New posts

Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 162K
Der er sket et skred i markedet så sportslig klub succes (Europa) ikke er nødvendigt for store salg. Se bare Tammer Bany. Har simpelthen tabt kæben over at nogen vil give 30 mill kroner for en spiller som har spillet så lidt i den bedste danske række. Adam Daghim med 21 mill er vel også helt uhørt. Der var self. også Emre Mor, Simon Adingra, Yankoba Minteh, Ousmande Diomande, Christian Bassogog (Dog synes jeg Minteh var uhørt god i den korte periode han spillede). Hvis vi kigger på transfers så ligger vi forresten nr 31 af de største transfers med Bisseck.. Der er et stykke op til de helt store salg hvor FCN sidder tungt på tronen.

Fundamentalt set skal Uwe stille det bedste hold og så skal man sørge for at det bedste hold har nogle unge spillere med udviklings- og salgspotentiale, men han skal selvfølgelig skele til hvordan det kan dyrkes i truppen, også mht spilletid når der er mulighed for det.

Nedenfor er indskiftningerne i de tre kampe i denne sæson hvor vi kom foran stort og der især var lejlighed til at tage en ekstra chance. Min egen opfattelse er nok at det ikke blev udnyttet, men jeg tror også det har en del at gøre med at Callø kom så sent ind og han havde jo ellers vist lovende takter i foråret. Det man dog også kan se er at Jacob Andersen havde nået det niveau hvor han stort set er fast indskifter til de sidste 20-30 minutter og at Gyamfi fik et par chancer der trods alt var mere end bare et par minutter. Mod Sønderjyske erstatter Akoto Brandhof for senere selv at måtte gå ud og erstattes af Callø. Vi fører 4-0 inden der er rundet en time og spørgsmålet er så om man kunne have skiftet Callø ind efter 72’ og om det havde gjort en reel forskel for hans udvikling. Uwe har selvfølgelig også villet noget med Akoto, men han er trods alt ikke er potentielt stort salg.

Overordnet set må man dog også konstatere at der ikke sad mange talenter på bænken der ikke fik spilletid og der var vist heller ikke oplagte emner der blev sendt helt op på tribunen. Halsgaard sad på bænken, men havde selvfølgelig svært ved at komme ind, foran ham sad jo også AJ blandt de unge. Så selvom jeg føler man måske kunne skifte talenter ind lidt tidligere i visse kampe, taler vi få minutter i få kampe hvis det er dem vi fører sikkert, så enten skal vi risikere mere ift resultaterne eller også skal vi have flere og bedre talenter og unge spillere tilføjet truppen via køb eller fra talentafdelingen.

AGF-Sønderjyske 4-0
44’ Eric Kahl
71’ Richmond Gyamfi
72’ Jacob Andersen
72’ Michael Akoto
87’ Luka Callø

AGF-Vejle 5-1
70’ Jacob Andersen
70’ Jonas Jensen-Abbew
70’ Frederik Brandhof
79’ Richmond Gyamfi
84’ Tobias Bach

AaB-AGF 0-4
71’ Jacob Andersen
81’ Frederik Brandhof
82’ Tobias Bach
89’ Richmond Gyamfi
89’ Luka Callø

Jeg forsvarer ikke Uwe, jeg synes bare klubben - og ikke træneren - er vanvittig ringe til, at finde de unge der skal spille. Man henter en spiller i Max Power, der ikke rigtig har spillet i Saudi, i stedet for at rykke et talent op. Det er sgu da ikke Uwe's skyld, det er Ledelsen.
Jeg er til dels enig. Man prøvede det med JJA, men han er kommet bag køen da man hentede en gammel Dalsgaard (som har været god). Power har aldrig givet mening i mit hoved. Som i overhovedet ikke. Jeg kan slet ikke forstå han er hentet. Evnede man virkelig ikke at finde en talentfuld spiller, når både Randers og Viborg kunne finde et billigt talent? Idéelt set havde man i sin tid købt en Provstgaard i stedet for at hente en nulbon i Akoto og derefter en aldrene Dalsgaard. Klubben er uden tvivl udfordret på at finde de rigtige unge spillere og har på den måde også gjort det nemmere for Uwe at falde tilbage på rutinerede spillere som ikke har den store videresalgsværdi.

Hvorfor tror du, at vi har brugt så få unge spillere?

Bl.a fordi vi har en konservativ træner som kun er i "vind nu, glem fremtiden" mode.
Det vil være lækkert, hvis det var sådan for en fodboldklub i Superligaen, alas skal man også tænke på at tjene penge, rigtig mange penge.

Kannegaard, Callø, Gyamfi og Halsgaard var ikke gode nok til topppen af 1. Division, så tænker ikke man vil spille dem i stedet for Tingager og Dalsgaard?

Jeg gider ikke endnu en navne stoleleg men vil sige, jeg også var modstander af Dalsgaard handlen ligesom Max Power. Det er ikke befordrende at hente så gamle spillere til et hold, som skriger efter flere salgsbare spillere, at skubbe unge spillere længere væk fra spilletid.

Er Dalsgaard pt. bedre end Callø, JA. Det er indiskutabelt men med fare for at gentage mig selv, så bliver du som klub og som hold nogen gange nød til at tage et skridt til siden for at kunne tage 2 skridt frem. Det er min fornemmelse, det ikke er noget Uwe er glad for og vel også grunden til Malmø fyrede ham trods fine resultater.
Det er tilladt og sker, at en træner siger nej til en gammel spiller, fordi han ser muligheder i et talent og ja jeg spekulerer nu.

Og så endte jeg alligevel i navne kaninhullet :(

Last edited:
Præcis. Selvfølgelig kan en træner spare en profil og erstatte ham med et talent uden der kommer et oprør.
Det er vildt at læse, hvor langt folk vil gå for at forsvare Uwes manglende brug af talenter. Ingen klubber i denne sæson har givet færre minutter til talenter end Uwe, det ER et problem for forretningen men heldigvis viste CVs pressemøde at ledelsen med stor sandsynlighed fremadrettet også vil måle en AGF træner på hans evne til at udvikle talenter. Det er altafgørende for konkurrenceevnen, at vi hvert eneste sæson sælger for store beløb og pt. har vi ikke en spiller til et stort salg. Nogle har potentialet, heldigvis men igen, igen, igen de skal også have lov til at vise sig frem.

Det er i hvert fald historiske tal vi ser i øjeblikket men måske det er et udtryk for, at vi i år vinder 🏆🏆

Bare for sjov, tilføjede jeg lidt til den tidligere statistik jeg lavede. Se herunder.

Det er gået den helt forkerte vej siden SIB (eller Uwe) kom til eller man bevidst ændrede strategien og bare ikke meldte det ud:oops: Lidt overraskende set i forhold til, at vi for få år siden begyndte at hæve investeringen i ungdomsafdelingen betragteligt. Vi er i nærheden af halv spilletid til de unge, set i forhold til for få år siden📉

Her er spilletid for både teenagere og 20-24 årige igennem de sidste mange år. Bemærk 20204/2025 er fremskrevet til en fuld sæson, set i forhold til hvad de har haft af spilletid i efteråret. 2014/2015 er der sikkert ikke nogen af os som kan huske.

1738852922855.webp

Det har naturligvis indflydelse på alderen i vores gennemsnitlige startopstilling - i løbet af næste sæson runder vi nok de 30 år:rolleyes:
1738853435316.webp

Edit: Var jeg et stort ungt talent på vej op gennem klubben eller et stort talent som man ville købe udefra - så ville jeg kraftigt overveje mine muligheder og bød andre sig til, som havde en bedre trackrecord så.....................

Bl.a fordi vi har en konservativ træner som kun er i "vind nu, glem fremtiden" mode.
Jeg tror der er bred enighed om at vi skal have flere yngre spillere på holdet og ikke mindst blandt de næste der står på spring, men hvis din konklusion er rigtig stiller Uwe op med ældre spillere fordi han er helt ligeglad med udvikling, i modstrid med hvad klubben ønsker han skal gøre og det spillermateriale de mener han har til rådighed. Uwe er dermed helt sikkert på vej ud af klubben meget snart.

Alternativt er han ansat til at fokusere på at få klubben i top-6 og derfra med i medaljekampen, mens sportschef og nu sportsdirektør kan forsøge at stille spillere til rådighed der opfylder det hovedkriterie, men giver flere muligheder for fremtidige salg. Jeg tror selvfølgelig på den sidste mulighed her og jeg ser klubbens strategi som en hvor man har satset mere på i første omgang at finde nogle spillere først i 20’erne der har et højt niveau, men stadig kan gøres til gode salg og så forsøger man langsigtet at udvikle talentafdelingen så man kan få flere og bedre talenter op derfra.

Det har naturligvis indflydelse på alderen i vores gennemsnitlige startopstilling - i løbet af næste sæson runder vi nok de 30 år:rolleyes:
Det hjalp ikke på det tal at JA blev langtidsskadet, til gengæld skal der ikke skiftes meget JH ud med Wahlstedt, PM med Badji og Dalsgaard med en anden før det falder en del. Jeg tror nu heller ikke lige det tal er så afgørende for talenterne derude, det er mere afgørende at der har været nogle meget unge spillere der er slået igennem i AGF eller er blevet solgt. Eksempler som Grønbæk eller Daghim er vigtigere end om man lige har en snart 40-årig målmand. Vi skal lave nogle flere og større salg.

Jeg tror der er bred enighed om at vi skal have flere yngre spillere på holdet og ikke mindst blandt de næste der står på spring, men hvis din konklusion er rigtig stiller Uwe op med ældre spillere fordi han er helt ligeglad med udvikling, i modstrid med hvad klubben ønsker han skal gøre og det spillermateriale de mener han har til rådighed. Uwe er dermed helt sikkert på vej ud af klubben meget snart.

Ja, jeg tror faktisk, Uwe er ligeglad med talentudvikling - hvad rygterne fra Sverige også siger - jeg tror, han ser som sin fremmeste opgave at skaffe resultater og hvis de bedste spillere til den mission ikke kan sælges, så er det, som det er.
Jeg tror også, Uwe er bedøvende ligeglad med alder, hvis Callø her og nu var bedre end Dalsgaard på de parametre, Uwe finder vigtigst, så spillede Callø sikkert.
Min pointe er, vi skal have en træner, som også har det lange lys tændt og det KAN betyde, Uwe må tage spilletid fra en her og nu bedre rutineret spiller mod sin vilje og ja hvis de vibes jeg har fra CV pressemødet, holder stik, så kan jeg godt se en verden, hvor Uwe ikke er træner om et år, hvis ikke han har fået udviklet nogle salgsbare spillere, også selvom vi stadig er et top 6 hold.

I øvrigt får du aldrig en træner til at sige, han vil vælge talentudvikling over resultater, ingen ledelse - bortset fra FCN - vil sige det, eftersom det er i mod hvad professionelt sport er men virkeligheden er bare, de er nød til engang i mellem at gå på kompromis.

For at drage en parallel til tennis, så går en Djokovic altid på banen for at vinde uanset turnering men han bruger jo mindre turneringer til at finpudse detaljer og formen for at være klar til de største turneringer og så taber selv han kampe, han ikke burde tabe. 1 skridt bagud eller til siden for at tage 2 skridt frem.

Alternativt er han ansat til at fokusere på at få klubben i top-6 og derfra med i medaljekampen, mens sportschef og nu sportsdirektør kan forsøge at stille spillere til rådighed der opfylder det hovedkriterie, men giver flere muligheder for fremtidige salg. Jeg tror selvfølgelig på den sidste mulighed her og jeg ser klubbens strategi som en hvor man har satset mere på i første omgang at finde nogle spillere først i 20’erne der har et højt niveau, men stadig kan gøres til gode salg og så forsøger man langsigtet at udvikle talentafdelingen så man kan få flere og bedre talenter op derfra.

Sådan tror jeg ikke, ledelsen har tænkt. CVs pressemøde er første gang, de offentlig har været så klar i mælet om, vi skal sælge spillere og at det også er en træneropgave. Retorisk er hele talentsnakken blevet skærpet.

Edit: Det er egentlig lidt pudsigt, at i et kapitalistisk og konkurrencepræget land, USA der har de ikke samme berøringsangst i sport for at tabe på den korte bane mod at vinde på den lange bane.

Last edited:
Det vil være lækkert, hvis det var sådan for en fodboldklub i Superligaen, alas skal man også tænke på at tjene penge, rigtig mange penge.

Jeg gider ikke endnu en navne stoleleg men vil sige, jeg også var modstander af Dalsgaard handlen ligesom Max Power. Det er ikke befordrende at hente så gamle spillere til et hold, som skriger efter flere salgsbare spillere, at skubbe unge spillere længere væk fra spilletid.

Er Dalsgaard pt. bedre end Callø, JA. Det er indiskutabelt men med fare for at gentage mig selv, så bliver du som klub og som hold nogen gange nød til at tage et skridt til siden for at kunne tage 2 skridt frem. Det er min fornemmelse, det ikke er noget Uwe er glad for og vel også grunden til Malmø fyrede ham trods fine resultater.
Det er tilladt og sker, at en træner siger nej til en gammel spiller, fordi han ser muligheder i et talent og ja jeg spekulerer nu.

Og så endte jeg alligevel i navne kaninhullet :(
Hvad tror du Uwe bliver målt på? Hvor mange kampe han vinder, eller hvor mange han giver debut som potentielt bliver etablerede Superligaspillere over tid?

Jeg ville da helst have vi lå nummer to med en gennemsnitsalder på 18.2 og alle spillere på lange kontrakter.

Men faktum er vel, at det største ‘talent’ i truppen var Callø med 9 ungdomslandskampe og han frister nu en tilværelse på et bundhold i 1. Division.

Jeg synes det er urealistisk at bringe flere unge spillere før end de er på et markant bedre niveau end nu. Hvornår har vi sidst mistet en spiller til Superligaen, som vi bare lod gå?

Sønderjyske ledte desperat efter bredte i centerforsvaret. Jeg tror der er en årsag til det er Roskilde og ikke Sønderjyske som lejede Halsgaard.

Jeg tror SIB røg ud fordi han ikke formåede at give en specielt ung og saægsvar trup til Uwe.

Jeg tror ikke Uwe er ansat med talentudvikling for øje.

Det hjalp ikke på det tal at JA blev langtidsskadet, til gengæld skal der ikke skiftes meget JH ud med Wahlstedt, PM med Badji og Dalsgaard med en anden før det falder en del. Jeg tror nu heller ikke lige det tal er så afgørende for talenterne derude, det er mere afgørende at der har været nogle meget unge spillere der er slået igennem i AGF eller er blevet solgt.

Der kan helt sikkert hurtig ændres på det men diskussionerne går vel mere på forlængelse end så meget andet og med tanke på de manglende indskiftninger, så kan vi hurtigt være der.

Hvis det er vores historik, der vil være afgørende, så bliver det svært at hente offensive profiler. Dem er vi dælme ikke gode til at udvikle og sende videre til et sted, hvor de lykkes.
Jeg ville, som talent, alt andet lige skele til hvor meget spilletid der bliver givet. Det viser lidt hvor stor chancen er for at komme igennem nåleøjet.

Eksempler som Grønbæk eller Daghim er vigtigere end om man lige har en snart 40-årig målmand. Vi skal lave nogle flere og større salg.
Djævlens advokat ville sige følgende:

Daghim fik stort set ikke chancen i superligaen men blev solgt pga præstationer andre steder. Var det 21 minutter Uwe gav ham? Gav DN ham ikke X3 året før eller husker jeg årene forkert.

Grønbæk flygtede vel nærmest ud af klubben og bad om at blive solgt, så han fik en træner der ville bruge og udvikle ham.

Sådan tror jeg ikke, ledelsen har tænkt. CVs pressemøde er første gang, de offentlig har været så klar i mælet om, vi skal sælge spillere og at det også er en træneropgave. Retorisk er hele talentsnakken blevet skærpet.
Men det er da sådan de har ageret. Jeg kan slet ikke forestille mig at de ikke har snakket om mål og tilgang da de ansatte Uwe og løbende de sidste par sæsoner og hvis man havde været utilfreds med noget så fundamentalt er det mærkeligt at forlænge kontrakten. CV kan sagtens være udtryk for at man tror han vil være bedre til at forynge truppen og hvis det lykkes behøver Uwe heller ikke gøre tingene anderledes end hidtil, men hvis man skifter strategi sådan at man vil have højere risiko på den korte bane skal Uwe selvfølgelig også være indforstået med det. Jeg kan ikke se at han hidtil har ageret i modstrid med klubbens sportslige ledelse eller klubbens strategi.

Edit: Det er egentlig lidt pudsigt, at i et kapitalistisk og konkurrencepræget land, USA der har de ikke samme berøringsangst i sport for at tabe på den korte bane mod at vinde på den lange bane.
Der er heller ikke den samme risiko. USA er meget kapitalistisk, dvs netop mere monopoliseret og mindre konkurrencepræget end mange andre lande.

Med denne melding er der i hvert fald tonet rent flag ift. reserver og talenter:

- Vi kigger på det. Vi udelukker ikke noget, for det er vigtigt, at truppen bliver brugt til det yderste mandat, og at der er plads til vores unge spillere, siger CV.

Your move, coach.

Hvad tror du Uwe bliver målt på? Hvor mange kampe han vinder, eller hvor mange han giver debut som potentielt bliver etablerede Superligaspillere over tid?

Jeg ville da helst have vi lå nummer to med en gennemsnitsalder på 18.2 og alle spillere på lange kontrakter.

Hvorfor skal de her diskussioner altid ende i ekstremer? Find en eneste bruger herinde som bare er i nærheden af det postulat?

Jeg tror og håber Uwe først og fremmest bliver målt på resultater men med den store fokus der var på talentudvikling til CVs pressemøde, tror jeg, der er sket et paradigme skift, så Uwe også nu bliver målt på, hvordan talenter bliver udviklet. Om det er spilleminutter, solgte spillere, antal kampe eller en kombination aner jeg ikke men hvis ledelsen sætter handling bag retorikken, så TROR jeg ikke, Uwe længere kan slippe afsted med, at AGF ligger i bunden af minutter til unge spillere fremadrettet.

Overstående citat fra Rasta er jo en slet skjult hilsen til, at profiler skal hviles og der skal roteres mere.

Jeg har det svært ved debatten, fordi den er så underlig. Uwe skal vinde, men han skal også presse unge spillere ind på holdet, om de er klar eller ej - fordi de bliver først klar efter en række kampe på førsteholdet?

Er det SIB eller Uwe man er efter? Er det Uwe der har fejlet i at give Gyamfi 10 kampe fra start i efteråret, så vi var væsentligt nærmere ham som brugbar angriber? Eller er det SIB der har fejlet i at købe en dyr ung spiller, der ikke er på et niveau hvor han kan sluses ind på holdet? Eller er det bare sådan det er, og det er andre, der skal bringes frem?

Jeg synes stadig det er voldsomt unfair overfor Uwe at påstå han er ligeglad med talentudvikling. Han skiftede alt for sent i starten af foråret, hvor kampene var tidligt afgjort. Men derfra?

Hvordan tolker vi udlejningerne af alle de unge forsvarere? Er det klubben der har opgivet ideen om talentudvikling, eller en konstatering af de er for langt fra spilletid?

Der blev arbejdet med Badji, men det tog tid. Bach blev skadet da han skulle have haft spilletid. Jensen-Abbew startede og var med i Parken, men tabte sin plads. Callø er ham, de fleste nævner. Og det er også ærgerligt han ikke fik mulighed for at følge op på de to kampe i foråret. Men jeg har svært ved at se AGF leje ham ud, hvis staben mener han er tæt på, niveaumæssigt.

Man kan godt kombinere en vis grad af resultater med talentudvikling, men det hjælper at have talenter på højt niveau.

Men det er da sådan de har ageret. Jeg kan slet ikke forestille mig at de ikke har snakket om mål og tilgang da de ansatte Uwe og løbende de sidste par sæsoner og hvis man havde været utilfreds med noget så fundamentalt er det mærkeligt at forlænge kontrakten. CV kan sagtens være udtryk for at man tror han vil være bedre til at forynge truppen og hvis det lykkes behøver Uwe heller ikke gøre tingene anderledes end hidtil, men hvis man skifter strategi sådan at man vil have højere risiko på den korte bane skal Uwe selvfølgelig også være indforstået med det. Jeg kan ikke se at han hidtil har ageret i modstrid med klubbens sportslige ledelse eller klubbens strategi.

Uwes kontrakt blev forlænget i april 2024 og jeg tror ikke, ledelsen har været særligt fokuseret på talenterne skulle spille eller rettere har troet det kom af sig selv men jeg tror, de ligesom herinde også har nærstuderet statistikker og læst rummet aka. hvor unge spillerne i dag er ved de helt store salg og kommet til den konklusion, det ikke er holdbart i længden med den manglende spilletid i efteråret.
Hele deres retorik senest med CVs udtalelse, viser mig, alvoren er gået op for direktionen.

Der er heller ikke den samme risiko. USA er meget kapitalistisk, dvs netop mere monopoliseret og mindre konkurrencepræget end mange andre lande.

Det er rigtigt men det ændrer stadig ikke på den overordnede pointe i at selv i USA taber man gerne endda med vilje - tanking er et decideret begreb i amerikansk sport omend ingen ledelse vil sige det offentligt - for at vinde på den lange bane.

Latest posts

Back