Debat om VAR
Du har fremført den korte regeltekst, men vælger at være overhørig, at den skal fortolkes, hvilket dommerne virkelig får meget hjælp til med videoklip mm fra UEFA med henblik på at sikre ensartethed på tværs af ligaer.Intet af det jeg skriver er forkert. Det er jo ikke at gøre grin med det.
Men du skriver at jeg intet har forstået af argumentationen. Det forstår jeg ikke. Jeg fremhæver netop to meget centrale dele af den.
1. At han kun lige akkurat er udenfor
2. At intentionen var at være indenfor
Jeg medgiver da endda i min besked, at det ikke er usportsligt.
Men det er en 50/50 situation jvf dommerne. Flere med dommerkortener den her er helt forkert - bl.a Benjamin Leander som der er linket til herinde.
Men du tager udtalelsen for 100% gode varer, og henviser til referencen til tolerance fra udlandet som om det er en del af reglerne (uden at henvise til nationale protokoller hvor der står der er specielle regler for målmanden)
Faktum er
En målmand har samme begrænsninger som en markspiller mht hænder/arme, uden for feltet.
Han tager den uden for feltet.
Man vurdere det ikke er en åben målchance
Dertil kommenteres der skriftligt
At hensigten (ikke intention - der skrev jeg forkert) var at gribe indenfor feltet.
At det skete på et splitsekund at han utilsigtet greb bolden uden for feltet. Hvor længe det er, er de ikke konkrete omkring, definitivt mindre end ét sekund. For mig ligner det mere 1.4-1.5 sekund.
At der internationalt er en vis tolerance for utilsigtet hands udenfor feltet (så denne distance er acceptabel). Personligt har jeg kun fundet et tilsvarende klip, men det giver rødt.
Derudover udtaler Michael Johansen
At målmanden var ‘lige akkurat’ ude foran feltet. Så hermed har vi også etableret en beskrivelse af hvad ‘lige akkurat’ i andre sammenhænge.
Ingen spillere reagerede eller protesterede på banen, hvilket understøtter kendelsens korrekthed
Det er i spillets ånd ikke, at vise ude for så lille en forseelse.
Så kan man tro på dommerudvalget, hvor de forklarer fortolkning herunder internationale eksempler, eller ej (og det er helt fair at tro, at det er en søforklaring).
Men det bliver lidt ligegyldigt at gentage lovteksten, der ligesom alt andet lovtekst skal fortolkes, og man skal forholde sig til vejledning og præcedens. Alle har forstået lovteksten. Det vi mangler er at vide, hvordan den skal fortolkes (hvis man ikke tror på dommerudvalgets forklaring)