New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 390K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Jeg er helt enig og tror ikke på desperation i ledelseslaget. Tror stadig de bevarer den langsigtede tilgang og ikke er i panik. Som nævnt virker det dog ikke som om alle fans har den samme ro men (som ofte) fokuserer alt for meget på den næste kamp (eller kampe indtil vinduet lukker). Det vil i mine øjne være en forkert strategi, hvis klubben også gik den vej.
Helt helt enig.

Også derfor man ikke må glemme, at der jo altså er 16 kampe mere at spille selv efter runde 6 inden vinduet lukker. Og i et enkelt vintervindue hentede vi Grabara/Tingager/PM. Så altså når nu SIB er nylig tilkommen, så kan det jo være, at der er handler til vinter, som vi intet aner om endnu, som vi kan glæde os til.

Især norske/svenske spillere handles jo nemmere om vinteren da deres ligaer jo løber i kalenderår. Ligesom PM blev hentet i Norge efter en sæson, hvor han spillede europæisk med Sarpsborg, og spillede sæsonen færdig.

Men det er klart at vi alle håber, at vi er nået så langt, at vi IKKE er så "håbløst" bagud ift top 6, at der skal 3 profiler og lidt mirakler til for at nå med i top 6 til den tid. Men det var altså spillere som Kanstrup, Guira, Spelman etc som sluttede efteråret af der i 18/19, hvor vi INGEN angriber havde.

Vi sluttede med et spinkelt håb om top 6, men kunne ikke nå det.
Vi har bare et langt bedre hold pt, selv efter afgangen af Diks/Højer.
Og jeg tror ikke vi er hægtet af ift top 6 når vi når jul. Tænk bare på hvor mange chancer AaB/OB/Vejle/Sønderjyske havde for at afgøre det selv i foråret...

Er vi blevet så desperate i klubben? Altså at vi tror 19-årige prøvespillere skal udfylde hullet indtil PM er klar om kort tid. Det viser meget stor manglende tillid til vores egne talenter - det håber jeg virkelig ikke er sandt, for så har SIB en endnu større udfordring end jeg forventede.
SIB har i hvert fald ikke de store forventninger til klubbens prøvespillere!?!:

- Når jeg tænker tilbage på min egen karriere, så kan jeg ikke huske, at en prøvespiller har fået meget ud af det.

Når jeg mener truppen er "okay" på plads, så er det til at kunne stille hold, og vi ikke skal være i panik-bekymret.

Det sagt - vi savner åbenlyst en superstærk venstreback og 1-3 kvalitetsspillere til offensiven der kan lave mål. Minimum en for bror til kanten/8er - alt efter hvor Albert bruges. Det kigger vi tålmodigt efter.

Ellers ligger løsningen nok i at få Milan løftet til være okay 4. valg på kanten (efter albert, jon, links) - eller bytte ham med et talent der kan være det.

En stærk angriber-kant a la MJ ville også pynte. Eller en i Helenius klassen.

Backs
Lidt specielt. Vi kan nok ikke bare regne med at have ligaens bedste højreback i Diks og en toperstatning som Munks. Løsningen Munks + Oliver (lassen og Anbo) på venstreback er dog en minimums løsning. Så jeg ville kigge efter og håbe på en ny Diks kan hentes og sker det ikke må man i næste sæson se om munks, lassen, anbo kan tage yderligere skridt. Ellers hente til vinter eller næste sommer.

Venstreback kan jeg også leve med oliver, julle og gers som delt 2. valg. Men var der penge ville det være lækkert med en type som klitten som 2. valg eller en spilleklar Gers bag en ny Højer.

Generelle tanker ift trup-kvalitet
Jeg tænker dog vi må indstille os på ikke at kunne mønstre ligaens to bedste backs næste sæson som diks og højer. Ville være lækkert. Mindre kan også gøre det. Vi skal "bare" være top4 på alle positioner (og have fine backups) - og så mange som muligt skal være unge med vokse-potentiale til at blive ligaens 1-2 bedste på deres plads.

Han skal selvfølgelig selv have lov at svare.

Ift dem du nævner, så er PM jo snart tilbage, og som du selv indikerer er Grabara erstattet 1:1.

Derudover nævner SIB at vi ikker på en vb.
Ift Diks, så har vi Munksgaard og Lassen, og så må vi se om Brandhof skal spille en rolle der hvis Munksgaard er ude indtil vi henter en ny højreback.

Ville være underligt hvis vi bare udskifter Diks med Lassen. Om Lund er hentet netop fordi han også kan dække højreback hvis tingene brænder på ved jeg ikke.

Men der var engang hvor vi stod uden back når en anden blev solgt/havde udløb.
Nu har vi to+et ungt talent, og den ene er væk, og skal så erstattes. Men vi er jo ikke uden højreback. Vi har Munksgaard.

Ift hvad det burde række til, så ser jeg os som med i kampen om top 6, men hvor vi er på linje med AaB, FCN og Randers, og ikke som forud for sidste sæson kom ind som suveræn 3'er og var nær-selvskrevet i top 6 af alle omkring klubben og ligaen.

Det er vi ikke til den kommende sæson i min optik.
Men jeg kan ikke se at AaB står stærkere end de gjorde før heller. Og heller ikke FCN eller OB.
Randers har forlænget med flere profiler, og hentet et par til bredden også, samt Tibbling (som vi ikke rigtig kender niveauet på pt).

Så ud af 5 hold der må formodes at være dem der skal kæmpe om de sidste top 6-pladser efter de 3 stærkeste, der er vi et af de 5. Vi behøver ikke være bedre end dem allesammen.
Og jeg tror at vi er bedre end minimum de to af holdene, og dermed kommer i top 6. Men jeg tror som udgangspunkt ikke vi slutter 4'er som truppen ser ud pt. Der ser jeg Randers og AaB have en fordel af at have kontinuitet at bygge på i truppen, selvom AaB har mistet både Van Wert og Hiljemark, og har Andersen skadet.

Men kan slet ikke se at OB skulle være større favorit end os til top 6, selv om vi stadig mangler at erstatte Højer og Diks, og har PM skadet.
Jeg tror også vi kan lægge en del procenter på ift foråret. Og midterforsvaret er jo også styrket med Lund og Bisseck, så Hausner ikke skal rende rundt med småskader etc. Så kan han stå stærkere til de vigtigste kampe, og ikke mangle fysisk overskud ift at undgå fejl.

På kanterne er vi ikke bare i status quo med dem der i efteråret var med til at score 2,0 mål i snit, men har tilmed fået Tengstedt og Jevtovic tilbage, samtidig med at Brandhof kommer til, som jo også spillede en Stage/Bjarnason-agtig kant for Viborg med succes i foråret. Eller måske han faktisk også mindede mig lidt om Ankersen der på venstrekanten. Uanset hvad står vi minimum ligeså stærkt i foråret på kanterne og midterforsvaret.

Centralt fortsætter PO/NP - Vigtigt.
På 8'eren mangler Blume, men måske vi netop kan se noget dynamik tilført med Brandhof.
Og i front mangler PM, men jo kun i starten.

Hvis vi henter en kant som også kan spille angriber (Wikheim er transferfri), eller en 8'er som også kan spille kant (Anderson i FCM) så står vi allerede bedre offensivt. Og det kunne jo også være en angribertype, som også evner at spille 8'er, men de er jo sjældne hvis det er en angriberrolle som PM der er tale om.
Men hvis man i en periode spiller UDEN den rolle PM har, og mere dyrker Davids system med Jeppe Kjær-typen, så kan vi jo "bare" spille anderledes til PM er klar igen. Det vil jo også styrke holdets evne til at spille anderledes når plan A ikke virker.

Tilbage til forventningerne. Top 6!
Og selv hvis der er brikker til top 6-missionen som først falder på plads efter runde 5-6 stykker, eller til jul, så er der meget der kan hentes.
Han skal selvfølgelig selv have lov at svare.

Ift dem du nævner, så er PM jo snart tilbage, og som du selv indikerer er Grabara erstattet 1:1.

Derudover nævner SIB at vi ikker på en vb.
Ift Diks, så har vi Munksgaard og Lassen, og så må vi se om Brandhof skal spille en rolle der hvis Munksgaard er ude indtil vi henter en ny højreback.

Ville være underligt hvis vi bare udskifter Diks med Lassen. Om Lund er hentet netop fordi han også kan dække højreback hvis tingene brænder på ved jeg ikke.

Men der var engang hvor vi stod uden back når en anden blev solgt/havde udløb.
Nu har vi to+et ungt talent, og den ene er væk, og skal så erstattes. Men vi er jo ikke uden højreback. Vi har Munksgaard.

Ift hvad det burde række til, så ser jeg os som med i kampen om top 6, men hvor vi er på linje med AaB, FCN og Randers, og ikke som forud for sidste sæson kom ind som suveræn 3'er og var nær-selvskrevet i top 6 af alle omkring klubben og ligaen.

Det er vi ikke til den kommende sæson i min optik.
Men jeg kan ikke se at AaB står stærkere end de gjorde før heller. Og heller ikke FCN eller OB.
Randers har forlænget med flere profiler, og hentet et par til bredden også, samt Tibbling (som vi ikke rigtig kender niveauet på pt).

Så ud af 5 hold der må formodes at være dem der skal kæmpe om de sidste top 6-pladser efter de 3 stærkeste, der er vi et af de 5. Vi behøver ikke være bedre end dem allesammen.
Og jeg tror at vi er bedre end minimum de to af holdene, og dermed kommer i top 6. Men jeg tror som udgangspunkt ikke vi slutter 4'er som truppen ser ud pt. Der ser jeg Randers og AaB have en fordel af at have kontinuitet at bygge på i truppen, selvom AaB har mistet både Van Wert og Hiljemark, og har Andersen skadet.

Men kan slet ikke se at OB skulle være større favorit end os til top 6, selv om vi stadig mangler at erstatte Højer og Diks, og har PM skadet.
Jeg tror også vi kan lægge en del procenter på ift foråret. Og midterforsvaret er jo også styrket med Lund og Bisseck, så Hausner ikke skal rende rundt med småskader etc. Så kan han stå stærkere til de vigtigste kampe, og ikke mangle fysisk overskud ift at undgå fejl.

På kanterne er vi ikke bare i status quo med dem der i efteråret var med til at score 2,0 mål i snit, men har tilmed fået Tengstedt og Jevtovic tilbage, samtidig med at Brandhof kommer til, som jo også spillede en Stage/Bjarnason-agtig kant for Viborg med succes i foråret. Eller måske han faktisk også mindede mig lidt om Ankersen der på venstrekanten. Uanset hvad står vi minimum ligeså stærkt i foråret på kanterne og midterforsvaret.

Centralt fortsætter PO/NP - Vigtigt.
På 8'eren mangler Blume, men måske vi netop kan se noget dynamik tilført med Brandhof.
Og i front mangler PM, men jo kun i starten.

Hvis vi henter en kant som også kan spille angriber (Wikheim er transferfri), eller en 8'er som også kan spille kant (Anderson i FCM) så står vi allerede bedre offensivt. Og det kunne jo også være en angribertype, som også evner at spille 8'er, men de er jo sjældne hvis det er en angriberrolle som PM der er tale om.
Men hvis man i en periode spiller UDEN den rolle PM har, og mere dyrker Davids system med Jeppe Kjær-typen, så kan vi jo "bare" spille anderledes til PM er klar igen. Det vil jo også styrke holdets evne til at spille anderledes når plan A ikke virker.

Tilbage til forventningerne. Top 6!
Og selv hvis der er brikker til top 6-missionen som først falder på plads efter runde 5-6 stykker, eller til jul, så er der meget der kan hentes.

Jeg ville ønske jeg var så tryg 😁

PM aner vi intet om hvornår vi har tilbage, og allerede i sidste sæson var vi tyndt besat i angrebet.

Der mangler vi stadigvæk en dækning.

Midterforsvaret ser jeg ikke som styrket med Lund og en lottokupon, men man kan selvfølgelig håbe at tyskeren lige pludselig finder ud af at spille voksen fodbold.

Vi mangler stadigvæk en dækning for Tingager.

På back positionen, som vi i vores system er meget afhængige af er vi vel gået fra en af de bedste klubber, til at være i bunden. Vi har reelt mistet de 2 bedste backs, og ikke fået en reel erstatning.

Der mangler vi dækning på begge sider.

På kanterne har vi fået Brandhof som vi ikke aner om kan noget i Superligaen, og jevtovic som vi ved ikke kan noget. Igen ikke en styrkelse, med mindre en af de 2 lige pludselig brænder ligaen af.

Der mangler vi stadigvæk en opgradering på begge sider.

Målmanden har vi dækket fint ind, og der er jeg helt tryg.

Alt det andet vi har hentet ind er kun til bredden, og forhåbentlig ikke nogle der skal spille fra start.

Alt efter om Lassen også tæller som tilgang. Anbo gør måske også fra 1. sept. TK er også rykket frem i bussen fra u19. Men kan ihvert fald max tælle som en samlet. Max.

Jeg synes, det er en rigtig god pointe, som oftest bliver overset herinde.

Grønbæk i den kommende sæson er ikke Grønbæk fra den netop overståede sæson. Han er nemlig blevet ældre og mere erfaren nu, og formentligt derfor også en dygtigere fodboldspiller. Det samme kan siges om Hausner, Hvidt og Ammitzbøll.

Derudover havde vi Tengstedt og Duncan ude hele sidste sæson. Dem har vi tilbage i omdrejninger nu. Det er jo de facto 2 forstærkninger bare der.

Derudover får vi Lassen og Anbo tilbage, som vel har fået mere end 3-4 doblet deres erfaring, når det kommer til seniorkampe. De må derfor også forventes at stå noget stærkere, end sidst de var i truppen.

TK har i øvrigt også fået sin debut og kommet ind omkring førsteholdet. Det må derfor forventes, at han er klar til at indtage en større rolle i denne sæson end sidste.

Derudover er der en række mekanismer, der gør, at når profiler forlader en trup, er der nogle andre, der må steppe op. Jeg har selv en forventning om, at Hausner kommer til at være en kæmpe profil for os i den kommende sæson. Og at Grønbæk også løfter sig og bliver en profil.

Desuden har vi jo tidligere set, at både Munksgaard og Hvidt er dygtige nok til at begå sig i top 6. Så selvom vi mister Blume og Diks, og Munksgaard og Hvidt på det samlede plan er et skridt ned (andre kompetencer), så er det jo ikke et decideret fald. Det er som sagt 2 spillere der for et år siden viste, at de sagtens kan være med. Og de må forventes at være blevet endnu dygtigere med et år mere på bagen.

Hvis DN forventer, at Munksgaard og Hvidt går ind og spiller som Diks og Blume, så bliver vi nok slemt skuffede. Men hvis han til gengæld tilpasser spillet til at matche de pågældende spilleres styrker, så skal det nok blive rigtig fint.

SIB har i hvert fald ikke de store forventninger til klubbens prøvespillere!?!:

Underligt. Lader ikke til at være SIB der har arrangeret de prøvespillere..

Jeg ville ønske jeg var så tryg 😁
Jeg er ikke "tryg", men mere fortrøstningsfuld/håbefuld. Ser samtidig masser af scenarier hvor det går galt, men jeg kan se os både lave et efterår 2020, eller et forår 2021. Det var jo ca. samme trup der leverede de to halvsæsoner, og det var nat og dag resultatmæssigt.

Ift at gøre det bedre end i foråret, så er jeg ok tryg. Men jeg tror ikke vi rammer niveau af 19/20-sæsonen, og end ikke efterår 2020 før vi får en ny profil ind i offensiven. Men mellem efteråret 2020 (top 3), og foråret 2021 (kun lige nok til top 6) der ligger der et niveau der er "nok til top 6" håber jeg.
Vi mangler stadigvæk en dækning for Tingager.
Jeg sammenligner som sagt med foråret 2021, hvor vi spillede uden Tingager.
Så jeg ser os som have det samme midterforsvar nu, bare med Lund+Bisseck i stedet for Sanneh = opgradering.
Overordnet set er det stadig en bet at vi må undvære Tingager. Enig. Så ift efteråret 2020 er vi svækket dernede ser det ud til. Men Bisseck ved vi jo ikke helt om kommer ind på Elez-niveau (kæmpe chef til sidst) eller Cheik Sarr-niveau (rystende usikker)
Midterforsvaret ser jeg ikke som styrket med Lund og en lottokupon, men man kan selvfølgelig håbe at tyskeren lige pludselig finder ud af at spille voksen fodbold.
Præcis. Og som sagt var det ift foråret, hvor Tingager jo også var ude, og vi stadig holdt modstanderne nede på forholdsvis få scoringer.
Jeg anser SLET IKKE forsvaret som vores problem i foråret. Vi lukkede lidt over 1,3 mål ind i snit vs lidt over 1,2 i efteråret. Værre, men ikke særligt meget. PROBLEMET var at vi gik fra at score 2,0 mål i snit i efteråret (26 mål i 13 kampe) til kun at score sølle 1,16 mål per kamp i foråret (22 mål i 19 kampe)

26 mål i 13 kampe...
vs
22 mål i 19 kampe...

KÆMPE FUCKING FORSKEL!
Så jeg vi mistede point til sidst i mage kampe bl.a. fordi vi ikke scorede nok. Og ja vi spillede for mange uafgjort især i starten af foråret fordi vi ikke scorede nok.
De defensive fejl som alle hold laver, de kostede bare mere for os i foråret.

FCK lukkede svimlende 32 mål ind i forårets 19 kampe. Men var forårets bedste hold til at lave point med et snit på 1,84 (vildt lavt ift hvad topholdet normalt laver, men sådan var det nu engang).

Vi skal have gang i vores offensiv igen.!!Screenshot 2021-07-01 at 09.26.11.png

Underligt. Lader ikke til at være SIB der har arrangeret de prøvespillere..
Jeg tror bare det er agenter der forsøger at få deres spillere ud. AGF er nok ikke den eneste klub der er blevet kontaktet. Og så har man nok bare tænkt, nå ja, vi har en meget lille trup, så det skader nok ikke at der kommer en ekstra til træning. Måske man bliver overrasket, og så koster det ikke mere end lidt kost og logi. Og så er man lidt inde i varmen hos den agent.

Jeg har det sådan, at vi er et sted i fødekæden af klubber, hvor vi ikke kan forvente at kunne lukke vinduet før vindue reelt lukker.
At vi allerede har en målmand på plads, betragter jeg som en sejr for SIB. At den målmand er Jesper Hansen er bare forrygende. Hans rutine og dygtighed må alt andet lige forplante sig til resten af forsvaret; jeg forestiller mig, at han er god til at dirigere sit forsvar også.
Derudover synes jeg Oliver Lund er snusfornuft på et højt, jysk niveau. En gardering til hele bagkæden, som har bevist sig på superliganiveau. Hver gang vi har spillet mod OB, synes jeg faktisk OL har været en af deres bedste - det tyder på, at han trives i højintense kampe, og dét tyder på, at han nok skal gøre en fin figur i AGF :giggle:

For resten af vinduets vedkommende har jeg drømme som alle andre. Jeg så gerne en dygtig angriber, en venstre back og en fløj, alle tre med niveau til toppen af superligaen.
Men realistisk set kan mindre gøre det.

Jeg er meget opmærksom på at holde rationalet tændt i forhold til AGF i disse år. Det er så nemt at lade sig rive med af to pokalsemifinaler, to gange europæisk kvalifikation og to stensikre top 6 placeringer, inklusive ét sæt medaljer. Læg dertil følelsen af, at det kunne (burde) være blevet til mere.
Men faktum er, at vi stadig er en klub på vej tilbage mod toppen.

En sæson mere i top 6 vil være godkendt. En placering som 7 eller 8, med meget få (under 5) point til top 6 kan godt tænkes at være acceptabelt, afhænging af skader, Cirkus VAR og øvrige marginaler...
Jeg tror vi alle skal minde hinanden om at tålmodighed er en dyd... jeg håber nogen vil minde mig om det, når jeg midt i november springer en sikring i utålmodighed, og kræver blod, revulotion og SIB's hoved på et fad. ;)

Jeg anser SLET IKKE forsvaret som vores problem i foråret. Vi lukkede lidt over 1,3 mål ind i snit vs lidt over 1,2 i efteråret.

Nu angiver du desværre ikke tallene, der ligger til grund for din analyse.

Men hvis vi fraregner Hausners tilbagelægning mod Brøndby (som sker 1/100 gange - okay, måske lidt oftere for Hausner :ROFLMAO:) og 4-0 nederlaget mod FCM i sidste runde (ikke hver dag vi spiller med så mange reserver), så ser tallene vel noget anderledes ud.

Så enig. Jeg er heller ikke bekymret for forsvaret. Og som jeg også nævnte, har jeg en forventning om, at vi ser en Hausner på et højere niveau i den kommende sæson. Og på den måde er forsvarssituationen jo faktisk forstærket.

Jeg synes, det er en rigtig god pointe, som oftest bliver overset herinde.
Jeg tænker også vi breddemæssigt er voldsomt stærkere til næste sæson pga alle vores unge (det meste af truppen næsten) er et år ældre tager skridt op. Og en håndfuld som vi slet ikke brugte i sidste sæson kun kan blive større plusser: st, zach, milan - evt tk, lassen, anbo (evt. skadede gers og nb) 3-6-8 tilgange næsten.

Yann, Brandhof, Oliver og JH - 4 ind.

Hvidt kan vi også gøre meget meget mere brug af. Samme kan vi med Tingager. Kan godt være vi mangler ham i opstarten, men han spillede også kun 33% sidste år. Jeg forventer han kommer til at spille mere i år. Det bliver jo ca en halv tilgang.

Naturligvis får vi også skader næste sæson, men det ændrer ikke ved, at vi med afløsere for bror og højer, så har vi også en bred trup på 25+

Og af de 7 ud brugte vi kun kamil (JH dækker af), bror og højer (dem får vi erstatninger for i juli-august).

Diks (fik kun halv spilletid - Munks det samme) - Munks dækker okay ind og spiller bare 100% så er den plads dækket 100% ind. De få kampe han er skadet klarer Oliver der var en fin højreback i lyngby, FCV og OB. Måske Oliver ligefrem kan presse og aflaste.

Buba brugte vi stort set ikke (der er vi også dækket rigeligt ind med Yann og TK - de klarer de 400 min vi mangler der, hvis Ting som sidste sæson er væk 67% af tiden). Arzani og MJ brugte vi slet ikke.

Bekymringer
- at vi skal have kvalitet ind for bror-højer, men vi har også penge til dem (deres løn og 5 mio fra højer salg)
- lidt flere mål, men der er det næsten en gave vi kan bruge bror-budgettet på en mere målfarlig
- hvor står PM skadesmæssigt og kan han score som i forrige sæson og første 10 runder af sidste? (men han siger jo selv han er på vej)
- Tingager (men vi kan leve med julle, og hvad kan Yann og TK på sigt)

men dengang vi havde MJ og Helle var vi også bekymret for en skade til PM. Det er Bif vel også til Uhre og fcm til kaba. Sådan er livet.

Grunden til at jeg selv sætter de krav jeg gør, er jo også det AGF selv har meldt ud med at vi øger vores budget og vi denne sommer ville øge det endnu mere.

Så mine forventninger er til meget mere end 2 gratis spillere og en målmand.

Hvad nytter det at have flere penge at bruge af, hvis de bliver brugt forkert?

Så jeg er meget tilfreds med, at vi ikke køber spillere, vi er usikre på. Men i stedet har is i maven.

Og jeg vil hellere have, at den is i maven strækker sig til næste transfervindue, end at vi går i panik på lukkedagen og henter en Ryan Mmaee.

Grunden til at jeg selv sætter de krav jeg gør, er jo også det AGF selv har meldt ud med at vi øger vores budget og vi denne sommer ville øge det endnu mere.

meget enig bliver også skuffet hvis vi ikke får 2 (og gerne 3) super spændende talenter ind albert, diks, højer, jon klassen - eller profiler som np, po, pm. Egentlig helst det første.

PS - haus ser jeg også kan udvikle sig meget, så vi ikke får de der hovsnere

Ryan Mmaee, var vel bare panikløsning da det andet glippede - det kan jo ske igen når vi er tålmodige, hvis vi ikke lander den rette. Men må tage 3-4. valget. Det kommer til at ske igen. Sådan er gamet. Den sidste fejl er ikke set.

Og fejlscoutet til os på mentalitet, egentlig har han jo siden vist sig dygtigt frem og blevet et salg. Og så var han ude af form og synes tit man ser lejespillere blive mugne når de tager skridt ned fra større liga til mindre, og ikke får spilletid. Det er jo ligesom det de kommer for.

Det er mine bestemt også. Men dér, hvor vi er i fødekæden, kan vi ikke med nogen ret forvente stor aktivitet så tidligt i vinduet - slet ikke, når der er slutrundefodbold igang.

Men forventninger til transfervindue og forventninger til sæsonen som et hele er to forskellige ting.
Selvom vi sidst i august lander 2-3 drømmetilgange, så vil de stadig skulle spilles ind på holdet og i form (må man formode). Det vil stadig betyde, at vi tidligst i foråret ser, om de reelt blev forstærkninger. Og til den tid kan skibet være sejlet i forhold til europakval og måske endda top 6.

Last edited:
Det er mine bestemt også. Men dér, hvor vi er i fødekæden, kan vi ikke med nogen ret forvente stor aktivitet så tidligt i vinduet - slet ikke, når der er slutrundefodbold igang.

Men forventninger til transfervindue og forventninger til sæsonen som et hele er to forskellige ting.
Selvom vi sidst i august lander 2-3 drømmetilgange, så vil de stadig skulle spilles ind på holdet og i form (må man formode). Det vil stadig betyde, at vi tidligst i foråret ser, om de reelt blev forstærkninger. Og til den tid kan skibet være sejlet i forhold til europakval og måske endda top 6.
ja det er den evige bekymring, men hellere skibet sejler ift medaljer i år og vi nøjes med 5-6 plads - end det skal synke til middelmådighed i mange år, fordi vi henter en middelmådig venstreback og bror-erstatning nu og her på 3-4 års kontrakter. Dem har vi i forvejen i oliver, julle, milan, brandhof, hvidt, links - og nogle af dem kan iøvrigt udvikle sig til mere.

Men alle hold er i samme båd og mangler lidt når sæsonen starter så tidligt inden vinduet er færdigt. Jeg tror på vi kan blive nr 4-5 igen i år og så må vi se om vi på den lange bane, måske allerede i år, kan klemme os ind i top3 og sende bif ud igen.

Nu angiver du desværre ikke tallene, der ligger til grund for din analyse.
?
Altså 1,2 vs 1,3 er da netop tal, og de ligger helt tæt. Modsat antal scoringer som gik fra 2,0 til 1,16.

Men for at udpensle mere, så lukkede vi i foråret 26 mål ind i 19 kamp = 1,36.
I efteråret lukkede vi 16 mål ind i 13 kampe = 1,23.

Så altså 1,36 vs 1,23 = ikke en kæmpe forskel.
Så min "analyse" er egentlig bare en påpegning af, at hvis vi havde scoret ligeså meget som i efteråret, så var det langt langt overvejende sandsynligt at vi havde lavet flere point, og vundet bronze.

3-3 i Parken er et underligt eksempel, men vi skaber 0 chancer fra 61. minut. I forrige sæson kom vi på 4-2 ved stillingen 3-2, frem for at FCK udlignede. Det er en af de helt store forskelle på forrige sæson og sidste sæson.

Det gør intet at OB og Vejle scorede 2 mål imod os når vi selv lavede 4, så at sige.
Men altså i foråret havde vi meget meget svært ved at score. Og altså selvom banerne/vejret/truppens beskaffenhed fik skylden, så var der jo altså også manglende skarphed især fra kanterne og centralt fra Blume/Albert (Albert mere skarp da han kom på kanten).

1,16 scorede mål per kamp giver et lavt pointtal nærmest i alle tilfælde.
Og hvis man skal forbedre 1,36/1,23 mål/kamp lukket ind, så er det meget dyrt.

Men at gå fra 1,16 til 1,50+ scorede mål burde være til. 2,0 i snit som vi ramte i efteråret er svært bare sådan lige at skaffe. Der skal man også ramme nogle stimer som Højer og PM gjorde (flotte langskudsmål+frispark etc).
Men 1,16 er jo vildt lavt. OB/RFC scorede ligeså få, og kun Horsens scorede færre end OB/AGF/RFC.

Til sammenligning scorede FCK 77% flere mål (39) i foråret.
Til sammenligning scorede FCM 54% flere mål (34) i foråret.
Til sammenligning scorede BIF 45% flere mål (32) i foråret.

Til sammenligning scorede AaB/FCN 32% flere mål (29) i foråret.
-----------

Men i efteråret scorede vi altså 26 mål på 13 kampe...
Samme som BIF, og mere end dobbelt så mange som Lyngby/Horsens (12/10).

En af mine største forhåbninger er, at de 1,16 scorede mål i snit i foråret var en uregelmæssighed fra 19/20 + efteråret 2020.

Altså at der var en del faktorer der gjorde, at vi ikke scorede nok i foråret, men at vi gør det i det kommende efterår. Jon, Albert, Links, Brandhof, Jevtovic, Tengstedt. Det kan komme fra flere spillere på kanterne allerede inden vi har hentet en spiller mere derude. Og centralt kan Albert måske finde melodien igen? Måske Brandhof giver os den dynamik/sprængfarlighed vi savnede hele foråret, hvor skud udefra i Vejle, Odense etc i de kolde kampe jo kunne have afgjort meget :D

Altså FØR vi får en ny 8'er, og FØR vi får nye kanter, så kan jeg sagtens se os score mere end de 1,16 mål i snit vi var nede på i foråret. (meget meget lavt for os ift de sidste par år).

Men spørgsmålet er, hvorvidt vi kan opretholde et godt forsvar uden Højer. Hele foråret var vi uden Tingager, så altså ham har vi bevist vi kan uden. Og Bisseck/Lund kan jo også spille pladserne, og forhåbenligt gardere det worst case der er i at spille med Juelsgård permanent som vi gjorde i foråret :D (Altså med 2 nye kan det jo kun blive bedre end det der allerede fungerede).

Men Diks og Højer bliver svære at undvære. Så spørgsmålet er om det kommer til at koste bagtil.
Jeg håber vi kommer til at score så meget mere, at det mere vi lukker ind IKKE kommer til at koste pointmæssigt, men omvendt. Og altså så ringe er Munksgaard/Gersbach/Juelsgård/Lund heller ikke.
Og Hausner/Jesper Hansen er jo top 4-materiale :D

?
Altså 1,2 vs 1,3 er da netop tal, og de ligger helt tæt. Modsat antal scoringer som gik fra 2,0 til 1,16.

Men for at udpensle mere, så lukkede vi i foråret 26 mål ind i 19 kamp = 1,36.
I efteråret lukkede vi 16 mål ind i 13 kampe = 1,23.

Så altså 1,36 vs 1,23 = ikke en kæmpe forskel.
Så min "analyse" er egentlig bare en påpegning af, at hvis vi havde scoret ligeså meget som i efteråret, så var det langt langt overvejende sandsynligt at vi havde lavet flere point, og vundet bronze.

Hvis vi skal bruge begreberne helt korrekt, er antal scorede mål og antal kampe dine data.

Det er ud fra disse data, at du laver en analyse, der giver hhv. 1,36 og 1,23.

Og det er ud fra denne analyse, at du laver fortolkningen/vuderingen/konklusionen, at de egentlig ligger ret tæt.

Og det var i øvrigt slet ikke en kritik. Jeg synes det var en rigtig god pointe, du kom med.

Det var dog bare netop den fulde data, jeg gerne ville have haft med.

For hvis vi lukkede 26 mål ind i 19 kampe. Så kan vi med lidt kontrafaktuel selektiv indzoomet filtrering (bare for at understrege, det er hypotetisk :ROFLMAO:) sige, at vi uden Hausners tilbagelægning og "reservekampen" mod FCM har
21 mål i 18 kampe. Det giver 1,17 (1,166). Hvilket altså er bedre end i efteråret.

Og vi så medregner Hausners tilbagelægning (for den slags sker jo desværre), og i stedet tager tallene fra før kampen mod FCM (som jo var en statistisk outlier)*, så hedder den 22 mål i 18 kampe = 1,22 (1,222).

Det er stadigvæk bedre end efteråret... og dette på trods af at vi har mødt bedre modstand/bedre angribere pga. vores 10 (her 9) kampe i mesterskabsslutspillet.

*jeg ved ikke, om du har medregnet Play-off kampen mod AaB?

Det var dog bare netop den fulde data, jeg gerne ville have haft med.

For hvis vi lukkede 26 mål ind i 19 kampe. Så kan vi med lidt kontrafaktuel selektiv indzoomet filtrering (bare for at understrege, det er hypotetisk :ROFLMAO:) sige, at vi uden Hausners tilbagelægning og "reservekampen" mod FCM har
21 mål i 18 kampe. Det giver 1,17 (1,166). Hvilket altså er bedre end i efteråret.

Og vi så medregner Hausners tilbagelægning (for den slags sker jo desværre), og i stedet tager tallene fra før kampen mod FCM (som jo var en statistisk outlier)*, så hedder den 22 mål i 18 kampe = 1,22 (1,222).

Det er stadigvæk bedre end efteråret... og dette på trods af at vi har mødt bedre modstand/bedre angribere pga. vores 10 (her 9) kampe i mesterskabsslutspillet.

*jeg ved ikke, om du har medregnet Play-off kampen mod AaB?
Der er nemlig kampe, som bare er atypiske som normalt kan siges fra for at give et mere retmæssigt billede. Typisk "ekstremer" i begge ender af spektret. Men giver det mening at tage vores største sejr (3-1 ud) og så tage vores største nederlag ud (0-4)? Måske, men det har jeg valgt ikke at gøre.

Og præcis som du er inde på, så er det meget meget lige, og endda tæt på bedre i foråret end i efteråret ift defensiven. Men det er offensiven vi har de samme spillere stadigvæk. Så det giver for mig mere mening at se på, at Jon/Links/PM og de andre lavede 2,0 mål i snit i efteråret og kun 1,16 i foråret.

For der er jo bestemt en risiko for at vi med Højer/Diks-exit kommer til at lukke flere mål ind også. Men jeg er faktisk ikke så nervøs for defensiven. Den skal vi nok få styr på.

Men vores evne til at score? Den er jeg i den grad bekymret for. PM er ude med skade, og før skaden kunne de ikke rigtig finde ham ordenligt. Kanterne var i størstedelen af foråret komplet ufarlige.

Men Blume er byttet med Brandhof pt, og Jon kom godt igang frem mod sæsonafslutningen, ligesom Grønbæk løftede vores kantspil derude på højre. Links gik dog helt i stå, og hverken Tengstedt eller Jevtovic kom nogensinde i gang.

Men der er jo altså håb om, at Links, Tengstedt og Jevtovic bliver mere værd i den kommende halvsæson. For det kunne jo ikke blive værre end i foråret....
Albert og Jon er gode kanter. Jeg frygter mest at Jon oppede sig for at gøre sig mere salgbar/attraktiv op mod vinduet og er træt af situationen pt, og dermed starter uinspireret og frustrerret, og først kommer i gang frem mod jul hvor han så håber at blive solgt.

Og så er jeg i tvivl om Brandhof og Albert tilsammen kan løfte opgaven som 8'er centralt.

Så indtil vi ser en ny kant-profil og/eller en ny 8'er med mål i støvlerne (altså ikke Mikael Anderson så), så vil jeg være bekymret om vores evne til at score. Og så har vi slet ikke snakket om PM/manglende angriber-alternativ her. Det bekymrer mig også. Tager til enhver tid gerne Van Wert på en 1-årig :D Eller Gustav Wikheim på en 1-2 årig. Er nok lidt desperat der. Synes Van Wert/Wikheim svarer meget godt til Helenius/MJ ift kvalitet, og kan ikke se hvorfor vi skal have noget ringere end det som gardering. (Håber personligt på Gytkjær, som SIB jo førhen hentede til Rosenborg)

Status
Not open for further replies.

Latest posts

D
Replies
756
Views
51K
Back