Jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke på, at jeg gerne vil smide en god slat på Warming. Der kan helt sikkert laves penge på ham i fremtiden såfremt han bare forbedrer sin sæson en smule og spiller på et hold i toppen frem for i bunden.
Men det afhænger jo også af, hvad der ellers er ledigt på markedet.
Det er sådan lidt en situation nu, hvor hvis man køber en mand til 10 millioner, så skal man næsten være en klub, som VED at man med lethed kan sælge ham videre for 20-30 stykker, ikke sandt?
Og der er vi jo altså ikke endnu. Men spørgsmål er, hvorvidt vi netop skal jagte større salg ved at købe dyrere ind for netop at forhøje den salgspris vi får for dem vi IKKE har købt dyrt ind.
Altså kunne Højer være solgt for 10 millioner i stedet for 5?
Altså kunne Bundu være solgt for 33 og ikke 22?
Hvis vi havde solgt mange spillere for 20-30-40 millioner allerede?
Jeg tror det. Altså når man ser på de salg der foretages rundt omkring, så er det for mig at se tydeligt at en stor del af salgsprise også afhænger af hvem der sælger, og ikke kun på spilleren. Den del er vel kendt og accepteret af alle?
Vi lavede salg på 5-11 millioner i lang tid som vores max. Vi havde en potentiel højdespringer i JP til Lazio i sin tid, men det gik i vasken da JP selv sagde nej. Og den slags salg er vigtige. Jeg er ikke i tvivl om, at Stage til FCK for 18 millioner var med til at presse Bundu et stykke op også. Og salget af Bundu bør presse de næste salg op i nærheden af 18-20 millioner også. At vi sælger Højer pt for 5 mio bør være en undtagelse.
Og spørgsmål er, hvorvidt de næste skridt hurtigere kan tages, såfremt vi selv køber Mattson i SIF, eller Warming i LBK for 7-10 millioner, og så sælger ham for 20 millioner 2-3 år efter. Ja nok.
Men risikoen for at spilleren ikke leverer, og så sælges for 7-10 millioner videre er jo stor. Og hvad hvis han går helt i stå? Så kan man måske slet ikke sælges? Så er vi 7-10 millioner nede. Meget for en klub som os, og INTET for FCM/FCK, og til dels BIF. BIF har dog selv måtte sande, at spillere som Gammelby, Schwäbe, VIgen etc er købt dyrt ind, og IKKE kan sælges dyrere videre. Derfor bliver de sikkert heller ikke forlænget, da de er hentet af Troels Bech, som måske netop forsøgte at få BIF det skridt højere op ved at købe dyrere ind med håb/forventning om at de da så kunne sælges videre med fortjeneste.
Når FCK køber Vavro for eks. 20 millioner og sælger for 70, så er det jo 20 millioner givet rigtig godt ud. Og hvis de sælger Stage for 20 millioner, så har de fået deres penge igen. Sælger de Stage for 32 millioner, så har det været en gratis spiller at have da lønnen jo også er tjent hjem igen og lidt til.
Sælg Vavro fro 70, hent Stage for 20 = overskud på 50 millioner. Er det ikke drømmen? Altså at kunne handle på den måde? Køb Robert Skov for 10, sælg ham for 75. Med til historien hører jo bare alle de fejlslagne handler som FCM og FCK kan tillade sig at have ved siden af de succesfulde. De succesfulde handler er så gode at de kan tillade sig at satse på 3-5 handler af gangen, og se resten fejle. Der er en grund til at FCM henter ham der Luca Pfeiffer, og bare kan se ham fejle uden det gør noget, såfremt Kaba bliver solgt for 50-60 mio.
Så hvad er genvejen, hvis vi ikke "naturligt" skal vækste vores salg gennem en årrække? Er det at satse ved at købe dyrere ind? Det kan gå som med Troels Bechs BIF, som CV er ved at rydde op i pt.
Det kan jo også gå godt?
Skal vi bare tålmodigt vente på, at vi bevæger os op i sneglefart? Er vi på vej tilbage af nu med det Højer-salg? Får vi også kun 5-7 millioner for Thorsteinsson som var anfører til U21 EM, og gjorde det rigtig godt der internationalt, så er der noget der tyder på det.
Fint at man henter Højer gratis fra bænken i LBK.
Fint at man henter Jon billigt i Fullham.
Men hvis man sælger dem for de der 5-7 millioner, så laver vi fine små overskud, men rykker os ikke for alvor på transferscenen, gør vi?
Jeg vil påstå, at ANTALLET af salg til 5-7 millioner gør noget. PC var også god til at få lidt penge for dem vi egentlig skulle af med. Dino, Sana, Kanstrup, Guira. Alle spillere som tidligere var røget ud transferfrit/løst kontrakt som Riel og Spelman. Væk er den slags kontrakter sådan da. Jevtovic kan blive første længe som man ønsker at skulle af med på den led. Men mange bække små.... 800.000kr for Sana, 4-500.000kr for Dino/Kanstrup, og Guira var vist tættere på en million som jeg husker det. Uanset hvad, så giver det ca. et ekstra 5 millioner kroners salg over sådan 1-2 sæsoner på den måde. Og så solgte vi Jova og Junker for samme beløb, siden så Stage og Bundu.
Vi må se. Vi er et godt sted. Men skal der investeres "kunstigt" nu?