New posts

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)
Samtidig kan det jo desværre gøre ondt på os selv, at Randers også er pressede til at vinde over os :D
Omvendt, hvornår har vi nogensinde, kunne spille frit mod Randers, som vi kan nu? :)

Top 6 er sikret for os, mens Randers skal ud at kæmpe mod psyken i den her kamp.
Udover at vi naturligvis gerne vil have points og indhente FCM og BIF osv., så har vi for een gangs skyld mindre på spil end Randers, og vi beviste allerede sidste år, hvor frigjorte vi kan blive, når målsætningen først er opfyldt, og ikke hænger i baglårene på os som snigende kramper, der er klar til at fælde os når som helst :)

Omvendt, hvornår har vi nogensinde, kunne spille frit mod Randers, som vi kan nu? :)

Top 6 er sikret for os, mens Randers skal ud at kæmpe mod psyken i den her kamp.
Udover at vi naturligvis gerne vil have points og indhente FCM og BIF osv., så har vi for een gangs skyld mindre på spil end Randers, og vi beviste allerede sidste år, hvor frigjorte vi kan blive, når målsætningen først er opfyldt, og ikke hænger i baglårene på os som snigende kramper, der er klar til at fælde os når som helst :)
Det negative pres er på dem, i hvert fald.

Vi er jo også "presset" til at vinde for at følge med i toppen, men det pres er mere "fedt", da det jo kommer ud fra noget positivt.

Sidste år var vi 14 point bag 1.pladsen efter 20 runder - og 21 point efter førstepladsen efter 24 runder (2 resterende runder af grundspillet).

I denne sæson er vi 5 point bag førstepladsen efter 20 runder med 2 resterende runder af grundspillet.

Og hvis vi siger, at klubberne holder deres pointsnit i de resterende 2 kampe af grundspillet, vil vi indtræde mestersskabsslutspillet med følgende point:
1. BIF: 45
2. FCM: 43
3. AGF: 40
4. FCK: 37

Holdene fik følgende point i de 10 kampe i mestersskabsspillet sidste sæson
BIF: 14
FCM: 17
AGF: 17
FCK: 12

Hvis vi leger med tanken, at det samme sker denne gang, slutter ligaen med stillingen:
1. FCM: 60
2. BIF: 59
3. AGF: 57
4. FCK: 49

I dette scenarie er det de tabte 2 point mod FCK i Parken og en evt. uafgjort mod FCN fornyligt, der gør, at vi ikke bliver danske mestre, da vi pt. har en bedre målscore end FCM.

I øvrigt er vi det bedst præsterende hold over de seneste 32 spillede Superliga-runder, dvs. en fuld sæson med nuværende struktur.
1. AGF: 59 (+18)
2. FCM: 59 (+14)
3. BIF: 58 (+17)
4. FCK: 52 (+7)

Det er i sig selv imponerende. Men hvad er ekstra imponerende, er, at vi i denne periode har spillet uforholdsmæssigt meget mod de andre tophold. Perioden tæller 2 kampe mod Horsens og SIF i sidste sæson (SIF kampen tabte vi i øvrigt) + hele mesterskabsslutspillet + alle kampe i indeværende sæson. Det er altså ikke point, der er hentet mod bundholdene.

I øvrigt vidner det om, at vi er en integreret del af topstriden og har været det længe. Over de seneste 64 kampe (altså 2 fulde sæsoner med den nuværende struktur) ligger vi nr. 2 med et pointsnit på 1,86/kamp.

Stabiliteten er yderst positivt for at sige det mildt. Vi gik vist alle, efter afslutningen på sidste sæson, med den der nagende tanke "bare det nu ikke var en døgnflue". Det er så fedt at vi har kunne holde den stabile pointhøst. Det giver tro på, at det er et bæredygtigt koncept vi har på og uden for banen. Der er selvfølgelig udfordringer til sommer, men de udfordringer står eksempelvis BIF jo også overfor, så selvom der potentielt skal ændres meget, er jeg nu mere fortrøstningsfuld omkring udfordringen med, at holde fast i en top-4 placering.

I øvrigt er vi det bedst præsterende hold over de seneste 32 spillede Superliga-runder, dvs. en fuld sæson med nuværende struktur.
1. AGF: 59 (+18)
2. FCM: 59 (+14)
3. BIF: 58 (+17)
4. FCK: 52 (+7)

Det er i sig selv imponerende. Men hvad er ekstra imponerende, er, at vi i denne periode har spillet uforholdsmæssigt meget mod de andre tophold. Perioden tæller 2 kampe mod Horsens og SIF i sidste sæson (SIF kampen tabte vi i øvrigt) + hele mesterskabsslutspillet + alle kampe i indeværende sæson. Det er altså ikke point, der er hentet mod bundholdene.
Tak for flere gode data. Flere af dem har vi vendt, men du sætter dem ofte i et nyt perspektiv, og du bringer også nye, så det er fedt. Blev ved med det :D Altid sjovere at have tal-nørderi med andre :D

Men mht 32-kamps dataen, så har jeg også vendt den lidt (måske ikke herinde), og det er vigtigt at holde sig for øje, at den ignorerer vores dårlige start sidste sæson på 5 kampe, hvor vi bl.a. tabte til FCM og FCK, og også ignorerer vores 3 tabte kampe til Randers, SIF og FCK i runde 12, 13 og 14.

Og så inkluderer det medaljespillet, hvor FCM i mange af kampene ikke havde mere at spille for, og tabte mange kampe som de jo nok heller ikke ville have gjort i samme udstrækning. Så altså det er jo nok lige 6+ point FCM har kunstigt "for lidt" der hvis man skal arbejde med "form"-tolkning ud fra kampene.

At vi har spillet uforholdsmæssigt meget mod de andre tophold er flot når man ser på de data ja. Men vi skal samtidig huske at det samme gælder de 3 andre hold på listen. Og ja, at vi ikke har vores 2 værste perioder med, mens FCM har lidt kunstigt lave pointtal i slutningen af sidste sæson.

Sidste 32 kampe tæller fra runde 25 sidste sæson. Altså fra vores 1-0 sejr over OB, hvor Helenius afgjorde det, og vi efterfølgende vandt 3-2 i Aalborg i den sidste grundspilskamp.

I øvrigt vidner det om, at vi er en integreret del af topstriden og har været det længe. Over de seneste 64 kampe (altså 2 fulde sæsoner med den nuværende struktur) ligger vi nr. 2 med et pointsnit på 1,86/kamp.
Igen tæller man skæve sæsonafslutninger med. Men det er til gengæld over en længere periode, og derfor endu flottere. Det er helt igennem imponerende.

Hvis jeg tæller fra foråret 2018, hvor David fik Ruben Selles ind, og vi byggede op fra bunden og vi kalder det Davids tid i AGF, så har vi spillet 109 kampe i alt. Og vi er stadig i top 4 med 1,71/snit (0,01 efter BIF på 3.pladsen). Og det er sgu flot. Vi ligger side om side med BIF, selv efter den sæson, hvor BIF fik så mange point sammen med FCM i guldkampen der... Lidt vanvittigt at tænke på. (Og ja jeg ved godt David havde et skørt efterår hvor han overtog midt i efterårssæsonen for Glen. Men jeg synes ikke det har relevans for vores nuværende position, og måden vi spiller på. For det skifte var jo først fra vinterpausen)

Det viser også, at vi er stabilt gode over mange år. Og at de bare går fremad og fremad. Så flot.
Der skal ikke bygges meget på for at et enkelt af årene kan blive til et mesterskab :D

Vi overhaler BIF i det regnskab med en sejr over dem næste søndag. Skal vi ikke lige gøre det? :D

Ja man må sige at den reduktion af antal hold i ligaen er kommet på det rigtige tidspunkt for AGF. Indtil for nylig har vi jo flirtet en del med 10.-12. pladsen, hvor der heldigvis var 14 hold.
Omvendt så kunne vi jo netop have brugt de 14 hold i de tre sæsoner vi rykkede ud. Så det vil jeg ikke sige.
At være tophold gør at man kan være ligeglad med om der er 12 eller 14 så længe top 6 ser ens ud. Men isoleret på sidste sæson med 3 nedrykkere hvor de rykkede ud uden playoff, så ja måske. Kan godt følge pointen.

I 16/17 blev vi nummer 11 kan man sige. Men vi fik ikke lov til at møde Horsens, EfB, OB og Randers ift at slutte over dem, og vi var kun 4 point fra 7.pladsen i den forstand. Så i den nuværende liga ville det se anderledes ud uden grupperne.

I 16/17 blev vi nummer 11 kan man sige. Men vi fik ikke lov til at møde Horsens, EfB, OB og Randers ift at slutte over dem, og vi var kun 4 point fra 7.pladsen i den forstand. Så i den nuværende liga ville det se anderledes ud uden grupperne.
Ja, vi sluttede nr. 12 i grundspillet den sæson. I 17/18 sluttede vi nr. 10 i grundspillet, 1 point foran Silkeborg.

Ja, vi sluttede nr. 12 i grundspillet den sæson. I 17/18 sluttede vi nr. 10 i grundspillet, 1 point foran Silkeborg.
Men igen hvor vi ikke havde muligheden for at slå de andre hold i den modsatte gruppe indbyrdes og afgøre det selv. Den del har vi været gode til siden sidste oprykning. Selv med Glen.

At vi havnede i det nedrykningsspil det år med 3 vs 4 var latterligt ift at der var 14 hold, men pointen om, at vi havde havnet der alligevel med 12 hold er vel også fin.

Om et par timerafgøres det muligvis, hvorvidt FCN har udspillet sin rolle ift top 6, eller kan lave et angreb bagfra. De kan bringe sig midlertidigt i top 6, og være i en position, hvor de før sidste runde kan overhale selv Randers, såfremt AGF og FCK gør det onde ved dem.
Jeg er virkelig splittet her - jeg vil elske, at FCN bliver overhalet af Lyngby, men jeg vil også gerne have RFC ud at top seks

Jeg er virkelig splittet her - jeg vil elske, at FCN bliver overhalet af Lyngby, men jeg vil også gerne have RFC ud at top seks
Nu er det jo ikke ubetinget en ulempe at have stærke sub-top hold med i top-6. De skal bare volde os mindre problemer end de gør for de øvrige top hold.

Desuden tiltaler det mig, at Randers ligger tættere på AGF og spillernes bopæl end de Sjællandske alternativer. I et tæt program. Mindre rejsetid og behov for at tage afsted dagen før. Mere præcis forberedelse. Og, vi krydser stadig fingre, geografisk bedre for AGF opbakning på udebane.

Vil stadig gerne se Randers og Sønderjyske klare den. Og med, fem opgør mod Randers på tre måneder lyder "træls".

Det er et nemt valg for mig.
Jeg vil gerne have at Lyngby trækker FCN med i nedrykingskampen.

At Randers skulle misse top 6 kunne være sjovt nok, men ikke overdrevet vigtigt for mig.
Randers er for gode til at blive rodet ind i nedrykning alligevel, men de er for dårlige til at jeg tror de kan kæmpe med i top 4.
Faktisk er det lige før jeg er tryggere ved at have dem med i top 6.
Hvis de ryger i nedrykningsspillet, så ser jeg dem som storfavorit til at vinde det.
Lander vi på en 4. plads der muligvis skal spille for sin Europæiske plads - så vil det således blive en kamp mod Randers - og så ved vi godt hvad klokken er slået.

Lander vi på en 4. plads der muligvis skal spille for sin Europæiske plads - så vil det således blive en kamp mod Randers - og så ved vi godt hvad klokken er slået.
Nej, for på det tidspunkt har vi lagt vores kompleks til side ved at slå dem ud af pokalen. Har vi gjort det og løbet ind i FCM i finalen, så er det i øvrigt 5. pladsen der skal spille mod nr. 7.

Det kan heldigvis ske begge dele.
Randers er stadig truet af OB, SøE, AaB og Vejle. Det er jo "kun" 2 af de hold der skal ende over Randers for at det lykkes. Der er pt 5 der kan, dog ikke alle på samme tid. Det kan vist kun lykkes med 3 på en gang, da Vejle og AaB møder hinanden, og AaB og OB møder hinanden.

FCN kan jo tabe til SøE efterfølgende, og sende dem over Randers, såfremt SøE får point mod Horsens også.

Det er faktisk alt i alt lettest at se Randers ryge us hvis FCN taber til Sønderjyske. Så lad dem bare tabe til Lyngby i aften også.

Så må du jo finde ud af om du vil kalde det en Win-win eller en loose-loose situation 🤣
Når det involverer FCN er det en vin-vin :P

Det er aldrig lykkedes mig at opbygge nogen særlig antipati mod Randers. Hvis Benham var gået ind der kunne det måske godt være sket, men nu har jeg så meget mere fundamentalt noget imod FCN, mens jeg er lidt ligeglad med Randers, men synes de gør det udmærket med deres midler. Det er fint nok at forsøge at opbygge noget lokalrivalisering, men jeg synes alligevel ikke rigtig det føles lokalt, de kommer ikke med sindssygt mange fans og vi har ikke nogen forhistorie hvor vi ligger og kæmper om nogen titler osv. Jeg kan godt forholde mig til om der er hold vi har det svært imod af den ene eller anden grund og så ikke ønske dem med i medaljeslutspillet, men jeg mener stadig der er så mange “tilfældigheder” med selvmål og udvisninger og kæmpe fejl i kampene mod Randers de sidste par sæsoner at jeg ikke lægger alverden i en dårlig statistik. Selvom ”tilfældigheder” naturligvis kan ske lidt lettere i nogle kampe end andre. Når vi har en statistik der går mere end et par sæsoner tilbage skal det også med at styrkeforholdet har ændret sig en del. Vi har haft ringe statistik mod nærmest samtlige hold efter mere end tyve år i bunden.

FCN med en 3-0 sejr, hvor de endte med at få marginalerne med sig, men var skarpere end Lyngby som største forskel. Lyngby brændte straffe og et hav af chancer. De er i live endnu dernede trods denne omgang.

FCN ligger i skrivende stund i top 6.
Og ift FCNs risiko for at rykke ud, og Lyngbys chancer for at overleve, så eksisterer begge dele stadigvæk.
Der er 10 runder tilbage efter top 6 er afgjort, med 2 ekstra indbyrdes opgør.

Jeg ser helst at Randers ryger ud af top 6. Vi var bedre end FCN i begge opgør mod dem, og det er HELT VILDT at vi har tabt begge opgør til dem. Især i Aarhus plejer vi at vinde. Omvendt har vi det svært på kunstgræs pt, illustreret tydeligt i går mod B93 også.

Jeg tror stadig på at enten OB eller AaB kommer i top 6. Og hvis SøE tager sig sammen som de plejer til sidst, og vi og FCK gør det onde ved Randers, så tror jeg de ryger ud der.

Allerede nu, før alle de andre kampe er der et hold på 26, som er 1 sejr fra at overhale RFC i det tilfælde de taber begge kampe.

Hvis Sønderjyske vinder over Horsens, og Vejle vs AaB finder en vinder, så er det jo ret sandsynligt at AGF kan sende Randers ud i et dødsopgør mandag. Vi kan alle heppe på at OB følger trop mod BIF.

Forestil jer lige mandag aften med følgende stilling, hvor sejrene bliver på 2-1 eksempelvis:

5: RFC - 28 point måldif: +9
6: OB - 28 point måldif: -1
--------------------------------
7: SøE - 28 point måldif: -2
8: AaB - 28 point måldif: -5
9: FCN -26 point måldif: +4
10: VB - 24 point måldif: -6 (Vejle taber mod AaB her, og er ude af ræset)

ELLER:

8: VB - 27 point måldif: -4
9: FCN -26 point måldif: +4
10:AaB -25 point måldif: -7 (AaB taber mod Vejle her, og er ude af ræset)

ELLER:

8: FCN -26 point måldif: +4
9: AaB - 26 point måldif: -6 (Vejle og AaB spiller uafgjort her)
10: VB - 25 point måldif: -5 (Vejle og AaB spiller uafgjort her, og er nærmest ude af ræset)

Det ender sikkert ikke helt sådan. Både OB er sandsynlig pointtaber mod BIF i Odense, og Sønderjyske er jo ikke garanteret vinder i nogen som helst kampe pt. Og Randers kan jo altså også tage point i Aarhus. Men disse stillinger er FØR kampen i Aarhus hvis det er.

Kæft mand Randers kan blive pressede.....!

Latest posts

Back