New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 389K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Falsk 9'er er også et lidt øv-begreb efterhånden. Men man så jo FCK køre den stil, hvor Wind fra en 9'er position trak ned i banen, og efterlod et hul centralt til kanterne - Fischer og Bundu fx - hvor de kunne spilles dybt. Det var meget klassisk "falsk 9'er" - men spiller AGF ganske rigtigt ikke med.

Dertil kommer, at "ligger en 8'er fremme" - så er det jo en 10'er, der ligger i mellemrummet mellem kæderne (ligger - som i, har sit udgangspunkt). En 8'er kan selvfølgelig tage offensive løb ind i boksen, men så er det fra et udgangspunkt længere tilbage.
Mellemrummet, hvor 10'eren eller den falske 9'er typisk ligger har også forandret sig, bare gennem de sidste 3-4 år.

Da David Nielsen vandt bronze med Lyngby lå Rygaard lige der i smørhullet, da plads er der ikke mere. Rygaard endte som en 8'er i FCN og David Nielsen gik fra to 6'ere og en 10'er i Lyngby til én 6'er og to 8'ere i AGF. Det skyldes flere ting, men 6'eren ligger tættere på stopperne, og sværmer ikke rundt omkring, og stopperne spiller meget mere mand-mand (som i Holland).

Der ligger en fremragende podcast om dette emne med David Nielsen i "Playmaker" hvor han blandt andet kalder den moderne 10'er for en Zaltan eller Jonas Wind type. Altså en teknisk stærk 9'er der kan vende på meget lidt plads.

Personligt tror jeg meget mere på, at man med AGFs budget lettere kan finde løbestærke 8'ere der søger feltet, end teknisk og fysisk stærke målscorer der kan holde to mand bag sig og vende med ryggen mod mål.

Mål
Venstreback som nævnt - også akut med en offensiv-spiller med mål i støvlerne.
Vi har manglet ca 7 mål i at få guld i år. Omvendt skal det også være den rigtige. Vil helst have en til off midt - end en kant. Albert kan flytte plads alt efter hvad vi kan få ind af topkvalitet.
Aller helst begge dele (hvis Jon ryger skal der naturligvis 2 eller 3 ind - fordi vi også gerne vil bytte Milan man en målfarlig kant).

Det nytter ikke noget at få en mere ind der som links eller bror scorer sådan 3 mål pr sæson. Det rykker os ikke. Så hellere bruge det vi har, ikke låse pengene næste 3 år i en ny spiller, men vente på den helt rigtige er der. Om så det er om 3,9, 12 måneder.

De 7 mål kan naturligvis også hentes ved at holdet samlet laver 7 mål mere. Men vi mister nok nogen fra backs, men må forvente flere fra kanter, central midt og forsvar. Også fra indhoppere evt.

Keeper
Vil være fedt at lukke en keeper hurtigst muligt, men sker det ikke, så skalvi ikke have noget ordinært ind, så venter vi på den rigtige - for vi har allerede en gennemsnits keeper i Eske, som måske også kan få et boost af det og indfri potentialet. Ikke jeg vil gå den vej, men det kan blive et plus for. Spændende om vi går på kompromis og henter en ældre. Det vil være okay lige på den plads med mig. Vi også fremtiden i DGA og måske Eske.

HB
Stor bredde på højreback med munks, lassen, anbo, brandhof - så kun interessant med nyt hvis det er i Diks eller Dalsgaard-klassen. Munks er også meget sjældent skadet. Midlerne bruges bedre andre steder, hvis det er en der ikke er markant bedre end munks.

CF
Synes også vi kan være kræsne med central forsvar og gå efter spændende talent eller stor transferfri profil som skal kickstartes - med mindre Haus ryger. Haus og Julle er meget driftssikre. Ting bør klemme sig ind foran Julle. TK viste potentiale. Backman er en joker. Assistent lære et år? Tingager også hvis langtidsskadet - i så fald skal vi akut have en ind.

6er
Vi snakker meget Diks osv - men egentlig synes jeg også der bør være et fokus på at finde et ungt talent a la Onyeka eller kampafgørende type som Stage til 6eren istedet for NP, som ellers er fin og god nok til ca 4. plads. Ellers må vi se om NP kan lægge til, men fart ikke en spidskompence der, vi så hvad det gav os med Diks på 6eren. Ellers synes jeg altid Hvidt har været spændende på 6eren og gav os nye løfter i foråret. Kan Anbo noget der på sigt? Blev regnet mest som central midt i denne sæson. Lassen på sigt - en kriger med fart?

Off 8er - også her skal vi kun have noget ind hvis det er noget der rykker vildt - en ung profil her og nu eller et talent med potentiale til top1-2. Vi skal have en der virkelig skaber chancer eller laver mål også, ellers har vi rugbrød nok i hvidt, zach, brandhoff, albert, evt. bror - som makker til PO, der har pakken til at komme på landsholdet som en hedengang sportschef sagde.
Albert kan også sagtens udvikle sig til en ny jobbe med målfarlighed som 8er. Bror var det i sidste sæson. Brandhoff scorede 10 mål og lavede 5 ass sidste år - måske han kan genfinde det. Zach har farten til dybdeløb i boksen. Hvidt godt skud og teknik og lavede mål som u17-19.

Vi mangler i hvert fald slet ikke bredde på 6-8er.

Kanten
Det gør gør vi heller ikke på kanten - overhovedet. Men kunne godt bruge en ekstra bomber med mål. Albert og Jon er topklasse potentiale, og kunne være lækkert med en ung mere i mindst samme klasse (ved at sende Milan videre) ellers Links fin som 3-4 valg, og vi må få milan i gear til også at være fornuftigt 3-4 valg.
Dertil ST, Ihler der måske kommer på fuldtid, AA og både Brandhoff og Anbo (begge har været kant før), måske en back der også kan, så 5-9. valgene er super.
Men som sagt sælges Jon, skal vi have start11, og Milan gerne byttes med en start11-kvalitet.

9er
PM er super - men er kurven knækket? Skal han skydes af? Jeg synes vi skal sælge nu - han bliver ikke yngre....

AA skal man ikke afskrive, et mål på knap 400 min er for lidt, men det er også lidt stople ud, han skød direkte på keeperen mod AaB, ramte uheldigt Gryte i røven og blev også snydt for straffe mod FCK. Tegningen har været fin og et mål mere havde man talt om han måske var mere skarp end PM.... som desværre faktisk hvis man tager sæsonens kampe fra runde 12 og frem kun har leveret 4 mål i åbenspil på knap 1600 minutter, altså samme som AA på kolde facts.

Nu kan man altid skære en hæl og tå med stats, og tager vi hele sæsonen, ligger PM på 11 mål i 2580 minutter - ca 235 min pr mål i åbent spil. Tager man alle AAs minutter i sin AGF tid knap 1000 minutter og 4 mål, er han ca. lige så god som PM over hele denne sæson...

Så må man ind og kigge på andet end facts. Men svært at sammenligne dem da de kan noget forskelligt. Og ST er vel typen midt i mellem dem - men endnu dårligere stats, dog også yngre.

Alt ialt synes jeg AA og ST super 3-4 valg til 9eren, og okay som 2. valg - vurderet på potentiale. Ikke stats (der kun acceptable). PM synes jeg balancerer på kanten af guld i banken og lottkupon når vi kigger et-to år frem (det kan gå ned ad som med Bror, der toppede sidste sæson). Er der en køber med stor pose penge, synes jeg det er nu han fortjener et eventyr.

Uanset synes jeg vi skal have en angriber mere - en ung med mål og fart, som både har potentiale til start11 på kanten og 9er. De er dyre, men måske det lønner sig... så mangler vi heller ikke bredde til kanten længere. Og igen hellere vente på den rigtige end en mere til bredden, så har vi AA Har vi ikke råd til at smide mange mio, må vi desværre gamble og se hvad vi kan trylle os til.
Kan vi ikke få en poly kant-9er, så ikke kompromis, så hellere både en super talentfuld 9er (og en talentfuld kant hvis vi kan få afskibet Milan).

Kamara synes jeg er lidt overset - lige så målfarlig pr minut som vildsækken og uhre. Har bevist sig på højt niveau også uden for DK. Dersværre ældre spiller, men kan måske godt skydes af igen med lidt held. Spørgsmålet er med skaden? Har udløb i RFC om et år og de skal vel lave mønt nu...

VB skal også lave mønt på Sosa nu med snartlig udløb, og kan han i hvert fald både spille både kant og 9er, men arbejder nok for lidt for holdet? Tror godt David kan tøjle ham.

Ellers er det lige før man fristes til at tænke Diks der på minut tal har været lige så farlig som PM denne sæson og leverer mål fra HB. Og mangler vi en kant, er han også stærk der (og kant som ungdomsspiller), ja lige før han kan lave en 9er-stage+ med den fart og hovedspil, hvis PM skulle blive skadet eller få større form-svigt. Plus 6er, VB og midterforsvarer også. Alle signaler siger køb køb køb...

Kan snart 28 årige Sven Braken kickstartes...?

Der må også findes nogle bedre unge - jeg kender ikke markedet...

Enig i at Diks faktisk tager lidt for store chancer og er for pågående defensivt - lidt som Hausner. Både styrke og svaghed, men i hvert fald en tanke værd hvordan man gør det bedst og finder balancen i disse VAR-tider.

Det vilde er også at der potentielt ligger yderligere over 50% spilletid til Diks, hvis han er med fra sæsonstart og skadesfri- kom sent. I så fald havde han jo scoret 10-11 mål på en sæson med det snit.

Mht spillestil, spiller vi klart med to 8ere, men den ene skal tage flere dybdeløb (Albert/Bror). Og enig vi skal have flere spillere i danger zone. Og være mere skarp i afslutninger. Vi har generelt skabt masser af chancer sidste to år.

David har også udtalt han ser Bror som 10er men spiller 8er - sådan ser han også sig selv. Men fodbold ændrer sig og 10eren er halvdød i sin gamle form næsten overalt.

Det kunne give mening ift strategien, hvis man ser Daniel Gadegaard som 1-2 år væk fra en fast startplads. Så kunne Jesper Hansen være mentor, og så er der netop ikke brændt penge af på én, der blokerer vejen for unge, salgbare spillere.

Jeg ved dog ikke, hvad planerne er med Gadegaard. Han har i en årrække været omtalt som stort talent, men det har vel aldrig rigtigt været på tale at give ham chancen for at bevise det.
Den frække løsning kunne jo være at man bare satte Gadegaard på mål i den kommende sæson, som OB gjorde det med Oliver C. da han var i samme alder. Det vil dog være et stort sats og kommer nok ikke til at se. Men jeg kunne da godt se en vis konkurrence mellem Eske og Gade, hvis det blev vores team i den kommende sæson.

Vi har jo allerede i efteråret fået en indikation på at Gadegaard er på vej:

Jeg synes Kasper T. Kristensen gjorde det ok, da han i sin tid tog over i et par kampe. Daniel Gadegaard har jo overhalet ham, og til dels William Eskelinen, så uden at kende Daniel Gadegaard sådan helt rigtig, så tror jeg ikke holdet vil falde igennem med ham. Omvendt tror jeg ikke han er manden der sikre de der ekstra point her og der.

Når det er sagt så er jeg overbevist om, at de henter en anden målmand.

Med den store udskiftning nu og behovet for at få tilført kvalitet, så er det nok heller ikke urealistisk at vi kommer til at leje et par spillere igen. Det er øv med de lejespillere, når de gør det godt og bare smutter igen, men samtidig mindsker de altså også risikoen for store fejlinvesteringer. Mener klubben at Gersbach stadig er fremtiden på venstre back, så skal vi måske "bare" forsøge at leje en reserve fra en større liga. Forventer vi at Gadegaard er klar om et år, så skal vi nok ikke hente en ny målmand på en 5-årig kontrakt. Hansen i FCM passer bedre ind i den plan.

En rutineret ældre angriber på leje vil også kunne give mening. Mayron George eller noget i den stil. FCM vil jo ikke bruge ham alligevel.

Kæft det er fjollet... Jeg er fan! 😁👍
Ditto! (y)
Fun fact: Jeg har faktisk set Sparta Prag spille live... jeg var i Prag med skolen og vi var så heldige, at Sparta skulle spille hjemme mod et spansk hold, nogle af os havde hørt om... FC Barcelona. Med Michael Laudrup på holdet.
Løjerligt nok var der billetter at få.

Vi var en flok drenge, der tog derind som Barca fans (jeg mener: Michael Laudrup!), selvom vi sad i det "neutrale" afsnit...
Sparta spillede en forrygende kamp og vandt 1-0... lige siden har jeg haft et blødt punkt for dem, uden at følge dem, men bare sådan lidt...årh :giggle:

Nu har du et par gange nævnt en falsk 9'er. Men det er altså ikke en spillertype som vi anvender. :)

En falsk 9'er er en spiller der tager sit udgangspunkt som central frontangriber. Deraf nummeret 9. Han forsvinder fra sin plads som spidsangriber, for at trække forsvaret væk, og give plads til spillerne der kommer frem fra den næste kæde. Vi har PM på 9'er positionen, som vel er det tætteste, man kommer på en vaskeægte 9'er.

En fremliggende 8'er er i mine øjne en meget bedre beskrivelse af den rolle, som Bror Blume har udfyldt for os.

Enig. Men jeg synes også det vil være forkert at beskrive Blumes rolle som en 10'er. Som udgangspunkt mener jeg, vi spiller med en 6'er og to 8'ere på midten. Hvor den ene 8'er tager lidt flere offensive løb end den anden.
Fair, og korrekt.
Jeg tænkte mere at hvis man henter en type som Mikael Anderson, eller Van Weert, så kunne man spille med den falske 9'er, som jeg jo faktisk også tror at David havde i overvejelserne omkring lejemålet af Mathias Jørgensen.

Men det blev noget sludder at skrive at Blume afklarer den rolle. Det jeg mente var mere, at hvis man forlænger med Blume, så er sitautionen omkring den plads afklaret, som enten bruges til en fremliggende 8'er, en 10'er eller en falsk 9'er. Jeg er med på at Blume i sig selv ikke bruges sådan. Men Tobias Sana var da vekslende mellem at være falsk 9'er og 8'er og endda 10'er, eller hvad?

Nuvel. Jeg er også ligeglad med tallene. Jeg tænker mere at vi ikke ændrer på at vi har en defensiv og 2 mere offensive centrale midtbanespillere, men kan ændre på hvor defensiv 6'eren er, og hvor offensiv de to andre er. Ligesom da Guira lå foran midterforsvaret, eller da Sana lå noget længere fremme.

Og med Patrick Olsen er det nok ikke meningen at han som Amini skal bryde gennem kæderne selv med raids, men mere have en endnu mere offensiv mand foran sig. Jeg så i hvert fald gerne det forsøgt med en hurtigløber foran ham. Det har ikke fungeret super godt endnu med Albert, og derfor har jeg en bekymring om, hvorvidt det fungerer med en spiller i front, som bliver mere løsrevet fra midtbanen. Men jeg kan ikke se, at det skulle være umuligt. Blume kan bare ikke tage de spurter på samme måde som Sana og Albert kunne. En Mikael Anderson kunne være spændende på den plads synes jeg.

Og med Patrick Olsen er det nok ikke meningen at han som Amini skal bryde gennem kæderne selv med raids, men mere have en endnu mere offensiv mand foran sig. Jeg så i hvert fald gerne det forsøgt med en hurtigløber foran ham. Det har ikke fungeret super godt endnu med Albert, og derfor har jeg en bekymring om, hvorvidt det fungerer med en spiller i front, som bliver mere løsrevet fra midtbanen. Men jeg kan ikke se, at det skulle være umuligt. Blume kan bare ikke tage de spurter på samme måde som Sana og Albert kunne. En Mikael Anderson kunne være spændende på den plads synes jeg.
Og måske er der en masterplan med at hente Brandhof? Jeg gætter på at Mikael Anderson ville ryge ud på en kant. Det er vel mest af nød at han er blevet brugt centralt i år hos FCM. De har også enormt mange gode kantspillere.

Og måske er der en masterplan med at hente Brandhof? Jeg gætter på at Mikael Anderson ville ryge ud på en kant. Det er vel mest af nød at han er blevet brugt centralt i år hos FCM. De har også enormt mange gode kantspillere.
Jeg er meget spændt på Brandhof, men holder forventningerne nede ift at forvente ham ramme jorden løbende. For det første er han skadet. For det andet kan han ligefrem være rusten af at have siddet ude meget af foråret, og uanset hvor vi vil bruge ham, så har han ikke spillet der meget denne sæson.

Men jeg synes han er spændende som en Diks-type på højre back. Eller som en Stage/Bjarnasson-type på kanten i kampe hvor det er nødvendigt. Fart betyder at du kan bruges MANGE steder, og det forventer jeg han bliver. Kvalitetsmæssigt har han over 100 divisionskampe, så minder mig mere om Søren Berg der tog springet løbende fra 2.division til OB og Superligaen. Lad os håbe han får sådan et forløb.

Men jeg tror ikke han bliver en magtfaktor fra dag 1. Og da vi har mange udskiftninger har vi brug for spillere som kan ramme jorde løbende. Her ser jeg en forlængelse af Blume, transferfri Van Weert, og et køb af Mikael Anderson og Jesper Hansen (måske transferfri hvis han slippes afsted) som spillere der kan gå direkte ind.

Bundu er nok ikke i bedste form, men han ville meget hurtigt kunne spille sig varm og ind i truppen tror jeg. 1 års leje af ham synes jeg giver fin mening. Men synes ikke om de der halv-sæsonslejemål ala Jova og Sanneh, hvor det bliver meget tydeligt, at man ikke ønsker at investere tiden i dem, og de fra start skal være meget bedre end de andre ejede spillere som klubben har, førend de får spilletiden. Det giver fin mening, men så skal man kun leje dem fordi der er skader eller andet. Det var jo også lidt derfor man lejede Sanneh, men selv da skaderne kom, og Hausner spillede rundt med semi-skader, så var Sanneh ikke med (og fik vist også selv en lille skade). Arzani/MJ var skadet under hele forløbet nærmest, men selv når de kunne spille, så var det sådan "what's the point?".

Jon Thorsteinsson klar til at tage afsted...
Hvis han forventer/håber der "dukker noget SJOVT op"...
Altså det er fair nok, men det afslører jo også lidt, at han ikke bare sådan er helt vild efter at blive ala da Tingager afviste at skulle afsted (selvom han var lovet det forrige sommer, og endte med at forlænge i år i stedet)

- "Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg sigter efter at spille i en større liga, men det skal være den rigtige klub på det rigtige tidspunkt."
Tja. AGF ser nok også det på den måde at han kun skal afsted hvis prisen er rigtig.

Jeg synes godt om Thorsteinsson, men han skal have spillehumør, og lyst til at være her helt ind i knoglerne. Ellers kan han have tendens til at rende og spare sig. Og hans magre forårspræstationer blev ganske rigtigt bedret frem mod sommerafslutningen her, men altså han spillede alt for få kampe til 90 minutter, og især i første halvdel med alt for lavt udbytte.

Jeg er i tvivl om, hvad tanken er med Mikael Andersson hos AGF, men jeg tror bestemt ikke, at han har været en nødløsning centralt i FCM

I de FCM-kampe jeg har set, har de bedste præstationer været centralt - det passer også bedst med Anderssons kompetencer i mine øjne. En teknisk god løbestærk midtbanespiller, der mangler den sidste gennembrudsstyrke til at blive rigtig farlig fra kanten. Dermed ikke sagt, at han kan være en spiller som Grønbæk, der rykkes lidt frem og tilbage mellem kant og central midtbane.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back