New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 155K
Klassisk Pogi(på godt og ondt)
Det er en artikel på cyclingnews.com
At ruten er både længere og hårdere i år
Og at det kan ende med at gøre løbet mindre kaotisk og muligvis mindre interessant
I golf - uden sammenligning i øvrigt - har man altid gjort hullerne længere, når spillerne blev for gode. Til sidst slog de så langt, at man i stedet gjorde dem kortere, men i stedet havde bunkers, søer, smallere fairways osv.

Nogle gange skal man tænke ud af boksen, og nogle af de federe løb synes jeg er de teknisk svære løb - så måske det er fremtiden?

Måske fordi jeg er en gammel sur mand, der har fulgt cykling i 30-35 år, så tror jeg simpelthen ikke på, at forskellen mellem nummer 1 og nummer 2 kan være så stor. Det er top 0,1% i verden der er med i de her løb. Fair at f.eks Cancellara var suveræn i Paris Roubaix, og ikke kunne køre Ardennerne. Den køber jeg. Men Pogacar kan vinde alt fra Strade, Sanremo, Flandern til TdF. Det skriger til himmelen.

Præcis. Pidcock har før vundet løbet, han er ikke en nobody og alligevel kører en skadet Pogacar ham ud af baghjulet, som om Pidcock var en anden juniorrytter. Pogacars suverænitet bør simpelthen få alle alarmklokker til at bimle. Det opfattes sikkert dybt uretfærdigt men cykelsporten er selv skyld i, at dopingmistanken rammer Pogacar.
Det her svarer til at Real Madrid vinder La Liga år efter år med 20 points forspring. Pogacars suverænt bør ikke kunne lade sig gøre.

Men utrolig flot dag på kontoret af Cort og Valgren.

Cort skal gå efter en etape i Tirreno, og et top resultat i Milano-Torino, og hvem ved måske Sanremo.

Valgren ryger forhåbentlig lidt op i hierakiet, og får måske en fri rolle i et par semi klassikere.
Lækkert at se Valgren tilbage. Cort Top 10 var penge lige ned i foret 🤑

Præcis. Pidcock har før vundet løbet, han er ikke en nobody og alligevel kører en skadet Pogacar ham ud af baghjulet, som om Pidcock var en anden juniorrytter. Pogacars suverænitet bør simpelthen få alle alarmklokker til at bimle. Det opfattes sikkert dybt uretfærdigt men cykelsporten er selv skyld i, at dopingmistanken rammer Pogacar.
Det her svarer til at Real Madrid vinder La Liga år efter år med 20 points forspring. Pogacars suverænt bør ikke kunne lade sig gøre.
Det jeg egentlig finder pudsigt er, at i så ‘betændt’ en sport som cykling historisk har været, der er der nærmest berøringsangst med alt hvad der hedder snyd.

Hvis Red Bull slog næstbedste hold i F1 kvalifikationen med 2 sekunder, så blev der med det samme snakket om hvorvidt de havde snydt med setup osv.

I cykling er man for mistroisk hvis man nævner det

Men utrolig flot dag på kontoret af Cort og Valgren.

Cort skal gå efter en etape i Tirreno, og et top resultat i Milano-Torino, og hvem ved måske Sanremo.

Valgren ryger forhåbentlig lidt op i hierakiet, og får måske en fri rolle i et par semi klassikere.
Jeg tror Cort har de bedste danske chancer for at tage et monument, selvom det kun er San Remo han kan vinde. Han kan slå alle på stregen

Jeg tror Cort har de bedste danske chancer for at tage et monument, selvom det kun er San Remo han kan vinde. Han kan slå alle på stregen
Må indrømme jeg tror mere på Mads P.

Sanremo, Flandern og Roubaix. Selv skadet i Flandern sidste år, var han 1 af 3 (eller 4) der ikke måtte trække.

Hans VM vart også virkelig imponerende

Jeg tror, Mads P har en bedre chance i San Remo. Han klatrer omtrent ligeså godt på kortere stigninger, han bliver bedre af et hårdt løb, og han er væsentligt bedre i positionskampen ind mod Poggio. De skal begge sidde blandt de 15-20 forreste i bunden af Poggio for at kunne køre finale, og det tror jeg ikke, Cort har positionskampen til. Men jeg håber.

Kommer de med op over, vil de begge have en fair chance mod Van Aert, MVDP, Pogacar, Philipsen og hvem der ellers vil sidde i finalen. Men ingen af dem vil være favoritter.

Jeg tror, Mads P har en bedre chance i San Remo. Han klatrer omtrent ligeså godt på kortere stigninger, han bliver bedre af et hårdt løb, og han er væsentligt bedre i positionskampen ind mod Poggio. De skal begge sidde blandt de 15-20 forreste i bunden af Poggio for at kunne køre finale, og det tror jeg ikke, Cort har positionskampen til. Men jeg håber.

Kommer de med op over, vil de begge have en fair chance mod Van Aert, MVDP, Pogacar, Philipsen og hvem der ellers vil sidde i finalen. Men ingen af dem vil være favoritter.
Jeg synes bare ikke Mads P har vist mig en cykel IQ til at vinde, selvom han er skøn rytter og person. Men han har hovedet under armen

Jeg synes bare ikke Mads P har vist mig en cykel IQ til at vinde, selvom han er skøn rytter og person. Men han har hovedet under armen

Sidste år sad Mads P med de forreste 12 hjem og blev nummer fire i en spurt. Så det har han bevist, at han har.

Jeg er med på, at Mads P sidste år distribuerede sine kræfter dumt for at prøve at slå MVDP i diverse løb og at han kørte overmodigt. Men man opnår ikke de massive resultater, han har opnået, hvis man ikke kan agere taktisk. Det er hans VM-titel også et godt eksempel på, at han kan.

Desuden er opskriften i San Remo ret simpel. Mads skal hænge på over toppen og være ret koldblodig ift. at lade andre køre eventuelle udbrydere ind. Og så skal han forsøge at spare så meget energi som muligt.

San Remo er måske det løb på sæsonen, der kræver mindst taktisk snilde for en ryttertype som Mads P.

Screenshot from 2025-03-08 21-21-43.webp

Jeg tror umiddelbart mere paa Mads P.
Det fede ved San Remo er at saa mange forskellige typer kan vinde, men det er altid en klasse rytter
Vi mangler at vinde San Remo & Roubaix som nation, det er set foer at samme rytter vinder begge loeb i samme saeson. - Alt skal gaa op i en hojere enhed(mesterskab i Vejly storelsen) Mads P kan godt gore det

Last edited:
Jeg synes bestemt ikke han har en dårlig cykle IQ, men kører altid løbende fra front, giver lidt mere af sig selv end andre for ikke at være fanget bag ét eller andet uheld. Det skyldes nok også den ‘generation’ han er oppe imod i de løb der passer ham bedst (Van Aert, van der Poel, Pogacar m.fl).

Han er for stor en stjerne til ikke, at tage ansvar og vil aldrig kun side over. Ligesom han i f.eks Flandern eller Roubaix ikke ville kunne bruge en Stuyven i et udbrud som en undskyldning for, at sidde over. Han er trods alt fjerde laveste odds til Flandern og femte lavest til Roubaix (Pogacar er tre’er).

Faktisk synes jeg flere og flere løb bliver vundet, med det der i gamle dage var dårlig cykel IQ. Pogacar vinder sidste år Strade fra 80 km og VM 100 km udefra. MvdP vinder Roubaix 60 kl udefra. I mega kulde angriber van Aert og Laporte 50 km udefra i Gent Wevelgem for et par år siden.

Sanremo er nok det sværeste løb at vinde, fordi de er så let indtil Cipressa.

Helt klart også det monument han har kørt bedst i. Med en 8’er for 7 år siden og et par top 15.

Mads P er trods alt blev 4 en gang og to gange 6.

Jeg tror Mads P er mere eksplosiv på Poggio end Magnus Cort.

Omend han er skadet i år, så er det også et godt løb til Søren Kragh. Ligesom Mikkel Bjerg godt kan køre er podie i Flandern.

Enig og præcis derfor tror jeg mere på Cort. Han er ganske enkelt mere snu og han taber aldrig en finale når han først er i den.

Cort kommer ikke med i finalen, når UAE sætter tempo i bunden og alle kæmper om at komme først ind på Poggio. Og alt respekt for Cort og hans snuhed, men det er trods alt sjældent, han kører finale mod den absolutte verdenselite, som han ville skulle her. Det er Mads væsentligt mere vant til.

Cort kommer ikke med i finalen, når UAE sætter tempo i bunden og alle kæmper om at komme først ind på Poggio. Og alt respekt for Cort og hans snuhed, men det er trods alt sjældent, han kører finale mod den absolutte verdenselite, som han ville skulle her. Det er Mads væsentligt mere vant til.
Ja, det er hele 7 dage siden de sidst gjorde det. Og vandt

Latest posts

Back