagerede eller protesterede på banen, hvilket understøtter kendelsens korrekthed

Det er i spillets ånd ikke, at vise ude for så lille en forseelse.

Hvis du ikke syntes det er mere arrogant at skrive (undskyld hvis sarkasmen ikke skinner igennem) så ved jeg ikke hvad er..

Stop nu @Thomas K og @valverde4ever

I startede begge fint med at fremføre argumenter og det var berigende på de/den første side/sider men efterfølgende blev det meget gentagelser.

Argumenter er godt og vi kan alle lære noget men samtidig være uenige.

Har reelt set sagt det samme, og var stoppet.. indtil der gøres grin (undskyld, bruges sarkasmen) om argumenterne. Så bliver jeg squ sur.. for føler det squ nedladende..

Latest posts

Back