New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 389K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Jeg synes også det vil være en fejl at sige han ikke er talentfuld, i bund og synes jeg heller ikke det er så nemt at vurdere, men det har virket som om Eske meget nemt fik voldsom kritik, men andre slap lettere, og i det omfang man tog hensyn til alder kunne man også have taget det ift Eske. Og det kan der være mange grunde til, som den udstråling jeg nævnte, og så er der jo også bare naturligt større pres på i AGF end andre steder. Som sagt kan jeg også sagtens forstå Oliver C. fik den landskamp, men når vi nu formentlig skal ud at finde en målmand og det sikkert ikke bliver et talent, håber jeg vi finder en der allerede er i toppen af ligaen. Det skal jo gerne være et pænt skridt op fra Eske ellers kan man overveje at fortsætte med ham og det vil overraske mig.

Jesper Hansen kan med stor sandsynlighed lande i Brøndby, FC Midtjylland kan ikke tåle flere Jakob Poulsen sager, og Brøndby har lige mistet Marvin Schwäbe, samtidig har Jesper Hansen i forb. med sin lillebrors død, talt meget varmt om Brøndby, det vil desuden give ham mulighed for at flytte hjem til familien på Sjælland igen.

Brøndby har godt nok lige hentet Jonathan Ægidius i Lyngby, som skal kæmpe med Mads Hermansen om pladsen i buret. Men de er begge to meget unge og uprøvede, så selvom de er store talenter, så skal de nok have et par år under en rutineret keepers vinger. Det ville sandsynligvis passe Jesper Hansen rigtigt godt at komme hjem til Sjælland, og spille de sidste par år i en klub, hvor han kan være med til at bringe et par dygtige målmandstalenter frem.

Jeg ville overhovedet ikke blive overrasket, hvis Brøndby betaler en transfer for JH, han har helt frisk Champions League erfaring, landsholdserfaring, og kan bruges i et par år indtil talenterne er klar. Så han bliver nok vanskelig at hente for os desværre.

Den Jesper Hansen vi har set for FCM sidste sæson, vil være os en god mand på kassen. Og den Jesper Hansen fra tidligere sæsoner vil være en general.

Jeg synes dog han virker total disillusioneret og modløs efter han tabte pladsen. Det giver bange anelser om, hvorvidt han kan svinge sig op til noget som helst andet. I FCM havde han ligaens bedste linje foran sig. Ikke bare individuelt. Men også i samforståelsen. Hvor stor en andel af hans meritter kan tilskrives dette. Selv uden at forklejne vores drenge, så er det noget der vil tage tid at indarbejde. Og så er de hans seniorstatus vi ikke kan komme uden om.

Han kan godt fortsætte karrieren som første målmand. Man jeg er bange for han kan falde igennem i en dansk topklub. Der vil være skyhøje forventninger til ham. Kalder ikke nødvendigvis AGF en topklub. Og kunne godt se fidusen i at hente ham ind på foreløbig et år som første målmand. Men det skal komme indefra hos ham og brænde igennem. Nyvunden gejst og en beslutsomhed om at nu skal jeg vise dem.

Lugter det ikke lidt af at han når alt kommer til alt bliver FCM.

Jeg ser ikke Oliver C som i nærheden af top 6 målmænd i Superligaen.

Jeg ser ham på niveau med Eske.
Youtube er et taknemmeligt medie, men jeg synes at man får et godt indtryk af de evner han besidder i denne video, som er en samling af redninger fra 2020. En del spektakulære imellem:

Bortset fra det, så synes jeg også stadig at han mangler en del på spillet ude i feltet, men det gælder vel nærmest alle målmænd i superligaen.

Jeg synes dog han virker total disillusioneret og modløs efter han tabte pladsen. Det giver bange anelser om, hvorvidt han kan svinge sig op til noget som helst andet.

Jeg studsede over denne udtalelse, selvom den er taget lidt ud af kontekst:
I sommeren 2020 havde jeg spillet fast og været med til at sikre guldet i FCM, så da slutrunden blev rykket, vidste jeg, at jeg skulle præstere et år mere for at holde mig inde i varmen
Skal han til AGF, så skal han altså præstere to år mere, men kan han overskue det?

JP mener der skal hentes 6 spillere hurtigst muligt.

AA har ikke grebet chancen og med PM's skade skal der ageres - de mener stadig der er tid for Tengstedt. De lyder heller ikke optimistiske omkring Tingager/Backmann - måske ved de ikke mere end os eller gør de? Det samme gælder Gersbach som har været skadet i næsten to år.

Alle de andre begrundelser har vi diskuteret løbende i tråden.

Når regnestykket gøres op, får Stig Inge Bjørnebye travlt. Seks spillere skal han formentlig hente som minimum, og gerne så hurtigt som muligt.
Rækkefølgen må være: målmand, venstre back, angriber, højre back, offensiv central midtbanespiller, central forsvarsspiller.

Han kan godt fortsætte karrieren som første målmand. Man jeg er bange for han kan falde igennem i en dansk topklub. Der vil være skyhøje forventninger til ham. Kalder ikke nødvendigvis AGF en topklub. Og kunne godt se fidusen i at hente ham ind på foreløbig et år som første målmand. Men det skal komme indefra hos ham og brænde igennem. Nyvunden gejst og en beslutsomhed om at nu skal jeg vise dem.
God pointe for man kan jo sige at han falder udenfor det vi normalt kigger efter og måske ikke mindst ift den præmis at der skal være noget sult - mere end at alder nødvendigvis er et problem, men der vil ikke være nogen landsholdsgulerod mere så han skal ville opnå noget stadig med en ny klub.

Uanset hvad er jeg enig i at Brøndby også er oplagt når Sæbe er væk.

Mathias Jørgensen vurderet fra amerikansk side:

Jørgensen returns to a Red Bulls team that is markedly different than the one he departed. A tactical overhaul and the addition of strikers Fábio and Patryk Klimala may have rendered him surplus before even stepping off the plane.
Barring some profound changes from time spent in the weight rooms and gymnasiums of Denmark, expect Jørgensen to head out on loan again this summer, having already been sent away once by the current leadership. If he is able to regain fitness and avoid injuries, perhaps his form from the 2019 USL season can be replicated elsewhere. The Red Bulls appear to have moved on, but his professional career is still in the early stages and far from over.

Når man skifter 5-7 mand i en trup, hvoraf man må antage en stor del skal starte fra dag ét, så skal man også ramme rigtigt på de fleste

Det gør man sandsynligvis bedst ved, at hente spillere der kender ligaen eller har spillet på et højt niveau i udlandet samt har en vis alder. - Jesper Hansen opfylder de kriterier. Man ved virkelig hvad man får, nemlig en top målmand i Superligaen.

Skal man ud og bruge store penge i transfers på et par kanter, en Mikael Anderson måske og gud ved om Kevin Diks er en mulighed, så skal der hentes nogle billige spillere som man må antage Jesper Hansen, trods alt, er.

Henter man seks spillere, så skal minimum to af dem nok være tæt på transferfri. To af spillere skal nok også være oppe i årerne hvis de skal være profiler - ellers ryger de nok andetsteds.

Jesper Hansen kunne være en stabil og god løsning.

Når man skifter 5-7 mand i en trup, hvoraf man må antage en stor del skal starte fra dag ét, så skal man også ramme rigtigt på de fleste

Hvis man skifter 5-7 mand, men kun de 3 var startere ift start 11, så er det vel kun "fair" at man skal finde 3 nye som rammer plet. Men kan man finde et par stykker mere, så kan man jo nærmest have chancer med at forstærke sig. Og finder man kun de 3, og de så er lidt mindre gode, så er man selvsagt lidt svækket. Finder man færre end dem man erstatter er man yderligere svækket.

Ja sådan er vi vel allesammen med på det.
Og jeg er helt enig i din yderligere analyse omkring, hvorledes Mikael Anderson og Jesper Hansen er kendte ansigter, hvor man VED hvad man får.

Og det er på samme led derfor jeg synes man skal forlænge med Blume, og måske endda også hente Bundu på 1 års leje (hvis man da ikke kan købe ham nær-gratis).

Mikael Anderson, Bundu, Blume og Jesper Hansen.
Det er alligevel 4 spillere af de 5-7 du nævner.
Det ville løse det med kanterne og målmandsposten, og give totalt ro på den falske 9'er/fremliggende 8'er.
Tilbage ville så være at kigge på hvordan vi i alverden får erstattet Højer. Diks er jeg faktisk mindre nervøs for, da vi både har Munksgaard, får Lassen tilbage, og tilmed får Brandhof ind som har spillet lidt mange pladser for Viborg, og kan tænkes at få en Diks-rolle i AGF på højre back i nogle kampe. Og han kan også være en man kan benytte på den fremliggende 8'er i omstillingskampe.

Hvis man henter de ovenstående, så vil der i min optik nærmest kun være brandslukning tilbage på venstre back.

• Like
Reactions: fsc
Det gør man sandsynligvis bedst ved, at hente spillere der kender ligaen eller har spillet på et højt niveau i udlandet samt har en vis alder. - Jesper Hansen opfylder de kriterier. Man ved virkelig hvad man får, nemlig en top målmand i Superligaen.
Han passer bare utroligt dårligt ind i strategien for truppen.

Strategien er (har været) at vi skal have unge, sultne og salgsbare spillere - det eneste af de tre udsagn Jesper Hansen passer på kan være sult. Måske har han sulten til at bevise han ikke er færdig men er det nok, hvis vi skal se 2-4 år ud i fremtiden?

Jesper Hansen er (eller har været) en god målmand de senere år men er det den vej vi vil? Det skal også nævnes, at Fcm før har ageret inden niveauet er dalet og set rigtigt.

Jeg tvivler meget på den transfer og ser det mest som et ønske i fanfora - den virker urealistisk og hvornår har vi senest hentet en spiller over 30 år? Har vi hentet nogen siden Mikkel Rask?

Ja, trods at en del spillere forsvinder nu, så er det trods alt få spillere vi SKAL erstatte i dette vindue. Jeg tror ikke at vi ser Eskelinen som 1. målmand, men det vil da ikke være jordens undergang, hvis vi starter sæsonen med ham. Venstre back er lidt en anden, selvom Juelsgård nok godt kan vikariere en tid - især hvis Tingager eller Backman er tilbage. Derudover SKAL vi have hentet en profil til fløjen.

Udover de forstærkninger vi skal have hentet, så synes jeg at det vil være oplagt at prøve at hente nogle flere unge spillere (19-21) ind, som forhåbentlig kan overraske os mere end dem vi hentede i løbet af den forgangne sæson. Der løber mange rundt derude med udløb. F.eks. unge angribere Tobias Fagerström (20) i HSV eller Niklas Haugland (19) i Leeds. Men det er selvfølgelig altid svært at spotte med de unge angribere, om det bliver til noget.

og give totalt ro på den falske 9'er/fremliggende 8'er.
Nu har du et par gange nævnt en falsk 9'er. Men det er altså ikke en spillertype som vi anvender. :)

En falsk 9'er er en spiller der tager sit udgangspunkt som central frontangriber. Deraf nummeret 9. Han forsvinder fra sin plads som spidsangriber, for at trække forsvaret væk, og give plads til spillerne der kommer frem fra den næste kæde. Vi har PM på 9'er positionen, som vel er det tætteste, man kommer på en vaskeægte 9'er.

En fremliggende 8'er er i mine øjne en meget bedre beskrivelse af den rolle, som Bror Blume har udfyldt for os.

Hvis man skifter 5-7 mand, men kun de 3 var startere ift start 11, så er det vel kun "fair" at man skal finde 3 nye som rammer plet. Men kan man finde et par stykker mere, så kan man jo nærmest have chancer med at forstærke sig. Og finder man kun de 3, og de så er lidt mindre gode, så er man selvsagt lidt svækket. Finder man færre end dem man erstatter er man yderligere svækket.

Ja sådan er vi vel allesammen med på det.
Og jeg er helt enig i din yderligere analyse omkring, hvorledes Mikael Anderson og Jesper Hansen er kendte ansigter, hvor man VED hvad man får.

Og det er på samme led derfor jeg synes man skal forlænge med Blume, og måske endda også hente Bundu på 1 års leje (hvis man da ikke kan købe ham nær-gratis).

Mikael Anderson, Bundu, Blume og Jesper Hansen.
Det er alligevel 4 spillere af de 5-7 du nævner.
Det ville løse det med kanterne og målmandsposten, og give totalt ro på den falske 9'er/fremliggende 8'er.
Tilbage ville så være at kigge på hvordan vi i alverden får erstattet Højer. Diks er jeg faktisk mindre nervøs for, da vi både har Munksgaard, får Lassen tilbage, og tilmed får Brandhof ind som har spillet lidt mange pladser for Viborg, og kan tænkes at få en Diks-rolle i AGF på højre back i nogle kampe. Og han kan også være en man kan benytte på den fremliggende 8'er i omstillingskampe.

Hvis man henter de ovenstående, så vil der i min optik nærmest kun være brandslukning tilbage på venstre back.
Jeg antager, at Thorsteinsson også står foran et salg. Derfor sætter jeg antallet af spillere en anelse højt. Jeg tror simpelthen ikke på, at de lader ham gå gratis næste sæson. Jeg tror man kan få gode penge for ham, og de penge kan man godt bruge nu. Ligeledes frygter jeg, lidt som i Jyllands Posten, at Frederik Tingager og Niklas Backman ikke er klar fra starten af næste sæson. Nok også derfor man ikke har sagt officielt farvel til Bubacarr Sanneh?

Frederik Brandhof har ikke simpelthen ikke set nok til på højre back til, at vurdere om han er god nok til at spille en højre back for et top 4 hold i Superligaen - han er nok ikke på Rasmus Carstensen niveau. Mikkel Lassen har spillet rigtig godt med kampe for Skive, omend på lidt forskellige positioner, men det er trods alt mod Kolding, Hvidovre o.lign. Jeg er enig i, at Alexander Munksgaard er en glimrende højre back.

For mig er prioriteringen

1. Målmand, venstre back og kant.
2. Højre back, central midt og angriber
3. Kant

Niveau 1: Skal simpelthen være spillere der kan gøre en forskel i Superligaen.
Niveau 2: Skal kunne udfordre (og på dagen være bedre) end Munksgaard/Blume/Olsen/Ammitzbøll
Niveau 3: Et wildcard (f.eks. Bundu med en købsoption eller en anden der er gået i stå).

Jeg har en masse idéer og navne, men det hjælper jo ikke alverden lige pt.

Hvis det ender med skadesproblemer i forsvaret og SIB kigger mod hjemlandet (sådan da). Hvor skal Ulrik Yttergaard Jensen så hen? Og hvorfor lader Fcn ham gå - har han været for dårlig?

Han fylder 25 år til sommer og har 108 kampe i superligaen indtil videre. Dertil kommer f.eks. 26 kampe på Norges U21.

Mit gæt er, at han spiller i Brøndby efter ferien. Han kender CV, og han er venstrebenet stopper (Jung smutter).

Jeg er slet ikke akut bekymret. Synes det er mere vigtigt vi får de rigtige spillere, til den rigtige udgift transfer+løn, så budgettet bruges bedst muligt. Unge med sult, kvalitet og attitude - herunder rigtige fremtidsperspektiver ift kontraktlængde og videresalgs potentiale der løfter - også på sigt. Vi skal have spillere med potentiale til top 1-2.

Egentlig kun venstreback vi akut skal have på plads. Fint med to af dem, både en profil og et billigt talent. Men Julle er ok bakcup, måske kommer Gers tilbage, tvivler nu. Lassen har spillet den flere gange.

Han passer bare utroligt dårligt ind i strategien for truppen.

Strategien er (har været) at vi skal have unge, sultne og salgsbare spillere - det eneste af de tre udsagn Jesper Hansen passer på kan være sult. Måske har han sulten til at bevise han ikke er færdig men er det nok, hvis vi skal se 2-4 år ud i fremtiden?
Det kunne give mening ift strategien, hvis man ser Daniel Gadegaard som 1-2 år væk fra en fast startplads. Så kunne Jesper Hansen være mentor, og så er der netop ikke brændt penge af på én, der blokerer vejen for unge, salgbare spillere.

Jeg ved dog ikke, hvad planerne er med Gadegaard. Han har i en årrække været omtalt som stort talent, men det har vel aldrig rigtigt været på tale at give ham chancen for at bevise det.

Nu har du et par gange nævnt en falsk 9'er. Men det er altså ikke en spillertype som vi anvender. :)

En falsk 9'er er en spiller der tager sit udgangspunkt som central frontangriber. Deraf nummeret 9. Han forsvinder fra sin plads som spidsangriber, for at trække forsvaret væk, og give plads til spillerne der kommer frem fra den næste kæde. Vi har PM på 9'er positionen, som vel er det tætteste, man kommer på en vaskeægte 9'er.

En fremliggende 8'er er i mine øjne en meget bedre beskrivelse af den rolle, som Bror Blume har udfyldt for os.

Falsk 9'er er også et lidt øv-begreb efterhånden. Men man så jo FCK køre den stil, hvor Wind fra en 9'er position trak ned i banen, og efterlod et hul centralt til kanterne - Fischer og Bundu fx - hvor de kunne spilles dybt. Det var meget klassisk "falsk 9'er" - men spiller AGF ganske rigtigt ikke med.

Dertil kommer, at "ligger en 8'er fremme" - så er det jo en 10'er, der ligger i mellemrummet mellem kæderne (ligger - som i, har sit udgangspunkt). En 8'er kan selvfølgelig tage offensive løb ind i boksen, men så er det fra et udgangspunkt længere tilbage.

Når det er sagt, og det bliver måske lidt kontroversielt, så synes jeg Kevin Diks er overvurderet. Der har været vild fokus på de mange, flotte, mål. Han har i min optik mangler i defensiven, og tager derfor ofte chancer (f.eks. straffesparket mod AaB). I denne sæson har han været ude i en 7-9 kampe i alle turneringer pga skader - så han er også lidt halv skrøbelig.

Han er mega god som en offensive back, men når man spiller med 4 i bagkæden og har to så offensive backs som AGF har haft i år, så kræver det jo, at andre tænker lidt mere defensivt (det er typisk 8'erne) for at skabe balance i holdet/restforsvaret. Jeg synes ofte vi har haft for mange spillere på kanterne (op til fire), og for få inde i dangerzone. Specielt synes jeg Blume ikke er kommet med ofte nok. Så jeg vil ønske, at det bliver to lidt mere forskellige backs vi henter.

Falsk 9'er er også et lidt øv-begreb efterhånden. Men man så jo FCK køre den stil, hvor Wind fra en 9'er position trak ned i banen, og efterlod et hul centralt til kanterne - Fischer og Bundu fx - hvor de kunne spilles dybt. Det var meget klassisk "falsk 9'er" - men spiller AGF ganske rigtigt ikke med.

Dertil kommer, at "ligger en 8'er fremme" - så er det jo en 10'er, der ligger i mellemrummet mellem kæderne (ligger - som i, har sit udgangspunkt). En 8'er kan selvfølgelig tage offensive løb ind i boksen, men så er det fra et udgangspunkt længere tilbage.
Enig. Men jeg synes også det vil være forkert at beskrive Blumes rolle som en 10'er. Som udgangspunkt mener jeg, vi spiller med en 6'er og to 8'ere på midten. Hvor den ene 8'er tager lidt flere offensive løb end den anden.

Sana var mere klassisk 10'er. Men jeg mener der findes et interview et eller andet sted derude hvor DN forklarer hvorfor han gik fra et spille med en 10'er til at bruge to 8'ere. Jeg husker, at det bl.a. skyldes vi med den formation lettere kunne håndtere både 4- og 3-mandsforsvarskæder i presspillet.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back