En lynhurtig gennemgang af hvad jeg tror status er i trupperne. Jeg har i afgange ikke nævnt f.eks. Trott og Sander i FCK.
FCK
Mistet Froholdt, Mattson (skade), Roony, Falk, Chiaka og Diks. Hentet Madsen, Moukoko og Kotarski der alle har tårnhøjt niveau, dertil er juryen ude på Sarapata og Suzuki.
Samlet nok lidt svækket, da de skal spille tre turneringer i år. Selvom f.eks. Kotarski er en kæmpe opgradering over Trott.
FCM
Mistet Oliver Sørensen, Buksa og Kuchta. Hentet Erlic og Billing.
Samlet set nok styrket. Ser Billing som en opgradering over Sørensen, Erlic som en stykelse til et forsvar, samt beholdt Osorio, Simsir og Franculino, som alle tre bliver bedre og bedre.
AGF
Her er juryen ude, men starten har været fantastisk. Personligt mener jeg at Anderson og Madsen er markante afgange, og Solbakken og Jørgensen er gode, men ikke helt samme niveau (naturligvis).
Brøndby
Mistet Kvistgaarden, Suzuki, Rasmussen, Sebulonsen og Bischoff. Hentet Køhlert, Binks, Gregoritsch og Villadsen.
Samlet set naturligvis svækket, når man mister 4 startere. Et par starterne ser stærkere ud, men specielt offensivt er de svækket.
Sønderjyske
Mistet Bjørklund, Dal Hende og Busk. Hentet Magnus Jensen, og den nye islandske venstre back.
Samlet set styrket. Hyseni, Lyng; Qamili og Agger er mere spillet sammen, ligesom Hoppe kommer mere og mere i form. Magnus Jensen ligner en kæmpe inde centralt.
Fredericia
Mistet Jesper Juelsgård (en legende). Hentet Etienne Green, Andreas Pyndt og beholdt 3 FCM’ere.
Styrket samlet set, men svært at vide om hvad det er i forhold til den styrke de havde sidste år.
Viborg
Mistet Isak Jensen, Serginho, Renato Junior og Ementa. Hentet Freriks, Jalal, Brahimi, Hoedemakers og Djukic. Samt Njoh permanent.
Samlet set svækket. Omend deres start-11 er meget stærk.
FCN
Mistet Kian Hansen, Egeli, Høgsberg, Dorgeles, Nygren og Wikheim. Hentet Lind, Røjkjær, Norheim og Solbakken.
Umiddelbart svækket, i centerforsvaret. Central virker Røkjær, Brink og Yirenki gode. Offensivt ser Junior fin ud, hvem ved hvad Lind er i dag, men kan være en gevinst, ligesom Solbakken (den forkerte) har et virkelig flot CV.
OB
Mistet Luca Kjerrumgaard, Deedson, Markus Jensen og Mickelson. Hentet Sander, Arp, Falk, ham de kalder Kante fra Burkina Faso samt to tyskere der ser interessante ud.
Virker markant styrket. Selvom tabet af Kjerrumgaard er stort, omvendt bombede han jo mest på 1. Divisions niveau.
Randers
Mistet Nordli og ellers ikke relevante. Hentet Lissens, og en lottokupon af en angriber.
Samlet set svækket.
Silkeborg
Mistet Klynge og Mattson. Hentet Rami Al Hajj, West og Montano.
Samlet set svækket. Omend Al Hajj tidligere har vist sig god, og West er en fed spiller.
Vejle
Mistet Juwara, Kirkegaard og Emmanouilidis. Hentet Duelund, Bach Chiakha, Enggård, Lund, Faghir, Hgjulsager, Lasse Nielsen, Vestergård, Bismarck og Christian Sørensen.
Samlet set styrket, omend det naturligvis tager meget lang tid at spille en så stor gruppe sammen. Men det er – trods alt – en skandinavisk stamme de har hentet.
////
Jeg tror hold som Vejle og OB rykker sig markant (positivt) fra spillerunde 10 til 22 - og hvis ikke, så er helvede løst, og det kan ende galt. Jeg tror FCN - over tid - også vil forbedre sig, omend deres centrale forsvar ser lidt tyndt ud (aldrig været den store Salquist fan).
Mange hold med rigtig gode start-11, og lidt mere tvivlsom bænk (Randers, Viborg og Sønderjyske)
FCM er nok rykket tættere på FCK, men hvad betyder tilgangen af Tulberg?