New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
hvis Bif får held med at sikre sig 100 mio+ i transfers, 25-50 mio fra Europa er de jo væk fra os, eller allerværst får 200-300 CL mio som FCM sidste år.
Men kan de finde ud af at forvalte dem på en hensigtsmæssig måde? Bliver det ikke bare den sædvanlige optrapning at dyre lejesvende på bekostning af deres bugnende talentmasse? Den største trussel fra Brøndby er da næsten at de holder sig i det spor de har været i det seneste 1-2 år.

Jo men er CV i sine to og ny satsning på ungelinje som i AGF ikke garant for at de ikke kører ud af det spor igen?

Omvendt kan man sige at er man i top2-3 så er det nok svært ikke at ryge ud i de dyre satsninger ift DM-guld og Europæisk succes? FCM er jo også ude i dem, FCK altid gjort det, og vil Bif etablere sig der, skal de også gøre det i et vist omfang. AGF begyndte vel også på det med PO samt måske dyre lejemål af klassespillere....

På Bodøs mesterhold løber der en 22 årig back rundt med 12 U21 landskampe for norge. Han har allerede spillet 82 kampe i Eliteserien. Han er transferfri ved årsskiftet. Jeg har aldrig set ham spille, men der må da være noget omkring ham med alle de kampe for et mesterhold i den unge alder. Frederik André Björkan
Sparta Prag havde udset sig ham her som deres nye venstre back, men kunne ikke blive enige med Bodø. De fandt så en lidt ældre model til en bedre pris ;-)

Sparta Prag havde udset sig ham her som deres nye venstre back, men kunne ikke blive enige med Bodø. De fandt så en lidt ældre model til en bedre pris ;-)

Pudsigt. Men med kontraktudløb til vinter, så er Bodø i samme situation som vi var i, så måske de er til at forhandle med, når nu Sparta ikke gad. Jeg har lidt svært ved at greje hvor mange penge der i norsk fodbold for et mesterhold, men ikke desto mindre kan det godt være de ser mere værdi i at beholde ham til deres europæiske kampe.

Pudsigt. Men med kontraktudløb til vinter, så er Bodø i samme situation som vi var i, så måske de er til at forhandle med, når nu Sparta ikke gad. Jeg har lidt svært ved at greje hvor mange penge der i norsk fodbold for et mesterhold, men ikke desto mindre kan det godt være de ser mere værdi i at beholde ham til deres europæiske kampe.
Men hvis vi kan lave en aftale, hvor vi venter med at få ham til slutningen af august, så kan Bodø måske være interesseret i at få lidt håndører for ham. Men andre klubber har sikkert også fået øje på ham. Endelig synes jeg altid at det er svært at sige, hvor stort springet er fra norsk til dansk fodbold. Men han er selvfølgelig ung - og hvis man rent hypotetisk forestiller sig at Gersbach er klar og i form, så kunne det vel være fint nok, hvis de kunne deles lidt om spilletiden i starten.

Men forskellen er bare, BIF nok får +50 mill. for de 3 spillere og gud forbyde det europæisk gruppespil oveni hatten.
Stats har fuldstændig ret, vores budget siger, top 6 skal være målet, alt udover er en bonus og selv en 7. eller 8. plads kan være acceptabelt.
Det er rigtigt. Til gengæld er vores underliggende økonomi langt, langt sundere end BIFs. Så en god del af de penge ryger jo nok ned i et sort driftshul, hvorimod vi tjener penge på driften.

Så ja, de får en umiddelbar fordel til sommer, men kigger man bare på 2-3 års sigt står de fortsat ikke bedre økonomisk, medmindre de kontinuerligt kvalificerer sig til europæisk gruppespil. Eller Jan Bach åbner pungen.

Og hvis de sælger alle tre profiler får de en kæmpe udfordring med at have en slagkraftig trup, der kan spille både superliga og europæisk.

Nu tjekkede jeg lige spillere i norsk fodbold. Primært sorteret efter en ung alder.

På Bodøs mesterhold løber der en 22 årig back rundt med 12 U21 landskampe for norge. Han har allerede spillet 82 kampe i Eliteserien. Han er transferfri ved årsskiftet. Jeg har aldrig set ham spille, men der må da være noget omkring ham med alle de kampe for et mesterhold i den unge alder. Frederik André Björkan

I Haugesund er der en 21 årig venstre fløj der allerede har 89 førsteholdkampe med 20 mål og 14 assist. Jeg kender ikke økonomien i Haugesund, men mon ikke vi kan byde dem op til dans. Kristoffer Velde.

Vålerenga har en 19 årig offensiv midtbanespiller der sidste sæson spillede 28 kampe med 5 mål og 7 assists. Osame Sahraoui

Jeg så gerne man hentede Holse, men det kan næppe lade sig gøre. Helt vildt Rosenborg fik ham for ca 4 mio. kr.

Det var bare lige et par stykker som på papiret ser interessant ud og hvor vi bør kunne være med økonomisk. JEg er sikker på, at SIB har fuldt ud styr på hvem der kunne være interessante i Skandinavien og hvem der har niveau til top-4 i Superligaen.
Ifølge denne artikel https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/casper-hoejer-til-prag-disse-var-ogsaa-i-spil så var han også en mulighed inden de gik efter Casper Højer, så hvis Højer er billigere vil vi så gå efter ham?

Selvfølgeligt er der en stor sandsynlighed for, at AGF kommer længere væk fra toppen i næste sæson. Det vil være helt logisk og forventeligt.

Så længe AGF bruger markant færre penge på deres fodboldhold end FCK, FCM og BIF vil det kræve "overpræstationer" at blande sig med dem.

Sæsonens målsætning var Top 6 og det bliver det sikkert også næste sæson. Det afspejler fint forudsætningerne for AGF. Derfor forstår jeg ikke, at man "frygter" sommertransfervinduet i forhold til Top 3. Det bør ikke være forventningen at vi kan matche dem.

Enig - vi må ikke forvente at matche dem men det skal være målet på den længere bane. Men vi nærmer os jo også målene fra 2025 planen (eller hvad den hed)

Bare lige for binde en krølle på flere af de indlæg omkring målsætningerne:

Vi har en målsætning pt som går på 5 år, og den startede fra DENNE SÆSON.
1: På de 5 år/sæsoner skal vi klare at få medaljer 2 gange, og bliver vi 3'er i år er vi altså 50% i mål med den del. Sidste sæson tæller ikke med som skrevet.
2: Vi skal i top 6 i alle 5 sæsoner. Ingen undtagelser.
3: Vi skal vinde pokalen i en af de 5 sæsoner.
4: Vi skal i europæisk gruppespil i en af de 5 sæsoner.

Vildt at vi kunne have klaret både 50% af punkt 1, samt både punkt 3 og 4 samtidig, såfremt vi havde vundet pokalen og klaret top 3 samtidig.
Nuvel: Vi er stadig inden for målsætningen, og var vi på vej "op", så var jeg super fortrøstningsfuld. Men vi står ikke der før en sæson med et hold som har banket alt og alle i nedrykningsspillet, og nu glæder man sig til at se hvordan vi kan fortsætte det med en ny Patrick Mortensen i front etc i en ny sæson. På mange måder er vi et hold der har peaket i den form det havde i 19/20. Vi har kunne ridde videre på bølgen i efteråret 20/21-sæsonen her, men det er krakeleret og faldet lidt fra hinanden i dele af foråret. Heldigvis er der så meget bund i holdet, at vi trods alt viser pt, at vi kan kradse os tilbage. Mest sandsynligt er det dog, at vi bliver 4'er. Og lykkes det, så kan vi teknisk set stadig nå at opfylde vores 5-års-målsætning om europæisk gruppespil. Bliver vi 3'er har vi lavet den første af 2 medaljer, og er et godt stykke allere ift målsætningen.

Sæsonen er ikke slut endnu.
Men næste år bliver det helt store mål at komme i top 6, og så sammenspille en trup, som kan kæmpe med om medaljer i 22/23. Lykkes det allerede at komme godt med fremme næste år, så vil det være overraskende flot med den udskiftning vi står overfor. BIF viser jo også pt hvor mange ekstra % man kan få med, såfremt stammen er den samme to sæsoner i træk. Så meget bedre er Uhre, Lindstrøm, Hedlund og de andre jo ikke blevet. Men deres sammenspil, spilforståelse er blevet mange gange bedre i denne sæson, og de spiller den nærmest i blinde til hinanden til tider i de kontraer. Samme som vi så med Amini/Bundu/Anksersen/Blume sidste år. De vidste præcis hvor de skulle spille hinanden. Blume har slet ikke det samme blik/sammenspil med Links. Og PO skulle jo bruge hele efteråret på at komme igang også.

Så det bliver i min optik den største udfordring næste år: Alle de nye på en gang.
Mit håb er, at vi stadig lykkes med at komme i top 6, og at vi er med i pokalen endnu når efteråret slutter, og at de fleste er spillet ind og er klar, og at holdet stormer frem fra næste forår, og vi står i næste års pokalfinale. Men rammer vi ind i FCK/FCM/BIF i næste efterårs pokal, så går den nok ikke.

Uanset hvad, så bliver næste år sanssynligvis en mellemsæson. Og det skal man sgu nok acceptere og forberede sig på NU! Man kan naturligvis efterlade sig håb om, at vi kan være med helt fremme med nye spændende spillere. Det håber vi allesammen vel. Men mest sandsynligt er det, at de mange nye skal bruge tid til at finde sig til rette, og at dem der bliver også skal lære de nye spillemæssigt at kende.

Det største håb jeg har omkring næste sæson er, at vores centrale stamme kan være intakt: Tingager/Haus/Julle i centerforsvaret - PO/NP foran dem, og så formentligt PM i front.
Så "det eneste" som skal skiftes er kanterne og backerne. Det er selvfølgelig minimum 4 nye, og hvis Blume ikke bare sådan lige kan erstattes af hverken Albert eller Brandhof (som jeg ikke tror), så skal vi også have en ny falsk 9'er/fremskudt 8'er.

Så altså 5 nye. Men måske er det en fordel, at det er i begge sider, og at vi trods alt IKKE starter fra bunden af på de fleste positioner. Munksgaard har vi stadig, Links har vi stadig, og også spillere som Gersbach, Tengstedt, Grønbæk.

Men niveauet halter hos de fleste af dem der blev nævnt der. Men måske det er nok til at snige sig med i top 6.
Og rammer vi så korrekt med vores indkøb ala PM/Højer/Blume/Tingager, så kan vi sagtens komme i top 6, og måske endda også blande os i top 4, måske gentage det vi har gang i pt.

Det er rigtigt. Til gengæld er vores underliggende økonomi langt, langt sundere end BIFs. Så en god del af de penge ryger jo nok ned i et sort driftshul, hvorimod vi tjener penge på driften.

Det er nok rigtigt, måske med den krøller at det skyldes de har lidt større udgifter talenter, trup og generelt. For umiddelbart tænker jeg vi vel er ca. på samme niveau ift sponsorindtægter (eller har vi overhalet dem og fcm - synes jeg det kom frem på et tidspunkt, men næppe med vilde beøb) og de måske har lidt flere matchday indtægter? Har de ikke generelt flere tilskuere?

Et er målsigtet - noget andet virkeligheden....

Det er vilde og gode ambitioner AGF har - også de rigtige, jeg tror dog vi må forvente som Bif at top6 kan kikse hvert 4-5 år og FCN hvert 10 år. Om der så lige går 5 eller 10 år er ikke til at sige.

Men det vil jo også være vildt ift hvor vi kommer fra med 23 år stort set udenfor top6.

Vi skal i hvert fald lægge på og erstatte dem vi mister med kvaliltet og især talent, ellers bliver det let 50-50 om vi bliver top 6.

Det er nok rigtigt, måske med den krøller at det skyldes de har lidt større udgifter talenter, trup og generelt. For umiddelbart tænker jeg vi vel er ca. på samme niveau ift sponsorindtægter (eller har vi overhalet dem og fcm - synes jeg det kom frem på et tidspunkt, men næppe med vilde beøb) og de måske har lidt flere matchday indtægter? Har de ikke generelt flere tilskuere?
Vi lå på 11.000+ i snit før coronaen lukkede ned. Det er ca. udsolgt-status i Herning til HVER KAMP.
Så nej, der er vi højere end dem. Det har nærmest været reglen mere end undtagelsen at AGF er det 3.mest besøgte hold ift hjemmetilskuere uanset hvor i ligaen/divisionerne vi har været placeret.

Der har været år hvor vi blev 4'er eller 5'er på den front mener jeg, men generelt er vi pænt fast 3'er.

Uden at kende ham synes jeg den nordmand lyder spændende. PM klarede meget flot skiftet fra norsk middelmådighed til superligaen og landsholdets, hvis ikke der lige havde været en ung jonas wind som julemanden bedre kunne li som type.

Tænker norsk fodbold er noget a la midten af superligen og ned til midten af 1 div. De dårligeste i Norge vil nok ligge i bunden af 1 div og de allerbedste som Rosenborg og Bodø kunne nok peake og være ca på niveau med bif, agf og fcn på deres bedste sæsoner.

Men derfor kan talenterne sagtens være på højde stort set med dansk fodbold. Det er ikke det samme som de bærende rutinerede i Norge.

Et er målsigtet - noget andet virkeligheden....

Det er vilde og gode ambitioner AGF har - også de rigtige, jeg tror dog vi må forvente som Bif at top6 kan kikse hvert 4-5 år og FCN hvert 10 år. Om der så lige går 5 eller 10 år er ikke til at sige.

Men det vil jo også være vildt ift hvor vi kommer fra med 23 år stort set udenfor top6.

Vi skal i hvert fald lægge på og erstatte dem vi mister med kvaliltet og især talent, ellers bliver det let 50-50 om vi bliver top 6.
Som jeg sagde da målsætningerne kom frem, så synes jeg delen omkring "top 6 hvert år" er lidt dum. Altså jeg er med på, at vi isoleret for hver sæson skal satse på top 6, men at vi kan have 4 år med medaljer, et par pokaler og europæiske gruppepsil, og stadig stå med "ikke-indfriet målsætning" fordi vi i et af årene havde en mellemsæson hvor vi blev 7'er, (og måske endda kom i europæisk gruppepsil via playoff), det er lidt åndssvagt.

Men vil gerne opponere imod at vores 5-års-plan skulle være "vild", hvis du med det mener noget i retning af over-ambitiøst eller lignende.
Den er meget realistisk ift der hvor vi var da den blev lavet. Og altså hvis vi ser bort fra delen om, at "det hele fejler hvis vi glipper top 6 bare et enkelt år", så er 2 medaljer på 5 år vel ikke "vildt" heller ift de sidste to år? Pokalen? Nej ej heller vildt. Europæisk gruppespil er ej heller vildt nu hvor Conference League findes.

Som jeg sagde da målsætningerne kom frem, så synes jeg delen omkring "top 6 hvert år" er lidt dum. Altså jeg er med på, at vi isoleret for hver sæson skal satse på top 6, men at vi kan have 4 år med medaljer, et par pokaler og europæiske gruppepsil, og stadig stå med "ikke-indfriet målsætning" fordi vi i et af årene havde en mellemsæson hvor vi blev 7'er, (og måske endda kom i europæisk gruppepsil via playoff), det er lidt åndssvagt.
Jorden går jo ikke under, hvis vi ikke når målsætningen. Jeg læser mest denne målsætning som et løfte fra ledelsen om at der virkelig skal investeres i truppen i de kommende år. Misser vi målsætningen denne gang, så skyldes det mindre at Hausner har lavet nogle blundere og meget mere at JN, Fournais og SIB ikke har leveret varen.

Vi har en målsætning pt som går på 5 år, og den startede fra DENNE SÆSON.
1: På de 5 år/sæsoner skal vi klare at få medaljer 2 gange, og bliver vi 3'er i år er vi altså 50% i mål med den del. Sidste sæson tæller ikke med som skrevet.
2: Vi skal i top 6 i alle 5 sæsoner. Ingen undtagelser.
3: Vi skal vinde pokalen i en af de 5 sæsoner.
4: Vi skal i europæisk gruppespil i en af de 5 sæsoner.

Mener den er vild ift hvor vi kommer fra, hvor lidt afstand vi reelt har økonomisk ned til nr 10 i rækken - og hvor langt vi har op til fck og fcm, tildels også bif med Jan Bechs overforbrug der kan komme tilbage (og nu også deres transfer, tv og EC-mio - det vidste man så ikke da man lavede den ambitiøse plan).

FCN er også en giftig spiller som måske i virkeligheden er har underpræsteret ift økonomi og deres salgs-model (som vel koster dem medaljer og istedet bliver nr 4-6). Og nu med Egypten akademi oven i Ghana og Farum. Flere penge til at holde på spillerne 1-2 år mere.

Men også vild fed - for det er en lækker udmelding, og så må vi leve med den næppe opfyldes.

Mit gæt:

Top6
tør jeg desværre godt sige er 50-50 ift at vi slutter udenfor en gang1 af 5 år . Desværre. Men det kan vi også leve med.

Pokaltuneringen . bliver svær men måske vi næsten kan
FCK har siddet vildt sikkert på den, og nu skal man både overraske fck og fcm i de kommende år. Plus ude hjemme i semi - hvis man møder en af dem. Tror vi kommer til at se flere finaler mellem de to. Mit gæt er mindst hvert andet er er en af dem i finalen. FCM og Bif har hver kun en pokal-sejr i 13 år - selvom de økonomisk var stærkere i den periode end AGF er nu. FCN har dog to titler på 13.

Medaljer - kan måske lykkes
Bliver heller ikke nogen let opgave. FCK og FCM vil nok altid være i top 3, Bif oftere end os, vi oftere end fcm, ind i mellem måske en overraskelse. Tænker vi tager en medalje hvert 3 år. Forhåbentligt mere.

Gruppespil
Kan jeg ikke helt gennemskue, men fin ambition, og vil være lækkert. Elsker EC-kampe og især gruppespil. Synes der mange faktorer herunder DKs placringer på ranglisten. Om Conf L bibeholdes.

Mon ikke alle så også kan finde ud af at sige - det er en succes ;-) og vinder vi Champions L må vi også godt kikse top6 to gange og ikke vinde pokaltuneringen ;-)

PS
Men lækkert med ambitioner og nu skal der bygges på så vi kan kile os ind i den gamle fcm-rolle med at overpræstere (med stærkt købmandskab osv) og blande hos helt oppe selvom økonomien måske kun var til at blive nr 3+ for fcm efter bif og fck.

Jorden går jo ikke under, hvis vi ikke når målsætningen. Jeg læser mest denne målsætning som et løfte fra ledelsen om at der virkelig skal investeres i truppen i de kommende år. Misser vi målsætningen denne gang, så skyldes det mindre at Hausner har lavet nogle blundere og meget mere at JN, Fournais og SIB ikke har leveret varen.
Enig.
Og jeg synes nu mere det går "imod" den korrigerede klogskab der lå i at budgettere med top 8, og sportsligt satse på top 6. Altså man indlage et element, hvor selv når man ikke nåede målsætningen, så kan man have et rigtig godt år i AGF-regi. Altså hvis man glipper top 6, bliver 7'er og kommer i europæisk gruppespil, og man i samme sæson vinder pokalen, så står man med "en glippet målsætning", men stadig med noget som er skide godt isoleret.

Enig.
Og jeg synes nu mere det går "imod" den korrigerede klogskab der lå i at budgettere med top 8, og sportsligt satse på top 6. Altså man indlage et element, hvor selv når man ikke nåede målsætningen, så kan man have et rigtig godt år i AGF-regi. Altså hvis man glipper top 6, bliver 7'er og kommer i europæisk gruppespil, og man i samme sæson vinder pokalen, så står man med "en glippet målsætning", men stadig med noget som er skide godt isoleret.
Man kan vel sige, at der hvor der kan være en konsekvens ved ikke at nå sine mål, er når ens omsætning bliver betydeligt mindre ved at man ikke når målet. Jeg ved ikke helt, hvad forskellen er på indtjeningen mellem en 6. og en 7. plads, udover den lille forskel i placeringspenge. Jeg gætter på at der er mere i det i forhold til tv-pengene, men umiddelbart får nr. 7 jo en del flere sejre i de sidste kampe end nr. 6. Men ellers burde en top-6 placering jo have betydet fem tæt-på-udsolgte kampe på stadion og den indtægt har vi jo desværre delvis mistet i de to år vi har klaret cuttet.

Når man nu har droppet at budgettere med top-8, så er det jo også fordi det ikke harmonerer med ambitionerne. Vi vil jo gerne i top-4 hvert år og det kommer vi ikke, hvis vi skal have et budget i balance i tilfælde af en 8. plads. Spørgsmålet er vel også, om ikke vi ender med underskud, hvis vi slutter nr. 6 næste år? Det kommer selvfølgelig an på, hvor meget vi skruer op for ambitionerne i det kommende vindue. Men antager vi at det løber rundt med en 6. plads, så er vi jo stadig et godt sted, hvis vores niveau og præstation i virkeligheden er til nr. 4. Svarende til vores tidligere budget-målsætning kontra sportslig målsætning.

Man skal bare også være opmærksom på, at selv hvis vi så glipper top-6 et år, så behøver det ikke at gøre så meget, hvis vi det år i stedet kommer i et Conference League gruppespil og henter indtægterne den vej. Generelt er der jo heller ingen der forventer at alle regnskaber i fremtiden skal ende med sorte tal. Det vigtige er bare, at forudsætningen for sorte tal på bundlinjen ikke er, at vi skal opnå urealistiske mål.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back