New posts

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)
Ift head2head - synes jeg også det netop har været kendetegnet for AGFs uheldige sæson.

Vi kunne med bare lidt held have vundet begge kampe i efteråret mod fck og fcm, hvor vi bliver snydt for straffe mod fcm og mod fck både får rødt til NP og straffe på munks (som ikke var der, heller ikke med var, bolden ryger fra ham selv op på hånden).
2-6 point

Uden det røde til buba tror jeg vi havde vundet over fcn. Vi skulle have vundet den famøse kamp i parken (og med lidt held havde vi også vundet over Bif).
3-5 point

Spillede 10 mand mod Randers i første kamp i 90 min og den sidste skulle vi have vundet, hvor Egho fik film sig til et straffe.
5 point.

10-21 point mere til AGF (og tilsvarende også meget færre point til de andre). Jeg synes faktisk vi h2h har været klart bedst sammen lagt i de inbyrdes kampe, set over alle 10 kampe.

Det vil en table of justice også vise (men går nu ikke op i den slags, stillingen er som den er)

Last edited:
Det vil en table of justice også vise (men går nu ikke op i den slags, stillingen er som den er)
Table of justice efter grundspillet siger at Randers burde ligge nr. 1 med 40 point (8 mere end de har), mens AGF har fået 5,5 point mere end fortjent og Brøndby ligger 15 point over "det fortjente" og kun burde være nr. 6. Jeg mener dog ikke at man kan bruge det til noget. De talte også om det senest i Mediano-optakten til slutspillet. Brøndby har kun prøvet at være bagud i sammenlagt omkring 30 min. i deres kampe i denne sæson. Det at de så ofte kommer tidligt foran i deres kampe afspejler også kampbilledet i deres kampe. Table of Justice har da garanteret også været massivt på Randers' side i den 1-1 kamp vi spillede i Randers, hvor Hausner blev udvist.

Jeg kan sagtens se en del situationer på det sidste, hvor vi er blevet "snydt", men min overordnede fornemmelse er at vi har været helt så gode i denne sæson som vi var i sidste sæson. Alligevel har vi næsten den samme pointscore og er betydeligt tættere på 1. pladsen.

Lige præcis ToJ skal tages med en gran salt, bl.a. for de stats i 1-1 kampen efter Hausners tidlige ønske om et bad.

Stats er fine, men skal sammenholdes med det man ser med øjnene og sund fornuft, og lægges det hele sammen får man nok et godt billede. Omvendt skal man passe på med kun at se - men også belyse med stats.

UANSET - så mener jeg ikke det havde været urealistisk at AGF havde haft 10-21 point mere alene mod de 5 andre i top 6. Plus evt. lidt småting mod bundholdene.

JEG ER IKKE så sikker på at AGF var bedre i sidste sæson - end denne. Synes faktisk det er omvendt. I sidste sæson blev vi og omverdenen bare mere overrasket over AGFs styrke, hvor der i år er store forventninger til os - vi har jo fra start været nævnt som dark horse til guldet.

Endelig var det jo ret beset kun de 10 slutspilsrunder sidste sæson (minus AaB kampene) + det løse, hvor vi var helt vilde. Der har også været masser af vildt stærke præstationer i år. Fx synes jeg vi kunne have vundet 10 mod 11 mod både Randers og FCN.

FCK blev udspillet i Parken og skulle bare have lukket den 3-1 føring af - eller øget den.

Jeg er helt enig, ToJ tager ikke højde for det uheldige i at en dommer vurderer at Hvidts hånd på bold i feltet var strafbart, han kunne med mindst lige så stor ret have sagt at det ikke var en strafbar hands, og så havde AGF haft 2 point mere bare i den kamp.

Det er det samme med Munksgaards hands i den omvendte kamp, den var også yderst subjektiv, og kunne lige så godt have gået den anden vej. Det samme med Sannehs røde kort mod FCN, den kunne også mindst lige så nemt have været et gult kort. Men tvivlsomme dommerkendelser er ikke en faktor overhovedet, og derfor er ToJ ret ligegyldig.

Jeg er helt enig, ToJ tager ikke højde for det uheldige i at en dommer vurderer at Hvidts hånd på bold i feltet var strafbart, han kunne med mindst lige så stor ret have sagt at det ikke var en strafbar hands, og så havde AGF haft 2 point mere bare i den kamp.
ToJ er jo bare et udtryk for, hvilket hold der har produceret de fleste/største chancer i en kamp. Jeg tænker faktisk at et tidligt mål imod ofte vil medføre at man får en bedre score i ToJ, fordi man så får overladt mere af spillet af modstanderen. Men at komme tidligt bagud er jo ikke normalt den bedste måde at komme til et godt resultat.

ToJ er jo bare et udtryk for, hvilket hold der har produceret de fleste/største chancer i en kamp. Jeg tænker faktisk at et tidligt mål imod ofte vil medføre at man får en bedre score i ToJ, fordi man så får overladt mere af spillet af modstanderen. Men at komme tidligt bagud er jo ikke normalt den bedste måde at komme til et godt resultat.
Og så tager xG og dermed xP ikke højde for, om man har gode eller dårlige angribere - eller om man har Schmeichel eller Schwäbe på mål

Og så tager xG og dermed xP ikke højde for, om man har gode eller dårlige angribere - eller om man har Schmeichel eller Schwäbe på mål
Jeg frembringer også gerne igen eksemplet med langskud, der giver en eller xG, som vel er den samme uanset om det er Munksgaard eller Højer der skyder. Man er lidt mere heldig hvis man scorer på langskud i den statistik, men vi spiller jo decideret på at Højer, modsat fx Munksgaard, skal kunne komme til nogle afslutninger fra distancen fordi det er et godt våben for os.

Det er et udmærket eksempel de har med Juventus, der åbenbart aldrig vinder ToJ, og med mindre de har smurt dommerne igen, er det lidt et bevis på at man ikke skal lægge så meget i den slags. Faktiske resultater over så lang en periode siger lidt mere. De her statistikker er interessante nok ift at pege en i retning af noget man måske overser, men erstatter ikke en mere kompleks analyse (selvom der er nogle i Mediano der måske nok også bare har en interesse i at udlægge det sådan.)

Mht guldkampen kan vi nok godt sige at den hænger i en meget tynd tråd for vores vedkommende. De sene point vi har smidt på det seneste har næsten sendt os ud at guldkampen. Når det overhovedet er noget man kan snakke om, er det mest pga de indbyrdes kampe, men der er et pæn hul op og to hold vi skal overhale, så der skal nok brændes et voldsomt slutspil af hvis det skal kunne lade sig gøre. Det er ekstremt vigtigt at vi kommer godt fra land mod et FCN-hold, der kan ende med at tabe de fleste kampe, men med en sejr får vi da også halet ind på mindst et af de to tophold. Jeg er rimelig optimistisk. Jeg synes vi har haft fint styr på dem i noget tid og sådan set også i denne sæson hvor foræringer og en tidlig udvisning bare har givet dem sejrene. Taber vi skal vi vel nærmest have en uafgjort mellem BIF og FCM for at forspringet ikke ser helt uoverstigeligt ud.

Mht guldkampen kan vi nok godt sige at den hænger i en meget tynd tråd for vores vedkommende. De sene point vi har smidt på det seneste har næsten sendt os ud at guldkampen. Når det overhovedet er noget man kan snakke om, er det mest pga de indbyrdes kampe, men der er et pæn hul op og to hold vi skal overhale, så der skal nok brændes et voldsomt slutspil af hvis det skal kunne lade sig gøre
Jeg synes faktisk den største chance for miraklet er, at der netop ikke er et hold der er stukket af. FCM og BIF kommer til at mødes to gange, og FCK, FCN og Randers kommer jo forhåbenligt også til at tage point fra dem hver især.

Jeg synes faktisk den største chance for miraklet er, at der netop ikke er et hold der er stukket af. FCM og BIF kommer til at mødes to gange, og FCK, FCN og Randers kommer jo forhåbenligt også til at tage point fra dem hver især.
Det havde selvfølgelig ikke været bedre hvis der var et hold der var meget længere foran, men når der er to hold der er ved at stikke af kan man ikke længere forlade sig på at et bestemt hold går i stå. Hvis man antager at vi ikke bare vinder alle kampene selv, er vi lidt afhængige af at både BIF og FCM går i stå. Vi kan selv være med til at sørge for at det sker, men det er trods alt ikke så sandsynligt. Men det kan jo da lade sig gøre og alene det er ret godt. Når vi snakker om spillet og pointhøsten denne sæson kontra sidste kan man om ikke andet konstatere at vi er tættere på guld på det her tidspunkt af sæsonen i år. Vi skal så lave et slutspil med en fremgang tilsvarende den sidste sæson og hvor den fremgang trækkes helt frem til sidste runde.

Vi har jo overpræsteret lidt de sidste to år. Vi skulle "bare lige" med i top 6 sidste år, men vi gik hele vejen og vandt bronze. I år ligger vi nummer 3 (igen) men føler slet ikke det er godt nok. Var vi blevet 4'er eller 5'er fra baghjul sidste år, og så ligget 3'er i år, så var stemningen jo også lidt anderledes. Og vi har mistet lidt profiler som Bundu, og så har vi lidt spillere som har været ude/uskarpe/ude af form i sæsonen, og ligger stadig 3'er, hvilket jeg faktisk synes er flot.

Samtidig er vi i pokalsemifinalen IGEN i år, og vi kan se ind i en række år, hvor vi skal bygge på, og se om vi kan finde de sidste 10-15% som styrker truppen til at kunne spille mere end 1 turnering af gangen, som vel er pointen for at være med i gruppespil i det hele taget, og kæmpe med om et mesterskab i mere "sandsynlig" sammenhæng.

Synes ikke det er/var så tosset endda at have snakket om den sjove mulighed for miraklet i år, da det der skulle til var en præstation i medaljespillet som sidste år før vi evt. kunne presse med om top 2. En sejr i dag kunne have bragt os 2 point fra FCM eller 4 point fra BIF med deres kamp i morgen. Større er afstanden jo ikke. Men over tid/mange kampe bliver forskellen udpenslet og større, når vi ikke præsterer på max og/eller overpræsterer.

Nu skal vi sikre en medalje (igen) hvis vi kan. Og det er sgu flot hvis det lykkes, uanset hvad.
Især i betragtning af, at det ville være en medalje i en sæson hvor vi ikke præsterer på 100. Kan den så krydres med en pokalfinale, måske endda et trofæ, og/eller et europæisk gruppespil med økonomisk indsprøjtning dermed ville være en fed afslutning på sæsonen.

Meget kan ske endnu. Puha en gyser på torsdag.
Den taber vi, og taber på søndag til FCM og alt ser ud af lort...

OG SÅ!!! Så negler vi Randers på udebane og går i finalen, og slår BIF i ligaen, og leverer så en slutspurt alá den sidste år på FCK. KOM SÅ :D (gerne uden nederlag til RFC og FCM) :D

Selvfølgelig skal vi ikke gå i spåner over det nederlag, men det er ni point vi mere eller mindre har foræret FCN den her sæson og de point vi har smidt på det seneste har sendt os mere eller mindre endegyldigt ud af den guldkamp det kunne have været sjovt at være en del af lidt længere. Det er ærgerligt. Nu står og falder succesen den her sæson lidt med pokalturneringen, men vinder vi den eller tager nogle medaljer, har det da også stadig været en fantastisk god sæson.

Det er lidt for tidligt at blive forvænte. Vi bokser stadig over vores vægtklasse økonomisk når vi blander os i topstriden og vi er foran sportslig ift hvad jeg i hvert fald havde troet på for et par sæsoner siden. Også denne sæson har der været megen snak om hvorvidt vi overhovedet kunne komme i top-6. Tager vi medaljer igen vil det være det DN vel ville kalde en voldsom præstation. Vi skal i Europa igen og en pokalsejr betyder som bekendt et gruppespil og det vil være et kæmpe boost for klubben i det det overordnet handler om: at bevæge os tættere på en permanent plads i toppen.

Nu står og falder succesen den her sæson lidt med pokalturneringen, men vinder vi den eller tager nogle medaljer, har det da også stadig været en fantastisk god sæson.
Hvis FCM vinder pokalen selv hvis vi ryger ud, så er en 3. plads altså 20+ millioner værd via et europæisk gruppespil, og det vil også indfri 2 af vores 4 målsætninger i 5-årsplanen som hedder: Top 6 hvert år, medaljer 2 af 5 år, og pokal+europæisk gruppespil inden for 5 år.

1: Vi har allerede opfyldt 1/5 af del 1 ved at kvalificere os til top 6 i år.
2: Vi kan opfylde 1/2 ift medaljer i år.
3: Vi kan opfylde 1/1 ift pokalen i år.
4: Vi kan opfylde 1/1 ift gruppespil i år.

Så vi har i den grad en hel masse at jagte i år, som ikke kun er i forbindelse med pokalturneringen.

Det er jo faktisk kun punkt 3 som ikke kan komme i mål via ligaen.
Men vinder vi bronze, så synes jeg der er meget gode chancer for at komme i det europæiske gruppespil alene på chancen for at FCM kommer i finalen af pokalen. Hvis det bliver mod os, så er bronze jo = 100% sikkert gruppespil uanset nederlag. Vi ville bare ikke vide det efter nederlaget den 13. maj med garanti, da FCM skal slutte i top 2 og der mangler en del runder af ligaen der. Men der vil ikke gå længe før FCM kan sikre top 2. Og der vil det stå klart at 3.pladsen kommer i europæisk gruppespil.

Så vi skal IKKE give op på en skid endnu.
Ja vi glipper måske miraklets chance for en lille guldkamp. Men der er stadig top 2 der kan jagtes i drømmende, og så top 3 som må og skal jagtes i dagtimerne gennem hårdt arbejde og sved, blod og tårer i den virkeligste virkelighed.

Vi skal have medaljer, og vi skal i den finale. Og vi så lykkes med at vinde pokalen må vi se. Kommer vi ikke i finalen, så skal FCM jo vinde den og slutte i top 2. Og den sidste del om FCM i top 2 er jo ret så sandsynlig.

Og sorry to say. Hvis vi skuffer lidt undervejs i medaljespillet, men vi lykkes med at slutte på 3.pladsen foran FCK og Randers, og FCM så slår Randers i en evt. finale og sender AGF i europæisk gruppespil, det vil altså være et ganske habilt plaster på såret og give NÆST'ÅR-fornemmelser der giver gåsehud uanset hvordan jeg vender og drejer det.

Hvis FCM vinder pokalen selv hvis vi ryger ud, så er en 3. plads altså 20+ millioner værd via et europæisk gruppespil, og det vil også indfri 2 af vores 4 målsætninger i 5-årsplanen som hedder: Top 6 hvert år, medaljer 2 af 5 år, og pokal+europæisk gruppespil inden for 5 år.
Ja, og endnu mere hvis det er EL-gruppespil, men også hvis man tager nogle afledte effekter i betragtning, hvis de udnyttes rigtigt. Et europæisk gruppespil bør gør det lidt mere sandsynligt at kunne holde på Grabara og Diks, men der vil nok også blive skruet lidt mere op for det sportslige budget end ellers og det kunne være meget interessant at se hvad man kunne få ud af et coronaramt transfervindue med lidt ekstra penge og mulighed for at tilbyde et europæisk gruppespil. Sponsorerne vil nok heller ikke være kede af det. Og så kan det måske lige være det der, som en klar en indikation af hvor vi er ved at være, lokker en bestemt person til landet som ny sportschef når man nu er begyndt at se mere udenlands også. Det hele handler om de langsigtede mål, men måske kan vi lige tage et stort skridt frem.

Hvis vi skuffer lidt undervejs i medaljespillet, men vi lykkes med at slutte på 3.pladsen foran FCK og Randers, og FCM så slår Randers i en evt. finale og sender AGF i europæisk gruppespil, det vil altså være et ganske habilt plaster på såret og give NÆST'ÅR-fornemmelser der giver gåsehud uanset hvordan jeg vender og drejer det.
Vi har muligvis FCK på á point efter denne runde. Hvis vi "skuffer lidt undervejs" bliver vi IKKE nummer 3. Måske ikke engang nummer 4.

Vi har muligvis FCK på á point efter denne runde. Hvis vi "skuffer lidt undervejs" bliver vi IKKE nummer 3. Måske ikke engang nummer 4.
Nej vi skal jo spille over evne, hvis vi skal holde os a point med FCK over 10 kampe. Sådan teoretisk ud fra budget og trup, og både randers og fcn er faretruende tæt på os efterhånden faktisk. Det kan sagtens ende med en 5. plads - for den sags skyld 6. plads. Jeg tror nu vi tager 4. pladsen og måske medalje, sølv med lidt held. Men guld der skal for meget held til at både bif og fcm går i stå, plus vi skal holde fck bag os.

Som jeg skrev i går vist, så kan FCK pga indbyrdes kampe godt melde sig a point i guldkampen med 10 point i 4 kampe mod bif og fcm, hvis fcm-bif spiller 2 x uafgjort (eller 1x uafgjort + sejr til fcm).

Det er ikke utænkeligt det kunne ske.

Vi kan det samme som FCK og indbyrdes kan jeg godt se vi an snuppe 10 point i 4 kampe mod bif og fcm med en del held.

Men med manglende held og evner til at lukke kampene på det seneste (plus såkaldte randers-fcn kompleks som jeg ikke rigtig tror på) så er guldet sejlet...

Sådan er gamet. Hvis FCM skuffer så er vi stadig kun 5 point efter dem, og kan med en sejr mod dem komme 2 point efter. Og hvis BIF skuffer, så kan vi med en sejr mod dem komme 4 point efter dem. Sådan er gamet.

FCK kan skuffe på samme vis, og tabe/spille uafgjort.

Det er jo ikke en sæson hvor nogen er blevet unådigt straffet med det samme de fejler. Se bare Sønderjyske og AaB som havde chancen for top 6 på sidstedagen af grundspillet trods lorteresultater hele foråret.

Det virkeligt underlige lige nu er, at vi efter en landskampspause og på et tidspunkt hvor motivationen burde være helt i top, er fladere end på noget andet tidspunkt i sæsonen. Vi mangler humør, ild, skarphed, fokus og sammenhold. Se f.eks. vores midtbane mod FCN. Så slasket en indsats som mod FCN kan jeg ikke mindes at have set. Det er lige nu, man virkelig kan vinde noget, og der er luften helt ude af ballonen. Virkelig mærkeligt. Vi bunder på det helt forkerte tidspunkt.

Se f.eks. vores midtbane mod FCN. Så slasket en indsats som mod FCN kan jeg ikke mindes at have set. Det er lige nu, man virkelig kan vinde noget, og der er luften helt ude af ballonen. Virkelig mærkeligt. Vi bunder på det helt forkerte tidspunkt.
Nej, vi har virkelig brug for at få NP tilbage mod Randers på torsdag. Også virkelig træls at vi skulle have både Backman og Tingager langtidsskadet i dette forår.

Last edited:
Nej, vi har virkelig brug for at få NP tilbage mod Randers på torsdag. Også virkelig træls at vi skulle have både Backman og Tingager langtidsskadet i dette forår.

Og i forvejen vidste vi jo, at Duncan var ude og Amini væk. Heldet har mildest talt heller ikke været med os i lottokuponerne Mathias Jørgensen og Arzani, som sammen med Tengstedt reelt aldrig kom med. At have Blume løbende rundt uden en kontraktforlængelse har ikke vist sig at være så smart. Lige nu er det svært at se, at det var en god ide, at den gik til Hvidt. Han har endnu engang ikke slået til. Der er virkelig megen dødvægt sammenlagt i en pæn stor trup. Det med at vinde fra bænken er ved at være et godt stykke tid siden. Lige nu kniber det med bare de 11.

Latest posts

Back