New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 204K
Cykling
Det kommer an på hvor højt man rater etapeløb kontra endagsløb. Han blev også nr. 3 i Liege.

Og med forære mener jeg, at han kørte med hovedet under armen, da hans fokus var på Flandern. Men det var også flot team-work af Trek og ikke mindst af Mads.

Men vi må se på søndag. Hvis han dasker dem alle i Roubaix må jeg jo nok æde en smule af min gamle hat. Han skal jo nok køre et flot løb, men vil være ekstremt imponerende, hvis han bare kan køre en top fem hjem. Jeg har i hvert fald MvDP som favorit foran Mads P og WvA.

MVDP scorede 1612 PCS point sidste år. Selv hvis han havde vundet VM ville han ikke have været i nærheden af Pogacar, objektivt set.

MVDP performede groft sagt i en god håndfuld dage. Pogacar performede på samtlige 58 løbsdage minus nogle sprinteretaper.

Uanset hvor højt man rater klassikerne (jeg rater dem også højt) så er det objektivt set ikke i nærheden af, hvad Pogacar præsterede.

Hvis du endelig skal sammenligne på klassikere, så havde Pogacar også 2 monumenter sidste sæson, krydret med en 3. Plads i San Remo.

Last edited:
MVDP scorede 1612 PCS point sidste år. Selv hvis han havde vundet VM ville han ikke have været i nærheden af Pogacar, objektivt set.

MVDP performede groft sagt i en god håndfuld dage. Pogacar performede på samtlige 58 løbsdage minus nogle sprinteretaper.

Uanset hvor højt man rater klassikerne (jeg rater dem også højt) så er det objektivt set ikke i nærheden af, hvad Pogacar præsterede.

Hvis du endelig skal sammenligne på klassikere, så havde Pogacar også 2 monumenter sidste sæson, krydret med en 3. Plads i San Remo.
PCS points er da en fin statistik men heller ikke ligefrem den absolutte sandhed. I så fald er Marc Hirschi øjeblikkeligt den tredje bedste rytter i verden over det seneste år, hvilket vi nok kan blive enige om ikke er tilfældet.

Jeg er ikke 100% inde i hvordan pointene tildeles men ligesom UCI point virker det til at vægte mindre løb uforholdsmæssigt højt. Og monumenterne (som jo subjektiv set heller ikke er ligestillede indbyrdes) relativt lavt.

Edit: Fandt en Reddit tråd der forklarer det: https://www.reddit.com/r/peloton/comments/6efymw/explanation_of_world_tour_and_procyclingstats/

Ser ud til et monument giver ca. det samme et ugelangt etapeløb, hvilket i min verden er helt sort. Og forklarer hvorfor ryttere, som Pogacar, Vingegaard og Roglic kan score så mange flere point end typer som MvDP, Mads P osv.

Så synes ikke det alene kan bruges til at bedømme hvem der har haft den bedste sæson.

De tæller i øvrigt heller CX med, som jo trods alt må siges at have en hvis værdi. Eller det fine VM i gravel...

PCS points er da en fin statistik men heller ikke ligefrem den absolutte sandhed. I så fald er Marc Hirschi øjeblikkeligt den tredje bedste rytter i verden over det seneste år, hvilket vi nok kan blive enige om ikke er tilfældet.

Jeg er ikke 100% inde i hvordan pointene tildeles men ligesom UCI point virker det til at vægte mindre løb uforholdsmæssigt højt. Og monumenterne (som jo subjektiv set heller ikke er ligestillede indbyrdes) relativt lavt.

Edit: Fandt en Reddit tråd der forklarer det: https://www.reddit.com/r/peloton/comments/6efymw/explanation_of_world_tour_and_procyclingstats/

Ser ud til et monument giver ca. det samme et ugelangt etapeløb, hvilket i min verden er helt sort. Og forklarer hvorfor ryttere, som Pogacar, Vingegaard og Roglic kan score så mange flere point end typer som MvDP, Mads P osv.

Så synes ikke det alene kan bruges til at bedømme hvem der har haft den bedste sæson.

De tæller i øvrigt heller CX med, som jo trods alt må siges at have en hvis værdi. Eller det fine VM i gravel...

Monumenterne tæller som et endagsløb. Man får flere point for at vinde et monument en en etapesejr.

Man kan bestemt diskutere scorringen af de forskellige typer løb, men det er stadig et væsentligt mere objektivt mål end, at du synes, at MVDPs sæson var næsten lige så vild som Pogacars.

Desuden minder jeg om, at Pogacar også vandt to monumenter sidste år.

Monumenterne tæller som et endagsløb. Man får flere point for at vinde et monument en en etapesejr.

Man kan bestemt diskutere scorringen af de forskellige typer løb, men det er stadig et væsentligt mere objektivt mål end, at du synes, at MVDPs sæson var næsten lige så vild som Pogacars.

Desuden minder jeg om, at Pogacar også vandt to monumenter sidste år.

Men husk nu "øjetesten" :D

Håber du forstår joken - da øjetesten jo er belvet populær igen i fodbold verdenene...

Men husk nu "øjetesten" :D

Håber du forstår joken - da øjetesten jo er belvet populær igen i fodbold verdenene...
Øjetesten viser også en Pogacar, der var ligeså overlegen som data viser. Især hvis man ikke neglicere grand tours og den fysiske præstation det er at komme godt igennem dem og stadig smadre de andre i endagsløbene bagefter.

Øjetesten viser også en Pogacar, der var ligeså overlegen som data viser. Især hvis man ikke neglicere grand tours og den fysiske præstation det er at komme godt igennem dem og stadig smadre de andre i endagsløbene bagefter.

Tag det som den joke det var.. Der har været meget snak om Expected Goals, og når man er uenig med det de siger kommer "øjetesten" ind :) Her har Holmertz øjetest bare set noget andet end de officielle data..
Jeg hopper ud af samtalen igen - var bare i et frisk humør her til morgen :) Go dag

Tag det som den joke det var.. Der har været meget snak om Expected Goals, og når man er uenig med det de siger kommer "øjetesten" ind :) Her har Holmertz øjetest bare set noget andet end de officielle data..
Jeg hopper ud af samtalen igen - var bare i et frisk humør her til morgen :) Go dag
Hehe, både med xG og PCS-point er det ok. at bruge sin sunde fornuft. Som når vi forærer BIF to mål fordi vi ikke kan cleare bolden og de så ender med en ret høj xG. På samme måde synes jeg også det er ok. at stille spørgsmålstegn ved, om man kan ligestille at vinde en etape i giroen, GC i et løb som Katalonien Rundt eller et monument. Det giver åbenbart nogenlunde de samme point, men tror enhver cykelrytter gerne ville bytte 10 etaper i GTs med en sejr i Flandern eller Roubaix. De fem monumenter er jo heller ikke lige. Flandern og Roubaix er mere hæderfulde end MSR, som igen er foran Liege og Lombardiet. Det er i hvert fald sådan jeg ser det.

Og bare for at der ikke er tvivl om det, så er de uger fra MSR til Roubaix højdepunktet på sæsonen for mig (ville dog ønske man fik flyttet Strade Bianche ind i den blok også). Det er de fedeste cykelløb, hvor der er mest hæder og ære på spil. Hvis Mads P. kan krone sit absurd flotte forår med en sejr i Roubaix vil det for mig klart overgå hvis Vingegaard vinder Touren.

Så det er i det lys man skal se min holdning til MvDP vs. Pogacar. For mig er MvDP stadig den bedste i verden til de løb, hvilket samlet set gør ham ligeværdig med Pogacar.

Flandern og Roubaix er mere hæderfulde end MSR, som igen er foran Liege og Lombardiet. Det er i hvert fald sådan jeg ser det.
Meget interessant. Jeg ville nok rangere de to italienske løb nederst. Roubaix, Ronde, Liege, MSR, Lombardia. Jeg er også villig til at diskutere Ronde vs Liege. Personligt er mit favoritløb Ronde skarpt forfulgt af de sidste ti minutter af MSR 😁

Egentlig er det lidt synd for Lombardiet, at det ligger så sent og isoleret, selv om det italienske efterår generelt er seværdigt. Det er ofte et løb, hvor få ryttere har noget tilbage i tanken, og folk er nok mætte af cykling på det tidspunkt. Jeg er i hvert fald.

Egentlig er det lidt synd for Lombardiet, at det ligger så sent og isoleret, selv om det italienske efterår generelt er seværdigt. Det er ofte et løb, hvor få ryttere har noget tilbage i tanken, og folk er nok mætte af cykling på det tidspunkt. Jeg er i hvert fald.
Meget enig. Alt ved løbet er fantastisk - naturen, klimaet, ruten osv. Men man er bare ved at være mæt på det tidspunkt. Og det er faktisk synd for hele den løbsblok i Italien, der ligger der. På papiret er det jo fantastiske løb. Men alle er lidt på dampene og det er en smule tilfældigt, hvem der stiller op.

Noget af det klogeste man har gjort med Strade Bianche, er at ligge det i foråret sammen med Tirreno og MSR. Alle er sultne på gode cykelløb og så kommer der lige sådan en perle af et løb i et af Europas smukkeste områder.

Meget interessant. Jeg ville nok rangere de to italienske løb nederst. Roubaix, Ronde, Liege, MSR, Lombardia. Jeg er også villig til at diskutere Ronde vs Liege. Personligt er mit favoritløb Ronde skarpt forfulgt af de sidste ti minutter af MSR 😁

Uha - MSR er jo fedt fordi saa mange forskellige kan vinde
Jeg har cyklet paa bakkerne i toscana og ogsa Ghisallo og lidt rundt om como-soen, naar man kender stedet lidt bliver det bare mere specielt.
JEg synes Liege har vaeret lidt graat de sidste paa aar.
Men altsaa Roubaix er jo det bedste der findes, naar jeg skal forjlare kaeresten hvorfor jeg gider at se 6-7timers cyckling - er det jo vores fordi det er vores Superbowl.
Flanders kunna godt traenge til en lille andring af ruten, men det er saa dejligt aerligt det loeb.
Det handler selvfolgelig ogsaa i hoj grad om hvad rytterne goer loebet til
men
Roubaix
Flanders
Strade Bianchi(foer rute aendringen)
MSR
Lombardia
Liege

Jeg har dem i følgende rækkefølge

Roubaix
Flandern
(var oprindeligt nr. 1, men synes ruten er blevet for hård og dermed er cykelløbet mindre åbent. Selvfølgelig har det sin charme at man ved at bedste mand vinder)
Gent Wevelgem (synes det er en fed rute med mange scenarier for løbets udvikling)
Strade Bianchi (før ruteændringen, der desværre har gjort løbet hårdere og dermed mindre uforudsigeligt)
Liege
Lombardiet rundt
(lidt lavt fordi det er sidst på sæsonen og dermed et løb hvor mange er på bagkant af form)
MSR (Ja, de sidste 25 km er fede men ellers er det jo en snoozefest)

For mig er rangeringen af monumenterne og det sjette monument således:

- Roubaix
- MSR
- Flandern
- Liege
- Strade
- Lombardiet

Jeg elsker åbne cykelløb, og jeg hader, når vinderen er givet på forhånd. Lombardiet ligger også her lavt på grund af placeringen på kalenderen. Strade ville ligge højere, hvis de ikke havde lavet ruten om, og hvis Pogacar stopper med at køre det.

Af de øvrige løb er jeg ret glad for Amstel. Det er ofte en ret åben affære.

Jeg elsker åbne cykelløb, og jeg hader, når vinderen er givet på forhånd.
Meget enig. Men omvendt hader jeg også når det bliver for tilfældigt - hvilket er grunden til at Roubaix er under Flandern for mig. Tekniske uheld spiller bare lidt for stor en rolle, hvilket næsten er blevet forværret af at der med moderne udstyr er færre af dem. På en eller anden måde var det næsten mere fair i gamle dage, hvor det var umuligt at gennemføre uden at skifte hjul to-tre gange. Får du en defekt i dag inden for de sidste 120 km. er dit løb næsten ødelagt.

Og så kan man jo ikke lave en favorit-liste uden at nævne alle cykel-hipsteres favoritløb Tro Bro Leon. Faldt lidt tilfældigt over det i 2016 hvor Martin Mortensen vandt og har været fan lige siden. Giver altid nogle vildt fede og uforudsigelige løb.

Meget enig. Men omvendt hader jeg også når det bliver for tilfældigt - hvilket er grunden til at Roubaix er under Flandern for mig. Tekniske uheld spiller bare lidt for stor en rolle, hvilket næsten er blevet forværret af at der med moderne udstyr er færre af dem. På en eller anden måde var det næsten mere fair i gamle dage, hvor det var umuligt at gennemføre uden at skifte hjul to-tre gange. Får du en defekt i dag inden for de sidste 120 km. er dit løb næsten ødelagt.

Og så kan man jo ikke lave en favorit-liste uden at nævne alle cykel-hipsteres favoritløb Tro Bro Leon. Faldt lidt tilfældigt over det i 2016 hvor Martin Mortensen vandt og har været fan lige siden. Giver altid nogle vildt fede og uforudsigelige løb.

Under normale omstændigheder ville jeg være enig med dig. Men med Pogacars og MVDPs dominans er Flandern for lukket. Når en af dem stiller op, er det givet, at han vinder, medmindre han styrter. I Flandern rundt er det svært at se et scenarie, hvor en anden vinder. Det er lettere i Roubaix.

Jeg har iøvrigt altid haft en forkærlighed for Paris-Tours. Især efter de tilføjede grusstykker.

Under normale omstændigheder ville jeg være enig med dig. Men med Pogacars og MVDPs dominans er Flandern for lukket. Når en af dem stiller op, er det givet, at han vinder, medmindre han styrter. I Flandern rundt er det svært at se et scenarie, hvor en anden vinder.
Det kan godt være det ender der men ud af de sidste 10 år, har vi haft 7 forskellige vindere. Det er vel ikke helt skidt.

Der kommer som regel nye profiler frem som pludselig kan konkurrere med de gamle - time will tell ;)

Det kan godt være det ender der men ud af de sidste 10 år, har vi haft 7 forskellige vindere. Det er vel ikke helt skidt.

Der kommer som regel nye profiler frem som pludselig kan konkurrere med de gamle - time will tell ;)

Det er jeg med på. Det er et øjebliksbillede for mig. Denne og sidste sæson. Heldigvis varer den slags dominans normalt ikke ved.

Af de seneste 6 Flandern Rundt har MvdP vundet tre og Pogacar to, hvor kun Asgreens vilde spurt i 2021 forhindrer en fjerde sejr til MvdP.

Så jeg er helt enig i det er et øjebliksbillede, men jeg synes alligevel at ruten i Flandern er blevet for hård.

Roubaix er som det altid hat været - dét ene løb om året hvor alt kan ske ift. styrt, kaos, defekter og meget andet - og det er underholdene.

Jeg er meget mere imod den slags i store etapeløb, hvor jeg synes det er skørt at uheld/styrt på brosten skal eliminere ryttere allerede i første uge inden de er nået bjergene

Af de seneste 6 Flandern Rundt har MvdP vundet tre og Pogacar to, hvor kun Asgreens vilde spurt i 2021 forhindrer en fjerde sejr til MvdP.

Så jeg er helt enig i det er et øjebliksbillede, men jeg synes alligevel at ruten i Flandern er blevet for hård.

Roubaix er som det altid hat været - dét ene løb om året hvor alt kan ske ift. styrt, kaos, defekter og meget andet - og det er underholdene.

Jeg er meget mere imod den slags i store etapeløb, hvor jeg synes det er skørt at uheld/styrt på brosten skal eliminere ryttere allerede i første uge inden de er nået bjergene
Jeg synes det er en god pointe at ruten er blevet så hård, at det kun er de to absolut stærkeste der kan vinde. Og det bliver kedeligt i længden. Da de ændrede ruten for alvor sidst passede det rigtigt godt til den generations ryttere, men måske er det på tide at genopfinde den en smule, så der igen bliver mulighed for at der kan komme 15 mand samlet til mål. Det smerter mig også, at Muur van Geraardsbergen ikke spiller en rolle i løbet længere, så den kunne fint komme ind et sted i finalen igen.

Og ikke at jeg vil genstarte debatten om HVOR god Pogacar er, så skyldes hans relative dominans måske også, at der er for mange cykelløb, der er gået i den retning, så det primært er den stærkeste rytter der kan vinde? Vi elsker jo alle den sidste halve time af MSR netop fordi det er tilpas let til at så mange forskellige ryttere kan vinde (og gør det). Måske flere løb skulle lade sig inspirere af det frem for, som Strade Bianche f.eks., bare at gøre det hårdere og hårdere.

Jeg synes det er en god pointe at ruten er blevet så hård, at det kun er de to absolut stærkeste der kan vinde. Og det bliver kedeligt i længden. Da de ændrede ruten for alvor sidst passede det rigtigt godt til den generations ryttere, men måske er det på tide at genopfinde den en smule, så der igen bliver mulighed for at der kan komme 15 mand samlet til mål. Det smerter mig også, at Muur van Geraardsbergen ikke spiller en rolle i løbet længere, så den kunne fint komme ind et sted i finalen igen.

Og ikke at jeg vil genstarte debatten om HVOR god Pogacar er, så skyldes hans relative dominans måske også, at der er for mange cykelløb, der er gået i den retning, så det primært er den stærkeste rytter der kan vinde? Vi elsker jo alle den sidste halve time af MSR netop fordi det er tilpas let til at så mange forskellige ryttere kan vinde (og gør det). Måske flere løb skulle lade sig inspirere af det frem for, som Strade Bianche f.eks., bare at gøre det hårdere og hårdere.

Jeg må indrømme jeg godt kan lide Flandern ruten som den er pt. Den er virkelig hård, men jeg synes stadig det er fedt at forskellige rytter typer kan vinde så vanvittigt et løb.

Ang. Pogacar bliver det også spændende at se hvor længe han kan blive ved med at holde dampen oppe rent mentalt. Han bliver 27 i år og har vel været stort set på toppen af UAE siden 2020. Han har så vidt jeg husker ikke haft nogle slemme skader, han har ikke familie endnu og kæresten er endda selv cykelrytter. Han har kontrakt helt til 2030, det bliver spændende at se om han brænder ud på et tidspunkt. Pt ser det ikke sådan ud. Vores tid Eddy Merckx.

Ang. Pogacar bliver det også spændende at se hvor længe han kan blive ved med at holde dampen oppe rent mentalt. Han bliver 27 i år og har vel været stort set på toppen af UAE siden 2020. Han har så vidt jeg husker ikke haft nogle slemme skader, han har ikke familie endnu og kæresten er endda selv cykelrytter. Han har kontrakt helt til 2030, det bliver spændende at se om han brænder ud på et tidspunkt. Pt ser det ikke sådan ud. Vores tid Eddy Merckx.
Jeg hørte Escape Collectives opsamling på Flandern den anden dag og de snakkede faktisk om, at han var begyndt at have sådan lidt en Peter Sagan anno 18/19-vibe over sig. Sådan lidt træt af det hele og lignede en egentligt helst ville være et andet sted. Så måske er det ikke så langt ude i horisonten som hans alder skulle indikere. Der er jo snart heller ikke meget tilbage for ham at vinde udover MSR og Roubaix.

Latest posts

Back