New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 172K
Last edited:
Men der må være stor forskel på enkeltstartscykler og deres aero racere for hhv Colnago og Specialized.

Mand mod mand er Remco markant hurtigere på en enkeltstartscykel.

På en racer er det Pogi der er bedst.
Det handler meget om position og tilvænning til den. Pogacar mister watt på enkeltstartscyklen, hvilket folk som Remco og Ganna nok ikke gør. Pogacar lukker så lidt af hullet op til Touren men derefter rør han ikke enkeltstartscyklen igen og så bliver forskellen større igen.

Remco er nok den mest aerodynamiske rytter nogensinde ift. hvor mange watt han kan træde. Både på raceren og enkeltstartscykel. I fladt og let kuperet terræn vil jeg også mene at han kører lige op med Pogacar på raceren (hvis de altså er lige friske - ikke når Remco kører som en idiot som han gjorde i dag). Større/stejle bakker not so much.

Jo, det gør det, når påstanden er, at han vinder, når han vil. Det er faktuelt forkert.

Det er rent faktuelt mere korrekt, at han vinder, når han vil, end at ikke vinder, når han vil.

Uanset forstår jeg helt ærligt ikke behovet for at modargumentere, at Pogacar vinder, når han vil. Uagtet, at Pogacar rent faktuelt også en sjælden gang imellem bliver nummer to i et cykelløb.

Skal vi ikke bare droppe at genstarte Pogacar diskussionen alle sammen?

Der er så mange andre fede ting at snakke om ift. cykling.

Jo. Gerne. Men så skal den relativisering af hans fuldstændig absurde suverænitet alså også forstumme for good.

Diskussionen opstår, fordi nogle få brugere har et behov for at tale hans præstationer ned.

Alle vi andre går på nåle for ikke at skrive det, vi i virkeligheden tænker, fordi i er nogle stykker, der har bedt os lade være.

Fuld respekt for det. Men jeg kommer til enhver tid til at opponerer mod alt relativisering af hans niveau.

Den del er mindst lige så problematisk for debatten om cykling som stikpiller om snyd.

Det er rent faktuelt mere korrekt, at han vinder, når han vil, end at ikke vinder, når han vil.

Uanset forstår jeg helt ærligt ikke behovet for at modargumentere, at Pogacar vinder, når han vil. Uagtet, at Pogacar rent faktuelt også en sjælden gang imellem bliver nummer to i et cykelløb.
Det er ganske enkelt ikke korrekt. Jeg har oplistet tre løb bare i år, som han ikke har vundet, selv om han sad i finalen. Det er fakta. Det kan ikke diskuteres, og det kan ikke gradbøjes. Ord betyder noget af en årsag.

Så må man kalde det noget andet, som du fx gør nu, hvis man vil fremføre den pointe, som jeg i øvrigt synes er rimelig. Gu er han da suveræn, og det er forståeligt, at mange finder det kedeligt.

Det er ganske enkelt ikke korrekt. Jeg har oplistet tre løb bare i år, som han ikke har vundet, selv om han sad i finalen. Det er fakta. Det kan ikke diskuteres, og det kan ikke gradbøjes. Ord betyder noget af en årsag.

Så må man kalde det noget andet, som du fx gør nu, hvis man vil fremføre den pointe, som jeg i øvrigt synes er rimelig. Gu er han da suveræn, og det er forståeligt, at mange finder det kedeligt.

Når en bruger skriver, at Pogacar vinder, når han vil, så handler det ikke om, at du - og din sympati for rytteren - skal fluekneppe det for at bevise, at det er faktuelt forkert.

Det handler om afmagt ift. at Pogacar er så pisse suveræn, at cykling bliver ligegyldigt.

Udsagnet skal ikke tages SÅ bogstaveligt. Intention med ord betyder også noget, og du virker til at være godt med i kasketten, så jeg er sikker på, du godt kan afkode intentionen, hvis du gider.

Read between the lines. Især hvis du ikke gider genåbne diskussionen om Pogacar.

Når en bruger skriver, at Pogacar vinder, når han vil, så handler det ikke om, at du - og din sympati for rytteren - skal fluekneppe det for at bevise, at det er faktuelt forkert.

Det handler om afmagt ift. at Pogacar er så pisse suveræn, at cykling bliver ligegyldigt.

Udsagnet skal ikke tages SÅ bogstaveligt. Intention med ord betyder også noget, og du virker til at være godt med i kasketten, så jeg er sikker på, du godt kan afkode intentionen, hvis du gider.

Read between the lines. Især hvis du ikke gider genåbne diskussionen om Pogacar.
Det handler udelukkende om fakta. Intet andet. Derfor har min beundring for Pogačar heller ingen indflydelse.

Jeg kender jer ikke. Derfor må jeg tage det skrevne udsagn for pålydende.

Særligt når historikken peger mod, hvad jeg har forstået som dopinginsinuationer, synes jeg, det er vigtigt udelukkende at handle i fakta.

Jeg synes ikke, cykling er ligegyldigt, selv om vinderen højst sandsynligt er bestemt på forhånd. Det er ok at være af en anden opfattelse end min, men jeg finder det respektløst over for sporten bare at afskrive det som ligegyldigt.

Det er jo så mit problem og ikke jeres.

Last edited:
Det handler udelukkende om fakta. Intet andet. Derfor har min beundring for Pogačar heller ingen indflydelse.

Jeg kender jer ikke. Derfor må jeg tage det skrevne udsagn for pålydende.

Særligt når historikken peger mod, hvad jeg har forstået som dopinginsinuationer, synes jeg, det er vigtigt udelukkende at handle i fakta.

Jamen det er fint. Så holder vi os til fakta.

Fakta er, at Pogacar er uhyggeligt suveræn. Fakta er, at Pogacar vinder stort set alle cykelløb, han har lyst til at vinde. Fakta er, at Pogacar som den eneste kan være i topform en hel sæson. Og hele den efterfølgende sæson. Fakta er, at Pogacar som den eneste kan smadre to GTs og samtidig have mere at skyde med til andre løb. Fakta er, at Pogacar kører solo på distancer, mod felter og med en regelmæssighed, som langt overstiger, hvad andre ryttere kan. Fakta er, at Pogacar leverer langt, langt mere end de andre fænomener - MVDP, Evenepoel, Mads P., Vingegaard (tilsammen, nærmest). Fakta er, at det er en fuldstændig grotesk præstation i sif selv at blive nummer to i sit første Roubaix. Fakta er, at den eneste anden, der nogensinde har præsteret på samme niveau, var dopet.

Vi kan fint holde os til fakta fremadrettet. Det ser jeg frem til.

Fakta er, at Pogacar er uhyggeligt suveræn. Fakta er, at Pogacar vinder stort set alle cykelløb, han har lyst til at vinde. Fakta er, at Pogacar som den eneste kan være i topform en hel sæson. Og hele den efterfølgende sæson. Fakta er, at Pogacar som den eneste kan smadre to GTs og samtidig have mere at skyde med til andre løb. Fakta er, at Pogacar kører solo på distancer, mod felter og med en regelmæssighed, som langt overstiger, hvad andre ryttere kan. Fakta er, at Pogacar leverer langt, langt mere end de andre fænomener - MVDP, Evenepoel, Mads P., Vingegaard (tilsammen, nærmest). Fakta er, at det er en fuldstændig grotesk præstation i sif selv at blive nummer to i sit første Roubaix. Fakta er, at den eneste anden, der nogensinde har præsteret på samme niveau, var dopet.

Vi kam fint holde os til fakta fremadrettet. Det ser jeg frem til.
🎯

Vi kan fint holde os til fakta fremadrettet. Det ser jeg frem til.

Du har 99% ret i det du skriver..

Fakta er også at der absolut ikke er nogen beviser (endnu) for at han er dopet..

Jeg syntes selv det er kedeligt og ensformigt. Det kan vi godt blive enige om.. Men vi lever stadig i en tid (heldigvis) hvor man er uskyldig til det modsatte er bevist

Fakta er også at der absolut ikke er nogen beviser (endnu) for at han er dopet..

Jeg syntes selv det er kedeligt og ensformigt. Det kan vi godt blive enige om.. Men vi lever stadig i en tid (heldigvis) hvor man er uskyldig til det modsatte er bevist
Det er rigtigt.

Men cykelsporten er som du ved spækket med eksempler hvor doping var en del af svaret på hvorfor rytteren var overlegen.

I forhold til manglende beviser for doping er f.eks. Carlos Sastre mig bekendt ikke taget for doping selvom det virker usandsynligt at han kunne vinde Touren uden.
Og Chris Horner er et andet oplagt eksempel. Og der er sikkert andre eksempler.

Derfor virker det ikke sandsynligt at Pogacar skulle være alle tiders bedste rytter på vand og brød alene. Der kan holde en monsterform i sæson efter sæson, hele året nærmest. Beviser eller ej.
Og så er det, som du skriver, dræbende kedeligt.

Nu holder jeg mig pænt til fakta, og jeg skriver som påbudt og vanligt ikke et eneste ord om, hvorvidt Pogacar er dopet eller ej.

Jeg forstår ikke, hvorfor du bringer doping på banen. Det troede jeg ikke var comme il faut her i tråden.

Mit eneste ærinde her er at præsentere hvor fuldstændigt grotesk overlegen Pogacar er. Rent faktuelt.

Der, hvor jeg synes, du mangler at “se realiteterne i øjnene, er, at det simpelthen er FYSIOLOGISK umuligt at performe og forbedre sig, som Pogacar gør og har gjort.

Førende fysiologer og idrætslærer har netop været ude og sige, at det Pogacar viser, IKKE er muligt på naturlig vis.
Elitesportsfolk på aller øverste hylde, kan maximalt forbedre sig 1-2% pr. sæson. Det er ikke noget, de kan tage for givet og er så små forbedringer, at det er usandsynligt at ens konkurrenter ikke også er blevet en kende bedre.
Det KÆMPE hop Pogacar tog efter “I’m gone, I’m dead” kan altså IKKE forklares med korte pedalarme og et absurd grimt styr på Colnagoen 😉.
Ligeledes kan hans absurd ringe enkeltstart i i Dup, afløst af en uhørt dominans få uger senere i Tourens enkeltstart, ej heller forklares med “øget fokus og ekstra træning”.

Så kan vi snakke retssikkerhed og “uskyldig til det modsatte er bevist”.
Det bakker jeg fuldt op om, men nogle gange er sandheden så åbenlys, at det er lige før, rettergang er unødvendig.
Heldigt for Pogacar har UAE lægerne og pengene til at lægge låg på, og UCI/ASO vender de blinde øjne til.

Det er rigtigt.

Men cykelsporten er som du ved spækket med eksempler hvor doping var en del af svaret på hvorfor rytteren var overlegen.

I forhold til manglende beviser for doping er f.eks. Carlos Sastre mig bekendt ikke taget for doping selvom det virker usandsynligt at han kunne vinde Touren uden.
Og Chris Horner er et andet oplagt eksempel. Og der er sikkert andre eksempler.

Derfor virker det ikke sandsynligt at Pogacar skulle være alle tiders bedste rytter på vand og brød alene. Der kan holde en monsterform i sæson efter sæson, hele året nærmest. Beviser eller ej.
Og så er det, som du skriver, dræbende kedeligt.

Jamen jeg er ikke uenig.. Det var bare når det skulle handle om Fakta..

Fakta er at sporten har en rigtig dårlig historik omkring doping.
Fakta er at ud fra nuværende beviser så er Pogacar ikke dopet.

Nu holder jeg mig pænt til fakta, og jeg skriver som påbudt og vanligt ikke et eneste ord om, hvorvidt Pogacar er dopet eller ej.

Jeg forstår ikke, hvorfor du bringer doping på banen. Det troede jeg ikke var comme il faut her i tråden.

Mit eneste ærinde her er at præsentere hvor fuldstændigt grotesk overlegen Pogacar er. Rent faktuelt.

Det var ment med et smil, for der er rigtig mange insunueringer på at Pogacar er dopet..

Du blev citeret fordi det var det sidste indlæg omhandlede Fakta.. og jeg er fan af fakta..

Overlegen? 150%! Jeg valgte ikke engang at følge VM eller EM, da jge læste at han var kørt.. Så helt enig der

Der, hvor jeg synes, du mangler at “se realiteterne i øjnene, er, at det simpelthen er FYSIOLOGISK umuligt at performe og forbedre sig, som Pogacar gør og har gjort.
Det blev et kort svar, uden at jeg så kommer til at diskutere det bagefter.

Førende fysiologer og idrætslærer har netop været ude og sige, at det Pogacar viser, IKKE er muligt på naturlig vis.
Der findes også nogen der siger det ikke kan afvises. Men der er mere i det end fysologi.. Det er alemnt kendt at udstyret er blevet MARKANT forbedre på UAE, samt alt omkring.

Elitesportsfolk på aller øverste hylde, kan maximalt forbedre sig 1-2% pr. sæson. Det er ikke noget, de kan tage for givet og er så små forbedringer, at det er usandsynligt at ens konkurrenter ikke også er blevet en kende bedre.
Fysologisk ja, igen er der meget mere end bare fysologien på cyklen. Har selv lige gået fra en rigtig god cykel til en "alt for dyr og god til det niveau jeg kører på"-cykel.. Jeg kører marknat hurtigere. 2% på en sæson er også meget i en sport der handler om marginaler.

Det KÆMPE hop Pogacar tog efter “I’m gone, I’m dead” kan altså IKKE forklares med korte pedalarme og et absurd grimt styr på Colnagoen 😉.
"I’m gone, I’m dead" kom jo fordi han var tømt grundet dårlig forberedelse.. At skulle kører 3 uger på maks, kræver at kroppen bygges op til det. Det er både set med Vingegaard og Pogacar.

Ligeledes kan hans absurd ringe enkeltstart i i Dup, afløst af en uhørt dominans få uger senere i Tourens enkeltstart, ej heller forklares med “øget fokus og ekstra træning”.
Vel en påstand? Jeg tror det betyder meget at kører meget på den og finde de små ting, i forhold til ikke at have kørt på den inden.

Så kan vi snakke retssikkerhed og “uskyldig til det modsatte er bevist”.
Det bakker jeg fuldt op om, men nogle gange er sandheden så åbenlys, at det er lige før, rettergang er unødvendig.
Heldigt for Pogacar har UAE lægerne og pengene til at lægge låg på, og UCI/ASO vender de blinde øjne til.
Det sidste vil jeg heller ikke gå ind i.. Men har igennem en PB snak med en anden jeg måske kom for langt ud i en diskution med. Har jeg lært at måde at se tingene på og det grundlæggende som person, måske siger meget om hvor man står.
Jeg er generelt meget autoritær tro, og tror på det bedste indtil det modsatte er bevist.. Måske nogen vil kalde det Naivt (jeg er ikke blind for at der findes kurroption, og alt sådan noget, men uden bevis vælger jeg at tro på det bedste), men sådan ser jeg grundliggende på det.
- FOR MIG, så skal UAE ikke dømmes som snydere fordi de har penge og kunne presse UCI og ASO. Selvom deres ry i emiraterne og landende deromkring kunne indikeret det.

Men jeg er jo enig i at det er på grænsen til at ødelægge det hele.. Som sagt så har jeg slukket da han er kørt til både EM og VM, og jeg kommer nok heller ikke til at se Lombardiet.. Og det kommer fra en der ellers normalt har cykling på lige så høj interesse niveau som AGF. :)

Go dag

Det var ment med et smil, for der er rigtig mange insunueringer på at Pogacar er dopet..

Du blev citeret fordi det var det sidste indlæg omhandlede Fakta.. og jeg er fan af fakta..

Overlegen? 150%! Jeg valgte ikke engang at følge VM eller EM, da jge læste at han var kørt.. Så helt enig der

Fair nok. Du ved jo også godt, hvad jeg mener. Det vil du kunne læse ind, hver eneste gang, jeg skriver noget om manden.

Men jeg gør mig faktisk umage for ikke at skrive om Pogacar og doping, fordi i er nogle stykker, der aktivt har frabedt jer det (og fordi, det ikke er en diskussion, nogen får noget ud af).

Latest posts

Back