New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 138K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Intet af det jeg skriver er forkert. Det er jo ikke at gøre grin med det.

Men du skriver at jeg intet har forstået af argumentationen. Det forstår jeg ikke. Jeg fremhæver netop to meget centrale dele af den.

1. At han kun lige akkurat er udenfor
2. At intentionen var at være indenfor

Jeg medgiver da endda i min besked, at det ikke er usportsligt.

Men det er en 50/50 situation jvf dommerne. Flere med dommerkortener den her er helt forkert - bl.a Benjamin Leander som der er linket til herinde.

Men du tager udtalelsen for 100% gode varer, og henviser til referencen til tolerance fra udlandet som om det er en del af reglerne (uden at henvise til nationale protokoller hvor der står der er specielle regler for målmanden)

Faktum er

En målmand har samme begrænsninger som en markspiller mht hænder/arme, uden for feltet.

Han tager den uden for feltet.

Man vurdere det ikke er en åben målchance

Dertil kommenteres der skriftligt

At hensigten (ikke intention - der skrev jeg forkert) var at gribe indenfor feltet.

At det skete på et splitsekund at han utilsigtet greb bolden uden for feltet. Hvor længe det er, er de ikke konkrete omkring, definitivt mindre end ét sekund. For mig ligner det mere 1.4-1.5 sekund.

At der internationalt er en vis tolerance for utilsigtet hands udenfor feltet (så denne distance er acceptabel). Personligt har jeg kun fundet et tilsvarende klip, men det giver rødt.

Derudover udtaler Michael Johansen

At målmanden var ‘lige akkurat’ ude foran feltet. Så hermed har vi også etableret en beskrivelse af hvad ‘lige akkurat’ i andre sammenhænge.

Ingen spillere reagerede eller protesterede på banen, hvilket understøtter kendelsens korrekthed

Det er i spillets ånd ikke, at vise ude for så lille en forseelse.
Du har fremført den korte regeltekst, men vælger at være overhørig, at den skal fortolkes, hvilket dommerne virkelig får meget hjælp til med videoklip mm fra UEFA med henblik på at sikre ensartethed på tværs af ligaer.

Så kan man tro på dommerudvalget, hvor de forklarer fortolkning herunder internationale eksempler, eller ej (og det er helt fair at tro, at det er en søforklaring).

Men det bliver lidt ligegyldigt at gentage lovteksten, der ligesom alt andet lovtekst skal fortolkes, og man skal forholde sig til vejledning og præcedens. Alle har forstået lovteksten. Det vi mangler er at vide, hvordan den skal fortolkes (hvis man ikke tror på dommerudvalgets forklaring)

Du har fremført den korte regeltekst, men vælger at være overhørig, at den skal fortolkes, hvilket dommerne virkelig får meget hjælp til med videoklip mm fra UEFA med henblik på at sikre ensartethed på tværs af ligaer.

Så kan man tro på dommerudvalget, hvor de forklarer fortolkning herunder internationale eksempler, eller ej (og det er helt fair at tro, at det er en søforklaring).

Men det bliver lidt ligegyldigt at gentage lovteksten, der ligesom alt andet lovtekst skal fortolkes, og man skal forholde sig til vejledning og præcedens. Alle har forstået lovteksten. Det vi mangler er at vide, hvordan den skal fortolkes (hvis man ikke tror på dommerudvalgets forklaring)
Jeg har skam også efterlyst præcedens.

Men man er ikke kommet med noget fra DBUs side. Man har dog skrev, at spillernes manglende protester understregede dommens korrekthed. Det vil jeg egentlig også gerne se belæg for.

Problemet er todelt:

1) man har en dommerlinje der sejler fra kamp til kamp, og en dommerkultur der ikke er god til at erkende fejl og forskelle. Hvis dommerne sagde “vi er bare mennesker, og vi vurderede således” så fint. Hvis DBU Elitedommer havde sagt - det var sådan, at VAR dommeren hurtigt vurderede det ikke var DOGSO - det var måske noget en anden ville se anderledes, så ok

man melder ud at alt er godt og der er intet at komme efter. Igen. Jeg kan bedre leve med dommerfejl man er åben om end det her makværk.

2) man opfinder hos Michael Johansen begreber, der åbenlyst er frit opfundet (hensigt og med forsæt er ikke en del af hands reglerne, naturlig/unaturlig er) eller er trukket så langt ud af en kontekst, at det er reel opfundet. Det var heller ikke Mark Brinks hensigt at vælte Arnstad i vores kamp. Det var ikke Joakim Andersens hensigt at snitte bolden til EM sidste år. Og der er ikke en international linje om, at målmanden må gribe 50 cm uden for feltet. Det er vrøvl. Der er måske en praksis om ikke at fløjte hvis man ifm udspark kommer lidt langt ud. Men man må ikke gribe en bold uden for feltet - slet ikke lige foran en angriber.

Lige om lidt skal vi så se et afsnit af VAR-rummet om, at det var en helt perfekt dom, intet at komme efter. Michael Johansen kan frikende sine dommere igen.
Når jeg er spydig overfor dig med en Trump-reference om at skyde en mand på 5th avenue, @valverde4ever - så er det jo fordi du refererer til dommer-udtalelsen der er det rene vrøvl og cover my ass.

Vi ser - igen - at VAR måske fjerner nogle fejl men tilføjer noget vilkårlighed i VAR-skønnet, og at dommerne mere og mere skal fremstå ufejlbarlige - for VAR har jo gennemset alt og intet kan være forkert.

Problemet er todelt:

1) man har en dommerlinje der sejler fra kamp til kamp, og en dommerkultur der ikke er god til at erkende fejl og forskelle. Hvis dommerne sagde “vi er bare mennesker, og vi vurderede således” så fint. Hvis DBU Elitedommer havde sagt - det var sådan, at VAR dommeren hurtigt vurderede det ikke var DOGSO - det var måske noget en anden ville se anderledes, så ok

man melder ud at alt er godt og der er intet at komme efter. Igen. Jeg kan bedre leve med dommerfejl man er åben om end det her makværk.

2) man opfinder hos Michael Johansen begreber, der åbenlyst er frit opfundet (hensigt og med forsæt er ikke en del af hands reglerne, naturlig/unaturlig er) eller er trukket så langt ud af en kontekst, at det er reel opfundet. Det var heller ikke Mark Brinks hensigt at vælte Arnstad i vores kamp. Det var ikke Joakim Andersens hensigt at snitte bolden til EM sidste år. Og der er ikke en international linje om, at målmanden må gribe 50 cm uden for feltet. Det er vrøvl. Der er måske en praksis om ikke at fløjte hvis man ifm udspark kommer lidt langt ud. Men man må ikke gribe en bold uden for feltet - slet ikke lige foran en angriber.

Lige om lidt skal vi så se et afsnit af VAR-rummet om, at det var en helt perfekt dom, intet at komme efter. Michael Johansen kan frikende sine dommere igen.
Når jeg er spydig overfor dig med en Trump-reference om at skyde en mand på 5th avenue, @valverde4ever - så er det jo fordi du refererer til dommer-udtalelsen der er det rene vrøvl og cover my ass.

Vi ser - igen - at VAR måske fjerner nogle fejl men tilføjer noget vilkårlighed i VAR-skønnet, og at dommerne mere og mere skal fremstå ufejlbarlige - for VAR har jo gennemset alt og intet kan være forkert.
Det er i hvert fald tydeligt, at ingen af del har spillet fodbold på en specielt højt niveau.

Men jeg hæfter mig specielt ved at spillernes reaktion på banen nu også lægges til grund. Den er helt ny for mig. Men jeg er nok heller ikke nok inde i protokollen

Faktisk er det jo ret let.

DBU udsender 1-2 måneder før sæsonstart opdaterede regler og protokoller til klubberne. Men altid minimum 1 måned før sæsonstart.

I 2024 var det i Juli måned. Jeg ved ikke hvornår det var i denne.

I dét materiale må det 100% sikkert fremgå, at der er en vis tolerance mht. hands på målmanden så længe hensigten var, at handlingen skulle være sket i feltet.

Så faktisk rigtig dårlig stil af Stig P fra Fredericia, and brokke sig bagefter, nu jeg tænker det.

Men hvad om du skrev hvad du mener?

Du skrev jeg ikke forstod. Efterfølgende “rettede” du det til arrogant.

Hvad synes du virkelig. At jeg ikke forstår argumentationen eller at jeg er arrogant
Begge dele.. ærligt.

At du skriver det som du gør, viser du ikke har forstået fortolkningen - måden du skriver på (sarkastisk) gør det arrogant.

Begge dele.. ærligt.

At du skriver det som du gør, viser du ikke har forstået fortolkningen - måden du skriver på (sarkastisk) gør det arrogant.
Men så skriv begge dele, i stedet for den ene og så henvis til det andet.

Det vil gøre det lettere for alle.

Jeg synes kun du er arrogant. Derfor skrev jeg kun det.

Problemet er todelt:

I klippet med VAR rummet da snakker de om DOGSO.
Men de skal vel kun indrømme fejl, hvis de mener de. Har begået en fejl. Her mener du de har begået en fejl - samtidig med at du mener de bevidst dækker over det. For st se bedre ud - måske jeg er naiv, men tror jeg ikke på.

2) man opfinder hos Michael Johansen begreber, der åbenlyst er frit opfundet (hensigt og med forsæt er ikke en del af hands reglerne, naturlig/unaturlig er) eller er trukket så langt ud af en kontekst, at det er reel opfundet.
hvorfra ved du det er frit opfundet? Og det er vel ikke åbenlyst, når ikke alle mener det?

Det var heller ikke Mark Brinks hensigt at vælte Arnstad i vores kamp. Det var ikke Joakim Andersens hensigt at snitte bolden til EM sidste år.
Gælder specifikt på målmandssituationen hvis du havde fulgt med.

Og der er ikke en international linje om, at målmanden må gribe 50 cm uden for feltet. Det er vrøvl. Der er måske en praksis om ikke at fløjte hvis man ifm udspark kommer lidt langt ud. Men man må ikke gribe en bold uden for feltet - slet ikke lige foran en angriber.
Hvorfra ved du det?

Måske fordi det reelt er rigtig at man jvf reglerne og fortolkninger KAN dække sig ind - men også at den kan dømmes til rødt, alt efter hvordan situationen læses. Sådan er det med alle regler i sport stort set.

Jeg tænker næsten du må være uddannet dommer og være med til møderne siden du kan sige det er vrøvl og "cover My ass".. for du ved det åbenbart.

Alt en dommer gør er skøn.. reglerne giver plads til Skøn. Så længe reglerne er sådan. Så vil skøn være en del af det.. det er reglerne i skal have lavet mere firkantet (og nej tak til det!) Og Ikke VAR

Problemet er todelt:

I det specifikke tilfælde var DOGSO et skøn

Hvorimod en hands udenfor feltet, men med intention om at være i feltet var baseret på præcedens.

Præcedens og skøn er vidt forskellige ting.

Præcedens skal skabe ensartethed.

Skøn skal skabe fleksibilitet.

• Like
Reactions: fsc
I det specifikke tilfælde var DOGSO et skøn

Hvorimod en hands udenfor feltet, men med intention om at være i feltet var baseret på præcedens.

Præcedens og skøn er vidt forskellige ting.

Præcedens skal skabe ensartethed.

Skøn skal skabe fleksibilitet.

Rimelig enig..

Men i "Hvorimod en hands udenfor feltet, men med intention om at være i feltet..." ligger der et skøn

Bedre vidende hvordan?

Det er dig der gør grin med et arguemnt.. Det er da topmålet af arrogance.
Ville du syntes det var fedt at få dine argumenter gjort grin med?

I øvrigt er det da også delvist arrogant at nogle åbenbart mener de ved mere om VAR og reglerne end dem der arbejde med det dagligt, har læst reglerne, bestået prøver osv, er til seminaret osv.
Ikke at de ikke kan lave fejl, men så har de bare før indrømmet det.
Donald Trump arbejder også som præsident dagligt, så hans handlinger skal også bare accepteres?!?

- Stærkt argument!

Donald Trump arbejder også som præsident dagligt, så hans handlinger skal også bare accepteres?!?

- Stærkt argument!

Øøh nej, er det virkelig det du får ud af det..

Men jeg ville også lytte til en læge omkring medicin.. altså en ekspert på området, uddannet i det osv. Specielt i et ikke korrup land.

En præsident er jo ikke en ekspert. Men en leder

Jeg synes stadig det er uklart hvad der menes i kritikken af Valverde og VAR. Jeg har nu set 4 sekunder af episoden og er usikker på hvad jeg selv mener.

Er det at en markspiller- som målmanden er udenfor feltet - samler bolden op, der automatisk skal føre til rødt kort.

Hvis dommeren overser at målmanden er udenfor feltet, SKAL han være sikker på der SKAL dømmes rødt kort, for at tage den videre. Jeg ser ikke fratagelse af oplagt målchance, men en strafbar hands af målmanden.

Man kan justere reglerne, så en strafbar hands overset af dommeren altid skal gennemses.

Latest posts

Back