New posts

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)
Det gode ved at AAB ikke kommer med er nok også, at de vil blive ekstra pressede rent økonomisk ved ikke at komme i top 6. Jeg tror de får svært nok ved det økonomiske de næste par år, men en misset top 6 vil kunne betyde, at vi får lidt større margin ned til dem i forhold til holdbar økonomi og muligheder på lidt længere sigt

Jeg skrev ca. det samme på twitter og blev mødt med samme reaktion der. Jeg må nok bare indrømme at jeg ikke gjorde klart nok hvad jeg mente.
Det jeg skrev skulle ikke forstås som at der var noget forkert i det du skrev. Du nævnte selv, at OB havde en chance, hvis de fik point mod Brøndby, hvilket var helt korrekt. Men med nederlaget er de ude og det har så tydeligvis også selv erkendt i dag.

Det gode ved at AAB ikke kommer med er nok også, at de vil blive ekstra pressede rent økonomisk ved ikke at komme i top 6. Jeg tror de får svært nok ved det økonomiske de næste par år, men en misset top 6 vil kunne betyde, at vi får lidt større margin ned til dem i forhold til holdbar økonomi og muligheder på lidt længere sigt
Præcis.

Når man "håber" på x eller y i top 6, så kan man jo vælge at se på, hvem vi sportsligt har det godt mod pt, eller hvem vi sportsligt fremover kan regnes med at skulle kæmpe med pladserne om.

At OB og AaB glipper top 6 bør være "bedre" end at Randers og FCN glipper det i økonomisk forstand.
Randers kan nok ikke bygge ligeså meget "på" ved at komme med, som AaB kan miste ved at glippe top 6.
FCN ændrer jo nok ej heller noget ift køb/salg om de kommer med i år eller ej.

Sportsligt har vi det sværest mod FCN og Randers i år af de hold der, så det er egentlig dem jeg helst ser os undgå. OB/AaB/SøE har vi som udgangspunkt et okay tag på.

Randers og SøE er fint med mig. Og kan mærke jeg bliver mere ligeglad med hvem der kommer med, efter at den netop overståede runde jo bare gjorde det endnu mere klart, at ingen af dem fortjener det :D

Præcis.

Når man "håber" på x eller y i top 6, så kan man jo vælge at se på, hvem vi sportsligt har det godt mod pt, eller hvem vi sportsligt fremover kan regnes med at skulle kæmpe med pladserne om.

At OB og AaB glipper top 6 bør være "bedre" end at Randers og FCN glipper det i økonomisk forstand.
Randers kan nok ikke bygge ligeså meget "på" ved at komme med, som AaB kan miste ved at glippe top 6.
FCN ændrer jo nok ej heller noget ift køb/salg om de kommer med i år eller ej.

Sportsligt har vi det sværest mod FCN og Randers i år af de hold der, så det er egentlig dem jeg helst ser os undgå. OB/AaB/SøE har vi som udgangspunkt et okay tag på.

Randers og SøE er fint med mig. Og kan mærke jeg bliver mere ligeglad med hvem der kommer med, efter at den netop overståede runde jo bare gjorde det endnu mere klart, at ingen af dem fortjener det :D
Men vi plejer ikke at have det svært mod FCN - det har bare været to freakkampe med hhv. to vilde fejl tidligt i den første kamp og et tidligt rødt kort i den anden. Ikke desto mindre var vi bedst i begge kampe...

Men vi plejer ikke at have det svært mod FCN - det har bare været to freakkampe med hhv. to vilde fejl tidligt i den første kamp og et tidligt rødt kort i den anden. Ikke desto mindre var vi bedst i begge kampe...
Det er ikke så meget FCN, men mere deres bane.
Jeg vil sige, at vi har spillet en del kampe på kunstgræs med PM oppe foran, som ikke er gået så godt resultatmæssigt, men det har ikke været vores evne til at skabe chancer der har fejlet. Mere noget med hvordan modstanderne kan spille ud af presset.

Præcis som B93 også kunne mod os, mens FCM ikke kunne i Herning på en langsommere bane.
SIF gjorde det også mod os på kunsten der, og FCN i medaljespillet var vi heller ikke 100% på i vores pres.
I freak-kampen mod FCN hvor vi tabte 3-1 leverede vi da flot offensivt, og manglede skarpheden, enig.

Men jeg bryder mig ikke om kampe på de baner med det hold her. Vi er meget effektive i vores pres, men kan blive udspillet, og komme til at fylde alt for lidt på de baner, som set tydeligt mod B93.

Ja, og sidste år lavede vi 10 point imod dem i 4 kampe. Dog var det ret træls, at vi kun fik 1-1 i Farum i næstsidste runde lige efter at vi havde erobret 2. pladsen.

Hvem jeg helst vil have med eller have kikser top-6 blandt dem midterholdene har ændret sig lidt de sidste par år. For få sæsoner siden skulle vi først indhente hold som AaB og OB økonomisk, siden forsøge at lægge afstand til dem. Vi er stadig i det felt hvor det er næsten lige, men når en klub som AaB lægger en strategi der hedder at de skal have nettooverskud på transfers på 20-30 mio hver sæson for at det kan hænge sammen, har jeg virkelig svært ved at se dem som en reel trussel i (sub)toppen hvis fortsætter vores udvikling. OB kommer vist med en plan her i foråret, men det bliver vel også noget med øens hold og talenter og besnærende fodbold holdt oppe af konstante store spillersalg og sportslig succes. Der er måske nok stadig en ide i at de ikke kommer med, og i hvert fald ikke hver sæson, men det er ikke afgørende eller vigtigt for os at de kikser fremfor at være det tynde øl i top-6. Dermed handler det egentlig mest om hvem vi selv helst vil møde, men heller ikke det bør det betyde den store forskel. Randers kommer måske nok med, men dem vil jeg helst slippe for fordi vi i forvejen skal spille så mange kampe og det er klart de ikke står særligt godt til os. AaB og OB kommer med flest fans blandt klubberne, FCN med færrest og det parameter betyder også noget synes jeg.

Ift den anden diskussion om hvem der skal vinde rækken, hvis det ikke kan blive os, håber jeg også mest på andre end BIF. Jeg er på det hold hvor det er positivt ment i den forstand at alternativerne er forretningskoncepter og selvom det vil være træls at sådan et får flere guldmedaljer end os tror jeg det på en eller anden måde betyder mindre. Især FCM er det også nemmere at forestille sig ikke holder evigt og det bliver svært for dem nogensinde for alvor at få en stor tilskueropbakning. Men igen handler det selvfølgelig mest om os selv.

Kender I det der med, at der nogle gange bare er "sagt nok", og nu skal man bare vente og se hvad der sker?
Sådan har jeg det med søndagens runde. Alt er nærmest vendt og drejet, og det giver ikke rigtig mening at snakke om, hvorvidt vores chance for at hente BIF er realistisk, sandsynlig eller væk før en runde hvor vi netop møder dem. Der blev ikke noget afgjort ift hvem der kommer med i top 6 sammen med top 4. Der er ikke en skid afgjort i toppen heller. Der vil ALTID kunne blive talt om, at vi havde lagt bedre til med en sejr over Randers, men vi er kun her pga. sejr over FCM, og ingen kunne vel brokke sig over hvis vi spillede 1-1 i Herning, og vandt 1-0 over Randers i stedet. Det havde ikke rykket en skid ift BIF, men har sikret at FCM har 1 point færre ift os. Så det er et lang ræs, hvor sejre i de "rigtige kampe" kan være det der gør forskellen.

En sådan kamp har vi på søndag.
Uafgjort er der ikke noget slut eller vundet, men et nederlag, og så må vi sige, at mesterskabet ikke er værd at snakke om som et sandsynligt scenarie længere. Ikke at vi er mest sandsynligt at slutte i top 2, men pointen er, at en sejr søndag, så kan INGEN sige, at vi ikke er med i kampen om et mesterskab 5 point fra 1.pladsen med 10 kampe tilbage, og 2 indbyrdes opgør.

Uafgjort, så slukkes min drøm ikke. Mit udgangspunkt er, at vi skal vinde 2 og max spille en uafgjort mod BIF for at få chancen for at overhale dem. Og det ville isoleret bringe os 2 point efter BIF, med 8 yderligere kampe tilbage. Og jeg vil ikke engang afvise, at 1 sejr og 2 uafgjorte vil kunne "være nok". Det vil bringe os 5 point efter BIF, og hvor vi er bedre mod FCM og FCK end BIF er. Så kan et par uafgjorte mellem FCM/BIF hjælpe os i mål, eller evt. en sejr til hver.

Nok er nærmest sagt, og nu glæder jeg mig til på søndag. Det bliver kraftedme spændende, og jo forbudt for børn. En helt igennem fantastisk dag på stadion, såfremt man kunne have fået det med. Lad os håbe at genåbningsplanen der kommer den 23.marts to dage efter kampen giver løfter/udsigt til fans på stadion i medaljespillet, uanset hvor få/mange det bliver. Ønsker ikke spekulere. Men som minimum regner jeg med at vi er tilbage ved de 500. Der dog langt fra 500 til de 8.000 vi måtte være i sommers. Der kunne jo blive tale om 4.000 som en slags kompromis. Altså 20% kapacitet. Sådan som DBU/UEFA også arbejder med scenarier til EM. Der er 20% mindste acceptable scenarie.

Så jeg ser frem til søndag, og så til den 23.marts, hvor vi bliver lidt klogere om hvem vi skal møde hvornår i medaljespillet, og hvordan genåbningen bliver sat i sigte.
Kæft jeg glæder mig til næste sæsons start. Der må vi gå ud fra, at der er masser af tilskuere, også selvom det eksempelvis er 50% kapacitet de første par runder i juli til alle er vaccinerede. Der kan komme corona-pas jvf dansk industri, og alt muligt andet.

Der er så meget at se frem til. Og ikke så meget at sige andet ift scenarier/resultater end at man glæder sig.
I mellemtiden er det spændende, om vi står med en ny sportschef efter påske.

Kender I det der med, at der nogle gange bare er "sagt nok", og nu skal man bare vente og se hvad der sker?
Sådan har jeg det med søndagens runde. Alt er nærmest vendt og drejet, og det giver ikke rigtig mening at snakke om, hvorvidt vores chance for at hente BIF er realistisk, sandsynlig eller væk før en runde hvor vi netop møder dem.

I Superliga Prewiew runde 22 fra i dag snakker de om vores kamp mod BIF. Tror det var Leander der sagde at hvis vi vandt, så mente han at mesterskabet stod mellem Brøndby og os

I Superliga Prewiew runde 22 fra i dag snakker de om vores kamp mod BIF. Tror det var Leander der sagde at hvis vi vandt, så mente han at mesterskabet stod mellem Brøndby og os
Det var også på baggrund af den præstation det ville være med den sejr. Altså ikke bare ift antal point/afstand mm, men det er klart at vinder vi, så er vi kun 5 point efter 1.pladsen med 10 runder tilbage og 2 indbyrdes opgør = i vores egne hænder!

Jeg vil dog sige, at alt andet end et nederlag, og så er vi stadig "med", hvor chancen så opstår igen i det to indbyrdes senere opgør, og lidt marginaler derefter (kræver jo 2 point ekstra når man er 8 point efter).

Leander talte i øvrigt ikke om det i forhold til at udfordre BIF (som han dog også mente kunne lade sig gøre hvis AGF vandt). Men han mente at AGF i en top 4-powerranking var favorit til 2. pladsen over FCM, såfremt man vandt i Brøndby.

Han ville ej heller udelukke at vi kunne hente BIF i det tilfælde. Men handlede mere om, at vi med en sejr i hans optik så ville være det hold der lå til at opnå 2.pladsen vurderet på form etc.

Det lykkedes selvfølgelig for de to hold vi har haft det sværest mod at komme i top-6. Man kan sige vi har hjulpet dem lidt på vej i den her sæson. Jeg vil dog hæfte mig ved at vi ellers har haft fint styr på FCN og at de vandt på de facto selvmål og tidlig udvisning i kampe hvor vi ellers var bedst. Randers må man bare håbe på et tidspunkt løber tør for de der absurde tilfældigheder der af en eller anden grund altid falder ned til dem i vores kampe.

FCN var det hold jeg mindst ville have med, jeg vil gerne slippe for det hold der kun er der for at træne spillerne. Det er jo flot at komme med hvert år og man må også bare sige at der tilsyneladende ikke var så mange andre i det lag der rigtig gad. Især SE og AaB har kun sig selv at takke efter elendige forår. I bunden har Lyngby åbnet lidt op med et vildt forår, men mon ikke det kun er Vejle der eventuelt kan komme i problemer trods alt. Horsens må være ude og resten spiller da en tæt kamp om en kval-kamp til en europæisk billet, men det er lidt dødens pølse dernede.

I bunden har Lyngby åbnet lidt op med et vildt forår, men mon ikke det kun er Vejle der eventuelt kan komme i problemer trods alt. Horsens må være ude og resten spiller da en tæt kamp om en kval-kamp til en europæisk billet, men det er lidt dødens pølse dernede.
Lige nu ser det bestemt mest kritisk ud for Vejle, men jeg ville bestemt ikke være rolig som AaB- eller SønderjyskE-fan. Men de skal være glade for at der ikke er Play-off kampe i år. Lyngby virker pt. bedre end de andre hold i det slutspil.

Den er en positiv sidegevinst ved at Randers røg i top 6, og det er at vi har fået spændt hele det europæiske sikkerhedsnet ud under os hvis alt fejler.

Pt ryger nr 1-3 i Europa og nr. 4 skal møde vinderen af nedrykningsspillet om en plads.

Hvis ikke vi selv vinder pokalen har det dog hele tiden været en god idé at FCM tager den,
da nummer 4 i ligaen så også er sikret Europa, mens nummer 5 spiller kval.

Lige nu er der dog også plads til et skrækforår hvor både FCK og Randers overhaler os i ligaen og Randers slår os ud i pokalen.
Herefter vil resultatet af en Randers-FCM pokalfinale være ligegyldigt, da Randers også er i top 4 og nummer fem dermed stadig får en Europæisk kval-chance.

Tro ikke at vores spillere lige nu slapper den: Hausner, Jon og Buba er ude med landshold, og resten af truppen trænede på helt almindelig vis i dag. Men mon ikke de får lov til at få et par ekstra fridage, så de også kan blive coronafri i hovederne til den 4. april.
Det vil ihvertfald være mærkeligt om ikke de fik et par ekstra fridage når nu weekenden ligger stille. Derudover kan man vel også forvente at træningen måske ikke er så højintens i nogle dage, men at man arbejder mere med nogle taktiske forberedelser. Vi kunne også godt bruge at arbejde noget mere på dødbolde. Vi scorer for lidt på dem.

Det vil ihvertfald være mærkeligt om ikke de fik et par ekstra fridage når nu weekenden ligger stille. Derudover kan man vel også forvente at træningen måske ikke er så højintens i nogle dage, men at man arbejder mere med nogle taktiske forberedelser. Vi kunne også godt bruge at arbejde noget mere på dødbolde. Vi scorer for lidt på dem.
Vi scorer langt oftere efter dødbolde (hjørne) nu med Karlsen end i Selles-perioden.
Men vores direkte frispark mod mål har været elendige i foråret. Så der er der virkelig plads til forbedring.

Der er i hvert fald noget der kan forbedres i medaljespillet. Udebaneopgør: 11 og kun 3 sejre.
Det lyder værre end det er, for vi har kun tabt 1 eneste af de 11 kampe.

Men 7 uafgjorte i 11 opgør er jo alt alt alt for mange uafgjorte.
Det skal gøres bedre her i medaljespillet, men det bliver jo mod sværere modstandere, og dermed svært.
Men skal vi bevæge os længere op, så skal det til. Eller det må vi gå ud fra. Vi kan også "nøjes med" at fortsætte udebane-uafgjort-tendensen, og så gøre rent bord på hjemmebane. Det ville jo give 5 point på udebane, og 15 på hjemmebane = 20 i alt, og 2,0 i snit. Det er jo nok det snit der som minimum skal til for 1: at holde 3.pladsen i sikker stil, og få en chance for at hente ind på FCM/BIF.

Det er jo altid svært at forudsige den slags. For vinder vi en og spiller den anden uafgjort mod FCM og BIF, så har vi jo hentet 3 point på dem begge. Men et nederlag i stedet for uafgjort er kun 1 point færre til os, men 2 ekstra til modstanderen. Og sker det til de forkerte hold, så bliver bjerget jo for umuligt at bestige. Omvendt kan 2 sejre mod et hold, som mod FCK sidste år, jo nærmest helt fjerne den afstand der er, og sende os foran enten BIF eller FCM til den tid.

Meget kan ske.
Vi går ind i slutspillet med følgende fokuspunkt at skulle rette op på i første kamp:
Udebane skal ende i flere sejre og færre uafgjorte. Nederlag kan vi nærmest ikke få færre af.
Og generelt skal vi lave flere point mod holdene i top 6 end vi har gjort i grundspillet. Men det hænger jo sammen det hele.

Attachments

• Screenshot 2021-04-02 at 21.21.16.png
    Screenshot 2021-04-02 at 21.21.16.png
    2.8 MB · Views: 89
  • Screenshot 2021-04-02 at 21.15.41.png
    Screenshot 2021-04-02 at 21.15.41.png
    2.4 MB · Views: 86
Last edited:
Sidste år var vi øverst sammen med FCM ift at lave point mod de andre tophold i top 6.
Der skal vi tilbage til. FCM kan i øvrigt overhale BIF allerede i runde 1 af medaljespillet.
Og vi møder FCN, og kan lave afstanden til BIF om til 4 point i det tilfælde, hvor vi selv vinder, og BIF taber.

Jeg kører hårdt på med at FCM, BIF og FCK skal spille uafgjort i alle deres kampe så længe der ikke er åbenlyse kæmpe-fordele ved at de skulle tabe/vinde.

For nuværende må Randers og FCN gerne vinde når de møder FCK, FCM og BIF.
Men altså FCK og Randers mødes jo i første runde også, så vinder Randers der, så ligger de jo pludselig over FCK. Dog tror jeg ikke FCK taber i Parken til Randers igen. Men en uafgjort er jo fint nok, da FCK ikke rykker sig, og Randers ikke også kan komme med op, hvor de bliver en større umiddelbar trussel for vores placering på medaljepladserne.

Og desværre møder Randers og FCN hinanden i 2. runde. Så der kan man ikke helt håbe på at Randers og FCN stjæler point fra eks. FCM og BIF.
Men heldigvis, så er det to hold (RFC/FCN), som man på dagen kan tænke sig gøre en indsats som godt kan tage point på dagen mod de hold. Det kan de også mod os, hvilket vi jo har set også i år.

Men altså BIF starter med 2 kampe mod FCM og FCK.
Hvis man er ekstra frisk, så kunne man gætte på at FCM vinder over BIF i kamp 1, og FCK og BIF spiller uafgjort.
Så kan AGF med 4 point i de to første runder have hentet 3 point på BIF inden vi mødes i runde 3.

Jeg tror personligt FCM stikker lidt af efter runde 3 (efter vi har mødt dem).
Men jeg håber mest på, at FCN, Randers, FCK, BIF og FCM vinder over hinanden på kryds og tværs, og AGF er eneste hold der leverer over 2,0 i snit :D

BUM!..

Latest posts

Back