Så længe skylden ikke bare er, at Uwe er bange for at bruge unge spillere, så synes jeg det er meget mere nuanceret. Ikke at det nødvindigvis er hønen og ægget snakket, men hvornår har man sidst hentet to markspillere over 31 år i et transfervindue.
Vi ved af gode grunde ikke om det Uwes skyld - det kan sagtens være en blanding af det hele. Jeg siger bare det er bekymrende.
Det er værd at bemærke at to af de ældste spillere i truppen, JH og HD, er hentet i FCM hvor de vel begge kan siges at være faldet for et ønske om foryngelse, hvor man sikkert også har antaget at niveauet vil falde fremover (det er ret bemærkelsesværdigt hvor længe JH har holdt sidenhen.) Vi har omvendt set en mulighed for at hente noget kvalitet og erfaring på den korte bane uden at sprænge banken. Det ser jeg som udtryk for to forskellige strategier der reflekterer hvor klubberne er i deres udvikling. Vi kan godt acceptere nogle aldrende spillere og en i øvrigt en god andel der er “over talentstadiet,” inklusiv i bredden.
Det handler selvfølgelig meget om økonomi, men jeg tror det er et helt bevidst fokus på at vi skal hænge på i subtoppen mens vi bl.a. udvikler talentafdelingen. Salgsemnerne på den korte bane forsøger vi at finde i nogle U21-spillere eller deromkring, men det giver samlet en trup med en høj gennemsnitsalder. At der så også er nogle spillere der ikke helt har slået til eller har været ramt af skader får gennemsnitsalderen i spilletiden til at stige yderligere.
Bemærk jeg fokuserer mest på spilletid til de unge og ikke en høj gennemsnitsalder i startelleveren - det var kun fordi udviklingen gik ensidigt i en retning. OB har forresten rekorden på over 31 år så vidt jeg husker. Kan sagtens forstå en JH, PM eller Dalsgaard isoleret set men spilletiden til de unge er vigtig.
Det handler nemlig om økonomi og salg af spillere. De andre skovler midler ind på transfers og vi er sat utroligt langt bagud. Vi drømmer om stadion skal blive en gamechanger men det bliver det først virkelig, hvis vi også får bygget transfers på. Beløbene skal også hæves og det gør man kun løbende eller ved et kæmpetalent som nogen bare vil købe. Vi har solgt for alt for lidt de sidste mange år og ser stadig ud til, at agere forkert på transfermarkedet for ofte. Men det er en læringskurve og ting tager tid.
For at sætte det i relief, så har vores store salg været nedenstående og de sidste blev eksekveret for 1,5 sæsoner siden.
- Bisseck 22 år
- TK 21 år
- Grønbæk 21 år
- Daghim 17 år (han er nærmest ikke relevant, da han ikke rigtig fik spilletid i Superligaen og en anden klub stod for udviklingen)
- Bundu 23 år
Som det altid er med talenter, er det svært at se hvor det næste store salg skulle komme fra. Det kunne være en Tobias Bech, hvis han høvler kasser ind men reelt set mangler han nok lidt spidskompetencer. Alternativt Arnstad. Kahl er også en mulighed, da han stadig er ung men tænker ikke der venter en kongetransfer der.
Jeg synes det ser ud som om der skal hentes flere unge spillere a la AJ, Arnstad, Gyamfi, Badji osv, men de spiller først når de er gode nok. Hvis man i den forbindelse er utilfredse med Uwe tror jeg mere det vil være fordi man ikke synes de udvikler sig hurtigt nok til træning mere end at de ikke får nok spilletid. Jeg tror ikke at man ønsker at Uwe skal stille med AJ i stedet for Dalsgaard når Dalsgaard er bedst.
Indkøbene har set fornuftige ud men spilletiden har samtidig været begrænset (so far). Arnstad ligner den der kommer til at få spilletiden. Det kan også være en strategi, at man har købt disse spillere ind, for at toppe om 1-2 år eller de faktisk skal være den fremtidige kerne på holdet. Det er bare ikke det man siger man melder ud men offentligt er man selvfølgelig nødt til, at tale talentafdelingen op. Måske er der en grund til de evige rokeringer i talentafdelingen eller også er de netop grunden til det manglende output
Uwe er selvfølgelig også inde over, men det er jo ikke ham der sidder og finder spillere udover måske enkelte specifikke tilfælde hvor Uwe har haft kendskab til en. Han kan godt sige at han fx vil have noget rutine centralt, men det må alligevel være sportschefen der skal foreslå flere unge spillere og han kan også fravælge muligheder pga alderen. Uwe har nok et medansvar for at have fejlvurderet spillere der ikke var så gode som håbet og på den måde også et ansvar for at de ikke har slået en ældre spiller af, men det ville alligevel også være værre hvis han så spillede dem alligevel fordi han havde sagt god for dem. Vi har sagt farvel til Nedergaard, så man har vel også placeret noget ansvar der.
Selvfølgelig er han inde over i flere cases. Mon ikke det er trænerafdelingen der har opfundet Beijmo, Power, Akoto, Serra som minimum. Der har førstnævnte givet værdi og resten er nok mere eller mindre spild af budget og kræfter. I sidste ende hænger den dog på SIB (og JN som normalt blander sig i alt).
Der kan også være en grund til, vi nu har en fodbolddirektør - er det for at holde JN ude af ligningen mhs. til indkøbene? Har han simpelthen ikke holdt nok snor i SIB/Uwe og ladet truppen sammensætte forkert eller været medvirkende til den skævvridning (har tidligere argumenteret for priserne skulle ned og så var det måske bedre med spillere som ikke havde en høj værdi). Eller er det bare scoutingafdelingen og sportschefen der har fejlet.
Nå men nok om det - har givet udtryk for min bekymring. Kan sagtens se de fleste af jeres argumenter men de ændrer ikke rigtige på det langsigtede mål og den fattige spilletid til unge under 24 år er, i et økonomisk perspektiv, meget bekymrende, . Forhåbentlig ændrer det sig i foråret og Arnstad, Bech, Badji mv. stempler ind