Talentarbejdet i AGF
Jeg har hørt, at Barcelona - og aner ikke om det er korrekt - i videst mulig omfang fravælger store spillere i de små årgange, og hvis de er så gode det virker forkert, at fravælge dem, så spiller de på hold deres fysik passer til.Jeg så GFA spille i en spansk turnering for U11-hold, hvor min egen dreng stillede op for en anden klub. De er meget angrisvillige og kan sagtens matche nogle af de større akademier. Jeg synes ikke at de fysisk var meget større end mange af de andre hold.
Det var ret interessant at observere forskellen på, hvordan de mindre klubber og de store akademier griber tingene an. Hos de mindre klubber – f.eks. lokale klubber fra Barcelona-området og mindre udenlandske akademier – er det tydeligt, at man stiller op med det materiale, man har. Truppen er en broget blanding af små, tekniske spillere og enkelte fysisk stærke spillere, præcis som man kender det fra den lokale klub derhjemme.
De store akademier virker derimod til at have to meget definerede tilgange: enten rendyrket fysik eller ren teknik. Vi mødte blandt andet AC Milan og Betis, som begge var fysisk overlegne i forhold til de fleste andre. Især Milan-spillerne lignede giganter ved siden af os; de var ganske vist dygtige teknisk, men det var råstyrken, der gjorde den helt store forskel. Barcelona og Sevilla repræsenterede den stik modsatte filosofi med små, lynhurtige og ekstremt tekniske spillere. De byggede spillet op gennem hurtige kombinationer og fulgte tydeligvis en helt fastlagt formel.
Barcelona endte med at vinde turneringen, og jeg var dybt imponeret over deres niveau – både individuelt og i deres sammenspil.
Således spiller de mod større modstandere, hvor de er tvunget til at spille fodbold for at vinde, og derfor spiller som om de var 8-9 Xavi/Iniesta typer der var på banen af gangen.
Jeg faldt over et meget sjovt billede fra den semeste U11 turnering (mener jeg) i Gentofte. Der bekræfter meget godt hvor stor forskel der er på børnene i de årgange.
Jeg foragter meget af det der er i GFA, men min yngste søn har ekstrem lyst til at spille fodbold i et elitemiljø - bl.a fordi han nuværende trænere roser ham ekstremt. Jeg er virkelig i syv sind over hvad jeg skal. Logistisk giver GFA glimrende mening, og der er langt til det næste gode alternativ. Omvendt ville jeg gerne være i en rigtig klub.