New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 390K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Til gengæld har SIB købt sig noget tid ved at hente Lund ind, nu kan han vente til slutningen på vinduet og hente den helt rigtige, til den helt rigtige pris i slutningen af august. Jeg mener det var klogt at hente en rutineret “polyvalent” forsvarsspiller som David Nielsen kender i forvejen på en 1 årig aftale. Det virker som en No Brainer, når han ikke er hentet som en forstærkning, men som en forlængelse af transfervinduet i forhold til at hente en “rigtig” forstærkning på venstre back.

Enig.
Jeg havde gerne set os gøre det samme med en Van Wert i angrebet. Men det kan være vi har andre og større planer der. Og mon ikke også vi har planer om hvad der skal ske på Blumes plads når vi nu ikke fik ham overtalt til at blive.

Ift fans af AaB, og også herinde, som har kaldt Van Wert dårlig, og uskarp etc.

De sidste to sæsoner har Van Wert spillet 2.958 minutter og scoret 18 mål. = 164 minutter per scoring!
De sidste to sæsoner har Patrick M spillet 5.275 minutter og scoret 32 mål = 164 minutter per scoring!

Spørgsmålet er vel mest hvorfor Van Wert spillede så lidt med det scoringssnit.

Og dernæst: Hvordan han kunne få det ry som en spiller der bare brændte for meget hele tiden.
18 mål på to sæsoner er ikke topscorermateriale. Men altså PM og Uhre spillede jo nærmest ligeså meget sidste sæson som Van Wert på 2 sæsoner.

Nuvel. Jeg vil egentlig bare understrege, at en spiller i den kaliber netop kan være det vi har brug for som gardering. Men læste lige at Van Wert har underskrevet med sin nye klub i et eller andet fjernt land. (eller kendte ikke klubben i hvert fald). Så nevermind med ham. Men intet lyver som statistik nej, men altså nuancer som antal spillede minutter SKAL da tælles med...

At han sidste år lavede 10 mål lyder måske ikke af meget. Men det var på sølle 1.493 minutter.. Det ændrer da historien en del.. Der er vi jo mere på vej ned i N'Doye/Wilcek-afdelingen snart målt på antal scoringer per minut :D Det er i hvert fald bedre end PM i sin AGF-tid mål på overordnet minut/scoring.

Tælles hele PMs superligatid, så har han 1 mål per 191 minutter. Der har Van Wert 188.
Lidt unfair for PM, der jo var yngre da hans superligakampe startede med at tælle på den del.

De der typer som Van Wert og Helenius, de ligger og laver 8-10 mål HVER SÆSON man giver dem chancen bare nogenlunde. Og hvis man virkelig gav dem fuld tid, så er spørgsmålet om de ville nå 15+..

Jeg synes bare ikke Van Weert er specielt god og ikke en spiller jeg gad bruge ressourcer på. Hvis han spillede dobbelt så meget er jeg også sikker på, at hans snit ville blive væsentlig forværret. Han er middelmådig og jeg vil have mere end det.
Jeg synes nu netop det ville være oplagt med en der kunne score når han IKKE spillede så meget, når vi nu har PM der ellers spiller nærmest hele tiden.

Nuvel: Tom Van Wert er videre, og vi er også.
Men jeg håber vi finder en gut, som kan noget på egen hånd, og som kan supplere PM godt i kampe, hvor PM ikke selv kan få hul på bylden via indlæg som måske ikke kommer pga. vores modstander står solidt eller andet.

Ift fans af AaB, og også herinde, som har kaldt Van Wert dårlig, og uskarp etc.

De sidste to sæsoner har Van Wert spillet 2.958 minutter og scoret 18 mål. = 164 minutter per scoring!
De sidste to sæsoner har Patrick M spillet 5.275 minutter og scoret 32 mål = 164 minutter per scoring!

Spørgsmålet er vel mest hvorfor Van Wert spillede så lidt med det scoringssnit.

Som jeg husker det, skyldes det delvist, at hans mål kommer i små stimer, hvilket gør, at han har meget lange perioder uden at score mål. Og det med at være uskarp nok også fordi han har brændt nogle virkelig, virkelig store chancer i sin AaB-tid. Og at de fleste af hans mål er kommet mod dårligere modstandere.

I 18-19 sæsonen, hvor han lige var kommet til og spillede fast så hans stimer således ud (den sæson, du har udeladt)
- 267 min 2 mål (3 kampe)
- 385 min uden mål (6 kampe)
- 665 min 5 mål - heraf 1 straffe (9 kampe)
- 625 min 1 mål (7 kampe)

Måske det var den sæson 1, der gjorde, at han de efterfølgende 2 sæsoner i højere grad har været brugt som indskiter/rotationsspiller/ikke fast starter.

I øvrigt er det måske en smule blasfemisk. Men jeg synes heller ikke, at PM har scoret nok.
Paddy har scoret 9 straffesparksmål for os. Og med udgangspunkt i Stigs tal er det altså kun 23 mål scoret i åbent spil i de seneste 2 sæsoner. Det giver 229 min/mål.

Til sammenligning scored Uhre 19 mål (her 2 straffe - så 17 mål) i 2597 min i den forrige sæson: 152 min/mål.

Til gengæld har SIB købt sig noget tid ved at hente Lund ind, nu kan han vente til slutningen på vinduet og hente den helt rigtige, til den helt rigtige pris i slutningen af august. Jeg mener det var klogt at hente en rutineret “polyvalent” forsvarsspiller som David Nielsen kender i forvejen på en 1 årig aftale. Det virker som en No Brainer, når han ikke er hentet som en forstærkning, men som en forlængelse af transfervinduet i forhold til at hente en “rigtig” forstærkning på venstre back.
Helt enig. Vi venter utålmodigt på forstærkningerne, men der er altså også nogle typer breddespillere der kan være vigtige. Jeg var ret kritisk overfor at vi gav Juelsgård en 3-årig forlængelse, men han har været et stort stabilt aktiv. Jeg vil stadig helst, at han sidder på bænken, men jeg er godt nok glad for at han stadig er her et år endnu.

Det har været meget snak om Lund og venstreback, fordi vi er tynde der lige nu, men det kan meget vel være på højreback han kommer til at få de fleste minutter.

Som jeg husker det, skyldes det delvist, at hans mål kommer i små stimer, hvilket gør, at han har meget lange perioder uden at score mål. Og det med at være uskarp nok også fordi han har brændt nogle virkelig, virkelig store chancer i sin AaB-tid. Og at de fleste af hans mål er kommet mod dårligere modstandere.

I 18-19 sæsonen, hvor han lige var kommet til og spillede fast så hans stimer således ud (den sæson, du har udeladt)
- 267 min 2 mål (3 kampe)
- 385 min uden mål (6 kampe)
- 665 min 5 mål - heraf 1 straffe (9 kampe)
- 625 min 1 mål (7 kampe)

Måske det var den sæson 1, der gjorde, at han de efterfølgende 2 sæsoner i højere grad har været brugt som indskiter/rotationsspiller/ikke fast starter.

I øvrigt er det måske en smule blasfemisk. Men jeg synes heller ikke, at PM har scoret nok.
Paddy har scoret 9 straffesparksmål for os. Og med udgangspunkt i Stigs tal er det altså kun 23 mål scoret i åbent spil i de seneste 2 sæsoner. Det giver 229 min/mål.

Til sammenligning scored Uhre 19 mål (her 2 straffe - så 17 mål) i 2597 min i den forrige sæson: 152 min/mål.
PM har været fantastisk for AGF og en super fin fyr, men håber også AGF er opmærksom på at få solgt PM næste gang muligheden byder sig fx til nytår, udvikle en afløser i efteråret og ellers have krudt tørt til at købe en. Det sidste er dyrt.

PM scorede fantastisk indtil 11. runde i denne sæson, derefter blev det kun til 4 mål i åbent spil i over 20 runder. Fortsætter det kan vi forvente 6 mål pr sæson - det går ikke. Så han skal tilbage på sporet, og det kommer han forhåbentlig også. Det er før set med downperioder. Men alderen og den nylige skade må aftvinge opmærksomhed fra SIB omkring problemstillingen som nøje skal holdes øje med. Gør han det rigtige, er det tilfældigt målene ikke er kommet, mangler han den sidste skarphed osv

Derfor er det ekstra vigtigt at vi som i foråret har 4 angribere (ST bruger DN også som 8er og kant - AA har også været brugt på kanten i begrænset omfang), så vi har vi har flere er potentielt kan udvikle sig til en top4 angriber. Chancen er 50% større med 3 unge end 2 som nu. Og håber vi kan hente en der har endnu større udviklingspotentiale og er en mere tydelig 2. angriber på den korte bane end AA og ST som dog begge har fint potentiale.

Jeg synes bare ikke Van Weert er specielt god
Enig. Han fik en lille opblomstring til allersidst i AaB efter at det stod klart at kontakten ikke blev forlænget. Man havde allerede i de forrige vinduer ledt efter en forstærkning. Han har bare været hamrende uskarp og AaB fans var glade for at han skulle væk, lige indtil han gjorde det godt i de sidste kampe i nedrykningsspillet. Han døjer i øvrigt ofte med hjernerystelser.

Last edited:
Lad os bare lige huske på, at vi i 19/20 og i efteråret 2020 spillede med masser af indlæg, mens vi i foråret nærmest ikke fodrede PM med en skid..

Jeg synes virkelig at kanterne har været vores største problem i foråret. Og at Jon er højrebenet, og konstant skal vende om og lægge den ind med højre, eller trække ind i banen og skyde, det passer umådeligt dårligt til PM. Og Højer havde faktisk en periode i foråret, hvor han heller ikke rigtig fik de rette indlæg til at slå til. Og på højrekanten søgte Links konstant ud mod hjørneflaget når en forsvarsspiller pressede ham. Og det samme så jeg ham gøre i torsdags i træningskampen mod Hobro. Jeg HADER DET... Han runder alt for sjældent sin modstander og kører på mål. Og hans indlæg er satme ikke særligt gode.

Jeg savner generelt at vi servicerer ligaens bedste feltafslutter bedre så længe vi har ham..

Last edited:
Han har bare været hamrende uskarp og AaB fans var glade for at han skulle væk
Og det med at være uskarp nok også fordi han har brændt nogle virkelig, virkelig store chancer i sin AaB-tid

Bare sjovt at en af der scorer så mange mål per minut har det ry. Men jeg forstår det også godt. Og AaBs fans vil sige: vi skaber så mange chancer, så han bør score mere. Ja eller også burde I have givet Van Wert mere spilletid end 1493 minutter! PM spiller ca. dobbelt så mange minutter. Altså hvis Van Wert scorede dobbelt så mange mål med dobbelt så mange minutter, så snakker vi jo 16-20 mål per sæson. Så havde ingen vel brokket sig?

Men det fandt man aldrig ud af, da han ikke spillede mere.
Og det er nok også problemet med Van Wert, at han ikke kunne give den 100% i 90 minutter som PM? Eller hvad? PM er jo også uskarp i mange tilfælde. Men evnen til at komme frem til chancerne, og brænde mange, men stadig score mange, den må man ikke underkende.

Og jeg er "ligeglad" med at PM også brænder store chancer så lange han scorer mange mål. De angribere der bare scorer på alle store chancer, de spiller slet ikke i DK. Og man kan da også se i internationale slutrunder at selv store stjerner kan brænde mange store chancer.

Jeg tror AaB i jagten på noget bedre kommer til at stå med noget værre. Det må jeg sige. Fint for os hvis det sker.

Du hænger dig alt for meget i statistikker. Det er selvsagt nemmere at have et højt snit, når man ikke har spillet så mange minutter. Når han kun kan spille ca 15-16 hele kampe på en sæson for en midterhold, så er det jo ikke noget vi skal samle på. Jeg gider simpelthen ikke have flere spillere med en tvivlsom skadeshistorik. Så kan det godt være han scorer når han er i topform, men den form er han bare ikke i særlig tit.

Du hænger dig alt for meget i statistikker.
Sikkert. Hvad gør man ikke i agurketid, haha?

Jeg vil dog notere og pointere, at AGF før har haft mange angribere som ikke scorede 8/10 mål på 1500 minutter, endsige scorede 10 mål overhovedet....

Men fint nok.

Når han kun kan spille ca 15-16 hele kampe på en sæson for en midterhold, så er det jo ikke noget vi skal samle på.
Nu siger du kun "kan" spille 15-16 kampe. Eller var det AaB der ikke gav ham mere tid, i jagten på at give tid til typer som Prica, som man hellere vil have lykkes?

Jeg gider simpelthen ikke have flere spillere med en tvivlsom skadeshistorik.
Jeg har ganske enkelt haft indtryk af, at Van Wert er blevet fravalgt ofte. Har han været meget skadet? Det er ikke det jeg har fået med.
Så jeg så situationen mere som en, hvor han i kulissen altid kom ind og scorede sine mål over sine minutter, men ikke fik chancen som absolut førsteangriber.

Det er helt klart at kvaliteten af medspillere alt at sige for en angriber. Dog synes jeg også det var bekymrende at vi i bronze-sæsonen ikke scorede mere. Bundu og PM lå hhv nr 1 og 2 på listen over dem der brændte mest. Naturligvis også fordi vi skabte mange flest chancer i ligaen. Sådan er der så meget.

Jeg synes vi har spillet bedre i denne sæson, men kvaliteten af indlæg og antal chancer og udnyttelsen har været dårligere, og jeg synes alle 4 i forreste linje har haft en andel i det. Mest Links og Blume, men også PM og tildels Albert og Jon.

Jeg er faktisk glad for at vi bliver nødt til at finde en bedre end Bror og Links skal ikke i start11 med mindre han samlet set udvikler sig lidt. Albert, Jon og PM skal arbejde med skarpheden, men har alle 3 topkvalitet.

Van Wert er ligegyldig. Også for gammel. Men jeg synes han er bedre end rygtet, og han er jo heller ikke bare en bomber, men også en dygtig fodboldspiller til at spille bolden rundt.

41 mål og 10 ass i 112 Æresdivisionskampe - fortæller om en spiller med kvalitet også. Havde PM klaret det i Holland, ville han jo komme ind omkring landsholdet.
Jeg synes han har været et offer for sine skader og især AaBs overdrevne ambitioner hvor intet er godt nok til de nordjyske brasilianere. Til sidst ville de jo også godt beholde ham.

Nok om ham. Han er fortid i DK.

Mht mål per minut kunne jeg forestille mig at snittet generelt er højere hvis man oftest bliver skiftet ind end hvis man spiller hele kampe eller udskiftes, fordi man kommer ind frisk mod trætte forsvarere.
Ja det skal egentlig også sammenholdes med hvilke minuttal der statistisk set bliver scoret mest i.

Men statistik skal altid sammenholdes med at kigge på kampene og vurderinger.

Jeg har fået at vide at man i Brentford da Thomas Frank havde en lang skidt periode, var inde og kigge på underliggende stats og sammenholdt det med faglige vurderinger af hvad øjnene så ift om man ville beholde ham eller fyre ham. Man kom frem til at den lange dårlige serie af mange nederlag ikke stemte overens og man forventede det ville vende. Det viste sig rigtigt.

Det samme skal man naturligvis gøre ift hver enkelt spiller.

Jeg vil helt ærligt hellere spille med Ammitzbøll end van Weert. Der kunne laves en kavalkade over dårlige afslutninger på kæmpe chancer, skabt af Lucas A og Kusk. Men det har så været et generelt problem for AaB at de er så uskarpe, trods at de har skabt mange chancer.

Van Weert har døjet en del med hovedskader i sin tid i AaB. Hjernerystelser der har holdt ham ude og også har gjort at han har spillet færre minutter i kampene.

Ja nogen gange er man bange for at spille de unge, Tænker som egentlig også AA havde scoret samme eller flere end de 4 mål PM har scoret sidste 21 runder - det føles bare mere trygt at spille PM og have en Helenius/VanWert osv i backup. Og egentligt har AA jo gjort det fint. ST har også lynet fint hos både AaB og os senest i træningskampen. Alligevel har man har en følelse af usikkerhed. Måske det mere er usikkerheden man skal lære at deale med. For hverken PM eller Helenius er jo nogen Lukaku, Kane osv

Status
Not open for further replies.

Latest posts

D
Replies
756
Views
51K
Back