Er der en der kan forklare mig lidt om, hvordan CL kvalen er strikket sammen - jeg tror jeg har knækket koden, men skal lige have den verificeret.
Hvis vi nu slår Lech Poznan, så overtager vi deres seedning, og vil derfor i en 3. kvalifikationsrunde trække en af de "skodhold", som vi gerne ville have haft i 2. runde, right?
Men hvad så med den sidste afgørende runde, altså play-off inden det forjættede land? Hvilke hold kommer her ind i billedet?
Den 20. juli trækkes lod til 3. kvalifikationsrunde, og der kommer ingen nye hold ind i turneringen på dette tidspunkt. Derfor skal vores næste modstander findes blandt de opgør, der spilles parallelt med vores.
Det der menes med at "overtage" Lech Poznans seedning skyldes, at man ved lodtrækningen opdeler opgørene i seedede og useedede par. I hvert opgør tager man udgangspunkt i det hold, der har flest UEFA-koefficientpoint. Da Lech Poznan har den fjerdehøjeste koefficient, er vi sikret en plads i den seedede halvdel af lodtrækningen.
Det betyder, at vi er sikret en modstander med en UEFA-koefficient, der ligger tættere på vores egen, end Lech Poznans gjorde.
Slår vi Poznan ud, undgår vi derfor i hvert fald at møde Røde Stjerne, Dinamo Zagreb, Slovan Bratislava, NK Celje og Omonia Nicosia i 3. kvalifikationsrunde som også er seedet.
Kort sagt, slår vi Lech Poznan ud, skal vores modstander findes blandt en vinder af disse 6 opgør:
Mjällby AIF (SWE) vs Lincoln Red Imps FC (GIB) / Inter Club d'Escaldes (AND)
Sabah FC (AZE) / The New Saints FC (WAL) vs FC Vardar (MKD) / KuPS Kuopio (FIN)
Víkingur Reykjavík (ISL) / ETO FC Győr (HUN) vs Hapoel Beer-Sheva (ISR)
KÍ Klaksvík (FRO) / FC Atert Bissen (LUX) vs FK Kauno Žalgiris (LTU) / FC Drita (KOS)
FC Ararat-Armenia (ARM) / Riga FC (LVA) vs Floriana FC (MLT) / Shamrock Rovers FC (IRL)
FK Borac (BIH) / PFC Levski Sofia (BUL) vs ML Vitebsk (BLR) / Universitatea Craiova (ROU)
Lige meget hvilket af de hold vi evt skulle trække, vil vi nok blive sat som favoritter hos bookmakerne, måske med undtagelse af Levski Sofia.
Til playoffrunden indtræder Celtic, AEK Athens, LASK og Viking Stavanger.
Celtic og AEK kan vi trække hvis vi skulle nå dertil. Lask afhænger af hvor mange hold der bryder deres seeding, og Viking kan vi ikke trække, da vi begge vil blive useedet.