New posts

Artikler om El Cambio Academy

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 491
  • Views Views: Views 39K
Artikler om El Cambio Academy
Ny tråd til artikler, der vedrører akademiet i Uganda.

Denne er også yderst interessant - det ser ud til at Ugandas fodbold er i udvikling, og med flere ECA talenter på holdet kvalificerede Uganda U-17 sig for første gang til U17 VM:

Fra El Cambios nyhedsbrev

Det er ikke kun hjemme i Masaka, der sker store ting. Vores egne James, Toorach, Hamuza og Isima har netop været en del af Ugandas U-17 landshold til AFCON U-17 i Marokko – og de har gjort det mere end bare godt.

I gruppespillet mødte holdet stærk modstand fra værtslandet Marokko, Zambia og Tanzania. Det blev til én sejr og to nederlag, hvilket sendte Uganda videre til en altafgørende play-off-kamp mod Gambia om en billet til U-17 VM i Qatar til november.

Her leverede drengene en uforglemmelig præstation: Uganda vandt 2-1, med to mål af James, hvoraf det ene blev flot assisteret af Toorach.

Med den sejr sikrede de ikke bare en VM-deltagelse – de skrev historie. Det bliver Ugandas første verdensmesterskab nogensinde, på tværs af alle aldersgrupper.

Denne fantastiske tid for vores drenge blev også belønnet på hjemmefronten, hvor James modtog prisen som Best Footballer in Uganda in the Month of April. En flot og velfortjent anerkendelse af hans indsats – og endnu et bevis på, hvor langt hans talent rækker.

Det er svært at sætte ord på den stolthed, vi føler. At fire drenge, som har haft deres hverdag her hos os, nu står på den internationale scene og er direkte involveret i 15 ud af Ugandas 17 mål i både kvalifikation og slutrunde – det er intet mindre end en hjertelig påmindelse om, hvad dedikation, talent og fællesskab kan føre til.

Vi har før diskuteret, om der var nogle El Cambio spillere på vej, måske James vil være at finde på Fredensvang, når han fylder 18. Der bliver også nævnt noget om en kun 9-årig spiller men jeg vil ikke hype børn.

Jeg tror bestemt, at James bliver hentet til AGF til næste år, og det samme gælder muligvis Torach og Hamuza samt Elvis. Isima muligvis i 27, da han er årgang 09.

Hvis vi kan få noget ud af de første årgange er det en bonus. Det skulle blive bedre i de yngre årgange, som får et bedr udviklingsmiljø. Jeg tror dog, som nævnt, at James er så stort et talent, at han nok skal blive hentet til AGF.

Jeg tror bestemt også, at der hentes en spiller eller måske flere, så snart der kan hentes en.

Det er den letteste måde, at kunne vurdere hvilket niveau Akademiet er på. Såfremt en eller flere har potentialet til, på sigt at spille Superliga (er nok i tvivl om de første årgange), så kan man forhåbentlig leje nogle af dem ud til 1. Division, mens de stadig bor på Akademiet på Fredensvang og bliver integreret yderligere

Jeg tror bestemt også, at der hentes en spiller eller måske flere, så snart der kan hentes en.

Det er den letteste måde, at kunne vurdere hvilket niveau Akademiet er på. Såfremt en eller flere har potentialet til, på sigt at spille Superliga (er nok i tvivl om de første årgange), så kan man forhåbentlig leje nogle af dem ud til 1. Division, mens de stadig bor på Akademiet på Fredensvang og bliver integreret yderligere
Ja nu er Aarhus fremad os rykkede op i 1 div og har også en afrikansk satsning så det ville da give mening at udleje nogle spiller fra akademiet den vej

Jeg tror også med fordel man kan hente en lille gruppe, så alt ikke er nyt for de her knægte. Det er trods alt en meget anderledes hverdag de skal op til, så det at have nogle at støtte sig til kan hurtigt vise sig at være en god ting. Men, der er naturligvis også unge mennesker, som sagtens kan tage langt væk uden de har behov for ret meget støtte (her tænker jeg mest sociale/menneskelige-del, da jeg tager for givet at der er masser af støtte på den sportslige del).

Jeg tror også med fordel man kan hente en lille gruppe, så alt ikke er nyt for de her knægte. Det er trods alt en meget anderledes hverdag de skal op til, så det at have nogle at støtte sig til kan hurtigt vise sig at være en god ting. Men, der er naturligvis også unge mennesker, som sagtens kan tage langt væk uden de har behov for ret meget støtte (her tænker jeg mest sociale/menneskelige-del, da jeg tager for givet at der er masser af støtte på den sportslige del).
Jeg tror det er en ‘fordel’ at de allerede bor på et Akademi. De er muligvis allerede mange timer væk hjemmefra, og måske ikke set familien i måneder. - Jeg tror en 16 årig spiller på de Akademi er væsentlig mere moden end de 16 årige vi kender i Danmark.

Jeg tror egentlig godt, at en spiller ville kunne klare sig heroppe, det er jo et scenarie der er tænkt ind i Akademiet (værelsesfordeling, altid en voksen på Akademiet osv).

Tager man for mange herop, og dermed sænker niveauet på den sidste ankomne, så skubber man en talentfuld ung dansker ud. Det tror jeg vil blive et problem. De er jo trods alt 18 år når de kommer, så vi taler U19

Så snart det har kørt i mere end en sæson vil man kunne hive en enkelt spiller op og så vil vedkommende have en anden fra Uganda at kunne støtte sig lidt til. Det vil være oplagt at dem der har været i klubben lidt tid kan hjælpe nye på plads, men jeg går ud fra at man satser på at der er mere end en per årgang der er interessant og når det skal skydes i gang med de første der skriver kontrakt, vil det overraske mig meget hvis man ikke henter mindst tre. Der kan jo også være en der falder fra eller sendes til en mindre klub permanent eller på leje osv.

Så snart det har kørt i mere end en sæson vil man kunne hive en enkelt spiller op og så vil vedkommende have en anden fra Uganda at kunne støtte sig lidt til. Det vil være oplagt at dem der har været i klubben lidt tid kan hjælpe nye på plads, men jeg går ud fra at man satser på at der er mere end en per årgang der er interessant og når det skal skydes i gang med de første der skriver kontrakt, vil det overraske mig meget hvis man ikke henter mindst tre. Der kan jo også være en der falder fra eller sendes til en mindre klub permanent eller på leje osv.
Mon ikke det kommer helt an på det niveau de har.

Er de på det niveau Thomas Thor påstår, så kommer der nok 3. Er det på det niveau, som Ugandas placering på verdensranglisten tilsiger, så tror jeg der kommer 1 hvis der overhovedet kommer nogen.

Hvis man begynder, at skubbe talentfulde lokale spillere ud af U19 truppen for, at få plads til spillere fra Uganda der ikke har samme niveau, så er vi ikek færdige med at se lokale talenter der fravælger AGF.

Mon ikke det kommer helt an på det niveau de har.

Er de på det niveau Thomas Thor påstår, så kommer der nok 3. Er det på det niveau, som Ugandas placering på verdensranglisten tilsiger, så tror jeg der kommer 1 hvis der overhovedet kommer nogen.

Hvis man begynder, at skubbe talentfulde lokale spillere ud af U19 truppen for, at få plads til spillere fra Uganda der ikke har samme niveau, så er vi ikek færdige med at se lokale talenter der fravælger AGF.
Det skal selvfølgelig give mening sportsligt, det duer jo ikke hvis de ikke kan tage tre på foden med en ballon, men det ville undre mig meget hvis der ikke var er et par stykker der er interessante og mindst på niveau med de yderste mandater i U19-truppen. Det kan så være det mest er på nogle specifikke områder som fysik og teknik, mens det fx halter lidt taktisk (det kan være lidt en fordom, men det er nok mere sandsynligt end det omvendte) og så vil det også kunne give noget til de andre U19-spillere selvom de måske ikke kan gøres klar til Superligaen hurtigt nok. De andre må ikke føle de bliver skubbet ud af spillere der ikke hører til, men der er fordele ved at hente et par stykker der gør at det ikke behøver være tre klare stjerner.

Det er et godt tegn at Uganda kvalificerede sig til VM. Der kommer de så også til at vise sig frem for rigtig mange agenter og selvom vi har førsteret kan man vel også forestille sig at der kommer en større klub og vil have en spiller og så ender AGF måske bare med en kompensation for de største talenter? I de fleste tilfælde vil det dog nok være fornuftigt at tage til AGF, også netop fordi man laver et system der et tilpasset netop de spillere fra Uganda og der er andre de kender.

Hvordan fungerer vor aftale med ECA...? Tænker hvis en spiller bliver tilbudt en kontrakt med x-klub....er vi så med inde over eller får noget ud af en evt handel? Eller handler det mest om vi er " første-vælger "......eller for at bruge et træls udtryk herinde: Vi får ham tilbudt først!??

Vi har førsteret på alle spillere inkl. pigerne. Siger vi ja, ender spilleren hos os. Siger vi nej, står det El Cambio frit for at finde en anden klub.

Latest posts

Back