New posts

Ny Ceres Park

  • Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 703K
Ny Ceres Park

Jeg er så tæt på nu at begynde at abbonere på Stiften.. Nogen der kan sige hvad der står?
Der står intet helst konkret. Bare en sludder for en sladder om at de ting som AGF selv skal betale (som en del af de tidligere besparelser) måske skal indgå på en eller anden måde i kommunens targetsum, da nogle er krav som AGF måtte kunne forvente der var når de lejer et moderne stadion. Hvor meget og hvor lidt det ender med er der ingen belæg for eller endda forsøg af beregninger. De slutter en rodet "artikel" med at smide den lille million, AGF angiveligt gerne ville have i lejenedsættelse, op i luften.

Jeg er omvendt ved at opsige mit abb. på Stiften. At skrive så korte tvetydige og overfladiske artikler bare for at få clicks giver mig, ja ticks...
 

Jeg er så tæt på nu at begynde at abbonere på Stiften.. Nogen der kan sige hvad der står?
Hvis jeg må gætte så handler det om at AGF vil få en lavere leje ift de ekstra penge de kommer med til opførelsen af stadion. Meget naturligt. Lejen er så heller ikke fastlagt, så det er lidt svært at sige ift hvad, men hvis den er x kroner ved én version må den være lavere ved en forringet version, hvor AGF selv udbedrer en mangel.å

Der står intet helst konkret. Bare en sludder for en sladder om at de ting som AGF selv skal betale (som en del af de tidligere besparelser) måske skal indgå på en eller anden måde i kommunens targetsum, da nogle er krav som AGF måtte kunne forvente der var når de lejer et moderne stadion. Hvor meget og hvor lidt det ender med er der ingen belæg for eller endda forsøg af beregninger. De slutter en rodet "artikel" med at smide den lille million, AGF angiveligt gerne ville have i lejenedsættelse, op i luften.

Jeg er omvendt ved at opsige mit abb. på Stiften. At skrive så korte tvetydige og overfladiske artikler bare for at få clicks giver mig, ja ticks...
Edit: Det var det jeg var ved at gætte på uden at abonnere på Stiften… Problemet er at der ikke er så meget nyt at skrive, men stadion fylder meget for mange, så der skal laves en artikel hvis man kan og gerne med en overskrift der kan tolkes på en måde der indikerer noget kontroversielt.
 
Hvis jeg må gætte så handler det om at AGF vil få en lavere leje ift de ekstra penge de kommer med til opførelsen af stadion. Meget naturligt. Lejen er så heller ikke fastlagt, så det er lidt svært at sige ift hvad, men hvis den er x kroner ved én version må den være lavere ved en forringet version, hvor AGF selv udbedrer en mangel.å


Edit: Det var det jeg var ved at gætte på uden at abonnere på Stiften… Problemet er at der ikke er så meget nyt at skrive, men stadion fylder meget for mange, så der skal laves en artikel hvis man kan og gerne med en overskrift der kan tolkes på en måde der indikerer noget kontroversielt.
Ja og de bruger den seneste sædesag (som de selv blæste helt ud af proportioner) som grundlag for at bringe lejeforhandlingerne op igen. Iøvrigt har de ingen idé om hvordan forhandlingerne går eller også undgår de bevidst at skrive hvad status er. Så kan de nemlig lave flere af disse artikler og få folk til at spekulere om en aftale når at komme på plads.
 
Og det hører nok til i "Den store det pisser mig max af tråd" - hvis den stadig eksisterer..

Men de kører stadig med deres egen opfattelse af virkeligheden ved at skrive: "Første udkast var 7,3 millioner kroner, men det blev vippet af brættet af Ankestyrelsen."

Mens det korrekte svar fra Ankestyrelsen var: "Ankestyrelsen vurderer ud fra de foreliggende oplysninger, at det ikke er muligt at konstatere, om den årlige stadionleje er fastsat svarende til markedslejen, og at lejeaftalen dermed er indgået på markedsvilkår. Ankestyrelsen har således ikke tilstrækkeligt grundlag til at kunne vurdere, om lejeaftalen er i overensstemmelse med kommunalfuldmagtsreglerne."

Dennis har vist fået Cavling-feber ved, slet skjult, at insinuere at aftaleudkastet var ulovligt. Sandheden er, at Ankestyrelsen bare har givet kommunen en om’er på deres papirarbejde, ikke et nej til selve huslejen på 7,3 mio.
 
Og det hører nok til i "Den store det pisser mig max af tråd" - hvis den stadig eksisterer..

Men de kører stadig med deres egen opfattelse af virkeligheden ved at skrive: "Første udkast var 7,3 millioner kroner, men det blev vippet af brættet af Ankestyrelsen."

Mens det korrekte svar fra Ankestyrelsen var: "Ankestyrelsen vurderer ud fra de foreliggende oplysninger, at det ikke er muligt at konstatere, om den årlige stadionleje er fastsat svarende til markedslejen, og at lejeaftalen dermed er indgået på markedsvilkår. Ankestyrelsen har således ikke tilstrækkeligt grundlag til at kunne vurdere, om lejeaftalen er i overensstemmelse med kommunalfuldmagtsreglerne."

Dennis har vist fået Cavling-feber ved, slet skjult, at insinuere at aftaleudkastet var ulovligt. Sandheden er, at Ankestyrelsen bare har givet kommunen en om’er på deres papirarbejde, ikke et nej til selve huslejen på 7,3 mio.
De ved det naturligvis også godt, ellers er det da meget inkompetent, men ja, de vælger så en formulering der kan forsvares som værende i betydningen, de vippede den af brættet fordi de ikke kunne tage stilling til den pga utilstrækkeligt grundlag, selvom de ved at de fleste vil læse det som om beløbet blev afvist som alt for lav. Gad vide hvilke vinkler de har planlagt når man faktisk får fastlagt en leje - Stor rabat til AGF? Kommunen lader AGF spille billigt på stadion?
 
De ved det naturligvis også godt, ellers er det da meget inkompetent, men ja, de vælger så en formulering der kan forsvares som værende i betydningen, de vippede den af brættet fordi de ikke kunne tage stilling til den pga utilstrækkeligt grundlag, selvom de ved at de fleste vil læse det som om beløbet blev afvist som alt for lav. Gad vide hvilke vinkler de har planlagt når man faktisk får fastlagt en leje - Stor rabat til AGF? Kommunen lader AGF spille billigt på stadion?
"Skatteyderne må betale for AGFs milliardstadion"
 
Med deres vinkling af historier glæder jeg mig til følgende overskrift, når de årets lønforhandling på Stiften ikke giver lige så store lønstigninger som den ansatte altid håber på.

Breaking: Jan Schoubye er ikke tilfreds med journalisternes arbejde på Stiften
Det blev kun til en lønstigning på 3% selvom journalisterne havde spillet ud med en stigning på 5%. Dermed fik journalisterne på Stiften et nyrehug og et vink med en vognstang om, at deres chef simpelthen ikke synes de er dygtige nok til deres arbejde. Rygter vil vide, at der er vild opstandelse på redaktionen, da chefredaktøren virker iskold over for sine medarbejdere.
#hatchetjobdone
 
Og det hører nok til i "Den store det pisser mig max af tråd" - hvis den stadig eksisterer..

Men de kører stadig med deres egen opfattelse af virkeligheden ved at skrive: "Første udkast var 7,3 millioner kroner, men det blev vippet af brættet af Ankestyrelsen."

Mens det korrekte svar fra Ankestyrelsen var: "Ankestyrelsen vurderer ud fra de foreliggende oplysninger, at det ikke er muligt at konstatere, om den årlige stadionleje er fastsat svarende til markedslejen, og at lejeaftalen dermed er indgået på markedsvilkår. Ankestyrelsen har således ikke tilstrækkeligt grundlag til at kunne vurdere, om lejeaftalen er i overensstemmelse med kommunalfuldmagtsreglerne."

Dennis har vist fået Cavling-feber ved, slet skjult, at insinuere at aftaleudkastet var ulovligt. Sandheden er, at Ankestyrelsen bare har givet kommunen en om’er på deres papirarbejde, ikke et nej til selve huslejen på 7,3 mio.
Jeg synes ikke, du er helt fair. Næste sætning er: "Siden har alt fra en mindre husleje til en mangedobbelt leje været i spil i den offentlige debat." Jeg synes ikke, Dennis insinuerer noget med den vending, og jo i hvert fald heller ikke, at 7,3 millioner var for lidt. Det ville også have været en lidt tung artikel, hvis hele passagen fra Ankestyrelsen skulle med.
 
Og det hører nok til i "Den store det pisser mig max af tråd" - hvis den stadig eksisterer..

Men de kører stadig med deres egen opfattelse af virkeligheden ved at skrive: "Første udkast var 7,3 millioner kroner, men det blev vippet af brættet af Ankestyrelsen."

Mens det korrekte svar fra Ankestyrelsen var: "Ankestyrelsen vurderer ud fra de foreliggende oplysninger, at det ikke er muligt at konstatere, om den årlige stadionleje er fastsat svarende til markedslejen, og at lejeaftalen dermed er indgået på markedsvilkår. Ankestyrelsen har således ikke tilstrækkeligt grundlag til at kunne vurdere, om lejeaftalen er i overensstemmelse med kommunalfuldmagtsreglerne."

Dennis har vist fået Cavling-feber ved, slet skjult, at insinuere at aftaleudkastet var ulovligt. Sandheden er, at Ankestyrelsen bare har givet kommunen en om’er på deres papirarbejde, ikke et nej til selve huslejen på 7,3 mio.
Helt korrekt.

Den kan også ende på 6.5 millioner
 
Jeg synes ikke, du er helt fair. Næste sætning er: "Siden har alt fra en mindre husleje til en mangedobbelt leje været i spil i den offentlige debat." Jeg synes ikke, Dennis insinuerer noget med den vending, og jo i hvert fald heller ikke, at 7,3 millioner var for lidt. Det ville også have været en lidt tung artikel, hvis hele passagen fra Ankestyrelsen skulle med.
Det er helt fair, at du ikke synes, jeg er fair, men det ændrer ikke på, at man bevidst fordrejer en juridisk virkelighed for at få den til at passe ind i en sensationel overskrift. At påstå, at noget er vippet af brættet, når Ankestyrelsen blot efterlyste dokumentation, er faktuelt forkert.

Når den generelle debat samtidig fodres med absurde påstande om en leje på 40 millioner eller dommedagsprofetier fra Anders Leed om en stadionpris på 1,5 -2 mia., bliver det tydeligt, at ærindet er en overligger der ikke er specielt høj, fordi det giver flest mulige klik. Et ønske om et lavt lix-tal må aldrig tjene som et redaktionelt formål, hvis prisen er, at man ofrer sandheden for at gøre historien spiselig.
Det er desværre bare blevet Stiftens faste go-to argument, hver gang virkeligheden er for nuanceret til en hurtig rubrik. I det mindste bør de bare være ærlige omkring at deres modus operandi er at skabe forargelse frem for forståelse.

Og blot for at komme en eventuel misforståelse i forkøbet, så havde jeg stor respekt for deres gravende journalistik omkring den tidligere borgmesters rolle i at stadion bliver 400 mio. dyrere end først planlagt. Det var god, ordentlig og sober journalistik på et meget højt niveau. Siden da...not so much!
 
Og når vi nu snakker Andreas Leed, så kunne jeg, uden at blande mig i hvordan man driver et moderne medie, godt tænke mig opfølgninger over for de eksperter, der gladeligt står frem, når det er en gratis omgang at give sit besyv med:
  • Med under et år tilbage af projektet, hvor mener du og dine kolleger så, de 4-900 mio. i budgetoverskridelse skal opstå, jf. dine estimater i dette interview?
  • Hvis vi antager at vinduet for eksorbitante budgetoverskridelser er lukket, giver det så anledning til at du og dine kolleger ændrer estimatmetoder eller overvejer ikke at udtale jer på et så usikkert grundlag som I gjorde?
Man kunne passende fortsætte med samme interviewramme over for Per Nikolaj Bukh, når stadionlejen lander på de forventede 8 mio. kr., efter han spåede et sted mellem 20 og 40 mio. kr. (Det er satme også et forrygende spænd at operere i som ekspert!)

 
Det er helt fair, at du ikke synes, jeg er fair, men det ændrer ikke på, at man bevidst fordrejer en juridisk virkelighed for at få den til at passe ind i en sensationel overskrift
Overskriften er "AGF kan få nedslag i stadionleje". Citatet om "vippet af brættet" bringer du uden for kontekst. Jeg synes ikke, der er noget galt i denne artikel. Det er måske lidt for talesprogsagtigt og poppet at bruge vendingen i stedet for at skrive "forkastet pga mangelfulde oplysninger" eller lignende.
 
Og når vi nu snakker Andreas Leed, så kunne jeg, uden at blande mig i hvordan man driver et moderne medie, godt tænke mig opfølgninger over for de eksperter, der gladeligt står frem, når det er en gratis omgang at give sit besyv med:
  • Med under et år tilbage af projektet, hvor mener du og dine kolleger så, de 4-900 mio. i budgetoverskridelse skal opstå, jf. dine estimater i dette interview?
  • Hvis vi antager at vinduet for eksorbitante budgetoverskridelser er lukket, giver det så anledning til at du og dine kolleger ændrer estimatmetoder eller overvejer ikke at udtale jer på et så usikkert grundlag som I gjorde?
Man kunne passende fortsætte med samme interviewramme over for Per Nikolaj Bukh, når stadionlejen lander på de forventede 8 mio. kr., efter han spåede et sted mellem 20 og 40 mio. kr. (Det er satme også et forrygende spænd at operere i som ekspert!)

Det der Bukh interview virker også bare helt vildt sensationspræget. “Se mig se mig. Jeg er fessor”. Sagde han ikke også at han ville anse det som ulovligt, hvis det bliver lavere? Jeg håber så meget at man hiver fat i ham når lejen viser sig at være 6-7 mio. “Hvordan kunne du tage så grueligt fejl?”
 
Det der Bukh interview virker også bare helt vildt sensationspræget. “Se mig se mig. Jeg er fessor”. Sagde han ikke også at han ville anse det som ulovligt, hvis det bliver lavere? Jeg håber så meget at man hiver fat i ham når lejen viser sig at være 6-7 mio. “Hvordan kunne du tage så grueligt fejl?”
Han tog heller ikke engang højde for at halvdelen af omkostningen var en donation, ej heller hvad andre klubber betaler i leje for deres faciliteter.
 
Og når vi nu snakker Andreas Leed, så kunne jeg, uden at blande mig i hvordan man driver et moderne medie, godt tænke mig opfølgninger over for de eksperter, der gladeligt står frem, når det er en gratis omgang at give sit besyv med:
  • Med under et år tilbage af projektet, hvor mener du og dine kolleger så, de 4-900 mio. i budgetoverskridelse skal opstå, jf. dine estimater i dette interview?
  • Hvis vi antager at vinduet for eksorbitante budgetoverskridelser er lukket, giver det så anledning til at du og dine kolleger ændrer estimatmetoder eller overvejer ikke at udtale jer på et så usikkert grundlag som I gjorde?
Man kunne passende fortsætte med samme interviewramme over for Per Nikolaj Bukh, når stadionlejen lander på de forventede 8 mio. kr., efter han spåede et sted mellem 20 og 40 mio. kr. (Det er satme også et forrygende spænd at operere i som ekspert!)


Du står ikke alene med din kritik af “Eksperter”:

Direktør i Ringsted Kommune mener, at forskere har økonomisk interesse i at bakke op om mediers vinkler. En kommentar, der er skadelig for demokratiske grundpiller, mener chefredaktør.

 
Du står ikke alene med din kritik af “Eksperter”:



Der er forskning, der understøtter, at medierne ret konsekvent bruger eksperter, der sjældnere har ret end andre. Men at de bliver ved med at bruge dem, fordi de udtaler sig skarptvinklet og karismatisk.

Det er et meget uheldigt træk ved medierne og deres trang til at nå ud til så mange som muligt. De mange mennesker får så bare lidt for ofte en masse historier, der i bedste fald er ubrugelige og i værste fald skadelige.
 
Der er forskning, der understøtter, at medierne ret konsekvent bruger eksperter, der sjældnere har ret end andre. Men at de bliver ved med at bruge dem, fordi de udtaler sig skarptvinklet og karismatisk.

Det er et meget uheldigt træk ved medierne og deres trang til at nå ud til så mange som muligt. De mange mennesker får så bare lidt for ofte en masse historier, der i bedste fald er ubrugelige og i værste fald skadelige.
Man skal være opmærksom på hvor eksperterne kommer fra, de kan jo fx repræsentere en bestemt tænketank eller en organisation der er åbenlyst partisk, men problemet i medierne er oftest ikke at nogen er betalt for at mene noget bestemt, men at nogen er i medierne fordi de mener noget bestemt. Der er helt sikkert en pointe i at en forsker også mere eller mindre ubevidst kan udtale sig på en måde han eller hun regner med kommer i mediet og øger chancen for flere opkald og medierne ved da også godt hvem de skal henvende sig til for at få den udtalelse de gerne vil have, serveret på den måde der fungerer bedst for dem. Og når det er de samme eksperter og kommentatorer der kører rundt i karrusellen på live tv er det heller ikke fordi det er dem man kan fortælle hvad skal mene, men fordi man kan være tryg ved at de ikke pludselig mener noget der strider for meget imod det narrativ man har.
 
"Eksperter" har bare en voldsom stor magt, og jeg husker måske forkert, men udtalelsen om at stadion kunne komme til at koste 2 mia. ramte vist de gule bjælker på EB og BT, og blev understøttet af han havde data fra 88 tidligere stadionbyggerier til at forstærke udsagnet, underforstået måtte han jo have ret - han havde jo data. Og alligevel er hans bud 35-80% skudt ved siden af, uden at man har tænkt sig at spørge ind til det. Der er jo ikke klik i en overskrift der lyder "Fantastisk økonomistyring i Kongelundens Sekretariat". Det mest ordentlige var at han selv gik ud og sagde han muligvis havde været lidt for frisk med excelarket og at man nok burde se lidt på om der kunne ændres noget til fremtidige stadionestimater.

Det samme med Bukh, og jeg anerkender fuldt ud han er professor, men når man dykkede lidt ned i hans argumentation så virkede det mest af alt til at han havde hevet det meste direkte ud af røven for at passe ind i et bestemt narrativ, som jo var at skabe forargelse fremfor klarhed. Så er jeg med på man ikke kan få alt med i en artikel, men man kunne passende have hevet ham ind i en podcast for at gå i dybden med påstandene, og stille de kritiske spørgsmål, som inkluderer de to som @Thomas K lister i sit indlæg - hvorfor mener du ikke det er relevant for beregningen at over halvdelen af stadion er betalt af donatorer? Og hvorfor skelner du ikke til hvad andre klubber betaler i markedsleje for deres brug af stadion - for det er vel netop det der definerer markedsleje?

Så man ender i det her op med to personer, der i deres egenskab af eksperter, udtaler sig relativt skråsikkert og dermed skaber en masse støj, der betød(betyder) at JN, Fournais, Borgmesteren og Sekretariatet skulle forholde sig til en masse støj fra noget der, indtil nu i hvert fald, viser sig at være gigantiske fejlskud.

Det er her problemet med eksperternes magt for alvor viser sig. Når man aldrig bliver stillet til ansvar for sine udtalelser, så fortsætter man ud ad et spor, hvor sensation vægtes højere end substans. Det skaber et miljø, hvor vilde gæt bliver til sandheder i den brede befolkning, og det kan i sidste ende have store konsekvenser, når støjen fra gigantiske fejlskud får lov at overdøve de faktiske realiteter og det hårde arbejde, der foregår i maskinrummet.

Og at journalister så yderligere, på samme dag, genererer to breaking-overskrifter på et problem der ikke er et problem, men som er skabt af dem selv - det er jo bare next level shit der overgår de to eksperter, for sæde-gate var jo bare absurd gak på en virkelig talentløs måde.

Nok om talentløshed - det nye stadion i det her morgenvejr er magisk. Men hvorfor flyver der to ørne over kranen?

1771569283555.webp
 
Han tog heller ikke engang højde for at halvdelen af omkostningen var en donation, ej heller hvad andre klubber betaler i leje for deres faciliteter.
Synspunktet var vel faktisk, at det ikke må gøre nogen forskel for lejeniveauet, at halvdelen af omkostningerne er dækket af donationer. Juridisk kan det sikkert godt give mening, for kommunens aktiv skal sikkert behandles som kommunens aktiv, uanset processen forud. Derfor skal det lejes ud på samme markedsvilkår, som hvis det var rent kommunefinansieret.

Til gengæld er der ingen chance - ingen! - for at kunne slutte fra "leje på markedsvilkår" til "det skal koste 40 millioner kroner årligt". Det er jo ti-tyve gange konkurrenternes tilsvarende omkostninger, og der findes ikke én potentiel lejer - heller ikke AGF - til noget, der minder om de vilkår. Og dér kunne man godt tænke sig, at nogen stillede sig et kritisk spørgsmål til den gode professor:

"Synes du selv, det lyder som markedsvilkår, når enhver med tre sekunders betænkningstid vil konkludere, at der ikke er bare i nærheden af et marked for de vilkår? Har du overvejet måske lige at vende servietten om og lave nogle mere ædruelige beregninger? Eller vil du sætte din faglighed ind på at stå fast med de bud, som du står helt alene i hele verden med?"

[I stedet vælger journalisterne så friskt at gentage beregningerne igen og igen, da det selvsagt lyder som en god historie. Og det er vel også det, det er - en god historie.]
 

Latest posts

Back
Top