New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 138K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Som nu :) Ikke en forbedring.
I dag bruges VAR ikke på nogen måde konsistent ifht hvad der vurderes som clear and obvious. Hvis noget er så clear and obvious, at man vil ofre en challenge, så ændres vægtnigen markant.

FCK ville helt sikkert have brugt den på Lerager, der falder i optakten på FCMs mål, og så er det deres valg, ikke en VAR-dommer.

Men hvis Tyskerne havde brugt en challenge på JA, så ville den været ændret uanset - altså ikke sikkert det er en forbedring OG de ville beholde deres challenge.
Det her er en god case på at clear and obvious er en gummiparagraf. INGEN tyskere opfattede, at det var en minimal berøring, berøringen var tilfældig (men armen var hævet) og der var ikke opnået en fordel. Det er en "dom efter reglerne, ikke en dom efter spillets ånd" - og der vil en challenge være anderledes.

Der skal jo stadig side nogen der laver billederne og sender det til skærmen.
VAR viser ofte i første billede den forseelse, VAR-holdet mener at have fundet, ikke spilsekvensen i sin naturlige kontekst. Nu er det ikke en VAR-dommer, men vel bare en tv-producent, der spoler lidt frem og tilbage på billedet.
Altså 2 MINIMUM.. Hvis de får ret, så har de dem stadig..

Ikke hvis det er en overdramatisering, som var det ord jeg sagde.

Challenges åbner en ladeport for at kunne anvendes til at tage en slags time out.

Når man kigger på det "snyd" der allerede eksisterer i fodbolden i dag for at vinde (film, fake hovedskader, frispark og indkast der tages hvor man har lyst, tidsudtræk, fake kramper osv.), så bliver challenges sikkert endnu en ting der bruges taktisk for at vinde. Og ikke i den ånd, som det er tænkt.

Men det er jo lidt lige med i 89. minut når man har været presset i bund i 5-7 minutter, og har brug for luft

Hvis du overhovedet har muligheden så sent.

Jeg synes fordelene ved challenge systemet langt overgår de få ulemper der er.

Nu ser jeg også en masse tennis og jeg har set mange gange en spiller være træt af ikke have en challenge tilbage sidst i et sæt og med kun 2 i fodbold skal de bruges varsomt.

Hvis du overhovedet har muligheden så sent.

Jeg synes fordelene ved challenge systemet langt overgår de få ulemper der er.

Nu ser jeg også en masse tennis og jeg har set mange gange en spiller være træt af ikke have en challenge tilbage sidst i et sæt og med kun 2 i fodbold skal de bruges varsomt.
Et misset straffespark har da ligeså meget relevans i minut 1 som i minut 90+2

Det vil erstatte fake hovedskader med fake challenges. Ikke at det ene er meget bedre end det andet.

Jeg tænker da stadig at det ville være risiko frit at tage sig til hovedet, og fake at det var hovedet noget ramte så dommeren skal fløjte spillet af.. ? Det kan man ikke bruge Lilla kort imod..
Har svært ved at se et Lilla kort skulle forhindre "film" eller overdrivelser fra spillere..

Men det er jo lidt lige med i 89. minut når man har været presset i bund i 5-7 minutter, og har brug for luft
men det betyder jo også at du ikke har opbrugt dine challenges før de sidste par minutter.
at gemme sine challenges i tilfælde af at man har desperat brug for in lille pause i slutningen af kampen virker også lidt som en taberattitude man ikke kommer langt med.

udover det så burde tid brugt på challenges være rimelig nemt at tælle op og ligge på tillægstiden.

En ting jeg kan være "bange" for..

Hvis der er et muligt straffe spark eller ligende. Og der så går 2-3 min før bolden er ude af spil.. Så har assistenter osv. mulighed for at have set hendelsen før de smider et Lilla kort? eller rådfører sig med spilleren det er begået imod?
Er der en tidsbegrænsning i hvornår kortet skal være afleveret til 4.dommeren?

• Like
Reactions: fsc
men det betyder jo også at du ikke har opbrugt dine challenges før de sidste par minutter.
at gemme sine challenges i tilfælde af at man har desperat brug for in lille pause i slutningen af kampen virker også lidt som en taberattitude man ikke kommer langt med.

udover det så burde tid brugt på challenges være rimelig nemt at tælle op og ligge på tillægstiden.
Der er jo andre sportsgrene med challenge, hvor de ikke bliver brugt - hvis der ikke er anledning til det - overhovedet i en kamp.
Jeg siger ikke folk gemmer den til sidst, men de har mulgiheden for det.

Ligesom en målmand - lidt taberagtigt - der trækker tiden til sidst i en kamp og får et gult kort (mener endda JH fik det)

Jeg tænker da stadig at det ville være risiko frit at tage sig til hovedet, og fake at det var hovedet noget ramte så dommeren skal fløjte spillet af.. ? Det kan man ikke bruge Lilla kort imod..
Har svært ved at se et Lilla kort skulle forhindre "film" eller overdrivelser fra spillere..

Det kan du have ret i. Men det kan jo blive et aktivt værktøj for en træner, der gerne vil have ro på, og så flytter man opgaven væk fra de spillere, der tumler rundt og simulerer skader. Det kan også være at man får begge dele :-(

En ting jeg kan være "bange" for..

Hvis der er et muligt straffe spark eller ligende. Og der så går 2-3 min før bolden er ude af spil.. Så har assistenter osv. mulighed for at have set hendelsen før de smider et Lilla kort? eller rådfører sig med spilleren det er begået imod?
Er der en tidsbegrænsning i hvornår kortet skal være afleveret til 4.dommeren?

Nu er det jo et forsøg, men helt enig i, at det skal afleveres fluks, ikke efter gennemsyn. Men uanset - så ved man jo ikke hvornår næste spilstop er, så man må hellere smide kortet med det samme.

Nu er det jo et forsøg, men helt enig i, at det skal afleveres fluks, ikke efter gennemsyn. Men uanset - så ved man jo ikke hvornår næste spilstop er, så man må hellere smide kortet med det samme.
I de fleste andre sportsgrene skal challenge kaldes med det samme - i tennis fx mens duellen er i gang (bold ikke dømt ude). Her kan du ikke vente til bolden er død med at kalde challenge på en hendelse undervejs i duellen.

Hvorfor skulle man så ikke have en challenge mulighed så sent?

Eller læser jeg din kommentar forkert?

Ja, det gør du.

En træner skal da lave en challenge, når han mener, der er sket en fejldom men han skal bare være opmærksom på, at hvis han taber, så mangler der en challenge til senere, så de kan ikke bare bruges til at få en pause uden risici.
Tennisspillere bruger ofte en challenge til at få et pusterum men jeg har set mange, mange gange det har resulteret i, de er løbet tør for en challenge, når der så virkelig var brug for en.

Altså, når man er helt vildt reaktionær som jeg ("alt var bedre i gamle dage", "vi skal tilbage til 16 hold der mødes i 30 kampe og max 2 udskiftninger pr. hold, pr. kamp", "børn er pisse dårligt opdraget og klimaforandringer er noget regnbuefis") - så er lillla kort og for den sags skyld også VAR pr. definition af det onde.

Men for argumentets skyld: Hvis man vil tidsudtræk til livs - skulle man så overveje at tage tid på samme måde som i håndbold - hvor tiden bare stoppes straks der er en spilafbrydelse? Så ville vi også undgå 51 minutters overtid hver gang vi fører med 1 i Parken ...

Latest posts

Back