New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Det er to af ligaens bedste spillere, vi så mister.
Vi kan kun blive enige om Diks er ligaens bedste back og har været det siden sidste forår, og Kamil også er ligaens bedste i sine gode perioder, ser gerne begge på 5 års eller bare leje et år mere, med mindre vi kan få en god permanent løsning på de to pladser, fx Rinne, Jesper H osv

Det jeg siger er at Kamil ikke hævede vores niveau i efteråret væsentligt og at Diks kun har spillet 50% af tiden - og derfor - reelt kun er to halve afgange. I den anden halvdel af tiden har vi brugt Munks og en ordiær Kamil der lige skulle spille sig i form + nogle kampe med Eske, som spillede os til bronze sidste sæson.

Tænk hvis vi kan få Diks og Kamil hele næste sæson på toppen (eller noget der bare ligner lidt) så ser det sgu vildt godt ud :cool:

Hvis de tal er rigtige så er fcm nogle sindsygt dygtige købmænd. Jeg synes deres trup er bedre end fcks, og væsentligt bedre end brøndbys.

Vildt at fck bruger 100 mil mere på så dårlig en trup..
Meget enig, og vil dog sige jeg synes FCK har en bedre trup, som de ikke har fået udbytte af - endelig lavet den klassiske med at investere i ældre spiller med et flot CV, nogen af dem også med skader, fremfor unge sultne spillere som fcm, agf, bif, fcn. Men mon ikke PC skal ændre lidt på det. DK er en udviklingsliga.

Men med en stærk hånd i transfervinduet så kan vi potentielt set stå lige så stærkt, når vi er få måneder inde i næste sæson - og måske endnu stærkere.

Sådan tænker jeg også - hos mig er det lige dele bekymringer og optimisme. Kan vi fx købe eller bare leje Kamil og Diks, er vi allerede potentielt forstærket meget, fordi vi kun har fået halvt udbytte af dem i denne sæson. Plus jeg tænker de begge vil udvikle sig yderligere. Normalt er jeg ikke til leje, men jo tak til dem.

Kan vi bare få en næsten Diks som hele sæsonen fremfor Diks 50% og Munks 50% er måske på niveau. Samme med keeperposten.

Vi kommer naturligvis til at gå lidt ned på venstreback, men måske vi kan finde en yngre som hurtigt kan blive lige så god. Det kan også være med andre kvaliteter, mere fart, bedre defensiv, bedre hovedspil - ift indlæg og mål som er Højers styrke. Men han har også haft mange skudforsøg til sine mål.

Endelig har jeg det også sådan at sælger vi Højer til sommer, eller PM og Jon, så er casen jo god at de går lidt før tid og vi får penge i kassen til at erstatte dem med nye og investere generelt både i truppen og talentarbejdet hvor vi gerne skal bedst i dansk fodbold eller i hvert fald top3-4 på sigt. Og hurtigst muligt fast top5-6 hver sæson.

Med Bif og AGF er det jo sådan at vi i denne sæson bruger ca samme på løninger plus-minus - men når Bif er ovre sine store afskrivninger i spillere, så kan de give den gas igen og være på niveau med fcm næsten.

Et champions l eller europa eventyr - eller spiller salg til 100-150 mio som de mener uhre, maxsø og jobbe skal indbringe, vil også flytte dem meget Desværre.

Radosevic og Hedlund vil de måske også gerne skyde afsted hvis der er gode bud. Endelig ryger Jung, Vigen og Sæbe måske gratis.

Så for både fcn, bif og agf kan der komme en del penge i kassen men også udskiftninger, så må vi se hvem der mest dygtig. Desværre ligner det vi får pebernødder ift fcn og bif i transfers i år. Men fx 5 mio + for Højer er bedre end ingenting.

Når vi skal hente erstatninger ind bliver bif en svær konkurrent med spækket bankbog denne sommer, hvor vi før har hentet Ting for næsen af dem. FCM og FCK er vi også begyndt at konkurrere lidt om samme spillere med (hvis de ikke kigger på lønnen som fx Bundu leje). Spændende bliver det...

Du kan få en ganske udmærket, etableret top 6-superligaspiller for 3-5 mio kr årligt, inkl løn og afskrivninger. Det er nok det niveau, AGF (nu) og Brøndby gerne vil befinde sig i.

Udfordringen for både FCK og FCM er, at du nok ikke får en særligt meget bedre spiller ved at hæve budgettet til 6-8 mio kr/år. Ved at brænde 30-50 mio kr mere af på en trup, så får du altså en bedre, men *ikke nødvendigvis særligt meget bedre* trup.

Skal du virkeligt være nogenlunde sikker på at gøre en forskel, så skal du formentligt øge forskellen endnu mere - og som FCK pt viser, så er det endda ikke nødvendigvis en garanti. Selv rigtigt dyre spillere (Bjelland, Biel, Zanka, Sisto etc) har en risiko for ikke helt at slå til, og hvis du brænder dine dyreste tændstikker på de forkerte, så løber du faktisk en tredobbelt økonomisk risiko for 1) store lønudgifter, 2) manglende salgsindtægter, 3) misset europæisk fodbold. Det kræver en vis pondus at stå imod, hvis risikoen bliver til virkelighed.

Med Bif og AGF er det jo sådan at vi i denne sæson bruger ca samme på løninger plus-minus - men når Bif er ovre sine store afskrivninger i spillere, så kan de give den gas igen og være på niveau med fcm næsten.
Ja, det er jo afskrivningerne der får BIFs budget til at se større ud end vores. Ser man på aktive lønkroner og hvad klubberne kan tilbyde nye spillere, så er det meget lige.

Og jeg tror ikke BIFs budget kommer til at stige helt vildt, når de er færdige med de store afskrivninger. Tværtimod skal det jo jf. deres strategi tættere på vores end FCK og FCM.

Det er vist en meget subjektiv vurdering. Hvis man ser på målmandsstats, så er han jævn - Benjamin Leander lavede en analyse for en måneds tid siden, som tydeligt viste, at han ikke har været i toppen i denne sæson.
Der er ret dårlige målmandsstatistikker. Jeg har leget lidt på top-performers på superliga.dk. Her mangler relevante statistikker over "fejl" (fx returbolde i feltet, som er en Grabaras helt store udviklingspunkter - som nemt kunne have kostet igen i går), og der er ikke taget højde for antal kampe. Men her er han sammenlignet med Rinne:
1620632292549.png

1620632348539.png

Schwäbe:
1620632400593.png

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at vi allerede har fået nogle positive indikationer fra Grabara og Liverpool. Det mener jeg fordi det ellers ville have været oplagt at hente en transferfri Carlgren i Randers. Det er meget kort tid siden han forlængede, og jeg tror nu nok at vi kunne have tilbudt ham en mere attraktiv pakke, hvor han også får større mulighed for at vise sig frem til udlandet. At man ikke prøvede det, er måske fordi man har noget bedre i pipelinen. Carlgren er ellers en rigtig dygtig keeper og ville have været oplagt på en fri transfer. Omend han ikke har Grabaras topniveau så er han bare super stabil og ihvertfald ét niveau over Eskelinen.

Ja FCK har virkelige haft et problem med at finde et ben at stå på ift spille i superligaen og være i top50 europæisk og derfor har prøvet at købe ind til det årlige gruppespil der også. FCM har omvendt prøvet den fornuftige transfervej, men har heller ikke præsteret internationalt .

I tillæg har nogle fcks spillere ikke virket lige sultne nok især i superligaen.

Pep Biel er fantantastisk ift Links fx, men 5 mio euro det er jo sådan en pris man sælger til, eller under det halve som vi fik for Bundu (eller en en brøkdel som vi har fået Højer-bud på)

Biel var også stærk med 6 mål og 4 ass i 24 kampe for Zaragoza inden han kom, men var måske en enlig svale for ham.

Og jeg tror ikke BIFs budget kommer til at stige helt vildt, når de er færdige med de store afskrivninger. Tværtimod skal det jo jf. deres strategi tættere på vores end FCK og FCM.

Ja det er egentlig rigtig :-) de kommer jo måske nærmere til at ligne os budgetmæssigt. CV har også sagt AGF er over på løn i denne sæson.

Men kommer også til at afhænge af investeringerne og indtægterne - jeg har bare på fornemmelsen Jan Bech & Co ikke kan lade være med at investere igen. Måske ikke så vildt som før hen. Fx tror jeg de 100-150 mio de håber at få ind bliver brugt på fodbolden og ikke ryger i Jan Bechs lommer (måske lidt af det han har tilgode).

Umiddelbart er AGF og Bif vel nogenlunde på samme niveau i matchday og sponsor indtægter - måske de er lidt over? Så det bliver tv penge og tranfers der afgør hvor meget der kan allokeres til spillerbudget.

Nu tjekkede jeg lige spillere i norsk fodbold. Primært sorteret efter en ung alder.

På Bodøs mesterhold løber der en 22 årig back rundt med 12 U21 landskampe for norge. Han har allerede spillet 82 kampe i Eliteserien. Han er transferfri ved årsskiftet. Jeg har aldrig set ham spille, men der må da være noget omkring ham med alle de kampe for et mesterhold i den unge alder. Frederik André Björkan

I Haugesund er der en 21 årig venstre fløj der allerede har 89 førsteholdkampe med 20 mål og 14 assist. Jeg kender ikke økonomien i Haugesund, men mon ikke vi kan byde dem op til dans. Kristoffer Velde.

Vålerenga har en 19 årig offensiv midtbanespiller der sidste sæson spillede 28 kampe med 5 mål og 7 assists. Osame Sahraoui

Jeg så gerne man hentede Holse, men det kan næppe lade sig gøre. Helt vildt Rosenborg fik ham for ca 4 mio. kr.

Det var bare lige et par stykker som på papiret ser interessant ud og hvor vi bør kunne være med økonomisk. JEg er sikker på, at SIB har fuldt ud styr på hvem der kunne være interessante i Skandinavien og hvem der har niveau til top-4 i Superligaen.

Hvis de tal er rigtige så er fcm nogle sindsygt dygtige købmænd. Jeg synes deres trup er bedre end fcks, og væsentligt bedre end brøndbys.

Vildt at fck bruger 100 mil mere på så dårlig en trup..
Man skal så også have med, at FCM har øget deres budget en del i denne sæson i forhold til de tal. Alene Sisto gør en del forskel. FCK har lidt ukarakteristisk brugt en del lejespillere (Zanka, Lerager, Bundu) - sikkert på grund af situationen med manglende sportschef. Så det er lidt svært at vurdere deres trupper op mod hinanden pt. - bortset fra at FCK selvfølgelig stadig har den dyreste trup. Mit gæt er, at PC kommer til at trimme FCKs trup lidt over de kommende år, så de får en billigere trup, men ikke en mindre slagkraftig. De har trængt til at få en jysk købmand ind i forretningen.

Ja den med keeperne kan have flere takes...

Lige fra det også betyder meget hvilket forsvar man har foran sig, og om man er spillet godt sammen - eller om det som med AGF i år har været med nye folk hele tiden.

Carlgen har et flot CV - kun spillet i gode klubber siden 2013, og var vel også et stort emne i Bif forlyder det til. Pudsigt at hverken agf eller bif snuppede ham - men kun ved første øjekast. Måske mangler han lige det sidste for at blive en top4 keeper, og fylder 30 til sommer og bliver aldrig en tranfers og udviklingsmæssigt står han måske stille de næste par år.

Hvor imod Kamil allerede har samme niveau i snit ish - men har et højt top potentiale og kan blive et kæmpesalg. Ingen tvivl om at både AGF og Bif lurer på at købe ham - og PC og FCK gør sikkert også.

Måske man tænker at så meget bedre er Carlgren heller ikke end Eske og DGA når man ser næste 3 år frem. I den periode kan deres linjer sagtens krydses så Carlgren er det dårlige valg. Lidt som med Bror vs Zach/Brandhoff/Albert. Eller hvor PC kiggede på Jon/Anker som højrekant - hvem var bedst set over et par år og ikke kun lige nu.

Der er så mange spændende keepere i ligaen lige nu:

- synes det er mere spændende at gå efter Kamil eller Jesper H end Carlgren.

- Lykkes det ikke kan man prøve at købe Rinne fri - eller reserven Andreas Hansen som er en overset diamant

- Kalle kan blive sorteper i fck, hvis de henter Kamil fx. Kalle er også bedre end Carlgren.

- Rønnow ville være lækkert, men tror ikke på. Men Joronen hvad med ham?

- Selv Lawrence Thomas er lidt spændende eller Delac i Horsens som er næsten lige så interessant som Carlgren, hvis alle de spændende navne glipper. Så må man tage en smule lavere i forsøget på at få guld-keeperen.

Hvad med Oliver C - kan OB holde på ham, hvis fck, bif eller AGF får all in?

Peter Vindal har udløb om et år i FCN - og hvis ikke der er bud fra udlandet, kan de blive tvunget til tage en mindre transfer fra bif eller agf. Ikke fordi de mangler penge, men fordi han måske vil noget mere og andet og de har en anden ung i truppen de vil promovere.

Så synes det giver god mening at AGF ikke tog Carlgren

Og der er sikkert flere spændende keepere i det store udland.

En trøst er dog, at BIF må forventes at skulle genstarte betydeligt mere end os næste år. Næppe sandsynligt at Maxsø og Lindstrøm er der næste sæson (eller Uhre for den sags skyld). De er betydeligt mere afhængige af dem end vi er af dem vi mister.

Men forskellen er bare, BIF nok får +50 mill. for de 3 spillere og gud forbyde det europæisk gruppespil oveni hatten.
Stats har fuldstændig ret, vores budget siger, top 6 skal være målet, alt udover er en bonus og selv en 7. eller 8. plads kan være acceptabelt.

Men forskellen er bare, BIF nok får +50 mill. for de 3 spillere og gud forbyde det europæisk gruppespil oveni hatten.
Stats har fuldstændig ret, vores budget siger, top 6 skal være målet, alt udover er en bonus og selv en 7. eller 8. plads kan være acceptabelt.

Det er jeg faktisk meget på linje, jeg tror vi er forholdsvis sikre på top6, men det er bif og fcn også, og så ser der kun en plads tilbage i top6 og det må ske ind i mellem at to med af klubber som ob, aab, randers, søe, vejle - der ikke er så langt fra os budget mæssigt.

Kan godt blive os. FCN har godt nok i ca. 9 af 10 gange kommet i top6, men nogle gange på et hængende hår - også i år.

Bif kan vinde guld i går, men det er også en sæson hvor alt klapper for dem og fck og fcm har vist lidt svaghedstegn. Havde undgået så mange skader og haft lidt mindre dommermodvind, bror scoret som i sidste sæson et par mål mere fra jon-links, så havde vi som også taget DM-guld i år.

Bif, agf og fcn har bedre brede end dem fra nr 6 og ned, men ikke fck-fcm bredde og selv for Bif kan det smutte og ende med 7-8 plads. Trods større budgetter end nu er bif blevet nr 8-9 - hele 3 gange indenfor 13 år.

Det kommer til at ske igen...

Tænker AGF er nr 3-5 næste år, men hvis Bif får held med at sikre sig 100 mio+ i transfers, 25-50 mio fra Europa er de jo væk fra os, eller allerværst får 200-300 CL mio som FCM sidste år.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back