New posts

Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 161K
Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025
Hvis du har læst hele debatten, vil du også vide, jeg mener, Badji, Callø og Gyamfi burde have fået flere minutter gennem tidligere udskiftninger og aflastning.
Jeg har ikke på noget tidspunkt advokeret for U19 spillere - udover Callø fordi han viste så gode takter mod BIF og FCK - det er endnu en af de trættende stråmænd.
Jeg prøver vitterlig ihærdigt på ikke at have en mening om spillere, jeg ikke har set eller har kunnet researche mig frem til.

Jeg er ikke overraskende helt enig med Stranger i, at PM så meget træt ud den sidste månedstid. Her kunne vi godt have brugt en mere frisk udgave for at tage et konkret eksempel.
Jeg har lidt svært ved at huske, hvem der skriver hvad i så lang en debat. Jeg er enig med dig i forhold til Badji, uenig i forhold til Callø - i min bog skal man gøre sig fortjent til det - og der kan man ikke leve på to gode kampe sidste sæson, hvis man ikke viser det i preseason, til træning og når man får chancen (fx i pokalen). Af samme grund, så synes jeg heller ikke Gyamfi skulle have haft mere spilletid.

Nogen af os har ikke (ensidigt) klandret Uwe. For egen regning har jeg igen og igen skrevet, at der er noget galt i klubben, når vores unge spillere får så lidt spilletid som de gør.
Men er det ikke Uwe, så har vi kæmpe problemer i talentafdelingen eller også har vi (haft er måske den rette betegnelse) kæmpe problemer hos sportschefen og hos ham der skulle sikre sportschefen agerede korrekt (JN).

Mit take er, at vi pt. har et hul i talenter på tilstrækkeligt højt niveau.

Jeg ser Simsir og Franculino i Herning, Isak Jensen og Thomas Jørgensen i Viborg, Bundgaard-brødrene i hhv. Viborg og Brøndby, Luka i Odense, Nartey og Bischoff i Brøndby, Froholdt og Chacka i FCK. Og en del i FCN.

Men jeg ser bare ikke talenter på det niveau i AGF pt.

Callø og Gyamfi kan forhåbentlig udvikle sig, men jeg rater dem slet ikke så højt som navnene ovenfor.

Jeg tror, at havde nogen af ovenstående talenter spillet i Århus, så havde Uwe spillet dem.

Last edited by a moderator:
Det passer simpelthen ikke.

I Daghims første sæson i Salzburg spillede han ialt 40 minutter på førsteholdet fordelt på to kampe. Under Uwe nåede han 9 minutter på tre kampe

I TKs eneste fulde sæson under Uwe spillede han 20 kampe. I 17 af dem fik han mindst 83 minutter. Han var skadet de to sidste runder af grundspillet og stort set hele mesterskabsspillet.

Albert Grønbæk fik spilletid i alle fire kampe under Uwe, inden han skiftede. I den sidste kamp fik han 71 minutter.

Apropos stråmænd.
Både Daghim, TK og Grønbæk spillede mere under David Nielsen, på trods af at de ikke var nær så langt fremme, og så ved jeg godt at TK var skadet i en periode under Uwe, men da han kom tilbage blev han brugt i den forkerte side.

Jeg ville også gøre som Mikkel Bro, og søge til den klub der gav Grønbæk sit gennembrud, frem for at spille i den klub der har Superligaens højeste gennemsnitsalder.

Og så er det nok en god ide at få opfrisket begrebet “Stråmand”:

Hvis du har læst hele debatten, vil du også vide, jeg mener, Badji, Callø og Gyamfi burde have fået flere minutter gennem tidligere udskiftninger og aflastning.
Jeg har ikke på noget tidspunkt advokeret for U19 spillere - udover Callø fordi han viste så gode takter mod BIF og FCK - det er endnu en af de trættende stråmænd.
Jeg prøver vitterlig ihærdigt på ikke at have en mening om spillere, jeg ikke har set eller har kunnet researche mig frem til.

Jeg er ikke overraskende helt enig med Stranger i, at PM så meget træt ud den sidste månedstid. Her kunne vi godt have brugt en mere frisk udgave for at tage et konkret eksempel.

Men hvad har du helt oprigtigt set fra Gyamfi, som gør, at du mener, han skulle gave mere spilletid?

Og i hvilke kampe mener du helt oprigtigt, at Callø skulle have spillet mere? Og hvad har du - i denne sæson - set fra Callø, som gør, at han skulle spille mere? Og ville du helt oprigtigt være tryg ved at spille Callø i stedet for Dalsgaard eller Tingager? Eller mener du, han skulle have taget minutter fra Kahl eller JJA?

Jeg kan helt oprigtigt godt følge holdningen om, at man KUNNE have givet Callø flere minutter. Men jeg har svært ved at se, at det skulle være helt oplagt og at Callø er så stort et talent, at han SKULLE have spilletid på bekostning af JJA eller Kahl. Eller at det var meningsfuldt at lade ham spille i stedet for Dalsgaard eller Tingager.

Jeg savner oprigtigt eksempler på tidspunkter, hvor du/i mener Callø skulle have spillet.

Gyamfi kan jeg slet ikke følge. Til gengæld er jeg enig i, at Badji burde have fået flere minutter som afløser for PM. Men det tror jegvi er mange, der er.

Mit take er, at vi pt. har et hul i talenter på tilstrækkeligt højt niveau.

Jeg ser Simsir og Franculino i Herning, Isak Jensen og Thomas Jørgensen i Viborg, Bundgaard-brødrene i hhv. Viborg og Brøndby, Luka i Odense, Nartey og Bischoff i Brøndby, Froholdt og Chacka i FCK. Og en del i FCN.

Callø og Gyamfi kan forhåbentlig udvikle sig, men jeg rater dem slet ikke så højt som navnene ovenfor.

Jeg tror, at havde nogen af ovenstående talenter spillet i Århus, så havde Uwe spillet dem.

Det kan sagtens være sagens kerne men så har vi større problemer end som så.

Vi har i flere år hørt om den større og større satsning på ungdomsafdelingen og senest tilgangen af akademiet. Dog har vi her 1,5 år efter de store salg, ikke været i stand til at lukke hullet i rækkerne. Det ser måske heller ikke ud til at ske lige med det første. Dvs. vi ender med, at være næsten 3 år efter de store salg, før vi måske har nogen afløsere. Det er sku bekymrende, hvis vi budgetterer med underskud før salg for et 2-cifret millionbeløb.
Måske nogen af de nye køb kan løse opgaven - både Badji og Arnstad startede da i dag og er stadig unge nok til endnu et salg.

Men hvad har du helt oprigtigt set fra Gyamfi, som gør, at du mener, han skulle gave mere spilletid?

Stort set ingenting for de få skraldeminutter han har fået, er på ingen måde nok til at vurdere ham, udover det var meget tydeligt, han besidder en enorm fart. Det er jo ligesom det, der er problemet, at han ikke har fået minutter nok til at kunne vise noget som helst meningsfyldt.
Så er der træningsargumentet og her vil jeg stadig fastholde, relationer og kampform kommer af at spille om point.

Og i hvilke kampe mener du helt oprigtigt, at Callø skulle have spillet mere?

Du får mig simpelthen ikke til at bruge tid på at gennemgå hver eneste kamp.

Og hvad har du - i denne sæson - set fra Callø, som gør, at han skulle spille mere? Og ville du helt oprigtigt være tryg ved at spille Callø i stedet for Dalsgaard eller Tingager? Eller mener du, han skulle have taget minutter fra Kahl eller JJA?

Ja, jeg ville være helt tryg ved, at Callø havde fået meget mere spilletid, så han kun få relationerne ind under huden og fået noget kampform i benene til pokalkampene, i stedet for blive sendt for løverne helt uden fodboldform til seniorfodbold og på et hold med et hav af udskiftninger. Nærmest ingen kunne være deres præstationer bekendt i de 2 pokalkampe men Callø er den, hvor kritikken har været hårdest af en eller flere mærkværdige årsager.
Det med Dalsgaard har jeg svaret på flere gange.

Det bliver sidste talent indlæg fra min side. Det er gentagelser på gentagelser fra alle parter.

Både Daghim, TK og Grønbæk spillede mere under David Nielsen, på trods af at de ikke var nær så langt fremme, og så ved jeg godt at TK var skadet i en periode under Uwe, men da han kom tilbage blev han brugt i den forkerte side.

Jeg ville også gøre som Mikkel Bro, og søge til den klub der gav Grønbæk sit gennembrud, end spille i den klub der har Superligaens højeste gennemsnitsalder.

Daghim spillede 63 minutter under David Nielsen, udelukkende i nedrykningsspillet. Så det har du ret i. Holdet - og dermed konkurrencen - var også væsentligt dårligere, og vores bedste kantspiller JDT måtte ikke være med. Og Daghim var ikke noget positivt bekendtskab.

TK fik 12 kampe i Davids sidste sæson. Han fik mere end 83 minutter i syv kampe. I hans sidste sæson under Uwe var han til rådighed i syv kampe. Han spillede 77 minutter i en og 90 minutter i resten. Så din påstand passer ikke.

Grønbæk spillede væsentligt mere under David.

Selvom du ændre præmissen for dit argument, når nu den første præmis var faktuelt forkert, så passer det fortsat ikke ind i dit narrativ om, at de tre spillere gik fra ingen spilletid under Uwe til væsentligt mere spilletid på større adresser.

Jeg ville også gøre som Mikkel Bro, og søge til den klub der gav Grønbæk sit gennembrud, frem for at spille i den klub der har Superligaens højeste gennemsnitsalder.
Uwe var stort set lige ankommet da Grønbæk ville væk. Uwe bad ham faktisk om at blive.

Det statistiske materiale til at konkludere noget om Daghim under hhv. David og Uwe er nærmest ikke-eksisterende.

TK kom over i venstresiden juli 2023, fordi han havde en bedre venstrefod end Mølgaard der var/er mere et-benet. Enhver træner ville have taget det valg, eftersom de var vores klart bedste sidestoppere på det tidspunkt, så de skulle spille og dermed den ene af dem i venstre side.

Din Mikkel Bro historie er ved at være træls at høre på. Han ønskede en klart højere løn end AGF ville tilbyde så ung en spiller - fordi det ville ødelægge lønstrukturen blandt de helt unge. Så der skal du bebrejde klubbens lønallokering til unge spillere og ikke træneren. I øvrigt er den norske liga helt anderledes end den danske liga, idet de har 16 hold og intet slutspil, dvs der er langt flere bløde kampe, hvor et tophold som Bodø/Glimt kan afprøve talenter. Den mulighed har danske tophold bare ikke.

Stort set ingenting for de få skraldeminutter han har fået, er på ingen måde nok til at vurdere ham, udover det var meget tydeligt, han besidder en enorm fart. Det er jo ligesom det, der er problemet, at han ikke har fået minutter nok til at kunne vise noget som helst meningsfyldt.
Så er der træningsargumentet og her vil jeg stadig fastholde, relationer og kampform kommer af at spille om point.

Fair nok. Jeg syntes sådan set, det er en legitim holdning. Men når nu træneren har været meget tydelig omkring, at Gyamfis indstilling og hans (skal vi sige) taktiske modenhed havde væsentlige mangler, og det vi samtidig har set, ikke har været opløftende, så har jeg svært ved at følge, at det skulle være så kritisabelt. Det er i min optik ikke nok at have fart, og jeg har på intet tidspunkt hørt fra folk/medier, der overværer træninger regelmæssigt, at Gyamfi skulle ligne en spiller, der skulle have flere minutter - tværtimod.

Jeg ville være mere bekymret, hvis en ung spiller kunne få spilletid uden at levere til træning.

Igen, det er helt fair. Det havde jeg næppe gidet selv heller. Men det er ærgerligt, at ingen gider at gøre det, fordi det kunne kvalificere debatten meget mere at diskutere, hvornår Callø eventuelt skulle have spillet end OM han skulle have spillet mere.

Ja, jeg ville være helt tryg ved, at Callø havde fået meget mere spilletid, så han kun få relationerne ind under huden og fået noget kampform i benene til pokalkampene, i stedet for blive sendt for løverne helt uden fodboldform til seniorfodbold og på et hold med et hav af udskiftninger. Nærmest ingen kunne være deres præstationer bekendt i de 2 pokalkampe men Callø er den, hvor kritikken har været hårdest af en eller flere mærkværdige årsager.

Det bliver sidste talent indlæg fra min side. Det er gentagelser på gentagelser fra alle parter.

Jeg er enig i, at man næppe gør Callø en tjeneste ved at spille ham på b-holdet i pokalen og i træningskampe. Omvendt har han i hvert fald ikke gjort noget i de kampe, der taler for, at han skulle have mere spilletid.

Jeg kan ikke huske, hvad du har svaret ift. Dalsgaard. Og ligesom dig selv orker jeg ikke at kigge tilbage. Det er også mindre vigtigt.

Det er jo lige præcis her, det ville være fedt med et konkret bud på, hvornår Callø skulle have spillet og hvem, han skulle have erstattet. Jeg kan ikke se, han kunne have fået væsentligt mere spilletid, uden at tage den fra Arnstadt, Kahl, JJA og Andersen, fordi vi har spillet så mange tætte kampe. Og så bliver det i min optik også et udtryk for, at man har prioriteret at udvikle på de fire. Men som sagt, helt fair.

Iøvrigt er jeg enig i, at de to fløje i debatten bare gentager argumenter. Og at vi tilsyneladende bare bliver mere hidsige, mens vi gør det. Og det er sgu for dumt at gøre en lørdag aften, hvor vi lige har vendt 0-3 til 4-3 mod Neeestrups dyre drenge.

KSDH og god aften🙏

Vi har i flere år hørt om den større og større satsning på ungdomsafdelingen og senest tilgangen af akademiet. Dog har vi her 1,5 år efter de store salg, ikke været i stand til at lukke hullet i rækkerne. Det ser måske heller ikke ud til at ske lige med det første. Dvs. vi ender med, at være næsten 3 år efter de store salg, før vi måske har nogen afløsere. Det er sku bekymrende, hvis vi budgetterer med underskud før salg for et 2-cifret millionbeløb.
Måske nogen af de nye køb kan løse opgaven - både Badji og Arnstad startede da i dag og er stadig unge nok til endnu et salg.
Jeg er helt enig i din bekymring.

Det tager lang tid at opbygge en konkurrencedygtig ungdomsafdeling. Det har den set udefra ikke været de seneste 5 år (har dog ændret sig). Og der synes at have været ekstremt mange skift med hvem der har været U17-, U19- og transitionstræner - det tror jeg ikke er godt for den slags arbejde.

Jeg tror ungdomsafdelingen er på rette vej, og akademiet samt Uganda vil kunne betale sig. Det tager bare virkelig lang tid.

Du læser noget ind i det, jeg ikke kan se giver logisk mening i en kontekst af at mere spilletid til talenter, så jeg forstår ikke engang helt hvad det er du er uenig i 😅 Det bliver nok også nemt en overfortolkning eller lidt for meget læsen mellem linjerne fordi vi har så lidt info. Det kunne være fint hvis CV i løbet af foråret, når han lige har været i klubben lidt og har haft nogle flere bestyrelsesmøder, deler nogle tanker om hvor han synes vi er og skal hen og om der ændres strategi de næste sæsoner osv.
Som jeg vist fik sagt for et par indlæg siden, taler vi om to forskellige ting.

Jeg gentager gerne: Jeg taler om at spille hele truppen. Du taler om talenter.

Det er helt fint med mig, hvis vi tolker CV forskelligt. Det skal ikke skille os ad.

Man kan vælge at satse på at sætte det lange lys på og bygge en transferstærk trup op, hvor talenterne ikke smutter fordi de ikke får chancen, og hvor man ikke har trupfyld som Power, Akoto og Brandhof, men er nød til at give minutter til Elkjær, Sauer, Bach og Emmery, når der er skader eller karantæner.

Eller man kan vælge at forsøge at slå BIF FCN og FCM på den korte bane, ved at satse massivt på udelukkende at stille med de mest rutinerede spillere, være ligeglad med udviklingen på længere sigt og så skabe resultaterne her og nu.

AGF ligger på en fjerdeplads, og er ude af pokalen, samtidig med at man har ignoreret talentudviklingen fuldstændigt i denne sæson. Så man har indtrykket af at man satsede benhårdt på kortsigtede resultater og fejlede, fordi den meget smalle udnyttelse af truppen, kombineret med høj alder og en voldsomt fysisk krævende spillestil, resulterede i at truppen var tømt for kræfter da Brøndby skulle slåes ud af pokalen, og førstepladsen i ligaen skulle forsvares.

Så hvis man spørger hvad Uwe skal måles på - om det er udvikling af af en trup med potentielle store salg, eller resultater her og nu? Så er spørgsmålet underordnet - han har fejlet på begge områder.
1. AGF har (i mine øjne) pt. ikke talenter på samme niveau som vores konkurrenter i ligaen. Så er det svært at spille dem.

2. Du kan ikke seriøst mene at Uwe har fejlet i ligaen, når vores placering afspejler vores budget og vi har spillet det flotteste fodbold i Århus i dette århundrede ??

3. Brøndby har en bedre trup end AGF, så det kan ikke undre nogen at de slog os ud af pokalen.

Igen, det er helt fair. Det havde jeg næppe gidet selv heller. Men det er ærgerligt, at ingen gider at gøre det, fordi det kunne kvalificere debatten meget mere at diskutere, hvornår Callø eventuelt skulle have spillet end OM han skulle have spillet mere.

Jeg har alligevel løst kigget lidt, vender tilbage i morgen med et par eksempler. Nu er hovedet træt af at debattere 😅

Last edited:
Ja de virker meget klar, fordi de bliver vist tillid og får spilletid, og dermed kan benyttes i kampene - hvis et talent aldrig bliver brugt, konstant er nød til at begå færre fejl end de etablerede der spiller fast og i det hele taget føler at træneren ikke kigger deres vej, så er det vanskeligt at lykkes. Man kunne se det på Daghim der aldrig blev brugt af Uwe, og da han kom til Saltsburg, spillede han Champions League kort tid efter. Man kan se det på Grønbæk, der ikke blev brugt af Uwe, og kort tid efter spillede EL i Bodø Glimt, man kan set det med TK der ikke blev brugt af Uwe, og kort tid efter blev fast mand og en Serie A profil i Udinese…..

Jeg synes ikke det er atomvidenskab - det er vanskeligere at være talent i AGF under Uwe end det var under DN, og end det er i andre Superligaklubber, og det koster mange transfer millioner - så hvis ikke det giver bedre resultater end en overvintring på 4. Pladsen og et exit fra pokalturneringen. Så vil jeg våge den påstand at det ikke er pengene værd, og vil give mere værdi at finde en træner der er villig til at vise talenterne tillid.
Talenterne i FCM bliver vist masser af tillid, men der er trods alt utrolig mange af de bedste i FCM pt spillere der - som Gyamfi, Halsgaard og Callø - har været udlejet. Mange af dem også før de var på bænken i Superligaen og før de fik debut.

Olafsen i Aarhus Fremad, Fredericia og Mafra. Victor Bak i Hobro og Mafra. Oliver Sørensen i Fredericia og HamKam. Valdemar Byskov i Mafra. Arel Simsir i Jerv og Lillestrøm.

Tilliden er der. Men måske bare ikke ligeså tidlig som andre steder.

NB : Daghim fik 40 minutter den første sæson i Salzburg. Der ser vi nok lidt forskelligt på hvad der er meget og lidt.

Som jeg vist fik sagt for et par indlæg siden, taler vi om to forskellige ting.

Jeg gentager gerne: Jeg taler om at spille hele truppen. Du taler om talenter.

Det er helt fint med mig, hvis vi tolker CV forskelligt. Det skal ikke skille os ad.
OK, fint nok så :) Det var mest talenter der ellers var oppe at vende og du startede med at sige "Med denne melding er der i hvert fald tonet rent flag ift. reserver og talenter," så jeg opfattede det som om du havde fokus på talenterne. Det er så nærmere de der minutter jeg nævnte før, som det selvfølgelig godt kunne handle om, selvom det ikke er så mange baseret på efteråret - jeg er enig i at Callø og Gyamfis minutter kan gå til nogle andre nu hvor de er udlejet.

Det er også lidt en balancegang med spilletid til alle, selv hvis træneren altid skifter tidligt og forsøger at have alle med en gang imellem. Udgangspunktet at hele truppen skal bruges er godt nok, men hvis man har en sæson stort set uden skader er det svært at undgå at nogle ikke spiller så meget, ellers bliver det hurtigt stramt med bredden hvis man får skader. Vores økonomi ift topholdene er nok også der hvor vi trods alt må acceptere at der er nogle i truppen hvor niveauet kan halte en anelse. De skal så bare gerne være spillere vi kan udvikle til noget mere.

CV sagde i øvrigt også at det var lykkedes nogenlunde at trimme truppen. Det kan vel tolkes som om der var mindst en mere man ville af med, men det kan være det bare er Sauer og så finder man nok en løsning med ham i Norge eller Sverige.

Ja de virker meget klar, fordi de bliver vist tillid og får spilletid, og dermed kan benyttes i kampene
Eller også virker talenterne i FCK, FCM og Brøndby mere klar, fordi de tre klubber har haft veldrevne akademier i årevis og har langt flere spiller at vælge mellem. Vi ser FCK fravælge flere teenagere i disse år, som nu går direkte ind på holdet i Silkeborg og Viborg. Vi kan kun drømme om at udvikle en spiller som Thomas Jørgensen, som var en profil på leje i Hvidovre for et år siden og nu er en profil i Viborg - men altså i overskud i FCK. Det ville han trods alt ikke være i AGF.

Vi udvikler også selv store talenter fra tid til anden, men lige nu har vi ikke nogen der stråler indlysende. Det betyder så ikke, at Callø eller Halsgaard ikke kan blive gode. Det skal vi da tro på, men ikke gode nok til at de kan gå den direkte vej fra ungdomsfodbold til 1. holdet. Men det er da FEDT at de nu får chancen for at udvikle og bevise sig i 1. division.

Præcis.

Last edited:

Nej det gider du ikke men det har jeg gjort for dig.

De kampe hvor vi har vundet stort har UWE givet spilletid til talenterne. Men det er self svært at anerkende med din vinkel på tingene.

SØN da han skifter Gymafi, Andersen og Akoto ind i det 70 min? Eller mod Vejle med Abbew, Brandhof, Andersen i det 70? Gymafi i 79? Bach i 84? Eller mod AAB med Andersen i det 70, Bach i 82?

Har du agf play så du kan se træningskampene?

Det bliver sidste talent indlæg fra min side
Næppe.
. Det er gentagelser på gentagelser fra alle parter.
Ja. Vi bliver aldrig enige. Du mener at det er Uwe som er problemet. Jeg mener det er talentafdelingen og dernæst ledelsen af den som er problemet hvis vi vil være i top 3-4 mht talentudvikling (desværre tror jeg det skib er sejlet i DK og det ikke er den strategi vi skal bruge). Og eftersom det tager ekstremt lang tid for at satsninger i talenter at slå igennem ligger problemet 5-10 år siden. Det gør ikke at AGF ikke kan udvikle et enkelt talent her og der men at tro vi hvert år har 3-4 stykker som direkte kan træde på holdet er utopi. Vi har tidligere været nødsaget til at drive rovdrift på nogle talenter som ikke var klar fordi vi ikke havde andre valg. Der er ikke nogen som idag begræder at Lunding, Kaastrup, Ammitzbøll, Vester (indsætter gerne 10 flere navne som aldrig blev Superliga spillere men folk ville se på banen) etc blev i klubben? Udråbt til de næste store talenter. TK, Grønbeck fik masser af spilletid fordi de var gode nok. Jeg er enormt glad når vi udvikler et talent og giver dem spilletid men jeg er ikke så naiv at tro det ikke koster point i starten. Så hvis det skal være strategien er jeg fint med på den men så skal forventningen om medaljer, Europa etc doseres efterfølgende.

Ja ovenstående er problemet imo. talenterne er ikke store nok og der er for få af dem.

Det er sådan set det debatten har kørt på i flere mdr. T-knogle, Martin Hansen og dig mener det anderledes og ser et større lys i visse spillere. Derefter rettes kritikken mod Uwe for ikke at spille dem. Især omkring Callø.

Hvornår har vi sidst sluppet et talent gratis/billigt som har udviklet sig til en Superliga profil? Eneste jeg kan huske er Lasse Vibe og Kasper Junker. Kan til gengæld også huske hvor udskældt Kasper Junker var mens jeg selv så et lys i ham.

Kigger vi på landsholdet er det jo evigheder siden vi har haft et talent deroppe (minus grønbeck). Duncan så vidt jeg kan researche mig til. Så sandheden er at vores talentafdeling bare ikke spytter Superliga spillere eller bedre ud på stribe. TK og Grønbeck er outliers.

Last edited:
Det er sådan set det debatten har kørt på i flere mdr. T-knogle, Martin Hansen og dig mener det anderledes og ser et større lys i visse spillere. Derefter rettes kritikken mod Uwe for ikke at spille dem. Især omkring Callø.

Den del af debatten har jeg forsøgt at holde mig ude af - diskussion af enkeltindivider er en dødssejler for enhver diskussion og folk får ufatteligt svært ved, at holde fokus på bolden.

Jeg har pointeret, at statistikken viser vi giver væsentlig mindre spilletid, til unge spillere, efter Uwe kom til (vi nærmer os halv tid, i forhold til tidligere). Det er et problem, da vi også skal sælge spillere.

Ja ovenstående er problemet imo. talenterne er ikke store nok og der er for få af dem.

De andre klubber i Superligaen kører nogenlunde videre som normalt og kan godt finde spilletid til de unge.

Jeg kunne forstå det i sæsonen lige efter salgene af TK, Bisseck og Daghim men det er 1,5 år siden og man har ikke fået ændret tendensen, tværtimod ser det ud til, at gå i den forkerte retning. Måske foråret kommer til, at gøre en forskel. Det kan være det var den del der kostede sportschefen jobbet - de andre ved sgu godt der skal sælges spillere, hvis forretningen skal køre og i gear som de andre.

Som jeg har skrevet i rigtig mange indlæg i denne diskussion - det er bekymrende men min vurdering af om det er Uwe eller ej, er endnu ikke afgjort.

Han bliver helt sikkert nødt til, at gøre noget anderledes i foråret ellers kan jeg godt ende med at mene, han er en større del af problemet. Vi er i en sælgende liga og de største konkurrenter sælger typisk for XXX mio. hvert år og derfor skal vi også den vej. Fair nok i mener han kun er ansat til at vinde men så skal andre steder i klubben levere helt anderledes, end de har gjort de sidste par år. Derfor burde diskussionen drejes derover men den bliver i stedet drejet om på enkeltindivider:oops:

Det er dog også værd at notere, at der så ud til at komme lidt andre boller på suppen i slutningen af sidste sæson og talenter er da om noget blevet italesat på det seneste. Jeg tror der er blevet talt om det internt i klubben.

Kigger vi på landsholdet er det jo evigheder siden vi har haft et talent deroppe (minus grønbeck). Duncan så vidt jeg kan researche mig til. Så sandheden er at vores talentafdeling bare ikke spytter Superliga spillere eller bedre ud på stribe. TK og Grønbeck er outliers.

Det giver ikke rigtig mening, at kigge særlig langt tilbage i tiden. Hvad bruger vi i dag på talentafdelingen - er vi oppe på kr. 20-25 mio.? Lønbudgettet nærmer sig vel kr. 100 mio. til truppen og derfor bør der være plads til unge spillere under 24 år som får spilletid. Igen - de andre kan godt, så det burde vi også kunne.

Grønbæk er desværre et rigtigt dårligt eksempel (set i forhold til Uwe), da han straks bad om at blive solgt, da han tiltrådte. Ud fra vores offensive udtryk i tiden derefter, er jeg bange for Grønbæk lavede det rigtige valg selvom jeg havde håbet, han fik det samme gennembrud her i klubben.

Edit: Diskussionen omkring Uwe er formentlig mere relevant til sommer men der er da kommet fokus på den manglende spilletid til talenterne - selv klubben taler nu om det. Så de har også bemærket diskussionen. Selvfølgelig heller ikke så sjovt, at have meldt en strategi ud om udvikling og salg af talenter, for derefter at se dele af fanmiljøet stille spørgsmålstegn ved om klubben efterlever det og store talenter der skifter væk. Sådanne sammenfald kan sagtens få andre talenter, til at takke nej til en kontrakt men vælge en anden klub.

1. AGF har (i mine øjne) pt. ikke talenter på samme niveau som vores konkurrenter i ligaen. Så er det svært at spille dem.

2. Du kan ikke seriøst mene at Uwe har fejlet i ligaen, når vores placering afspejler vores budget og vi har spillet det flotteste fodbold i Århus i dette århundrede ??

3. Brøndby har en bedre trup end AGF, så det kan ikke undre nogen at de slog os ud af pokalen.
1. Talenter der ikke får en reel chance af træneren, er yderst vanskelige at vurdere, Callø har f.eks. Ikke spillet dårligere end resten af truppen i efteråret, og på et langt højere niveau end f.eks. Jelert i FCK spillede i perioder. Men fordi man blev ved med at tro på Jelert, så fik man et rigtigt stort salg, og ikke en udleje til 1. Division.
2. Jo det kan jeg seriøst mene, fordi han har gjort det uden at bruge talenter, det har de andre hold ikke. Hvis det koster så meget at spille talenter ind, så skal det også “trækkes fra” i vurderingen af hans præstation.
3. Jo det kan da, selvfølgelig bliver du vurderet på helheden, placeringen i ligaen, udviklingen af talenter og præstationerne i pokalturneringen. Når du fejler på alle parametre, så har du ikke gjort dit arbejde godt nok.

Latest posts

Back