New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 206K
Det er som om, man glemmer, at cykling faktisk er en holdsport.
Lige præcis dette. Det er ikke Jonas eller Roglic der forærer Kuss en sejr. Det er Jumbo der vinder. Og Jumbo (ikke Kuss og Roglic) der ventede på Vingegaard da han punkterede på holdtidskørslen der startede løbet. Fordi det samlet gav holdet den bedste chance for at vinde.

Cykling er en holdsport, hvor holdkammerater på daglig basis ofrer deres egne chancer for at holdet som et hele kan vinde. Og hvor et af de allervigtigste kodeks er at man ikke angriber sin egen holdkammerat for så forsvinder holdånden og dermed muligheden for at vinde cykelløb.

Lige præcis dette. Det er ikke Jonas eller Roglic der forærer Kuss en sejr. Det er Jumbo der vinder. Og Jumbo (ikke Kuss og Roglic) der ventede på Vingegaard da han punkterede på holdtidskørslen der startede løbet. Fordi det samlet gav holdet den bedste chance for at vinde.

Cykling er en holdsport, hvor holdkammerater på daglig basis ofrer deres egne chancer for at holdet som et hele kan vinde. Og hvor et af de allervigtigste kodeks er at man ikke angriber sin egen holdkammerat for så forsvinder holdånden og dermed muligheden for at vinde cykelløb.
Præcis. Sammenligningen med to fodboldhold er HELT ved siden af. Det ville svare til at to cykelhold aftalte, at det ene skulle vinde. Det er ikke tilfældet her. Her er det en velkendt uskreven regel, at man ikke angriber en holdkammerat i førertrøjen. Faktisk har Jumbo været på kant med den regel af flere omgange i løbet…

Præcis. Sammenligningen med to fodboldhold er HELT ved siden af. Det ville svare til at to cykelhold aftalte, at det ene skulle vinde. Det er ikke tilfældet her. Her er det en velkendt uskreven regel, at man ikke angriber en holdkammerat i førertrøjen. Faktisk har Jumbo været på kant med den regel af flere omgange i løbet…
Indtil Angliru-etapen synes jeg faktisk Jumbo kørte den ret meget efter bogen. De stod jo pludseligt med tre kaptajner og uden den hjælperytter, der skulle sætte tempo på den sidste stigning. Så Vingegaards angreb på Tourmalet var det perfekte forsvar, da det tvang de andre hold til at tage ansvar.

Og i tirsdags fik han kun så meget tid fordi UAE fuckede taktikken helt op og lod deres stærkeste hjælper køre solo efter Vingegaard. Der fik de endnu engang mindet os om at det i bund og grund stadig er Lampre bare med flere penge...

Synes i øvrigt BT rammer den meget godt her: https://www.bt.dk/cykling/slap-nu-af-danske-sofa-fans-det-her-er-vingegaards-stoerste-sejr

Det ændrer alt. Tænk hvis GFH vil have BIF taber i Europa League til Crystal Palace fordi det er bedst for GFH...
Hvis man mener at to fodboldhold med samme ejer er det samme som to cykelryttere på samme hold, så har man ærligt talt ikke forstået cykelsporten særligt godt.

De to ting kan overhovedet ikke sammenlignes. Cykling er først og fremmest en holdsport og holdets succes er det primære succeskriterie for holdet og dets sponsorer - og individuel succes må i hvert eneste løb vige for den kollektive succes.

Tænker i øvrigt ikke at der var særligt mange danskere, der havde gået særligt meget op i forløbet i Vueltaen, hvis det ikke lige var en dansker, der var involveret...

Meget fint skrevet Holmertz
Jeg er helt enig.
Så forstår man bare ikke, hvordan cykelsporten fungerer. Enhver sammenligning med fodbold er skudt helt ved siden af...
Alle fodboldklubber har som udgangspunkt en lokal geografisk base. Sådan er det ikke i cykling.
Det handler 100 % om sponsorer og holdledelse. Så jeg er sikker på, at stemningen på Jumbo Visma lige nu er pissegod. Det er sgu bare overlegenhed..
De andre hold var for svage..

Last edited by a moderator:
Nej. Som andre har skrevet, så beviser den sammenligning, at du ikke fatter cykling.
Malthe.... kan du ikke tale lidt mindre nedladende til dem, du er uenig med? Jeg synes det her er alt andet end sort/hvidt. Det er en situation man velsagtens ikke har set før i cykling, og derfor synes jeg det er fint nok at have forskellige holdninger til det, uden at nogen skal have at vide, at de "ikke fatter cykling". Er vi her for at debattere, eller er vi her for at triumfere vores egne holdninger over andres og nedgøre hinanden for at mene noget andet end os selv? Hvis det sidste er tilfældet, så er AGF-Forum nok ikke et sted for mig...

Hvis man mener at to fodboldhold med samme ejer er det samme som to cykelryttere på samme hold, så har man ærligt talt ikke forstået cykelsporten særligt godt.

Nej. Som andre har skrevet, så beviser den sammenligning, at du ikke fatter cykling.

I har helt ret, jeg har kun fulgt cykling siden Kim Andersen var det hotteste navn i dansk cykling dog med pauser, så nej jeg fatter ikke cykling. I guder hvor arrogante føler i lige har behov for at være.
Men fair nok næste gang der er noget jeg ikke forstår ang. cykling bliver i 2 de første og eneste jeg spørger til.

I har helt ret, jeg har kun fulgt cykling siden Kim Andersen var det hotteste navn i dansk cykling dog med pauser, så nej jeg fatter ikke cykling. I guder hvor arrogante føler i lige har behov for at være.
Men fair nok næste gang der er noget jeg ikke forstår ang. cykling bliver i 2 de første og eneste jeg spørger til.
Jumbo - som jo også i dets forretningsvirke - har kæmpe, kæmpe ledelsesmæssige " udfordringer " bliver udfordret big-time på sportsiden også ved ikke at have en tydelig ledelsesmæssig profil. Basic learning, sorry to say....der skal for hvert løb udpeges én kaptajn og KUN én.....giver Bjarne Riis ret i at da ledelsen ikke har gjort dette - i hvert fald ikke tydeligt nok - burde en Jonas Vingegaard sætte sig klart i stolen og sætte skabet på plads....jeg føler der er gået for meget wrestling/matchfixing i tingene og droppede de sidste 3 etaper trods jeg har spist alt, ALT!, cykling siden midt-80érne....

Latest posts

Back