Artikler om spillerne og klubben 2026
Jeg kan se Mediano har en pind om Tobias Bech og ser frem til at høre det (kunne man dog bare læse det).Tobias Bech er Superligaens mest undervurderede spiller - også blandt AGF-fans. Han er nummer to på topscorerlisten, han arbejder stenhårdt, og han har en fantastisk evne til at steppe op i de vigtigste kampe og for alvor gøre ondt på modstanderen. Han var fremragende i Parken, han lavede månedens mål i Herning, og i Brøndby bidrog han både med mål og en perfekt assist. Når AGF er ubesejret på udebane i efteråret, så er en stor del af forklaringen, at Tobias Bech har scoret i seks forskellige udekampe og arbejdet hårdt i resten.
Der kan sikkert godt findes 25 bedre fodboldspillere end Tobias Bech i Superligaen. Der kan nok findes 125 bedre boldspillere. Hvis der skal laves en liste over, hvem der denne superligasæson mest har hjulpet sit hold til at vinde fodboldkampe, så er der til gengæld ikke mange navne - hvis nogen overhovedet - foran Bech.
Jeg er selv ganske begejstret for Bech, og har været det længe. Han har lagt mål på i år, og det klæder ham. For AGF er han en vigtig spiller og jeg køber han er undervurderet. Omvendt har jeg ham som mere behersket transferpotentiale, fordi hans styrke er allround (omend teknikken har visse udfordringer). Man kan sikkert tage ham ind på et hold i en bedre liga og få en god spiller ud af det. Men han ligger mere der, hvor én liga op ligner hans niveau, og det er svært at se ham brage videre op - selvom jeg håber. Det er lidt som med Arnstad - hvor det er noget mere kontroversielt når jeg skriver det - at der er tale om en spiller jeg tror kan levere på bedre niveau, men næppe eksploderer videre.
Din case for Bech er solid, og han scorer ikke 'bløde' mål i bundter, men vigtige mål. Og han har glimrende blik for sine holdkammerater. Derfor er han en meget vigtig brik for AGF. Det jeg skriver ovenfor er til gengæld grunden til han bliver undervurderet, og grunden til jeg ikke tror han bliver et 'stort' salg (selvom det er svært at definere hvad det er).
Det kunne være interessant at tage en 'MVP'-vinkel og se på hvem der er vigtigst for deres hold, fremfor hvem der har vist det mest flashy topniveau i lang nok tid.
Hvem ville det være i AGF, og hvad er kriteriet? Links og Hansen er meget vigtige, men begge har meget svage alternativer. Links lyser i min bog mere op. Begge er vigtige for AGFs spil, men Hansen mest fordi Wahlstedt ikke kan, hvor Links er fordi han kan noget meget få kan.
Hvor ligger Bech på den liste?