New posts

Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 162K
Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025
Hvis man ser på indkøbene de seneste vinduer, er det klart man har fokus på at hente yngre spillere.

Dalsgaard bryder det, og Max Power.

Hvis man tænker tilbage på tiden før Dalsgaard, så tog han ikke pladsen fra en ung, men forhindrede omplacering af Beijmo og/eller erstattede Knoester.

At man hentede Power er gået mere ud over spilletid til Brandhof, end talenter.

Jensen-Abbew
Wahlstedt
Gyamfi
Badji
Arnstad

Det er fem højt profilerede tilgange fra de to seneste vinduer man har haft mulighed for at benytte. Jeg tæller ikke ham fra FCK med, selvom han er ung.

Jensen-Abbew startede fra dag 1. Arnstad er brugt som indskifter fra dag 1
Badji har kæmpet sig til spilletid, måske start, men i så fald på bekostning af unge Bech, ikke gammelfar Mortensen.
Gyamfi har fået lidt spilletid, men jeg hører ingen ærgre sig over udleje - det er mig, der er mest urilfreds med det.
Wahlstedt røg direkte på bænken og blev desværre skadet i første chance han fik. Kan heller ikke regnes som talent som 24-årig, det er vist maks 22.

Hvis man ser på det, må man konkludere der investeres i unge.

Man kan se sig sur på Dalsgaard og Power, men det er i min verden fordi man ønsker at tvinge de helt unge og marginale spillere på banen. Men det er så spørgsmålet hvor stor en fundamentalist man er ift strategien om at spille med unge.
Præcis!

Hvis man vil måle på spilletid til spillere under en vis alder, hvilket er unuanceret, så mp man også leve med de udfald det giver at spille med spillere der f.eks. ikke er nær gode nok.

Eneste lille korrektion til dit indlæg er, at hvis du ikke tæller Wahlstedt med pga alder, så er det kun 4 ud af en trup på 30

Præcis!

Hvis man vil måle på spilletid til spillere under en vis alder, hvilket er unuanceret, så mp man også leve med de udfald det giver at spille med spillere der f.eks. ikke er nær gode nok.

Eneste lille korrektion til dit indlæg er, at hvis du ikke tæller Wahlstedt med pga alder, så er det kun 4 ud af en trup på 30
Jeg har set på tilgange de seneste to vinduer før dette.

Der er betalt for en 24-årig målmand, men ellers investeres der kun transferkroner i spillere på 22 eller under.

Max Power er fyld på en position hvor man ikke er talent til at overtage. Og det er en logisk fejlslutning, fordi der render mange midtbanespillere rundt i klubben, også på diverse ungdomshold. Men ikke noget af dem, man har lyst til at give spilletid nu. Og han bringer faktisk et fint overblik og pasningsspil.

Jeg har set på tilgange de seneste to vinduer før dette.

Der er betalt for en 24-årig målmand, men ellers investeres der kun transferkroner i spillere på 22 eller under.

Max Power er fyld på en position hvor man ikke er talent til at overtage. Og det er en logisk fejlslutning, fordi der render mange midtbanespillere rundt i klubben, også på diverse ungdomshold. Men ikke noget af dem, man har lyst til at give spilletid nu. Og han bringer faktisk et fint overblik og pasningsspil.
Lige præcis.

Klubben har vurderet at Callø og Elkjær ikke har evnerne (endnu) til, at være det fyld der kan spille de 45 minutters superliga minutter Max Power har spillet.

Derfor er det vel ikke forkert at antage, at talenterne pt ikke er gode nok til at spille mere end de gør.

Hvis klubben virkelig troede at Callø kunne håndtere yderligere 45 minutter, eller mere, så kunne de have undladt at hente Max Power.

Men jeg tror ikke et sekund på, at Uwe kigger ud på bænken og tænker “Callø er bedre end Power, men er kun 18 - så jeg tager lige Power”

Det hjalp ikke på det tal at JA blev langtidsskadet, til gengæld skal der ikke skiftes meget JH ud med Wahlstedt, PM med Badji og Dalsgaard med en anden før det falder en del.
Det er jo en spøjs detalje, at i AGF render unge spillere ofte ind i skader (sådan føles det i hvert fald), mens de ældre spillere altid er til rådighed.

Jeg tjekkede lige hurtigt: Siden Uwe kom til i sommeren '22, har Jesper Hansen, Mortensen og Tingager været i alle kamptrupper på nær fire. Altså: På 2,5 år har de tre til sammen *ikke* været til rådighed i i alt fire kampe på tværs af alle turneringer, og heraf skyldtes de to endda Tingagers karantæne.

Til gengæld er førsteudfordreren til Hansen langtidsskadet, og adskillige af de yngre forsvarsspillere har også døjet med skader. Det er ikke hele forklaringen på den høje gennemsnitsalder, men det er en del af forklaringen, og det er også bemærkelsesværdigt fordi den almindelige visdom vel tilsiger, at skadesfrekvensen stiger med alderen.

Vi giver pt. noget der ligner 54% spilletid, set i forhold til gennemsnittet i de første 8 år af denne statistik. Det kan selvfølgelig også være fordi forskellen på de unge og gamle er blevet så stor kvalitetsmæssigt, at det er ganske naturligt men så burde resultaterne vel følge med i større grad? Og hvorfor gælder det lige for AGF, når der ikke umiddelbart er samme ensidige tendens i de andre klubber?
Det har resultaterne vel også i et eller andet omfang hvis man ser det over en længere periode. Der er måske også en udvikling i ligaen hvor nogle hold virkelig har kunnet skrue op for budgetterne, så det kræver endnu mere at hænge på. Jeg tror godt man kan sige at der er et element af at det er lidt sværere at komme ind på holdet nu end for fx fem år siden.

Det er værd at bemærke at to af de ældste spillere i truppen, JH og HD, er hentet i FCM hvor de vel begge kan siges at være faldet for et ønske om foryngelse, hvor man sikkert også har antaget at niveauet vil falde fremover (det er ret bemærkelsesværdigt hvor længe JH har holdt sidenhen.) Vi har omvendt set en mulighed for at hente noget kvalitet og erfaring på den korte bane uden at sprænge banken. Det ser jeg som udtryk for to forskellige strategier der reflekterer hvor klubberne er i deres udvikling. Vi kan godt acceptere nogle aldrende spillere og en i øvrigt en god andel der er “over talentstadiet,” inklusiv i bredden.

Det handler selvfølgelig meget om økonomi, men jeg tror det er et helt bevidst fokus på at vi skal hænge på i subtoppen mens vi bl.a. udvikler talentafdelingen. Salgsemnerne på den korte bane forsøger vi at finde i nogle U21-spillere eller deromkring, men det giver samlet en trup med en høj gennemsnitsalder. At der så også er nogle spillere der ikke helt har slået til eller har været ramt af skader får gennemsnitsalderen i spilletiden til at stige yderligere.

Jeg synes det ser ud som om der skal hentes flere unge spillere a la AJ, Arnstad, Gyamfi, Badji osv, men de spiller først når de er gode nok. Hvis man i den forbindelse er utilfredse med Uwe tror jeg mere det vil være fordi man ikke synes de udvikler sig hurtigt nok til træning mere end at de ikke får nok spilletid. Jeg tror ikke at man ønsker at Uwe skal stille med AJ i stedet for Dalsgaard når Dalsgaard er bedst.

Lige pt. er det nemt at give SIB skylden men så vil jeg hævde de andre er medskyldige. Uwe har fået nogle han ønskede, JN har være inde over men måske han læste med herinde i slutningen af 24 og det gik op for ham, hvor lidt spilletid de unge fik :ROFLMAO:
Uwe er selvfølgelig også inde over, men det er jo ikke ham der sidder og finder spillere udover måske enkelte specifikke tilfælde hvor Uwe har haft kendskab til en. Han kan godt sige at han fx vil have noget rutine centralt, men det må alligevel være sportschefen der skal foreslå flere unge spillere og han kan også fravælge muligheder pga alderen. Uwe har nok et medansvar for at have fejlvurderet spillere der ikke var så gode som håbet og på den måde også et ansvar for at de ikke har slået en ældre spiller af, men det ville alligevel også være værre hvis han så spillede dem alligevel fordi han havde sagt god for dem. Vi har sagt farvel til Nedergaard, så man har vel også placeret noget ansvar der.

Det er jo en spøjs detalje, at i AGF render unge spillere ofte ind i skader (sådan føles det i hvert fald), mens de ældre spillere altid er til rådighed.

Jeg tjekkede lige hurtigt: Siden Uwe kom til i sommeren '22, har Jesper Hansen, Mortensen og Tingager været i alle kamptrupper på nær fire. Altså: På 2,5 år har de tre til sammen *ikke* været til rådighed i i alt fire kampe på tværs af alle turneringer, og heraf skyldtes de to endda Tingagers karantæne.

Til gengæld er førsteudfordreren til Hansen langtidsskadet, og adskillige af de yngre forsvarsspillere har også døjet med skader. Det er ikke hele forklaringen på den høje gennemsnitsalder, men det er en del af forklaringen, og det er også bemærkelsesværdigt fordi den almindelige visdom vel tilsiger, at skadesfrekvensen stiger med alderen.
Ja, det er bemærkelsesværdigt og selvfølgelig noget der lægger til gennemsnitsalderen. En tanke kunne være at det er fysisk hårdt og en omvæltning at komme ind i Uwes system, men lidt rutine kan gøre det nemmere at undgå skader. Det kan også være der bliver taget bedre hensyn til de ældre spillere. Eller lidt tilfældigheder. Efter sidste sæson fik man forhåbentlig analyseret sig frem til nogle ting der gør at man kan minimere skaderne.

Jeg ved ikke om man kan gøre det på en nem måde, men det kunne også være interessant at se hvordan det havde set ud med gennemsnitsalderen hvis man havde undgået enkelte specifikke skader eller der var et par spillere der havde slået til som håbet. De ældste spillere kan man erstatte med en midt i tyverne og få gennemsnittet til at falde med et helt år. Et enkelt stort 18-årigt talent kunne også gøre en del.

Men det er jo talenter der er lejet ud, så det giver ikke rigtig flere minutter til dem i AGF-trøjen. Samlet set giver en smallere trup lidt nemmere nogle flere minutter til resten, men jeg ved ikke rigtig hvem det er der rykket længere frem på bænken fordi Gyamfi, Callø eller Halsgaard er udlejet, det var jo nogle af dem der i forvejen sad yderst. Om noget resulterer de udlejninger i en højere gennemsnitsalder hvis de ellers kunne have fået lidt spilletid her. Jeg tænker dog stadig gennemsnittet falder lidt med mere spilletid til Arnstad og Badji osv, men det har ikke så meget med de udlejninger at gøre.
Pointen er, at det er et tydeligt signal til træneren om, at truppen som helhed skal benyttes. Det er sød musik i mine ører, men jeg vil nok også gerne lige se det, før jeg tror det.

De ældste spillere kan man erstatte med en midt i tyverne og få gennemsnittet til at falde med et helt år. Et enkelt stort 18-årigt talent kunne også gøre en del.
Men til ære for hvem? Statistikere?

Ja, jeg tror faktisk, Uwe er ligeglad med talentudvikling - hvad rygterne fra Sverige også siger - jeg tror, han ser som sin fremmeste opgave at skaffe resultater
CV har allerede to gange meget klart udtalt, at Uwes opgave er at vinde kampene. Det er et meget klart signal om at man ikke ønsker at Uwe skal spekulere i andet end at bruge de bedste spillere. Jeg kan ikke huske, hvor citatet kom fra, måske også fra CV, men det var at "en træner skal se to uger frem, en sportschef skal se et år frem". I virkeligheden skal sportschefen nok have et endnu længere lys på.

Men man må da sige at CV har sørget for at lægge låg på de fleste spekulationer om at Uwe skal bruge talenter i foråret, ved ganske enkelt at tone rent flag om at de ikke har niveauet og sende de fleste af dem ned i 1. division. Med Andersen ude er der vel kun Arnstad, Bech, Badji, Bach og Sauer tilbage i U-23 kategorien. Tre af dem er i spil til startopstillingen. Til sommer må man gå ud fra at Gyamfi og Callø er tilbage, samt at man finder i hvert fald én mere ny som går direkte ind i kampen om en startplads. Det er vel fint nok. Jeg tror at det kræver enten et endnu større spillerbudget eller et stærkere akademi at skulle have flere unge spillere i truppen (med chance for at spille sig til minutter i ligaen). Om de øvrige spillere så er 35 eller 25 og hvad det gør for aldersgennemsnittet er for mig ret ligegyldigt. Vi skal ikke bruge Wahlstedt, når Hansen tydeligvis stadig er bedre.

Ja, dem der går op i det tal :) Tallet i sig selv siger ikke så meget om hvor god man er til talentudvikling og hvor meget spilletid talenterne får, det er højest en indikation, men på den måde selvfølgelig også et referencepunkt man bare ikke skal basere for meget på uden at se på hvad der ligger bag tallet. Vi kunne sagtens sænke det med flere år uden at bruge flere talenter. En enkelt eller to 18-19-årige med noget spilletid ville gøre en stor forskel, men det mangler vi lidt uanset hvad gennemsnitsalderen i øvrigt er.

Så længe skylden ikke bare er, at Uwe er bange for at bruge unge spillere, så synes jeg det er meget mere nuanceret. Ikke at det nødvindigvis er hønen og ægget snakket, men hvornår har man sidst hentet to markspillere over 31 år i et transfervindue.

Vi ved af gode grunde ikke om det Uwes skyld - det kan sagtens være en blanding af det hele. Jeg siger bare det er bekymrende.

Det er værd at bemærke at to af de ældste spillere i truppen, JH og HD, er hentet i FCM hvor de vel begge kan siges at være faldet for et ønske om foryngelse, hvor man sikkert også har antaget at niveauet vil falde fremover (det er ret bemærkelsesværdigt hvor længe JH har holdt sidenhen.) Vi har omvendt set en mulighed for at hente noget kvalitet og erfaring på den korte bane uden at sprænge banken. Det ser jeg som udtryk for to forskellige strategier der reflekterer hvor klubberne er i deres udvikling. Vi kan godt acceptere nogle aldrende spillere og en i øvrigt en god andel der er “over talentstadiet,” inklusiv i bredden.

Det handler selvfølgelig meget om økonomi, men jeg tror det er et helt bevidst fokus på at vi skal hænge på i subtoppen mens vi bl.a. udvikler talentafdelingen. Salgsemnerne på den korte bane forsøger vi at finde i nogle U21-spillere eller deromkring, men det giver samlet en trup med en høj gennemsnitsalder. At der så også er nogle spillere der ikke helt har slået til eller har været ramt af skader får gennemsnitsalderen i spilletiden til at stige yderligere.

Bemærk jeg fokuserer mest på spilletid til de unge og ikke en høj gennemsnitsalder i startelleveren - det var kun fordi udviklingen gik ensidigt i en retning. OB har forresten rekorden på over 31 år så vidt jeg husker. Kan sagtens forstå en JH, PM eller Dalsgaard isoleret set men spilletiden til de unge er vigtig.

Det handler nemlig om økonomi og salg af spillere. De andre skovler midler ind på transfers og vi er sat utroligt langt bagud. Vi drømmer om stadion skal blive en gamechanger men det bliver det først virkelig, hvis vi også får bygget transfers på. Beløbene skal også hæves og det gør man kun løbende eller ved et kæmpetalent som nogen bare vil købe. Vi har solgt for alt for lidt de sidste mange år og ser stadig ud til, at agere forkert på transfermarkedet for ofte. Men det er en læringskurve og ting tager tid.

For at sætte det i relief, så har vores store salg været nedenstående og de sidste blev eksekveret for 1,5 sæsoner siden.
  • Bisseck 22 år
  • TK 21 år
  • Grønbæk 21 år
  • Daghim 17 år (han er nærmest ikke relevant, da han ikke rigtig fik spilletid i Superligaen og en anden klub stod for udviklingen)
  • Bundu 23 år
Som det altid er med talenter, er det svært at se hvor det næste store salg skulle komme fra. Det kunne være en Tobias Bech, hvis han høvler kasser ind men reelt set mangler han nok lidt spidskompetencer. Alternativt Arnstad. Kahl er også en mulighed, da han stadig er ung men tænker ikke der venter en kongetransfer der.

Jeg synes det ser ud som om der skal hentes flere unge spillere a la AJ, Arnstad, Gyamfi, Badji osv, men de spiller først når de er gode nok. Hvis man i den forbindelse er utilfredse med Uwe tror jeg mere det vil være fordi man ikke synes de udvikler sig hurtigt nok til træning mere end at de ikke får nok spilletid. Jeg tror ikke at man ønsker at Uwe skal stille med AJ i stedet for Dalsgaard når Dalsgaard er bedst.

Indkøbene har set fornuftige ud men spilletiden har samtidig været begrænset (so far). Arnstad ligner den der kommer til at få spilletiden. Det kan også være en strategi, at man har købt disse spillere ind, for at toppe om 1-2 år eller de faktisk skal være den fremtidige kerne på holdet. Det er bare ikke det man siger man melder ud men offentligt er man selvfølgelig nødt til, at tale talentafdelingen op. Måske er der en grund til de evige rokeringer i talentafdelingen eller også er de netop grunden til det manglende output:unsure:

Uwe er selvfølgelig også inde over, men det er jo ikke ham der sidder og finder spillere udover måske enkelte specifikke tilfælde hvor Uwe har haft kendskab til en. Han kan godt sige at han fx vil have noget rutine centralt, men det må alligevel være sportschefen der skal foreslå flere unge spillere og han kan også fravælge muligheder pga alderen. Uwe har nok et medansvar for at have fejlvurderet spillere der ikke var så gode som håbet og på den måde også et ansvar for at de ikke har slået en ældre spiller af, men det ville alligevel også være værre hvis han så spillede dem alligevel fordi han havde sagt god for dem. Vi har sagt farvel til Nedergaard, så man har vel også placeret noget ansvar der.

Selvfølgelig er han inde over i flere cases. Mon ikke det er trænerafdelingen der har opfundet Beijmo, Power, Akoto, Serra som minimum. Der har førstnævnte givet værdi og resten er nok mere eller mindre spild af budget og kræfter. I sidste ende hænger den dog på SIB (og JN som normalt blander sig i alt).

Der kan også være en grund til, vi nu har en fodbolddirektør - er det for at holde JN ude af ligningen mhs. til indkøbene? Har han simpelthen ikke holdt nok snor i SIB/Uwe og ladet truppen sammensætte forkert eller været medvirkende til den skævvridning (har tidligere argumenteret for priserne skulle ned og så var det måske bedre med spillere som ikke havde en høj værdi). Eller er det bare scoutingafdelingen og sportschefen der har fejlet.

Nå men nok om det - har givet udtryk for min bekymring. Kan sagtens se de fleste af jeres argumenter men de ændrer ikke rigtige på det langsigtede mål og den fattige spilletid til unge under 24 år er, i et økonomisk perspektiv, meget bekymrende, . Forhåbentlig ændrer det sig i foråret og Arnstad, Bech, Badji mv. stempler ind👊

Last edited:

CV har allerede to gange meget klart udtalt, at Uwes opgave er at vinde kampene. Det er et meget klart signal om at man ikke ønsker at Uwe skal spekulere i andet end at bruge de bedste spillere. Jeg kan ikke huske, hvor citatet kom fra, måske også fra CV, men det var at "en træner skal se to uger frem, en sportschef skal se et år frem". I virkeligheden skal sportschefen nok have et endnu længere lys på.

Men man må da sige at CV har sørget for at lægge låg på de fleste spekulationer om at Uwe skal bruge talenter i foråret, ved ganske enkelt at tone rent flag om at de ikke har niveauet og sende de fleste af dem ned i 1. division. Med Andersen ude er der vel kun Arnstad, Bech, Badji, Bach og Sauer tilbage i U-23 kategorien. Tre af dem er i spil til startopstillingen. Til sommer må man gå ud fra at Gyamfi og Callø er tilbage, samt at man finder i hvert fald én mere ny som går direkte ind i kampen om en startplads. Det er vel fint nok. Jeg tror at det kræver enten et endnu større spillerbudget eller et stærkere akademi at skulle have flere unge spillere i truppen (med chance for at spille sig til minutter i ligaen). Om de øvrige spillere så er 35 eller 25 og hvad det gør for aldersgennemsnittet er for mig ret ligegyldigt. Vi skal ikke bruge Wahlstedt, når Hansen tydeligvis stadig er bedre.
Callø er udlejet et år.

Men enig, det er Sportschefens opgave, at stille en trup til rådighed der kan opfylde klubbens ambitioner, både mht alder og placering. Det kan så nogle gange betyde, at Mortensen må på bænken eller ikke forlænges og man giver Badji og Bech chancen. Samme med Hansen og Wahlstedt.

Men når truppen er som den er, så skal Uwe bruge de 11 bedste.

Indkøbene har set fornuftige ud men spilletiden har samtidig været begrænset (so far). Arnstad ligner den der kommer til at få spilletiden. Det kan også være en strategi, at man har købt disse spillere ind, for at toppe om 1-2 år eller de faktisk skal være den fremtidige kerne på holdet. Det er bare ikke det man siger man melder ud men offentligt er man selvfølgelig nødt til, at tale talentafdelingen op. Måske er der en grund til de evige rokeringer i talentafdelingen eller også er de netop grunden til det manglende output:unsure:
Det er jo en balancegang man forsøger, men mht talentafdelingen er mit indtryk at den lå meget underdrejet og underfinansieret ift konkurrenterne, i JN’s første år var det heller ikke der fokus primært var fordi førsteholdet skulle stabiliseres. Man satte godt nok gang i planerne om at få bygget akademi for en del år siden, men det har som bekendt taget tid at få tilladelser og så få det opført, så det er alt i alt ret nyt at budgetter og faciliteter for alvor er kommet op på et konkurrencedygtigt niveau. Derfor mener jeg sagtens man kan tale det op som et af Skandinaviens bedste, hvis det er vurderingen, selvom det tager en del længere tid før vi for alvor ser en effekt af det på førsteholdet.

• Bisseck 22 år
  • TK 21 år
  • Grønbæk 21 år
  • Daghim 17 år (han er nærmest ikke relevant, da han ikke rigtig fik spilletid i Superligaen og en anden klub stod for udviklingen)
  • Bundu 23 år
De tre yngste er fra egen talentafdeling så det fortæller måske også at det primært er der det skal komme fra. Jeg tror man køber de her spillere der er først i 20’erne både fordi de skal spille og fordi der stadig kan laves fine salg. Det er ikke det samme som hvis de er nogle år yngre, til gengæld forventer mere sportslig output mens de er i klubben. Det har der så ikke været som håbet i nogle tilfælde og oven i købet heller ikke fra et par af dem midt i 20’erne. Der er dog også spillere vi nok godt kunne have solgt, så der er et element af at de skal udgøre holdet over længere tid hvis ikke der kommer virkelig gode bud på dem.

Selvfølgelig er han inde over i flere cases. Mon ikke det er trænerafdelingen der har opfundet Beijmo, Power, Akoto, Serra som minimum. Der har førstnævnte givet værdi og resten er nok mere eller mindre spild af budget og kræfter. I sidste ende hænger den dog på SIB (og JN som normalt blander sig i alt).

Der kan også være en grund til, vi nu har en fodbolddirektør - er det for at holde JN ude af ligningen mhs. til indkøbene? Har han simpelthen ikke holdt nok snor i SIB/Uwe og ladet truppen sammensætte forkert eller været medvirkende til den skævvridning (har tidligere argumenteret for priserne skulle ned og så var det måske bedre med spillere som ikke havde en høj værdi). Eller er det bare scoutingafdelingen og sportschefen der har fejlet.
Beijmo og Power er de meste oplagte som spillere henholdvis Uwe og Kelly har haft kendskab til, men ja, sportschefen/direktøren må jo finde noget andet og yngre hvis det er. Beijmo kan vi ikke sige andet end har været et fornuftigt køb, Power handlede nok meget om dybde på den defensive midt med NP’s skadesproblemer osv, og så fik man en spiller man kendte og som formentlig kunne spille meget hurtigt, men det vil være noget andet hvis kontrakten bliver forlænget.

Nu må vi i det hele taget se hvad der sker i sommervinduet. Jeg tror også CV vil kigge på spillere der er først i 20’erne for at de hurtigere kan gøre en forskel på banen, men vi har vel også stadig en del pladser på akademiet. CV må meget gerne finde noget talent til fremtiden. Det vil selvfølgelig også gøre en forskel hvis nogle af de udlejede spillere kommer tilbage og har løftet deres niveau.

Hvis man er interesserede i at høre CVs tanker om splittet mellem hvad han og Uwe tager sig af kan man høre lyden AGF den 11 januar fra pressemødet. 14 min og 30 sek inde i podcasten udtaler CV (spørgsmålet er “kommer talent arbejde til at fylde i AGF”): talent arbejdet betyder enormt meget men vi skal jo ikke spille med spillere der ikke er klar til at hjælpe AGF med at vinde fodboldkampe….. (lidt efter) Men det vil ikke være sådan at vi vil bede Uwe spille med spillere som ikke er klar til at hjælpe holdet til at vinde fodboldkampe.

Lyder som en god fordeling i mine ører.

Hvis man er interesserede i at høre CVs tanker om splittet mellem hvad han og Uwe tager sig af kan man høre lyden AGF den 11 januar fra pressemødet. 14 min og 30 sek inde i podcasten udtaler CV (spørgsmålet er “kommer talent arbejde til at fylde i AGF”): talent arbejdet betyder enormt meget men vi skal jo ikke spille med spillere der ikke er klar til at hjælpe AGF med at vinde fodboldkampe….. (lidt efter) Men det vil ikke være sådan at vi vil bede Uwe spille med spillere som ikke er klar til at hjælpe holdet til at vinde fodboldkampe.

Lyder som en god fordeling i mine ører.
Helt enig,

-Træneren spiller med de bedste 11
-Sportsdirektørn samler en trup der lever op til strategien (feks. alder, nationalitet osv)

Jens Olsen kan ikke undgå, at stille med en rutineret bagkæde, og en meget ung midtbane og forreste linje. Det er den strategi de har lagt.

Last edited:
Jeg tror også det er et spørgsmål om, at på det her tidspunkt i vores opbygning/udvikling er de helt unge talenter og spillere i starten af tyverne vi kan tiltrække bare ikke alle klar til fra dag et at gå ind på holdet.
De talenter vælger FCK, FCM, FCN og måske Brøndby før os, hvis ikke de ryger til større ligaer.

Til gengæld vil jeg sige, at det er ikke mange år siden, at vi ikke ville have kunnet tiltrække dygtige unge spillere som JJA og Arnstad (og sikkert andre jeg har glemt), uagtet at JJA ikke helt endnu har levet op til forventningerne. Men der er altså sket en væsentlig udvikling.

Endelig kan der måske også være den bagtanke med et ældre, mere robust hold, at vi det kommende stykke tid ikke skal spille på vores hjemme-hjemmebane. I den situation gavner det måske at have nogle erfarne, robuste spillere der holder et højt niveau og ikke lader sig påvirke nær så meget som en yngre spiller måske ville.

Det springende punkt i diskussionen som jeg læser de forskellige indlæg er hele tiden a) hvor hurtig mener man udviklingen skal gå og b) skal vi i den nærmere fremtid 'fange' og overhale de andre klubber der pt. er bedre og mere pengestærke end vi er.

Jeg er fint tilfreds med en snusfornuftig, langsommere udvikling og opbygning så længe jeg kan se, at vi gradvist forbedrer os. Det mener jeg ikke der kan være tvivl om, at vi i den grad har de seneste snart 10 år. Også selvom vores talentudvikling fortsat ikke er helt oppe på niveau med konkurrenterne. Derudover, er vores udvikling uden penge udefra, hvilket mit risikoaverse væsen i den grad sætter pris på. Med ekstern kapital følger også øget risiko og tit mindre selvbestemmelse.

Men jeg kan godt se, at hvis man mener at vi skal overhale Brøndby, FCN eller FCM indenfor de næste f.eks. fem år, ser udviklingen ikke så imponerende ud. Og det er helt fair.

Men jeg kan godt se, at hvis man mener at vi skal overhale Brøndby, FCN eller FCM indenfor de næste f.eks. fem år, ser udviklingen ikke så imponerende ud. Og det er helt fair.
Nej, man skal huske at klubberne opererer med forskellige budgetter. Vi er begyndt at købe nordiske U-21 landsholdsspillere (Kahl, Bech, Anker, Jensen-Abbew, Arnstad) og det er det niveau vi skal have talenter på, hvis det skal være realistisk at bruge dem i toppen af superligaen. Vi skal helst kunne udvikle dem fra vores egne akademier, for de er efterhånden dyre og det er stadig ikke nogen garanti, at de etablerer sig på holdet - som vi så med Tobias Anker, der dog også var meget plaget af skader.

Når man, fra ledelsens side, gør truppen ældre og ældre for hver sæson, så synes jeg ikke man samtidig kan tillade sig, at bede træneren spille yngre og yngre.
Det er ihvertfald en rigtig god pointe, og det er nok også en af hovedårsagerne til at man har valgt at fyre Nedergaard og går i en anden retning med det overordnede sportslige ansvar ved at erstatte SIB med CV. De unge spillere der er hentet har ikke helt været gode nok og der er hentet for mange spillere uden nogen form for salgspotentiale. Truppen er bestemt blevet bedre under SIB, men jeg kan godt forestille mig, at JN og bestyrelsen mener det kunne have været endnu bedre og man burde have mere potentiale i klubben end man har.

A pro pos så overvejer man en erstatning for Nedergaard: https://bold.dk/fodbold/klubber/agf/nyheder/agf-overvejer-ny-chefscout

Det kan jeg umiddelbart ikke rigtig forestille mig at man ikke finder, man vil bare ikke lægge pres på sig selv for at gøre det hurtigt. Eventuelt med en anden titel fordi man justerer det lidt. Alternativt skal Ørskov vel nærmest overtage funktionen, mens man ansætter flere under ham, men jeg forventer da kun man opruster på det område.

Latest posts

Back