Men det er stadig bare så über-underligt et træk det her alligevel, at jeg simpelthen løber tør for hjerne, hvis jeg skal prøve at forstå, hvad det er for nogle kapaciteter, der sidder med i den styregruppe. Hvem har kvalificeret dem?
Jeg har svært ved at erkende det anderledes, end at manøvren, som foreslået af andre, må være et proformaspil for at tilfredsstille kritikere;
"vi rasler med sablen og kræver besparelser på projektet, som de ansvarlige mennesker i styregruppen vi nu er - intet er fredet, positiv medieomtale af styregruppen - det hele kan bare besluttes understøttet finansielt fra et højere politiske lag alligevel. Win-win"...eller sådan noget. For det ser helt ærligt lidt dumt ud for projektet.
Men, indstillingen giver bare ikke mening jo.
Hvis vi nu leger, at de helt reelt og i velovervejet alvor mener, at sæderne faktisk kan spares væk som indstillet - og det må de jo "officielt" mene, hvis man udadtil gør til lejers problem - så må det også forstås at være med hensigten fra udlejer, at hele tribuner med ståpladser hhv. bag mål mod vest og i hjørnet ved udeafsnittet fint kan stå tomme og blanke, hver gang der foregår et internationalt arrangement på ejendommen, og stadig imødekomme rammerne for lejers behov.
Altså forstået, at bygherre opfører nyt fodboldstadion, som, per ufravigeligt grundkrav til projektet, er i skabelon efter definerede UEFA kategori 4-krav, men nu alligevel med indstillingen til at lave permanente afsnit af ståpladser, værende uanvendelige andele af lejemålet i netop UEFA-regi. Om alt går vel en håndfuld gange om året.
Det kan man naturligvis godt gøre og stadig møde overordnede krav fra UEFA, men den sølle sparede million, hvis udført, skaber et markant modstridende kompromis i projektet overfor både eneste mulige lejer såvel som for donatorer, og derfor giver indstillingen ingen mening at gennemføre. Den har ikke reel gang på jord.
Jeg vil gerne hjælpe styregruppen med pro bono rådgivning fra hoften, hvis I alligevel er ude i at gøre det til lejers problem at anvende faciliteterne som planlagt;
I kan spare langt, langt mere en 1 million, hvis I ikke bygger efter kat 4-kravene. Langt mere. Store, smukke besparelser. There you go!
Der vil være nogle risici forbundet i forhold til at tilskud på godt 700 millioner måske nok vil bortfalde, men I vil formentlig kunne spare både 10 og 20 millioner på sæder og billetmøller osv., og få langt friere rammer at arbejde i

Selvfølgelig bliver pengene fundet, men jeg har svært ved at se, man kunne tisse meget mere i bukserne for 1 gnallet million og den blandede medieomtale det giver at udvise sådan tvivl om interesser i projekt. Godt arbejde, styregruppe - I virker til at have fat i den lange ende.
Nå, nok om sæder for nu...