New posts

Kamptråd CL-kval runde 3: AGF - Sabah FK, 5. August kl 18.30

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 593
  • Views Views: Views 21K
Added to Calendar: 05-08-26

Holdet spillede under niveauet fra foråret og sidste efterår - men det gjorde holdet også mod BIF og Lyngby - så måske er niveauet ikke meget højere pt., specielt hvis spillere som Tingager, Links og Yakob ikke er fit (dog var præstationerne bedre mod Poznan). Men jeg synes også at Sabah var virkeligt gode - tror sagtens de kunne kæmpe med om mesterskabet i DK

Altså jeg er helt med på, at vi var væsentligt bedre i efteråret end i foråret - overordnet set.

Men vi spillede altså også virkeligt gode kampe i foråret. F.eks. (som. jeg husker det) 1-1 hjemme mod FCN, 1-2 ude mod FCM, 0-2 ude mod Brøndby og 6-2 hjemme mod Viborg. Vi havde for mange kampe under niveau i foråret, men det høje niveau var der altså også i nogle kampe.

Hertil havde vi højt niveau i Poznan.

Vi er ikke konsistent ligeså gode som sidste efterår, men vi er også ved at tilpasse os til at spille uden Beijmo, Dalsgaard og Mortensen. I går fik vi nogle gode svar i den retning, så jeg er fortrøstningsfuld.

Jeg var meget frustreret efter kampen i går, og jeg har ledt og ledt efter forklaringer på, hvorfor vi er faldet så meget i bundniveau siden foråret.

Men når man tæller alle mellemregningerne med, så er det jo til at forstå, og vi må nok acceptere mindst en håndfuld kampe - og sikkert mere - hvor vi er et stykke under niveauet fra sidste sæson. Mon ikke de her faktorer spiller ind:

1: Der er blevet revet et defensivt skelet ud af holdet med afgangen/pausen fra Dalsgaard, Beijmo og Hansen. Det kan selvfølgelig mærkes. Relationer, rutine og generelt højt niveau er væk, og det tager lang tid at genskabe. Desværre.

2: Mesterskabet har skabt en enorm selvtillid, men mon ikke også det er lidt sværere at nå at lade op på en kort sommerpause, når man også skal fordøje så enorm en mængde adrenalinsus, opmærksomhed osv.? Poznan-kampen især på udebane har så ikke gjort det nemmere, fordi indtrykkene bare bliver ved med at skylle ind over os alle sammen.

3: 'Endelig' bliver vi ramt af alle de skader, vi næsten var forskånet for sidste år. For få spillere har haft en perfekt opstart med fuld energi og masser af ressourcer til de svære perioder.

Jeg håber, det bliver en kæmpe gevinst at få nye spillere ind på holdet. Hvis de næste uger byder på fx. Gretarsson, Øhlenschlæger og Botheim, så vil situationen jo være markant anderledes med frisk energi og taktisk og fysisk fleksibilitet for trænerstaben.

Og så har vi jo nærmest fået en ny spiller i går. At James har oplevet sådan en kamp - hvad kan det ikke føre til?! Den måde han timer assisten fra Knudsen er jo afsindig for en 18-årig i den kulisse. At have den timing, den ro og det spark på samme tid som ung spiller 🤯

Passer bare ikke ind i at vi var bedst de første 20 minutter af 2.halveg uden ham på banen.. Så manglede han de sidste 25 hvor vi mistede energi og var presset Ja :)
Jeg tænkte nok mere rutinen. Lederegenskaberne. Jeg synes han var rigtig god i første halvleg.

Jeg har lige set starten igen. Blevet nød til at pause igen.

Synes også Anderson får en alt for hård medfart. Første 10 minutter. To frispark imod der giver frispark i gunstige positioner. En lækker aflevering bag om støttebenet til Bech, herefter tager han selv halvrums løbet hvor Bech så ikke kan ramme ham.

Endnu en halvdårlig kamp fra os. Vi har virkelig svært ved at finde vores spil, hvilket selvfølgelig er forståeligt med alle skaderne og det tætte program. Jeg håber at vi kan få noget mere friskhed på tirsdag, men der venter os selvfølgelig også lige en lang rejse, som forstyrrer lidt.

Bogere var selvfølgelig kampens store lyspunkt. Han udvikler sig eksplosivt lige nu, men selvfølgelig kommer det ikke til at foregå i en lineær kurve. Han er kun 18. Vi har stadig brug for en stærk 9'er til at spille halvdelen af tiden. Fortsætter Bogere er han jo også væk senest næste sommer.

Vildt god indsats også af Rösler. Meget overraskende, at han kunne levere på dette niveau efter én træning med holdet. Hvad kan det ikke blive til om 6 dage? Nu må de nok træne med ham centralt til på tirsdag.

Ellers også gode indsatser fra Hedenstad, Andersen og Anderson. Sabah var gode til at lukke ned for vores spil på siderne, men Anderson kæmpede forbilledligt og viste hvad international rutine betyder. Vores venstreside havde det virkelig svært. Svagest i billedet stod vel nærmest Knudsen, som virkede ret mærket. Men vi havde bare vores sag for, på den centrale midtbane. Jeg sukkede, da JP i pausen talte om at han måtte ofre Jønsson taktisk for at kunne flytte Arnstad ned. Men vi fik faktisk lidt mere kontrol, indtil kræfterne løb tør midt i halvlegen. Men måske kunne han godt have ventet til efter en time.

Men hvis ellers vi får lidt flere klar til at spille 90 min. på tirsdag, så tror jeg på at vi tager den. Det er jo ikke en heksekedel vi kommer til, men et ret lille stadion. Og vi er jo faktisk blevet et ret godt udehold. Vi tabte kun en superligakamp ude i sidste sæson og det var freak-kampen i Herning, hvor Jesper Hansen droppede, hvor vi ellers førte 10 minutter før tid og vi ellers havde spillet fantastisk. I post-match interviewet kunne jeg også fornemme at JP var ægte fortrøstningsfuld, som om han følte at han havde lært noget om modstanderne efter denne kamp. Må også have været svært at forberede sig på den her kamp.

Jeg er faktisk lidt overrasket over det nævnes at de første 20 min efter pausen var de bedste. Jeg synes hele 2. halvleg var rædderlig. Jeg savnede virkelig Jønne til at styre midten.

Ifølge Fotmob er vi bedst i de 5 min efter pausen, men også dårligst de efterfølgende 20 min. Det var også min opfattelse.
Så synes jeg du skal gense 2. halvleg :-)

De første 20 minutter havde vi den kontrol som er så vigtig i vores spil.

Hvad FotMob mener i 5 minutters intervaller er ubrugeligt.

Fantastisk stemning på lægterne og sikke en opbakning kampen igennem👏👏👏 vi havde det rigtig godt på stemningsafsnittet men var driblet lidt ud til siden.

Da jeg var ude for at hente pølser var de ikke helt klar og pølsemanden skulle have temperaturen op. Det gav anledning til en kort bemærkning med tak for vi kunne låne deres stadion (man skal opføre sig pænt) og det gav en fin respons = det er fedt i spiller her, I skaber en stemning på lægterne som vi aldrig har set og håber I får mange kampe her(y)
Jeg har også tænkt at det må være en stemning man aldrig har oplevet i Randers før, men der er nok også noget ret unikt ved at kapaciteten er så lav ift interessen, det er en lidt længere tur fra Århus og billetterne er solgt så man primært sorterer dem fra der er mindst aktive. På det nye stadion vil der måske være lidt flere områder hvor folk er mere tilbagelænede og ikke lige kommer i en AGF-trøje osv, de her kampe i Randers er vel nærmest som ét stort udebaneafsnit.

Har kigget lidt på statisitikkerne, og måske vi ikke er så dominerende de første 20 som mit indtryk var, men stadig der var har de bedste minutter.

Noget andet jeg ser, er at vi taber 15-10 på afslutninger, men afslutninger i feltet er kun 5-4. De får skudt meget, men det er uden for feltet. Det er altså ikke fordi de sværmer om vores mål. De har en pass accurary på 85%, vi på 80%.
Jeg tror at kan vi udligne den del, så kommer vi rigtig langt i returen.

Efter et hurtigt gensyn med kampen, så skal vi i mine øjne passe på med at male fanden på væggen. Jo, vi har ikke meget styr på kampen, og de har meget bolden, men de bliver altså sjældent farlige, når de har bolden. Det er ikke fordi de har mange gennembrud og ofte skyder de ude fra. Det er på trods af at vi har et meget uprøvet forsvar i store dele af kampen. Omvendt har vi jo faktisk en kæmpe chance med Bogere, hvor han næsten har en friløber med målmanden men desværre bliver vinklen for spids til hans “dårligere” venstreben.

Der, hvor de ofte bliver farlige, er deres omstillinger, især når vi har hjørnespark. I hvert fald to gange i træk var de i overtal på en kontra efter vi havde et hjørnespark som blev grebet af deres målmand. Det skal vi virkelig have styr på til næste kamp! I en enkelt situation er de faktisk 3 mod 1, men alligevel forspilder de chancen. Som andre er inde på, så tyder det på et hold, som har det svært på den sidste 1/3 af banen, hvilket også kom til syne i deres kampe mod KuPS.

Jeg håber virkelig, at truppen får restitueret inden næste kamp, og kommer godt til Baku så de kan nå at vænne sig til varmen. Det er jo desværre en faktor, som gør spillerne endnu mere udkørte. Bare kig på Bo Svenssons udtalelser inden kampen i Ungarn, hvor de skal spille i 35 graders varme.

Omvendt har vi jo faktisk en kæmpe chance med Bogere, hvor han næsten har en friløber med målmanden men desværre bliver vinklen for spids til hans “dårligere” venstreben.
Ja, det er ærgerligt at han ikke er i stand til at skyde med venstrefoden... :cool:

Mere seriøst, så tror jeg at den chance (og en tilsvarende i Lyngby) er godt materiale at gennemgå med ham efter kampen, så man kan tale med ham om hvordan bedst håndterer de her muligheder.

Last edited:

I Bogeres hjemby, Jinja, følger man nemlig altid med, når 'De Hviie' spiller.

- Det er en imponerende bedrift af så ung en gut. Han er en utrolig motor, der løber utrolig mange højintense løb.
- Han går samtidig bedre med i spillet ude på banen, roser Jakob Poulsen, der fremhæver en særlig kvalitet ved AGF’s nye guldfugl.
- James er en meget dygtig afslutter. Det så vi ikke kun mod Sabah, hvor han scorede med både højre og venstre.
- Vi ser det også på træningsbanen. Det skal dog siges, at han ikke scorer den type mål hver dag, siger Jakob Poulsen, der ser et stort potentiale i Bogere i fremtiden.
- Han er på ingen måde en klassisk stor 9’er, som vi tidligere har spillet med.
- Bogere har andre kvaliteter. Han kan true i dybden, han er teknisk dygtig og har mange spændende kvaliteter, der gør det svært for modstanderne.
- Og så er det en særlig kvalitet, at han kan løbe fra de fleste

- Jeg er glad for, at fansene elsker mig, og jeg er glad for at være her. Jeg nyder bare det hele. Det er helt fantastisk, siger James Bogere.

Latest posts

Back