New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Det er lidt en balancegang hvor vi måske også skal huske at vores økonomi stadig er til en fjerdeplads, uden at regne FCN ind, og selvom vi måske nok øger budgettet vil vi være tættere på holdene under end holdene over, især selvfølgelig top-2. Selvom vi rækker ud efter mere, er den mere realistiske forventning jo nok at vi først skal konsolidere os et par sæsoner lige under medaljerne. En tankegang der i for høj grad er “hvis vi vil kæmpe med om guldet skal vi...” kan være risikabel for så skal der satses meget og det er bedre at tage den lidt langsommere med sikrere vej mod toppen.

I den situation skal vi selvfølgelig se på hvordan vi kan forbedre holdet, men samtidig kan en spiller der er god nok til holdet lige nu også godt være god nok lidt længere frem i tiden. På den måde kan Blume godt give god mening, hvis man får relativt meget for pengene fordi han kender holdet og spillestilen og derfor præsterer bedre her end han umiddelbart vil gøre i en anden klub man skal konkurrere med om lønudgiften.

Jeg tror ikke Blume bliver og det peger jo heller ikke i den retning når kontrakten er ved at løbe ud, men SIB må være i gang med at vurdere truppen. Jeg synes man sidder lidt med en fornemmelse af at der kan opgraderes på Blumes plads, men vurderingen skal næsten være at Blume er en spiller der er bragt op til sit absolut højeste, “reelt en top-6-spiller“ man har fået til at præstere til subtoppen, men at risikoen for at han vil gå lidt ned er større end chancen for at holde ham på toppen - og vi har naturligvis set formdyk sammen med resten af holdet. Der skal ikke så meget til med den alder han også har at man naturligt vil overveje om man kan finde en der enten er lidt bedre eller en der er på samme, eller tæt på samme niveau, men kan udvikles til at blive bedre. Og det kan tænkes at det er det man har set i Brandhof, men også i spillere som Hvidt og Grønbæk.

Jeg håber vi kan holde på Diks og Grabara, også selvom det kun kan blive yderligere lejemål. Udover at de er gode spillere vil det være to spillere færre vi skal ud og “satse på” og give mere frihed til at lave ændringer andre steder.

Meget på linje der - og vil tilføje vi bestemt skal passe på med at tro kvaliteten ligger i de store navne, som jeg nævnte vist i går, så synes jeg ofte man er blevet skuffet over dem med flot CV men overrasket over dem der kom fra lavere niveau og ikke virkede så ambitiøst ift at blive topklub:

PM fra sarpsborg norge
Højer reserve hos de kongeblå og Bror ikke fast i start11 der heller
Junker 5. valg i rfc - 5 mio salg
Aron - topscorer og stort salg, der burde have været større
NP og Amini ordinære boldflyttere i randers synes mange
jon fra vensyssel
zach intet vist før andet, end lidt talent
stage i brabrand
Bundu 7 række
Håland kasseret i OB men blev vores bedste i forsvaret.

Synes især vi skal bruge vores nye gode økonomi på at sikre vores stamspillere og talenter, der skal indbringe os både sports og transfer succes

Det vil især sige sikre unge lejespillere som Kamil og Diks - hvis de vil.

Men synes også vi skal passe på med 100% afskrive unge talenter som MJ og Arzani på 20-22 år helt alt efter hvad man vurderer deres fysik kan ift topfodbold.

Tænker netop det handler om investere talentudviklingen U17-19, men også unge skandinaviske talenter der er rejst ud som ung og ikke slået til dem på 19-23 år. Det må også gerne være en fra Polen eller Holland, der er taget til Liverpool og Fiorentina.

Sådanne steder ligger der en upside - også spillere vi kan hente ind på forsker-ordning, og derfor har en præference ift hvis klubber i Polen og Holland er på banen også. Både for 2 år siden og nu.

Opgaven må stadig være at hente talenter, gratis og billige spillere rundt om med potentiale. Og bruge transferkronerne, hvor man ser ret sikkert potentiale. Kamil og Diks kender vi fx.

Der skal ikke så meget til med den alder han også har at man naturligt vil overveje om man kan finde en der enten er lidt bedre eller en der er på samme, eller tæt på samme niveau, men kan udvikles til at blive bedre. Og det kan tænkes at det er det man har set i Brandhof
Jeg er spændt på, hvor langt vi kan flytte Brandhof. Han fylder 25 her i sommer og han kommer ind fra et lavere niveau. På den måde tænker jeg egentlig at han er sammenlignelig med Blume, som havde spillet 1. division med Lyngby - men også 1½ superligasæson derefter, inden han kom til os. Men Brandhof er måske nok regnet som et større talent. Det var dog ikke så overraskende at han ikke kunne spille sig på holdet i FCM for et par år siden.

Jeg er spændt på, hvor langt vi kan flytte Brandhof. Han fylder 25 her i sommer og han kommer ind fra et lavere niveau. På den måde tænker jeg egentlig at han er sammenlignelig med Blume, som havde spillet 1. division med Lyngby - men også 1½ superligasæson derefter, inden han kom til os. Men Brandhof er måske nok regnet som et større talent. Det var dog ikke så overraskende at han ikke kunne spille sig på holdet i FCM for et par år siden.
Han minder mig lidt om Søren Bergs forløb. Dog uden at sammenligne dem for meget spillemæssigt.
Brandhof har immervæk spillet over 100+ divisionskampe, og skal nu prøve sig af i Superligaen.

Søren Berg blev hentet af OB i 2.division.

Brandhof kommer trods alt fra et lidt højere niveau, og spiller jo også på et hold der pt brager mod superligaen, og han var sidste sæson en af truppens bedste.

Der er bare nogen som er "late bloomers". Og hvis han kan vise samme målfarlighed som Søren Berg i øvrigt, så bliver jeg lykkelig. Men da vi selv hentede Berg, der havde han jo spillet 275+ kampe for OB og Randers (+ophold i Viking Stavanger).

Så det kan trods alt ikke helt sammenlignes. Men OB fandt ham i 2.division (Dalum IF), hvor Berg var 24.

Ja, og jeg har slet ikke set nok til ham til at have nogen reel ide om det, så jeg sætter min lid til dem i klubben der har udset ham som en god signing - selvom et element i det også er at hans kontrakt løber ud. Han har en del divisionserfaring som Stig nævner og han har været en profil hos Viborg. De bedste spillere på holdene i bunden af Superligaen eller toppen af førstedivision kan selvfølgelig være interessante, men det er klart man skal have set at han er klar til at tage endnu et skridt op.

Last edited:
- Gustav skal efter planen vende tilbage til Saudi Arabien til sommer, og det er på nuværende tidspunkt ikke aktuelt med noget skifte. Men vi står selvsagt klar med åbne arme, den dag Hokksund-knægten bestemmer sig for at vende hjem til Norge permanent, skriver Strømsgodset.

Men skulle det ikke helt passe, så vil han da være en forstærkning, men måske alligevel ikke så meget vildere end det potentiale Jon og Albert har i den kommende sæson. Og måske heller ikke Links set over 2-4 år. Slet ikke ift transferindtægt.

Altid fristende, men ift sådanne i den alder, så kan man næsten ligeså god leje unge spillere som diks, kamil, mj - som man så evt. kan være heldige at købe fri. Kvaliteten og stabiliteten er dog høj hos Wiegheim. Han var stærk i fcm og lavede mål-ass pr 150-200 min - men det troede vi også om Milan....

Og Jon har i sine 2 år faktisk bedre minut sats på 150 og links er på 200 denne sæson. Så græsset er måske grønnere, en ikke når man kigger på stats. Albert ligger også på 200 i denne hans første rigtige sæson. Mon ikke alle 3 er på vej op og Weigheim så småt vej ned...?

Plus man ved hvad man har - og ikke hvad man får. I sommer var jeg glad for at bytte Milan med Anker, men egentlig ville jeg nok gerne have beholdt Anker fx to år mere istedet. Men endnu hellere haft en ung fremadstormende med sult, der vil noget mere end AGF og til udlandet - som er vores strategi.

Casen Wiegheim viser med al tydelig, hvor svært det er at finde forstærkninger til til top4 hold som AGF. Ideen var ellers fin Stig.

- Gustav skal efter planen vende tilbage til Saudi Arabien til sommer, og det er på nuværende tidspunkt ikke aktuelt med noget skifte. Men vi står selvsagt klar med åbne arme, den dag Hokksund-knægten bestemmer sig for at vende hjem til Norge permanent, skriver Strømsgodset.
"Ifølge Transfermarkt forlod 28-årige Gustav Wikheim Al-Fateh i februar, men Strømsgodset skriver, at offensivspilleren fortsat er under kontrakt med den eksotiske klub."

Men ja. Og altså Kadrii var vel i en lignende situation nu her.
Hvis klubben anser ham for overflødig, og ikke vil bruge en "udlændinge-plads" til ham, så løser de ham vel fra kontrakten lidt lettere.

Som type, også ift speed og målfarlighed, så synes jeg han ville være en fin tilføjelse til truppen frem for eksempelvis en Arzani såfremt det økonomisk kunne være forsvarligt (uden transfer etc). Hans alder (28) skræmmer ikke mig. Jeg har tidligere argumenteret for, at ikke alle spillere i truppen behøver være oplagte salgsobjekter. Og så tiltaler det mig at han har bevist sig i ligaen allerede.

Ja kan sagtens tænkes han er på vej væk og det bare er røgslør, godset vil vel heller ikke gøre alt for meget opmærksom på ham, hvis de selv vil have ham.

Er han gratis som Kadrii (eller koster max 2 mio) - så ja tak på 2 års og option på yderligere 1 år, og yderligere det sidste år hvis alt går fint. Kan max være knap 4 år i DK på forsker.

Kunne godt se ham som en stærk og forhåbentlig sikker backup bag Albert og Jon. Sammen med Links som den unge på vej.

Kræver han er på samme niveau ca som da han forlod DK - Kadrii så ikke så skarp ud, men har godt nok allerede scoret to mål, dog i nedryk-spil. Milan også noget ned ift det flotte CV for 2-3 år siden.

Men hellere en ung.

Jeg er på den ene side glad og på den anden side overrasket over forlængelse med Ammitzbøll.

Jeg kan godt se Ammitzbøll udvikle sig til at være en god Superligaangriber. Det er ikke sikkert, at han når så langt, men det kan godt lade sig gøre. På den måde er det fint med en forlængelse.

Jeg er dog omvendt lidt spændt på, hvordan man har tænkt sig at forløse talentet. Tiltroen fra David har vel været lidt begrænset i dette forår. Skal han lejes ud igen, skal vi have tre "rene" angribere i truppen eller hvad er tanken?

AA skal jo have mere spilletid end han har fået i foråret, hvis han skal udvikle sig. Jeg er noget i tvivl om, hvad planen er.

Ja på den anden side fik Helenius stort set heller ikke mere spilletid i denne sæson end de der ca. 10 minutters roller. Jeg glæder mig mig over at AA går i den opgave som ligger for med 10 min her og der samt en kamp i ny og næ, og er tryg ved ham efter det vi så mod FCK og målet på indhop før det. Især for han altid har lavet mål i AGF. Synes også han var meget stærk i træningskampe i vinter. Og i ST har vi en der er stærkere i hovedspillet.

Hvis jeg var sporschef ville jeg hente en ung piv-hurtig ala MJ (måske ham - alt efter fysisk tilstand og pris) der også kan spille kant, og på skift leje en af de 3 backups ud 6-12 måneder for spilletid og udvikling med kampe under vesten i kombi med højt træningsmiljø og indhop samt pokalkampe i AGF.

Vi havde vel kun alle 4 her i foråret fordi ST var skadet og ikke forventes at kunne få mere end max et par indhop. Plus vi måske var lidt i tvivl om hvor AA var efter turen i Norge. Og endelig vi gerne ville se MJ an. en streg i regningen han blev skadet så meget.

Sluttelig har vi også Ihler der bliver 19, men han er vel i transitionsgruppen næste sæson og fint med ham som 4. angriber og lidt kant.

Jeg er på den ene side glad og på den anden side overrasket over forlængelse med Ammitzbøll.

Jeg kan godt se Ammitzbøll udvikle sig til at være en god Superligaangriber. Det er ikke sikkert, at han når så langt, men det kan godt lade sig gøre. På den måde er det fint med en forlængelse.

Jeg er dog omvendt lidt spændt på, hvordan man har tænkt sig at forløse talentet. Tiltroen fra David har vel været lidt begrænset i dette forår. Skal han lejes ud igen, skal vi have tre "rene" angribere i truppen eller hvad er tanken?

AA skal jo have mere spilletid end han har fået i foråret, hvis han skal udvikle sig. Jeg er noget i tvivl om, hvad planen er.
En nyhed jeg personligt er meget glad for at se, om som også giver en indikation af, at det nok ikke er på frontangriberpladsen, der sker det store til sommer: https://www.agf.dk/nyheds-artikler/2021/april/alexander-ammitzboell-forlaenger-med-agf/

Jeg tænker det er super fint med en rigtig god frontangriber i Patrick Mortensen, et ungt talent (gerne af egen "avl"), og så en angriber til, som evt. kan spille kant eller falsk 9'er også. Det er det vi har nu, hvor MJ jo egentlig bare er skadet, og før ham havde vi Helenius.

Hvis vi beholder PM, og har Ammitzbøl, så er det STADIG oplagt at skifte Helenius/MJ ud med en angriber. Jeg har selv argumenteret for at hente Egho i Randers, men er begyndt at skifte mening lidt. Jeg synes MJ som TYPE giver god mening, da han også kan spille kantpladsen. Så selvom Egho har boldteknik nok til at kunne agere falsk 9'er i perioder af kampene, så kan han/bør næppe spille pladsen i hele kampe. Der var netop snak om, at MJ var bredde til kanterne også, og der er ingen tvivl om, at en dygtig og hurtig spiller ville have været brugbar i dette forår. Der ville Egho have været af mindre anvendelse da PM jo ikke har været skadet.

Vores udfordringer har i min optik været størst ved spillet langs jorden, og der synes jeg dog stadig at Egho ville kunne have hjulpet som makker til PM i flere af kampene undervejs (sidste 15-20 minutter i flere af kampene).

Jeg er glad for at se Ammitzbøl forlænge så længe det er i rollen som 3.angriber/2.angriber delt med en ny spiller som skal ind for MJ/Helenius-pladsen i truppen. Jeg vil være ked af at se, hvis såfremt klubben mener at Ammitzbøl+PM er nok til angrebet generelt. Men et klart førstevalg, et ungt talent og så en kompetent alternativ der kan spille flere pladser, så er det i min optik rigtig fint.

2024 er langt tid nok til, at vi ligesom med Hvidt kan nå at se, hvorvidt de kan udvikle sig færdigt og være kompetente superligaspillere (er ikke "talenter" til den tid), eller om det må slutte der. Og det er samtidig kort tid nok til, at hvis såfremt de ikke slår til undervejs, så kan de ophæves med, eller i værste fald være forlænget nu, hvor deres værdi ikke var vildt høj, og derfor må formodes ikke at have været vildt dyre forlængelser.

Meget enig Stig - man får noget forskelligt med Egho og fx MJ - Egho mest nu og her, men MJ mere på den den lange bane herunder måske kæmpe transfer,og fleksibilitet ift kant, men vi så også MJ spille 8er faktisk i en træningskamp. Det var lidt overraskende, ved ikke om David bare manglede en spiller eller han så noget Albert fart fidus i MJ som hængende angriber/8er bag PM. Interessant variant. Selvom to hovedspilstyper PM Helle/Egho også kan noget, men får vi ikke næsten det samme der med ST? Det synes jeg. AA kan måske også være den hurtige 8er/hængende angriber bag PM. Og ift kanterne tager ST og AA også hver sin kant, hvor de kan skære ind i banen og skyde. Det har vi set.

Ja på den anden side fik Helenius stort set heller ikke mere spilletid i denne sæson end de der ca. 10 minutters roller. Jeg glæder mig mig over at AA går i den opgave som ligger for med 10 min her og der samt en kamp i ny og næ, og er tryg ved ham efter det vi så mod FCK og målet på indhop før det. Især for han altid har lavet mål i AGF. Synes også han var meget stærk i træningskampe i vinter. Og i ST har vi en der er stærkere i hovedspillet.

Hvis jeg var sporschef ville jeg hente en ung piv-hurtig ala MJ (måske ham - alt efter fysisk tilstand og pris) der også kan spille kant, og på skift leje en af de 3 backups ud 6-12 måneder for spilletid og udvikling med kampe under vesten i kombi med højt træningsmiljø og indhop samt pokalkampe i AGF.

Vi havde vel kun alle 4 her i foråret fordi ST var skadet og ikke forventes at kunne få mere end max et par indhop. Plus vi måske var lidt i tvivl om hvor AA var efter turen i Norge. Og endelig vi gerne ville se MJ an. en streg i regningen han blev skadet så meget.
Kan se vi er meget enige omkring det med Helenius og evt. Egho, såfremt han havde samme rolle. Til det kan Ammitzbøl fint dække ind. Derfor skal 3.manden i angrebet helst være en anden type end PM/Ammitzbøl, og gerne en der kan spille kant også. Ikke Bruun Larsen (for dyr), men en sådan type. Hvis man hentede Wikheim, så ville jeg være tilfreds :D Han kan også spille begge kanter, angriber og falsk 9'er. En type som Lasse Vibe (for gammel vel) ditto. Jeg synes ikke det er en plads hvor vi skal sprænge banken, men vi skal have noget som er kompetent så en evt. medaljechance ikke 95% sikkert forsvinder hvis PM er skadet i 2-3 måneder. Han når en alder nu, hvor man må indregne det som meget sandsynlig faktor. Derfor vil en spiller som netop kan spille andre pladser som udgangspunkt gøre bredden større i offensiven generelt, og sikre at en 3. mand ikke som udgangspunkt sidder på bænken hele tiden.

Jeg må indrømme at jeg i den forbindelse havde glemt Søren Tengstedt. Jeg må samtidig indrømme, at jeg niveaumæssigt ikke synes han er god nok til den rolle jeg taler om her. Og selvom han både kan spille falsk 9'er, højrekant og afhjælpe på PM/Ammitzbøls plads, så vil jeg sige at han som udgangspunkt ikke har det niveau som jeg håber på. Havde Helenius det? hmmm.. Ville MJ have haft det som skadesfri? Hmmm.. MJ har speed, og det er en ting som hverken ST eller Helenius har/havde. Så der synes jeg klart han har en fordel.

Ja spændende hvordan DN og SIB blander kortene - glædeligt AA kan se sig i AGF og ikke bare forlod os i jagten på sikker spilletid. Hvem ved PM kan også blive solgt til sommer eller det næste års tid, og så står AA måske meget godt ved at blive og har et lille forspring ift en ny udefra der lige skal spille sig ind i systemet .

Meget enig Stig - man får noget forskelligt med Egho og fx MJ - Egho mest nu og her, men MJ mere på den den lange bane herunder måske kæmpe transfer,og fleksibilitet ift kant, men vi så også MJ spille 8er faktisk i en træningskamp. Det var lidt overraskende, ved ikke om David bare manglede en spiller eller han så noget Albert fart fidus i MJ som hængende angriber/8er bag PM. Interessant variant. Selvom to hovedspilstyper PM Helle/Egho også kan noget, men får vi ikke næsten det samme der med ST? Det synes jeg. AA kan måske også være den hurtige 8er/hængende angriber bag PM.
Vi så MJ spille falsk 9'er ja, hvor han vekslede med Hvidt (mod Viborg i 2.halvleg) hvor Ammitzbøl kom ind, og blev stukket afsted af Hvidt, og AA scorede ved at løbe fra VFFs forsvar lidt ligesom vi så mod Randers sidst)

Og ja, fleksibilitet er nok et nøgleord. Egho er ikke en spiller man bare sender på kanten, ligesom Junker heller ikke var det. De kan sikkert spille der, men ingen siger de ville få succes der. Henter man nogen der skal være fleksible, så håber jeg de har bevist sig som sådanne (Wikheim/Vibe-typerne).

Jeg er helt med på, at MJ også er et udtryk for en spiller man kan sælge senere. Men glem ikke at MJ også har en frikøbsklausul på 5 mio kroner. Er 2./3.rotationsspilleren i angrebet virkelig der hvor vi skal bruge 5 mio i transfer lige nu, hvor vi kan stå foran et vindue hvor der skal skiftes måske 6-7-8 mand? Jeg synes det ikke.
Derfor er jeg mere lun på Egho, Wikheim-typerne økonomisk set, da de er gode her og nu, og muligvis transferfri. Jeg er ikke så meget for "brug 5 mio kr nu for MÅSKE at kunne sælge for 15 mio om 3 år" på alle positioner lige nu.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back