New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022

• Thread starter Thread starter 8000
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 153K
Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
Så længe vi spiller som vi spiller, så er det stadigvæk omsonst at snakke om at købe Odey.

Vi har allerede en dyr angriber siddende på bænken til et andet spil system. Lad os hellere kigge efter en der kan det samme som PM, ihvertfald hvis DN og staben på tænker at vi skal fortsætte med at spille på samme måde.
Altså hvis det system vi påtænker evt. at skifte til har to angribere så giver det da mening at have både Odey, Kurminowski, og så faktisk 1 mere.

Hvis man tænker at man kan spille på en måde A og B, og plan B bliver nuværende med PM (som jo bliver ældre) og plan A skal være med 2 hurtige, så kan jeg ikke se at det er en for meget. Men klart at hvis vi skal fortsætte med at spille med PM, og på den måde som vi gør med PM, så skal vi hente en type som PM. Men når vi hentede Kurminowski (stadig ung), så tænker jeg der er en plan med det. Nu har vi Bundu sæsonen ud, og PM har kontrakt til sommer 2023, og Jon er væk inden da. Så altså der kan godt blive kigget på, om et skifte til en ny angrebsspil skal være samtidig med at PM skal på sit sidste eventyr, eller evt. bliver plan B.

Det med A/B mener jeg ikke nødvendigvis som i de sidste 5-10 minutter af kampene kun, men som en måde at spille på mod modstandere som AaB, FCM og FCK, mens modstandere der står lavere måske netop kan være med en anden spillestil, hvor man spiller med 2 hurtigere folk fremme. Ikke nødvendigvis som 2 deciderede frontangribere, men måske ala Hedlund/Uhre. Og har man en plan A hvor en hurtig angriber er en del af taktikken, så er Odey + Kurminowski vel ikke for meget at have?

Altså hvis det system vi påtænker evt. at skifte til har to angribere så giver det da mening at have både Odey, Kurminowski, og så faktisk 1 mere.

Hvis man tænker at man kan spille på en måde A og B, og plan B bliver nuværende med PM (som jo bliver ældre) og plan A skal være med 2 hurtige, så kan jeg ikke se at det er en for meget. Men klart at hvis vi skal fortsætte med at spille med PM, og på den måde som vi gør med PM, så skal vi hente en type som PM. Men når vi hentede Kurminowski (stadig ung), så tænker jeg der er en plan med det. Nu har vi Bundu sæsonen ud, og PM har kontrakt til sommer 2023, og Jon er væk inden da. Så altså der kan godt blive kigget på, om et skifte til en ny angrebsspil skal være samtidig med at PM skal på sit sidste eventyr, eller evt. bliver plan B.

Det med A/B mener jeg ikke nødvendigvis som i de sidste 5-10 minutter af kampene kun, men som en måde at spille på mod modstandere som AaB, FCM og FCK, mens modstandere der står lavere måske netop kan være med en anden spillestil, hvor man spiller med 2 hurtigere folk fremme. Ikke nødvendigvis som 2 deciderede frontangribere, men måske ala Hedlund/Uhre. Og har man en plan A hvor en hurtig angriber er en del af taktikken, så er Odey + Kurminowski vel ikke for meget at have?

Jamen jeg er da enig i alt du skriver.

Jeg tror bare ikke på at David lige pludselig kan genopfinde sig selv og en ny måde at spille på efter snart 5 år i klubben. Specielt når man se på hvor katastrofalt det sidste lille forsøg gik.

Ikke at der er noget galt i det, som sådan. Jeg er ikke specielt snobbet med hvordan vi spiller, bare vi vinder.

Jamen jeg er da enig i alt du skriver.

Jeg tror bare ikke på at David lige pludselig kan genopfinde sig selv og en ny måde at spille på efter snart 5 år i klubben. Specielt når man se på hvor katastrofalt det sidste lille forsøg gik.

Ikke at der er noget galt i det, som sådan. Jeg er ikke specielt snobbet med hvordan vi spiller, bare vi vinder.
Jeg tænker heller ikke i enten eller, men både og.

Og jeg tror mest af alt at det var defensivt vi havde de største udfordringer med 3-5-2 sidst. Vi havde hverken Brandhof, Bundu eller Anderson da vi spillede det. Alberto var knald-rusten, og Kahl stadig ung og ny (stadig ny).

Og så tror jeg på, at man skal bemærke at David flere gange har understreget, at vi ikke bare komme til at spille på en ny måde, men vil kunne skifte.
Så jeg tænker at man vil kunne skifte mellem et tomands-angreb uden kanter, og så til at spille med kun 1 angriber + kanter. Og der findes jo også hybrid-løsninger derimellem. Og det var jo faktisk den vi forsøgte os med, med Kurminowski alene fremme og et tremandsforsvar. Og siden da har vi ændret forholdet centralt på midten fra at have en 6'er+ en fremliggende og en tilbageliggende 8'er til at have 2 fremliggende 8'ere.

Det må også give nogle overvejelser at vi har tre af ligaens vel 7-8 bedste centerforsvarere rendende. Lidt ligesom på landsholdet bør det give nogle overvejelser om at spille vores bedste spillere så meget som muligt. Men det bliver nok ikke på denne side af vinterpausen vi får det at se.
Enig. Udfordringen er bare, at 3 i kke er nok at have i truppen hvis man vil spille med 3 af gangen. Selvom jeg tror meget på TK, og synes Juelsgård er en god reserve, så vil vi have udfordringer når enten Bisseck, Tingager eller Hausner ikke kan spille, såfremt vi spiller med 3.

Men altså Backman er jo ude, og Juelsgård har udløb til sommer. Så køber man en god midterforsvarer mere, så man faktisk har 4 rigtig gode spillere til pladsen, så ser jeg det mere sandsynligt.

Enig. Udfordringen er bare, at 3 i kke er nok at have i truppen hvis man vil spille med 3 af gangen. Selvom jeg tror meget på TK, og synes Juelsgård er en god reserve, så vil vi have udfordringer når enten Bisseck, Tingager eller Hausner ikke kan spille, såfremt vi spiller med 3.

Men altså Backman er jo ude, og Juelsgård har udløb til sommer. Så køber man en god midterforsvarer mere, så man faktisk har 4 rigtig gode spillere til pladsen, så ser jeg det mere sandsynligt.

Jeg ville være helt tryg ved at smide Juelsgaard ind som en af de 3, såfremt det skulle blive nødvendigt. Og sådan set også med TK. Og skulle det blive nødvendigt er Oliver Lund jo også uddannet midterforsvar, så han bør også kunne tage den.

Landsholdet praktiserer jo i øvrigt også både 3-5-2 og 4-3-3 blot afhængig af hvilken modstander, de møder - og evt. hvilke spillere, der er til rådighed.

Jeg ville være helt tryg ved at smide Juelsgaard ind som en af de 3, såfremt det skulle blive nødvendigt. Og sådan set også med TK. Og skulle det blive nødvendigt er Oliver Lund jo også uddannet midterforsvar, så han bør også kunne tage den.
Ja som reserver i enkelte kampe. Og også 5 kampe.
Men hvis man skal spille sådan permanent, så skal man jo også have en mand der skal kunne spille 20-25 kampe hvis det er. Der tænker jeg ikke Juelsgård helt er god nok, og TK ikke helt er klar til, og Lund ikke korrekt castet til.

Men enig i, at alle 3 ville kunne udfylde rollen i en kamp isoleret set. Og Juelsgård har bevist, at han kan det nærmest ligegyldigt hvor mange kampe man smider efter ham. Så "nervøs" er jeg ikke. Og så længe vi scorer for få mål, så ville jeg også investere i en bedre venstrekant + sikre Bundu permanent før jeg ville fokusere på midterforsvaret. Højreback kunne trænge til en opgradering af Munksgaard, men Alberto kommer mere og mere i form (stærk i pasningsspillet, og i god sync med Bundu). Og Lund er god reserve derude. Så ingen brandslukning der heller.

Last edited:
Jeg synes kun det er interessant, at spille med 3 midterforsvarere, hvis det er fordi man vil noget med sine wingbacks (som kanter) fremad banen og få et par "angribere" mere i wingbacks , der laver mål og ass - a la Eric gjorde i starten og som vi ser med landsholdet og Mæhle.

Er wingbacks ikke gode nok. bliver det nærmere som at bytte enten Brandhof med en midterforsvarer.
(går ud fra at MA og NP er sikre).

Så skal vi spille 343 skal det for at D'Alberto blomsterer helt uset offensivt eller bedre få plads til fx Albert på højrewing og spille med Brandhof og MA centralt med Eric på den anden side.

JH - Haus, Yann, Ting - Albert, Brandhof, MA, Eric - Jon, PM, Bundu

Alternativt kan Brandhof og Albert kæmpe om højrekanten, hvis David bare vil have NP med, men synes han er lidt tam med kuglen i en ren to mands central midt og vil også være godt med en fart-spiller som Brandhof som defensiv sikring, når vi spiller med mindre defensiv sikring med 3 bagude og kun 2 på central midt. FB har også større arbejdsradius end NP. David kunne også vælge at bruge MA som den ene kant og lade Jon og Bundu i hård konkurrence, hvis NP bare skal med.

I`øvrigt er jeg enig med 8000 i at jeg ville være tryg ved julle som vf, lund hf og TK mf som de 3 garderingsspillere. Vil vel være få kampe, og endelig kan vi også taktisk skifte til 433 ved skader. TK lignede jo næsten den bedste af alle 6 i sommerpausen, og kan vel snart tage nogle store skridt. Hvor hurtig er han egentlig?

Endelig kunne vi også vælge en 352
JH - Haus, Yann, Ting - Bundu, Albert, Brandhof, MA, Eric - Kurmi og PM
Sælge Jon i vinterpausen og købe en kvalitetsspiller der passer super ind. Jon er prøvet foran med PM, og god spiller, men de to er lidt langsomme sammen. Ellers kunne han bruges som sideordnet 8er med MA og Brandhof eller NP som det defensive anker.

Offensivt nuvel, men drømmene må man have lov at have, og ellers er jeg tilfreds med 16 point i 8 kampe pt og tror også David kører videre med nuværende set up 4-3-3 og den personale-opstilling vi så i går.

TK lignede jo næsten den bedste af alle 6 i sommerpausen, og kan vel snart tage nogle store skridt. Hvor hurtig er han egentlig?

Der var en episode i går, hvor han over en kort afstand på måske 10-15 meter løb lige op med Victor Lind og kom først på en bold, han fik headet tilbage til Jesper Hansen. Desuden virker han ekstremt mobil og adræt af en med så lange lemmer. Tingager virker noget mere kluntet. Jeg har store forventninger.

Fedt det var også mit umiddelbare indtryk, og fedt at høre andre også ser TK sådan.

Tingager er måske lidt kluntet ind i mellem, tilgengæld meget elegant med bolden og fremad banen, og gode indgreb. FT skulle også være ganske hurtig når først han er kommet i fart. Haus er vildt hurtig, men mangler i hovedspil og med bolden. Ingen er perfekte, umiddelbart synes jeg TK og Yann ser mest komplette ud.

Last edited:
Jeg læser med, men blander mig sjældent i debatten herinde.
Efter sæsonens noget rodede start, synes jeg, der begynder at vise et billede af en rigtig god struktur på holdet.
Forsvaret er fint besat på alle pladser med god bredde. Vi lukker altså ikke mange mål ind.
På midten ligner Anderson og Brandhof en utrolig god maskine med NP bag sig.
Venstre kant med Jon og Kahl, højre med DAlberto og Bundu er også ved at finde hinanden.
Og så er PM ved at være oppe i gear.
En bænk med Albert, Links at sætte ind bl.a...

Edit...
Muligvis forkert tråd. Beklager

Jeg læser med, men blander mig sjældent i debatten herinde.
Efter sæsonens noget rodede start, synes jeg, der begynder at vise et billede af en rigtig god struktur på holdet.
Forsvaret er fint besat på alle pladser med god bredde. Vi lukker altså ikke mange mål ind.
På midten ligner Anderson og Brandhof en utrolig god maskine med NP bag sig.
Venstre kant med Jon og Kahl, højre med DAlberto og Bundu er også ved at finde hinanden.
Og så er PM ved at være oppe i gear.
En bænk med Albert, Links at sætte ind bl.a...

Edit...
Muligvis forkert tråd. Beklager
Der er nogle markante skønhedspletter imellem, men jeg synes også, vi kan se konturerne af et hold, der kan spille med om top 4.

Det positive og relevante i forhold til denne tråd er vel, at de fem bagerste (hvor fire ofte er nye i denne sæson) vel alle også er til rådighed næste sæson. Det samme gælder NP, Anderson, Brandhof og Grønbæk på midten.

Udfordringen, især hvis dette 'bare' er en mellemsæson (og jeg er bange for, at man løber tør for kampe, inden det bliver rigtigt godt), er oppe foran. Både Jon og Bundu har kontraktudløb, mens PM ikke bliver yngre. Det er vel ikke nødvendigvis det trekløver, der skal peake for AGF om en sæson eller to?

Det positive og relevante i forhold til denne tråd er vel, at de fem bagerste (hvor fire ofte er nye i denne sæson) vel alle også er til rådighed næste sæson. Det samme gælder NP, Anderson, Brandhof og Grønbæk på midten.

Udfordringen, især hvis dette 'bare' er en mellemsæson (og jeg er bange for, at man løber tør for kampe, inden det bliver rigtigt godt), er oppe foran. Både Jon og Bundu har kontraktudløb, mens PM ikke bliver yngre. Det er vel ikke nødvendigvis det trekløver, der skal peake for AGF om en sæson eller to?

De mest oplagte salgsobjekter er vel Hausner og Grønbæk, hvis man kigger på alder og tid i klubben. Men alle er vel sådan set til salg, såfremt de gør det godt og/eller det rigtige tilbud kommer. Og til disse har vi sådan set erstatninger internt i Tingager (eller TK, hvis man tør satse på ham, ligesom man gjorde i sin tid med Hausner) og Brandhof (og vel også Duncan, hvis han kommer tilbage i omdrejninger).

Så helt enig. Udfordringen ligger i det offensive med henblik på Jon og Bundu:
Jon er en fed spiller, når det kører, og en frusterende spiller, når det ikke gør. Desværre er det ofte det sidste, der er tilfældet. Og jeg synes virkelig, at det er tid til, at han skal videre.
Bundu kunne i teorien sagtens få forlænget sin lejeaftale med os en sæson mere. Men hvis han gør det godt for os i resten af sæsonen, er der jo også bare en overhængende risiko for, at Anderlecht enten vil prøve ham af selv, eller at de vil leje ham ud til en større klub, hvor de måske kan få dækket hele lønnen (tænker kun vi dækker en andel).
Så med tanke på, at vi formentligt kommer til at mangle én af de 2, og sandsynligvis begge, bør vi virkelig sørge for at begynde at få spillet Links ind i løbet af foråret.

Fra egne rækker er der dog måske nogle navne, der er klar til at tage skridt op og indgå i førsteholdstruppen, om ikke andet så i rotation.
- Jing Reec håber at kunne få kampe i løbet af denne sæson: https://jyllands-posten.dk/jpaarhus...-henry-og-han-er-ikke-fan-af-det-danske-vejr/ (bag betalingsmur)
- Frederik Ihler scorede i reserveholdskampen mod Horsens for en uges tid siden: https://www.agf.dk/nyheds-artikler/2021/november/velspillet-sejr-i-reserveligaen/
- Adam Daghim (som enten er 15 eller lige fyldt 16) startede inde i pågældende reserveholdskamp foran Reec og Ihler og betragtes som et stort talent.
- Asker Beck, som fik en del minutter i pokalkampen mod Frem, er en type ligesom Grønbæk, der egentlig gør sig bedst som offensivt orienteret midtbanespiller, men som også kan spille kant.
- Måske Kurminowski kan komme i spil til flere minutter i en rolle a la den, som Bundu har lige pt. De har begge en voldsom fart og et hurtigt antrit.
- Anderson vil også kunne tage sig af en kant, da det jo er dér, han er uddannet.

Og så får vi en islænding ved navn Svanthorsson til prøvetræning i den nærmeste fremtid: https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/agf-bekraefter-islandsk-kant-til-proevetraening/
- 21 år, 6 mål og 7 assist i 20 kampe i den bedste islandske række.

Vores kanter er stadig spørgsmålstegnet, når vi kommer henover vinterpausen. Vi skal vel nærmest forsøge at sælge Jon, men måske laver vi bare en Amini og lader ham spille kontrakten ud, hvis ikke der kommer et attraktivt bud. Afhænger måske også af om vi f.eks. taber til Silkeborg og pludselig er 7-8 point efter top-6 med 5 kampe tilbage. Er vi tæt på top-6 giver det måske mening at holde på Jon.

Det store spørgsmål er så, om vi fortsat VIL spille med kanter? Vi har jo Bundu resten af sæsonen, så på kort sigt er svaret vel ja. Men ellers kan man sagtens forestille sig, at vi giver 3-5-2 en ny chance i vinteropstarten. Ikke, at vi absolut kun skal spille den formation fremover, men med Jon og Bundu væk til sommer, så er det jo oplagt at overveje, om det er den vej vi skal gå.

Tror faktisk det er meget overset at holdkammeraterne er glade for Jons energi og pågående stil - det er mest modspillere, medier og nogle fans er meget imod hans stil. Naturligvis skal han balancere det lidt, men vi kører jo powerstil og lever af den energi vi selv og fans kommer med.
Jeg er lidt ligeglad med hans stil. Jeg vil se noget output og slutprodukt og det er der meget lidt af. SIB skal finde en ny kant i pausen, som kan udfordre eller tage pladsen fra Jon. Hvis Jon sælges skal han finde to. Links regner jeg ikke længere som brugbar. Han bliver aldrig godt nok. Det må være førstedivision eller retur til en eller anden obskur liga. Desværre.

Last edited:
Jeg er lidt ligeglad med hans stil. Jeg vil se noget output og slutprodukt og det er der meget lidt af. SIB skal finde en ny kant i pausen, som kan udfordre eller tage pladsen fra Jon. Hvis Jon sælges skal han finde to. Links regner jeg ikke længere som brugbar. Han bliver aldrig godt nok. Det må være førstedivision eller retur til en eller anden obskur liga. Desværre.

20 mål-ass i hvad der svarer til knap 40 kampe to første år var super skarpt af Jon, men skidt dette efterår - som alle andre. Men en dårlig halvsæson skal alle have plads til. Problemet er at alle vores 3 angribere har haft et elendigt efterår og egentlig også halv sløvt forår især ift mål fra PM og Jon i foråret og Bundu usynlig i FCK.

Udover forsvaret er der vel kun 4 der har leveret nogenlunde NP, Albert (men dog for få mål) og især MA og Brandhof, som så begge næsten ikke har spillet, de kom først ind da det hele vendte point mæssigt og vi har fået 16 p i 8 kampe og er 3. bedst.

Et par stykker kan måske undskylde sig med kun at have fået 0 eller få minutter. Men har jo så ikke været gode nok til at spille sig ind.

Men vi står og falder som hold, og mon ikke det bliver godt i 2022, tegningen har været der pointmæssigt sidste 8 kampe, og i perioder spillet som fx sidst, mod bif, AaB og OB fx.

Synes vi har fundet en midtbane med NP, MA og FB der virker stærk og spændende, så nu skal vi have løst offensiven. Ind med en kant og 9er til at kæmpe med jon, pm og bundu, kurmi - så har vi 6 stærke. Og ud med munks, po og udleje AA igen.

Ser også kun Links som et 4. valg, og en en der skal slå til i 2022 og blive 2-3 valg, eller sælges igen.

Jeg var lidt spændt på Jon i det her efterår fordi jeg tænkte at han havde regnet med at blive solgt og måske ville blive frustreret. Egentlig synes jeg ikke det tydede på at det var tilfældet, men de lidt dumme handlinger har taget til og måske er det også bare et lidt andet udslag af den situation end jeg havde forventet. Jeg kan godt se ham blive fordi han ikke har spillet sig ind de steder hvor han måske havde håbet at kunne gøre sig interessant og fordi han selv kan bestemme frit til sommer, og for AGF’s vedkommende måske også fordi han trods alt kan være et vigtigt aktiv der kan noget ikke så mange andre på holdet lige kan, men jeg håber alligevel at han bliver sendt videre og at vi finder en erstatning der selvfølgelig kan bidrage med det samme, men så også vil være spillet ind inden næste sæson.

Latest posts

Back