New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 389K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Synes fcms MA er en fantastisk spiller med super potentiale, der både kunne løfte os på blume eller måskei stedet for Albert på kanten, som så kan rykkes centralt - alt efter hvem der performer bedst.

Men han skal score mere end nu hvor han bruger 500 min pr mål, ellers synes jeg ikke han er et emne hverken for bror eller kanten. Det er markant ringere end både jon og albert samt bror sidste år - dog lidt bedre end bror i år, men ikke nok hvis vi skal flytte os.

I fcm udtaler sporschefen at MA ligger og kæmper med Onyeka og Cajuste, hvis man ser ham mere som en arbejdsbi med fart og balancespiller, der også er boks til boks er det naturligvis meget perspektivrigt selvom han kun vil scorer halvt så meget som fx Anker gjorde i sine 3 år.

Men han har rette alder til en 5 års og kan skydes fint af efter 3 år fx

Det kunne give mening ift strategien, hvis man ser Daniel Gadegaard som 1-2 år væk fra en fast startplads. Så kunne Jesper Hansen være mentor, og så er der netop ikke brændt penge af på én, der blokerer vejen for unge, salgbare spillere.

Jeg ved dog ikke, hvad planerne er med Gadegaard. Han har i en årrække været omtalt som stort talent, men det har vel aldrig rigtigt været på tale at give ham chancen for at bevise det.
Jeg er ikke uenig men det er ikke den strategi vi praktiserer ;) Vi henter som udgangspunkt ikke så gamle spillere - det er ihvertfald sådan jeg har forstået strategien.

Jeg tror ikke rigtig på den - så tror jeg hellere man henter en der er lidt ældre end Gadegaard og som forhåbentlig kan sælges igen i løbet af et par år. Alternativt skal Gadegaard være så god, at man vurderer han er tæt på og sammen med Eskelinen kan tage tjansen.

Jeg er ikke uenig men det er ikke den strategi vi praktiserer ;) Vi henter som udgangspunkt ikke så gamle spillere - det er ihvertfald sådan jeg har forstået strategien.

Jeg tror ikke rigtig på den - så tror jeg hellere man henter en der er lidt ældre end Gadegaard og som forhåbentlig kan sælges igen i løbet af et par år. Alternativt skal Gadegaard være så god, at man vurderer han er tæt på og sammen med Eskelinen kan tage tjansen.
Der er jo givetvis sarkasme i dit indlæg.

Men griber lige bolden for at gendrive mine mod-pointe ift at Patrick Mortensen har været en af de bedst præsterende spillere klubben har haft i +20 år. Og en Jesper Hansen kan være ditto i nogle år.
Der er bare nogle pladser, hvor det at skulle hente en knas-høj kvalitet samtidig med at det er i en god alder er for dyrt ift hvor vi er økonomisk vs hvor vi gerne vil være sportsligt.

Vi kan ikke kun hente ældre spillere. Men vi kan ikke kun hente unge spillere heller.
Og skal det være en blanding, så er det at hente en målmand og en angriber som HAR bevist at de er pisse dygtige, og har flere år i sig endnu en god idé. Især fordi der mere sjældent roteres på den position som PM og målmanden spiller i AGF, (fælles for alle målmand, men PM ift at vi spiller med et 1-mandsangreb).

Der er mere plads/mening i at have 2-3 spillere de flere af de andre pladser, hvor talenter, og spillere som ikke har ramt et tårnhøjt niveau endnu, men hvor man tror på udviklingsmuligheder.
For mig at se burde vi have hentet Jesper Hansen-typer siden Whalley, som var første kæmpe tegn på, at det der med at hente en målmand man tror man kan tillære alt muligt ift uforløst potentiale er en farlig ide. Og der er sikkert masser af potentiale i alle mulige unge angribere. Men altså henter man en der har bevist sig, så ved man mere hvad man får. Er de så 29 år, så kan man ikke regne med at sælge dem. Nej det er klart. Men de to kanter, en central midtbanespiller, og en back kan måske sælges når angriberen har banket holdet i top 4 og europa etc.

Sagt på en anden måde. Selv hvis PM "sælges" transferfrit for 0kr eller stopper karrieren, så har han tjent os masser af millioner i TV-penge, placeringspenge, og som holdmakker til eksempelvis Bundu. Sådan er gamet også. Det handler om HOLDET, og ikke kun den enkelte. Og hvis Jesper Hansen og PM gør AGF til et langt bedre hold end Eskelinen og en anden yngre angriber med potentiale, så fint med mig.

Ingen tvivl om at man helst tager en yngre keeper ind, men det er også det muliges kunst nogen gange, trods strategien er som er tydelig: vi henter helst under 25 - og aldrig over 30. Derfor kan Jesper Hansen osv godt komme i spil. PM var også næsten for gammel egentlig. Men nøden var større end strategien...

Når jeg ser på AGF i den forgangne sæson, så var manglen på fart udpræget. Vi havde Bundu og Anker, og selvom Anker ikke var knivskarp, så var der alligevel fare på færde. Jon er ikke ret hurtig og Links har fart, men gør ikke 'ondt'.

Jon er god, trods manglende fart, han falder bare ud af nogen kampe. Links har jeg opgivet, mens jeg er på vippen med Jevtovic. Hvordan så det ud med ham lejesvenden fra USA, var han skadet hele tiden, eller blev han også fundet for let?

Eske kan fint starte sæsonen, men Juelsgård skal ikke vikariere på venstre back, der skal findes en løsning. Offensiven skal styrkes. Jeg er hooked på Bundu men han skal sikkert spilles i form igen, og så skal AGF have ejerskab af transferrettighederne for at tage den investering.

Det er sgu voldsomt, fordi der mangler en del.

Hausner skal have en makker der kan spille hver uge

Målmanden skal bidrage med ekstra point

Der skal være driftsikkerhed på begge backs

Der skal være fart og målfarlighed på kanterne

Angriberen skal være på højt niveau

Jon Thorsteinsson klar til at tage afsted...
Hvis han forventer/håber der "dukker noget SJOVT op"...
Altså det er fair nok, men det afslører jo også lidt, at han ikke bare sådan er helt vild efter at blive ala da Tingager afviste at skulle afsted (selvom han var lovet det forrige sommer, og endte med at forlænge i år i stedet)
Jeg ser egentlig mest et udtryk for at Jon godt er klar over at det hele tiden har været planen at skyde ham af denne sommer. Jeg synes dog egentlig at han giver udtryk for at han ikke vil væk for enhver pris. Det skal være den rigtige klub på en højere hylde (liga) end AGF og superligaen.

Det var en kæmpe gåde for mig at vi ikke hentede Jesper Hansen allerede da han kom hjem til Lyngby, da først fcm meldte sig var det umuligt. Nu må vi se hvad han vil - eventyr, hjem til kbh eller det mest fornuftige valg AGF - hvis han ellers er på SIBs radar som 1. valg?

PM har ubetinget været en succes historie, men hører med at han kun har lavet 4 mål i åbent spil siden runde 11. Og nu skadet. Hvordan bliver de sidste to sæsoner?

Backman var også fantastisk, men han bliver dyr pr minut i sin AGF tid.

Anker vurderede man også rigtig set ikke ville have value over 3 år - og vel knap nok det år han fik tilbudt. Han har kun lavet sølle 6 mål i 1 div. Mon ikke Links kunne have lavet flere i 1 div?

Bror er måske samme historie - og derfor han ikke har forlænget, fordi man tilbyder ham et år i håb om han genfinder sidste års målform, og frygter det går ned af bakke over flere år.

I år er han fast start11 men et ømt punkt fordi der kommer for lidt slutprodukt med mål. Mål som kostede os guldet (kanter, midterforsvar og PM sidste 20 runder skylder også). Og for lidt fra indhoppere.

Fælles for alle de 4 er at de har givet AGF et sportsligt løft, men også 0 kr i kassen til sportslig udvikling fremover. Med mindre PM sælges denne sommer fx. Det er vel nu...

Ung 9er og ældre keeper kunne være fint
Lige på keeper posten vil jeg gerne tage en rutineret ind, det er alligevel ikke de vilde 25-100 mio salg der ofte kommer der. Og måske er value ift sportslig afkast bedre givet ud der.

Men som Rasmus Ankersen har udtalt sætter man jo ikke en ældre ikke salgsbar spiller på bedste udstillingsplads som 9er. Så håber vi får en ung ind der bliver vores faste 9er og PM en sikker backup spiller næste mange år sammen med et par andre unge talenter ala AA, Ihler, ST.

Ingen tvivl om at man helst tager en yngre keeper ind, men det er også det muliges kunst nogen gange, trods strategien er som er tydelig: vi henter helst under 25 - og aldrig over 30. Derfor kan Jesper Hansen osv godt komme i spil. PM var også næsten for gammel egentlig. Men nøden var større end strategien...

I sidste sæson har vi hentet Patrick Olsen, Mila Jevotvic og Bubacarr Sanneh over 25 år.
Vi har også hentet Patrick Mortensen, Tingager, Backman, Nikolaj Poulsen, Niklas Helenius og Bror Blume efter deres 25 års fødselsdage.

Så det bevæger sig. Med David, der gik efter erfarne spillere i starten, og PC, der i en periode hentede modne spillere som Sana, Kanstrup, Spelman mv, til nu meget unge tilgange som Tengstedt, Gersbach, Duncan m.fl.

Hvis Bjørnebye vælger en god blanding af stabile, rutinerede kræfter og unge stjerneskud - så lyder det helt fint hos mig.

I sidste sæson har vi hentet Patrick Olsen, Mila Jevotvic og Bubacarr Sanneh over 25 år.
Vi har også hentet Patrick Mortensen, Tingager, Backman, Nikolaj Poulsen, Niklas Helenius og Bror Blume efter deres 25 års fødselsdage.

Så det bevæger sig. Med David, der gik efter erfarne spillere i starten, og PC, der i en periode hentede modne spillere som Sana, Kanstrup, Spelman mv, til nu meget unge tilgange som Tengstedt, Gersbach, Duncan m.fl.

Hvis Bjørnebye vælger en god blanding af stabile, rutinerede kræfter og unge stjerneskud - så lyder det helt fint hos mig.
Enig. Og for mig at se er kalkylen omkring overvejelserne om, hvorvidt vi skal gå efter at få et så godt et hold som muligt her og nu, eller et der skal peake næste år, eller om 2 år. Alle holdene skal kunne komme i top 6 jvf målsætningen. Men jeg er "okay" med, at den kommende sæson bliver en, hvor vi har så meget udskiftning, at vi får en sløv start resultatmæssigt, bl.a. fordi vinduet er åbent så længe inde i sæsonen som det er. Som den tidligere sportschef var inde på, så kræver det at de spiller man jagter skal sige nej til meget andet, hvis man vil have nogen der har mange tilbud (læs: er fra en højere hylde).

Vi ved ikke om PO blev købt via "magt" i form af økonomi, og om han havde andre tilbud eller ej. Og det samme kan siges med PM. Tingager skulle jo efter sigende have haft tilbud fra BIF og AGF samtidig og valgte os.
Hvis vi f.eks. vil have Mikael Anderson, så kan FCM jo også insistere på, at det skal ske helt til sidst.
Og en anden spiller kan skulle takke nej til 2-3 andre tilbud inden han acceptere vores.

Ift alder, så er det for mig at se et spørgsmål om her og nu vs potentiale. Og der skal der være en blanding, hvor vi på flere midtbanepladser bedre kan tillade os at have den blanding end på målmandsposten, og måske også i angrebet da vi kune spiller med 1.

Der er jo givetvis sarkasme i dit indlæg.
Ikke umiddelbart - jeg kan sagtens se en sæson begynde med Eskelinen. Han spillede da vi kom på den bedste placering i mands minde 💪 At andre vil hagle ham ned for den sæson, det må stå for deres regning - sæsonen var fantastisk. Jeg skal så ikke kunne sige, om han har tabt form, evner eller motivation i mellemtiden.

Men bemærk lige, at jeg ikke er uenig i at Jesper Hansen kunne give mening men han skal godt nok ikke koste mange basører......
Men griber lige bolden for at gendrive mine mod-pointe ift at Patrick Mortensen har været en af de bedst præsterende spillere klubben har haft i +20 år.
Dengang stod vi også et andet sted og skulle bruge en kulturbærer - der var mange ting som skulle ændres. Jeg linkede til PC's udtalelse om at vi skulle have unge, sultne og salgsbare emner men den udtalelse kom (vist) efter vi havde hentet Mortensen.
Husk der er sket et skred i vores strategi. Først stabilisering og et godt grundlag lagt - derefter er vi gået videre itl næste skridt og skal nu gerne tage et skridt mere på et højere plan.
For mig at se burde vi have hentet Jesper Hansen-typer siden Whalley, som var første kæmpe tegn på, at det der med at hente en målmand man tror man kan tillære alt muligt ift uforløst potentiale er en farlig ide. Og der er sikkert masser af potentiale i alle mulige unge angribere. Men altså henter man en der har bevist sig, så ved man mere hvad man får.
Det har vi vist diskuteret siden Steffen Rasmussen tog over og alligevel har klubben ikke rigtig valgt den løsning. Derfor tænker jeg, at det mest er en fan-ide og ikke en ide for transferstrategi i klubben.

Sagt på en anden måde. Selv hvis PM "sælges" transferfrit for 0kr eller stopper karrieren, så har han tjent os masser af millioner i TV-penge, placeringspenge, og som holdmakker til eksempelvis Bundu. Sådan er gamet også. Det handler om HOLDET, og ikke kun den enkelte. Og hvis Jesper Hansen og PM gør AGF til et langt bedre hold end Eskelinen og en anden yngre angriber med potentiale, så fint med mig.
Men hvis du havde en "ekstra" PM, havde du måske ikke råd til en Bundu og så havde du manglet hans transfersum samt de mål han lavede. Hverken du eller jeg kan sætte det ensidigt op;)

Jeg køber gerne ind på, at vi som udgangspunkt skal hente unge, sultne samt salgsbare spillere og ikke spillere som måske er "overthehill". Det gælder også selvom de kunne være meget gode, hvis de bare leverede på samme niveau som de forgående to år.

I sidste ende har jeg tiltro til den sportslige ledelse og deres vurdering men en anelse forundret over den status Jesper Hansen har fået i en alder af 36 år. Jeg bliver ikke skuffet hvis man henter ham men krydser så fingre for han er billig og stadig kan levere.

Men hvis du havde en "ekstra" PM, havde du måske ikke råd til en Bundu og så havde du manglet hans transfersum samt de mål han lavede. Hverken du eller jeg kan sætte det ensidigt op
Ift det med sarkasmen, så tror jeg bare ikke altid jeg forstår hvordan så bruger den blinke-smiley.

Ift det citerede, så snakker jeg ikke om en ekstra PM, men PM.
Du kan snarere sige, at hvis vi havde valgt at købe en 23-årig angriber der skulle kunne det samme som den PM vi hentede, så var der ikke råd til de andre. Det er jo vel NETOP det at vi hentede PM der gjorde, at vi for så få penge kunne få det vi har fået? Det er det der er min pointe. (Bundu havde vi dog i forvejen. Men lad os sige at hvis man i stedet for at hente PM og Tingager havde hentet en yngre angriber til 10+ mio kr, så havde vi måske ikke haft muskler nok til at tilbyde Tingager en pakke der var tillokkende nok).

Som jeg ser det var Bundu også billig, men krævede flere års investering. Og når man ser Links, så var han mere klar til at spille da vi henter ham (ift den taktiske pakke og parathed ift Bundu), men kostede jo så 4 mio kroner pga. sin alder og salgspotentiale. Men når Links koster mere end PM gjorde, så er det jo netop fordi pga. alderen.

Altså forstil dig at vi hentede en PM til kanten frem for Links. Så får man ganske rigtig en spiller som selv hvis han slår igennem kan sælges for betragteligt mindre, eller ingenting. Men hvis ham man henter for 4 mio ikke slår igennem, så bliver det heller ikke til et godt salg.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal sætte ord på. Men man køber yngre POTENTIALE. Ikke kvalitetet her og nu. Sådan er det i vores led i fødekæden endnu. Men jeg er 100% med på, at så længe vi ikke for en investor som kan lade os springe nogle trin i den økonomiske udvikling over, så er vi nødt til at handle efter at kunne lave store salg af spillere som er hentet i ung alder, og som køber betaler penge for inden de er fuldt udviklede. Altså Bundu havde jo en alder, hvor Anderlecht jo sikkert håbede at betale ca. 22-26 mio kr for ham, og så sælge ham 2-3 år senere for 40-50+ mio kroner.

Nuvel. Vi havde sikkert håbet at Links til 4 mio kr kunne blive et salg på 15-20 mio om 2 år.
Men når man henter spillere der ikke har bevist sig i superligaen, endsige sammenlignelige ligaer, så er det jo et sats. Et sats som betaler sig når det lykkes. Men jeg er bange for, at der ikke skal mange handler ala Jevtovic og Links til for at det økonomiske korthus "vælter" lidt ift det output vi ser sportsligt. Og jeg har brændt sjæl efter at lade Ankersen gå for så at få Jevtovic ind. Bundu ud og Links ind. Jeg forstår handlerne. Og Jevtovic var jo også eksemplet på, at ældre spillere i god her og nu-alder ikke nødvendigvis bliver et hit, ligeså vel som yngre spillere.

En blanding er jeg mest vild med. Altså indtil vi kan hente spillere som både er dygtige her og nu, har uforløst potentiale, og samtidig ung alder ift videresalg. Men det kan vi ikke til alle pladser i start 11 nu. Det kan vi bare ikke. Den præmis insisterer jeg nærmest på at snakke ud fra.

Last edited:
Nu skal det med alder ikke tages for bogstaveligt, men max 25-26, da de kom.
Kun Helle og PM var undtagelserne på 28 år.

Spillernes alder ved ankomst til AGF

Viser alt om at unge sagtens kan - også i AGF :)

Jeg synes faktisk AGF har en rigtig flot og tydelig unge strategi
Dem vi har betalt transfer for er generelt de helt unge.
PO var lidt en undtagelse med transfer, fordi han var nøglen i vores transformation.

Undtagelserne på 27-28 år
Backman (27 måneden før) - købt før unge-strategien blev indført - gratis
Helle (28 to måneder før) - kom for symbolsk transfer
PM (28½) - og der måtte vi bare have en med mål, måske lidt på kompromis med alder af nød, Vi forsøgte et par yngre inden bl.a. Sven Braken, og sommeren før Mmaee (21 år) fra Standard Liege, helt ung, som iøvrigt er 2 mio euro værd nu ca - lav pris pga klausul i PMs kontrakt i Norge.

Ellers max 25-26 år
Tingager fyldte 25 to måneder efter - kom gratis
Buba lige fyldt 26 5 uger før ankomst - kun nødløsning på leje
Bror - 26 to før ankomst i agf - gratis
PO, 26 år og 2 måneder - dyrt køb 6 mio + evt. 9 mio
NP, 25 år og 10 måneder - gratis
Milan, 26 år 14 dage før - og gratis
YT, 26 år få dage før ankomst - gratis
(Ting, PO og NP gik fra dag1 ind som bund-rutinerede ledertyper trods ca 25 år)

Helt unge køb i start 20erne:
Jon (20), Links (20), munks (21 få dage før ankomst), Højer (23 - gratis), Zach (19 - udviklingspenge), ST (20 - gratis), Eske (22) , Gers (22 - gratis/symbolsk), Bundu (18- gratis), Stage (19 - gratis).

Leje af helt unge omkring de 20-22 år: kamil, MJ, Arzani, Diks

Resten er fra AGF-U19.

Unge kan få succes - også i AGF (og være ledertyper)
Synes også statistikken viser at unge sagtens kan få succes - der har været scoop efter scoop af dem på 19-22 år. Kiks ja - men vel kun Eske og kun delvist. Gers pga skader. Og de to unge leje MJ/Arzani skader.

Synes også de fleste købte unge går ind og tager stort ansvar (fx Jon og Munks).
Stage, Diks, Kamil, Højer og Haus ligefrem ledertyper, indpiskere og fyrtårne.

Ift det med sarkasmen, så tror jeg bare ikke altid jeg forstår hvordan så bruger den blinke-smiley.
Det er nok bare mig der ikke fatter smileys.....
Ift det citerede, så snakker jeg ikke om en ekstra PM, men PM.
Troede du argumenterede for at hente Jesper Hansen som "en ny PM"? Det er da også kun fordi, jeg ikke tror Jesper Hansen er billig men vil have en løn som er væsentlig større end talenter vil (ligesom PM sikkert ligger i toppen af lønhierakiet hos os). Dermed vil flere "PM'ere" ligge beslag på en større del af lønbudgettet.

Som jeg skriver, så var der andre grunde til vi hentede PM (udover det sportslige) og det var en anden tid. Klubben er et andet sted nu.

Jeg forholder mig til det jeg har forstået strategien er for klubben. Det er ikke at hæve gennemsnitsalderen markant, ved at hente en spiller som nærmest er dobbelt så gammel som en del af de andre. Det er den slags man gør i Horsens og lignende klubber.
Du argumenterer for at ændre strategien og hente en (meget) gammel spiller.

Nu skal det med alder ikke tages for bogstaveligt, men de var vel alle da de kom 25-26

Spillernes alder ved ankomst til AGF

Viser alt om at unge sagtens kan - også i AGF :)

Jeg synes faktisk AGF har en rigtig flot og tydelig unge strategi
Dem vi har betalt transfer for er generelt de helt unge.
PO var lidt en undtagelse med transfer, fordi han var nøglen i vores transformation.

Undtagelserne på 27-28 år
Backman (27 måneden før) - købt før unge-strategien blev indført - gratis
Helle (28 to måneder før) - kom for symbolsk transfer
PM (28½) - og der måtte vi bare have en med mål, måske lidt på kompromis med alder af nød, Vi forsøgte et par yngre inden bl.a. Sven Braken, og sommeren før Mmaee (21 år) fra Standard Liege, helt ung, som iøvrigt er 2 mio euro værd nu ca - lav pris pga klausul i PMs kontrakt i Norge.

Ellers max 25-26 år
Tingager fyldte 25 to måneder efter - kom gratis
Buba lige fyldt 26 5 uger før ankomst - kun nødløsning på leje
Bror - 26 to før ankomst i agf - gratis
PO, 26 år og 2 måneder - dyrt køb 6 mio + evt. 9 mio
NP, 25 år og 10 måneder - gratis
Milan, 26 år 14 dage før - og gratis
YT, 26 år få dage før ankomst - gratis
(Ting, PO og NP gik fra dag1 ind som bund-rutinerede ledertyper trods ca 25 år)

Helt unge køb i start 20erne:
Jon (20), Links (20), munks (21 få dage før ankomst), Højer (23 - gratis), Zach (19 - udviklingspenge), ST (20 - gratis), Eske (22) , Gers (22 - gratis/symbolsk), Bundu (18- gratis), Stage (19 - gratis).

Leje af helt unge omkring de 20-22 år: kamil, MJ, Arzani, Diks

Resten er fra AGF-U19.

Unge kan få succes - også i AGF (og være ledertyper)
Synes også statistikken viser at unge sagtens kan få succes - der har været scoop efter scoop af dem på 19-22 år. Kiks ja - men vel kun Eske og kun delvist. Gers pga skader. Og de to unge leje MJ/Arzani skader.

Synes også de fleste købte unge går ind og tager stort ansvar (fx Jon og Munks).
Stage, Diks, Kamil, Højer og Haus ligefrem ledertyper, indpiskere og fyrtårne.
God gennemgang.

Lad mig præcisere:
Jeg vil hellere have at de er 25-26 og beviseligt gode, end er i start 20'erne de fleste af dem uden at have bevist sig før. Jeg synes vi er et sted, hvor det allervigtigste er at holde ved og levere de præstationer som der skal til for at holde sig i top 6 over de næste 3-5 år også. Jeg er ikke interesseret i at have et hold, der som FCN, er fyldt med spillere der kan sælges, men hvor holdet som helhed ikke slår til.

Vi snakkede den anden dag om, hvordan det kunne være at ungdomsholdene kunne gøre det så ringe resultatmæssigt selv i år med spillere som Hausner, Bundu etc etc.. Det er jo netop en af pointerne, at de unge talenter ofte sprudler allerbedst og mest med ældre mere erfarne spillere omkring sig, som kan være med til at bære dem frem, og have noget at falde tilbage på.

Men når alt kommer til alt vil man selvfølgelig helst have en 23-årig end en 26-årig. Det kan ingen vel være uenige omkring. Men når man ser på de køb i start 20'erne, så er både Højer, Bundu, Jova, Junker og Stage jo i den kategori, og vores største salg de sidste par år, hvilket Jon også kan blive. I get it. Og de er jo netop eksemplerne på, at ung+god = valuta. Men en af pointerne er også, at vi hentede dem FØR de havde bevist sig i Superligaen over en periode (eller tilsvarende til SL). Jon og Højer er jo bedste eksempler på spillere, som dog havde kampe i Superligaen inden. Det er spillere som dem, som klubberne kæmper lidt om. Kamara, Prip, Mistrati, Højer, Jon og mange andre. Hvem skal der satses på?

Jeg vil i hvert fald sige, at jeg ikke synes Links på nogen måde er 4 mio kr værd sammenlignet med hvad vi ellers har betalt for. Håbet var selvfølgelig også at Links havde leveret noget andet og mere end det han har.

Troede du argumenterede for at hente Jesper Hansen som "en ny PM"? Det er da også kun fordi, jeg ikke tror Jesper Hansen er billig men vil have en løn som er væsentlig større end talenter vil (ligesom PM sikkert ligger i toppen af lønhierakiet hos os). Dermed vil flere "PM'ere" ligge beslag på en større del af lønbudgettet.
Men altså der er et samlet budget sportsligt. Om pengene går til løn eller transfer er ligegyldigt.
Og jeg snakker selvfølgelig ud fra den samlede pakke.

Hvis du henter en 28-årig raket med en rigtig højt niveau, som du finder transferfrit, og skal have 250.000kr/md, så koster han over 3 år = 9 mio kr i perioden.
Hvis du henter en 21-årig raket, som har et lavere her og nu niveau, som koster 4 mio kr, og han skal have 140.000kr/md 5 mio kr i perioden.
= De 4 mio i transfer er forskellen på de to scenarier.

Men men men: Hvis ham den unge slår igennem, og sælges, så sparer man både hans løn derfra salgsøjeblikket OG får ekstra penge ind ved salget. Det er jo der drømmen ligger. Der hele pointen med handlerne ind/ud ligger på den lange bane.
Men man bestemmer ikke selv at Links skal kunne sælges for 13 mio kroner om et år.
Og altså i tilfældet Links, så kan man jo stå om et par år og have betalt masser af millioner i både løn og transfer, og må se ham tage afsted gratis. Og de kan jo være 3-4 år, hvor man i stedet kunne have haft en "Søren Berg" (en 2.0-udgave der er bedre, haha), der bare gav valuta for pengene, og gjorde andre bedre og mere værd.

Ift alder, så er det for mig at se et spørgsmål om her og nu vs potentiale.
Der er ingen tvivl om at vi gerne vil have begge ting i samme pakke. Som Hausner, Jon, Duncan, Hvidt, Links og Grønbæk. Spillere som gerne skal bringe penge i kassen på et tidspunkt.

Men øvelsen lige nu er simpelthen at hente kvalitet ind og så må potentialet komme i anden række. Unge spillere med potentiale skal hentes i lidt bedre tid før vi forventer at de præsterer. På den front har den forgangne sæson været et forsømt år. MJ og Arzani blev ikke til noget. Vi fik hentet Tengstedt for et år siden, men han har jo ikke nået at flytte sig pga. skaden. På samme måde kunne Duncan have været et helt andet sted nu, hvis han ikke havde fået den grimme skade. Men de to skal da gerne bidrage med noget i år, samtidig med at jeg håber at vi henter yderligere et par stykker, som vil være klar til at tage over om et år eller to. Vi skifter jo det meste af et hold ud i løbet af 3-4 år.

Der er ingen tvivl om at vi gerne vil have begge ting i samme pakke. Som Hausner, Jon, Duncan, Hvidt, Links og Grønbæk. Spillere som gerne skal bringe penge i kassen på et tidspunkt.
Af dem du nævner, så er både Hausner, Duncan, Hvidt, og Grønbæk spillere som har været en del af U19/ungdomsafdelingen.

For at præcisere, så snakker jeg om forskellen på at hente en Links, Jon eller en PM.
Jeg er slet ikke ude i at vi ikke skal hente spillere til ungdommen. Og Duncan er måske også en spiller, som er hentet til at supplere ungdommen, og blive til en profil/salg på længere sigt ala Bundu, mens spillere som Jon og Links er hentet til at skulle slå igennem inden for 1 år, og spille max 1,5 år derefter, og så sælges afhængigt af kontraktlængden.

Men det er klart, at når vi henter Jon og Links, så kender vi ca. prisen på Links, men nok ikke helt på Jon. Men Jon havde immervæk bevist sit potentiale i Superligaen for Vendsyssel, og er islænding. Det er jo langt mere sandsynligt at en sådan type kan regnes med at slå igennem.

Jeg er dog med på, at en spiller fra Sydafrika kan være en af dem der kan ramme noget ala lotto. Men det er i min optik også mere et sats. Det scouting der skal til for at finde en succesfuld Links er noget helt andet end at hente Jon i Vendsyssel, efter at have været igennem en tidligere PL-klubs ungdomsafdeling, og være Superligaspiller allerede.

Vil man hellere have en Kamara end en Links, altså bare som sammenligning (selvom de ikke spiller samme plads), så skal man af med 10 mio hos Randers. Links kostede os 4 mio. Men det kan jo være forskellen på at hente en spiller med en god alder, som har bevist sig i Superligaen. Nuvel. Dårlig sammenligning måske. Af mangel af bedre, så vil jeg gerne se os hente nogen der allerede HAR bevist sig. Og det har dem der er lidt ældre af gode grunde jo oftere gjort. Og hvis deres niveau er skide højt, så skal de være en alder, hvor man ikke kan regne med store salg, såfremt vi skal have råd til dem ift transfer.

Vi må se hvordan balancen bliver.
Ældre dygtige spillere vil ofte gerne have mere i løn. I get it.
Det er den samlede pakke.

Tilføjelse:

Det pudsige er også at der procentvis har været flere kiks i 25-26 års gruppen – end de helt unge.
Der var også fine eks på unge med succes inden strategien blev indført: Junker (22 , Amini (22) , Jovanovic (23) – som kom til helt unge og gav sportsligt afkast og transfers for to af dem.

Og når snakken går på forlængelse af de ældre:
Så var det rigtig set kun at tilbyde Anker 1 års forlængelse og ikke de krævede 3 år. Han har kun lavet sølle 6 mål i 1. division. Ville vi hente en kantspiller der kun har lavet 6 mål i 1 div? Og der er mange flere eks.

Ældre spillere skal man også passe på med pga skader
Backman var fantatisk – men også blevet en meget dyr spiller ift antal spillede minutter… (og der kan findes flere eks).

So kill your darlings…

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back