New posts

Superligaen 2025/2026

  • Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 349K
Superligaen 2025/2026
Vejle, SønderjyskE, Silkeborg, OB, Fredericia, Randers og Viborg skal alle slås om nedrykning.

Hvis tendensen fortsætter bliver det utrolig tæt, og vi kan sagtens forvente at de kommende nedrykkere vil have historisk mange point, samtidig med der skal færre point til end tidligere for at nå top 6. Dog vil jeg sige at det faktum at der pt. er færre uafgjorte kampe gør at der uddelt flere point i ligaen end de senere år.
 
Fredericia har spillet fin fodbold, men som jeg husker det er to af deres sejre også kommet i kampe hvor modstanderen fik rødt kort.

Så tror ikke de holder i længden - dertil er deres defensiv for dårlig.
De lignede i hvert fald et 1. divisions-hold, ved et par af vores mål. Især det første mål er virkeligt sløjt forsvarsspil.
 
Jeg kommer til at afvente de kommende måneder før jeg vil sige noget om hvor AGF står. JP har sådan set gjort hvad Uwe også var god til i en sæsonstart hvor alle er klar. Han stiller stort set uændret i startopstillingen i alle kampe. Det er kun Dalsgaard/Beijmo der er lidt til diskussion. Han skifter lidt tidligere ud end Uwe, og selv PM får da et hvil en gang imellem, men indtil videre er der ikke noget revolutionerende i forhold til truprotation. Og det er også fint nok når det er tidligt på sæsonen og alle er friske. Men det bliver interessant hvordan han håndterer det længere inde i sæsonen. Bliver han bedre til at holde alle friske, eller gør den smalle trup at vi havner i samme problem. Vi har næsten ingen kvalitet i dybden på midten, ingen konkurrent til Links og Mortensen ligner den eneste angriber med Superliganiveau. Og så er vi ret afhængige af at Tchamche og Emmery kan presse på og byde ind med noget brugbart. Lige nu er alt rosenrødt, men der skal godt nok ikke meget til at ændre det.
 
Randers har trods alt en alt for stærk trup til at rykke ned og Kent er også for snu til at Silkeborg ryger. En nedrykker er et hold, som falder helt igennem i en række kampe og der ser jeg ikke Silkeborg. OB bør også kunne klare den med deres kombination af nogle virkelig gode rutinerede spillere og mange talenter. Men et Zorniger-hold kan jeg sådan set godt se en nedsmeltning fra. Viborg har en urutineret træner, men vel også for meget kvalitet på holdet. Vejle har også fået meget mere kvalitet, men ikke haft heldet med sig. Jeg kan dog godt se, at de kan gå hen og få nogle skader på profiler i løbet af sæsonen og at det kan blive afgørende. SønderjyskE kan dog stadig heller ikke afskrives og så tror jeg som alle andre, at Fredericia har for lidt kvalitet, selvom de har gjort det godt indtil nu.

Men nedrykningsslutspillet kan godt blive meget interessant i denne sæson. Det af de 7 ovennævnte hold, som kommer med i top-6, skal måske være rigtig glade for at have sikret overlevelsen 10 runder før slut.
Jeg kunne til gengæld godt forestille mig, at Kent bliver fyret. Og SÅ er Silkeborg pludselig en stærk kandidat til nedrykning hvis du spørger mig. Spørgsmålet er derudover også, om Kents magi stadig er aktiv.
Ingen - INGEN - er for gode til at rykke ned. Spørg især AGF anno 2010 om ikke det udsagn er nogenlunde præcist, så Randers kan snildt komme i alvorlige vanskeligheder.

Alt det sagt, så er det i virkeligheden mindst 4 runder for tidligt at spå om noget som helst, med andet en rent gætværk...
 
Jeg kommer til at afvente de kommende måneder før jeg vil sige noget om hvor AGF står. JP har sådan set gjort hvad Uwe også var god til i en sæsonstart hvor alle er klar. Han stiller stort set uændret i startopstillingen i alle kampe. Det er kun Dalsgaard/Beijmo der er lidt til diskussion. Han skifter lidt tidligere ud end Uwe, og selv PM får da et hvil en gang imellem, men indtil videre er der ikke noget revolutionerende i forhold til truprotation. Og det er også fint nok når det er tidligt på sæsonen og alle er friske. Men det bliver interessant hvordan han håndterer det længere inde i sæsonen. Bliver han bedre til at holde alle friske, eller gør den smalle trup at vi havner i samme problem. Vi har næsten ingen kvalitet i dybden på midten, ingen konkurrent til Links og Mortensen ligner den eneste angriber med Superliganiveau. Og så er vi ret afhængige af at Tchamche og Emmery kan presse på og byde ind med noget brugbart. Lige nu er alt rosenrødt, men der skal godt nok ikke meget til at ændre det.
Det er klart bredden, der er vores akilleshæl. Slipper vi nådigt fra skader kan vi godt tage bronzen (og måske endda sølv hvis Tullberg fucker op i FCM) - men et par dårligt timede skader og top 6 kan komme i fare.
 
Jeg tror Fredericia rykker ud igen - de er startet godt og de spiller sgu fin bold, men AGF viste i går, at hvis man gider gøre sig umage, så er det en relativt ordinær modstander. Det er altså sjældent i superligaen, at presset er så mildt, at Polle får mulighed for at lege Pirlo. Dét plejer der ikke være tid til for ham.
Det har du selvfølgelig ret i, men de sukkerballer han fik sendt af sted i går understreger, hvorfor jeg synes, at han til tider bliver uretfærdigt ringeagtet her på forum. Han HAVDE bedre tid i går, men afleveringer af den type har han også i sig mod bedre modstandere - der er bare lidt længere mellem dem. Og så får han af en eller anden grund aldrig kredit for dem.

Ja, der er andre midtbanespillere i suppen, som er mere slebne og kreative, men han er langt fra nogen boldmongol.
 
Jeg synes der er en ret stor forskel i kampene mht. udskiftninger.

Alene det at man skifter PM og andre ud med 20 min igen bidrager meget til at fastholde friskhed.

Det er jo de sidste 20 min af en fodboldkamp, hvor kroppen virkelig bliver slidt. Hvis en kamp fx er 100 minutter og sliddet er 100 pct., så er slidet ikke liniært fordelt over hele kampen. Det er eksponentielt de sidste 15-20 min.

Så derfor vindes der meget friskhed ved at skifte ud som JP gør imodsætning til det Uwe gjorde.
 
Jeg kunne til gengæld godt forestille mig, at Kent bliver fyret. Og SÅ er Silkeborg pludselig en stærk kandidat til nedrykning hvis du spørger mig. Spørgsmålet er derudover også, om Kents magi stadig er aktiv.
Ingen - INGEN - er for gode til at rykke ned. Spørg især AGF anno 2010 om ikke det udsagn er nogenlunde præcist, så Randers kan snildt komme i alvorlige vanskeligheder.

Alt det sagt, så er det i virkeligheden mindst 4 runder for tidligt at spå om noget som helst, med andet en rent gætværk...
Men ledelsen i Silkeborg ved jo også, hvor vigtig Kent er. Så jeg kan slet ikke forestille mig en fyring.

Og selvfølgelig er det for tidligt at lave nogen spådom om nogen. I hvert fald mindst en dag for tidligt.
 
Jeg synes der er en ret stor forskel i kampene mht. udskiftninger.

Alene det at man skifter PM og andre ud med 20 min igen bidrager meget til at fastholde friskhed.

Det er jo de sidste 20 min af en fodboldkamp, hvor kroppen virkelig bliver slidt. Hvis en kamp fx er 100 minutter og sliddet er 100 pct., så er slidet ikke liniært fordelt over hele kampen. Det er eksponentielt de sidste 15-20 min.

Så derfor vindes der meget friskhed ved at skifte ud som JP gør imodsætning til det Uwe gjorde.
Ja, groft sagt slider det kun 60% at spille 80%. Det er de sidste 10-15 minutter der virkeligt kræver restitution bagefter.
 
Jeg synes der er en ret stor forskel i kampene mht. udskiftninger.

Alene det at man skifter PM og andre ud med 20 min igen bidrager meget til at fastholde friskhed.

Det er jo de sidste 20 min af en fodboldkamp, hvor kroppen virkelig bliver slidt. Hvis en kamp fx er 100 minutter og sliddet er 100 pct., så er slidet ikke liniært fordelt over hele kampen. Det er eksponentielt de sidste 15-20 min.

Så derfor vindes der meget friskhed ved at skifte ud som JP gør imodsætning til det Uwe gjorde.
PM og Links spillede alligevel 95 minutter i går, selvom kampen aldrig nogensinde var i fare. Jeg er enig med dig i, at det er blevet bedre i forhold til udskiftninger undervejs, og alle kan naturligvis ikke skiftes ud, men det siger noget om kvaliteten i dybden, når startopstillingen er 99% givet på forhånd. Dem der skal konkurrere om spilletiden er et godt stykke fra de startende, hvor det reelt kun er et spørgsmål om det er Beijmo eller Dalsgaard der starter i forsvaret. Dén kamp tror jeg også er død nu, hvis Beijmo bliver. Vi skal simpelthen have noget mere kvalitet.
 
Det har du selvfølgelig ret i, men de sukkerballer han fik sendt af sted i går understreger, hvorfor jeg synes, at han til tider bliver uretfærdigt ringeagtet her på forum. Han HAVDE bedre tid i går, men afleveringer af den type har han også i sig mod bedre modstandere - der er bare lidt længere mellem dem. Og så får han af en eller anden grund aldrig kredit for dem.

Ja, der er andre midtbanespillere i suppen, som er mere slebne og kreative, men han er langt fra nogen boldmongol.
Jeg holder meget af Polle, men jeg synes der er for lidt fodbold i ham, når presset bliver lidt hårdere på midten, end det var i går. Han er bestemt ikke boldmongol. Han er bare mere spoiler end kreatør, og sådan en skal vi også have på holdet. Jeg synes bare, hans afleveringer lader en del tilbage at ønske, når modstanderen har mere kvalitet end et 1-divisionshold, der er på besøg i Superligaen.
Men indrømmet: jeg har muligvis stirret mig blind på den holdning, så jeg vil da lige prøve at holde lidt øje med, om jeg er uretfærdigt hård ved ham.
 
PM og Links spillede alligevel 95 minutter i går, selvom kampen aldrig nogensinde var i fare. Jeg er enig med dig i, at det er blevet bedre i forhold til udskiftninger undervejs, og alle kan naturligvis ikke skiftes ud, men det siger noget om kvaliteten i dybden, når startopstillingen er 99% givet på forhånd. Dem der skal konkurrere om spilletiden er et godt stykke fra de startende, hvor det reelt kun er et spørgsmål om det er Beijmo eller Dalsgaard der starter i forsvaret. Dén kamp tror jeg også er død nu, hvis Beijmo bliver. Vi skal simpelthen have noget mere kvalitet.

Men lige præcis i går, er der så også 14 dages pause og dermed mere restitutionstid og mulighed for et par fridage..
 
Men jeg glæder mig sgu til at se hvordan skiftet til Tullberg kommer til at gå i FCM. De har selvfølgelig en masse kvalitet der kan løfte opgaven, men det er sgu ikke nemt at overtage fra en træner der ikke har tabt en kamp siden april, spillet holdet i Europa League og ligger nummer 2 i ligaen med 21 mål i 7 kampe. Nogen vil sige det er forrykt. Hvordan kommer spillerne til at tage det skifte? Hvor hurtigt mister de troen på det, hvis projektet ikke kommer ordentligt fra land. Jeg har virkelig svært ved at se den upside fra FCM's side. Meget kan man sige om TT, men det er et super mærkeligt tidspunkt at gøre det på. Jeg kan nærmere se en Capella-situation, hvor Tullberg får det rigtigt svært.
 
I forhold til restitution var kampen i går nok ikke så vigtig. Der er trods alt landskamppause nu. Men JP viser tydeligt sine reserver mere tillid end Rösler gjorde. Da vi kom på 3-0 blev flere sendt til opvarmning og selvom Fredericia så reducerede til 1-3 og dermed "truede" med et come-back, så gennemførte JP sine udskiftninger, hvor Carstensen og Arnstad blev erstattet af Tchamche og Callø med et lille kvarter tilbage.
 
Jeg synes der er en ret stor forskel i kampene mht. udskiftninger.

Alene det at man skifter PM og andre ud med 20 min igen bidrager meget til at fastholde friskhed.

Det er jo de sidste 20 min af en fodboldkamp, hvor kroppen virkelig bliver slidt. Hvis en kamp fx er 100 minutter og sliddet er 100 pct., så er slidet ikke liniært fordelt over hele kampen. Det er eksponentielt de sidste 15-20 min.

Så derfor vindes der meget friskhed ved at skifte ud som JP gør imodsætning til det Uwe gjorde.
Meget enig.

Det store problem med en spiller på Patrick Mortensens alder er dog, at hvis man spiller sig tom på 60-65 minutter i f.eks. 5-7 kampe i træk. Er det åså svært at komme tilbage ogspille 90+ bagefter.
 
I forhold til restitution var kampen i går nok ikke så vigtig. Der er trods alt landskamppause nu. Men JP viser tydeligt sine reserver mere tillid end Rösler gjorde. Da vi kom på 3-0 blev flere sendt til opvarmning og selvom Fredericia så reducerede til 1-3 og dermed "truede" med et come-back, så gennemførte JP sine udskiftninger, hvor Carstensen og Arnstad blev erstattet af Tchamche og Callø med et lille kvarter tilbage.

Ja, Rössler havde ALDRIG sat Callø ind i går.
 
Jeg kunne til gengæld godt forestille mig, at Kent bliver fyret. Og SÅ er Silkeborg pludselig en stærk kandidat til nedrykning hvis du spørger mig. Spørgsmålet er derudover også, om Kents magi stadig er aktiv.
Ingen - INGEN - er for gode til at rykke ned. Spørg især AGF anno 2010 om ikke det udsagn er nogenlunde præcist, så Randers kan snildt komme i alvorlige vanskeligheder.

Alt det sagt, så er det i virkeligheden mindst 4 runder for tidligt at spå om noget som helst, med andet en rent gætværk...
Silkeborg er sådan set også rykket ned med Kent før selvom det var helt i starten. Med mindre Kent alligevel går og overvejer pension kunne man godt forestille sig at de hellere tager en tur ned igen end at skifte kurs, selvfølgelig også lidt afhængig af hvordan de nye ejere der tænker.

Silkeborg kan godt komme i problemer selvom det vil være en stor overraskelse. Økonomisk er de vel i den tunge ende og hvis Frederica ikke bare tager den ene plads kan der være en del der er involveret i den nedrykningskamp langt hen i sæsonen.
 

Latest posts

Back
Top