New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 330K
Talentarbejdet i AGF
Jeg så GFA spille i en spansk turnering for U11-hold, hvor min egen dreng stillede op for en anden klub. De er meget angrisvillige og kan sagtens matche nogle af de større akademier. Jeg synes ikke at de fysisk var meget større end mange af de andre hold.

Det var ret interessant at observere forskellen på, hvordan de mindre klubber og de store akademier griber tingene an. Hos de mindre klubber – f.eks. lokale klubber fra Barcelona-området og mindre udenlandske akademier – er det tydeligt, at man stiller op med det materiale, man har. Truppen er en broget blanding af små, tekniske spillere og enkelte fysisk stærke spillere, præcis som man kender det fra den lokale klub derhjemme.

De store akademier virker derimod til at have to meget definerede tilgange: enten rendyrket fysik eller ren teknik. Vi mødte blandt andet AC Milan og Betis, som begge var fysisk overlegne i forhold til de fleste andre. Især Milan-spillerne lignede giganter ved siden af os; de var ganske vist dygtige teknisk, men det var råstyrken, der gjorde den helt store forskel. Barcelona og Sevilla repræsenterede den stik modsatte filosofi med små, lynhurtige og ekstremt tekniske spillere. De byggede spillet op gennem hurtige kombinationer og fulgte tydeligvis en helt fastlagt formel.

Barcelona endte med at vinde turneringen, og jeg var dybt imponeret over deres niveau – både individuelt og i deres sammenspil.
Jeg har hørt, at Barcelona - og aner ikke om det er korrekt - i videst mulig omfang fravælger store spillere i de små årgange, og hvis de er så gode det virker forkert, at fravælge dem, så spiller de på hold deres fysik passer til.

Således spiller de mod større modstandere, hvor de er tvunget til at spille fodbold for at vinde, og derfor spiller som om de var 8-9 Xavi/Iniesta typer der var på banen af gangen.

Jeg faldt over et meget sjovt billede fra den semeste U11 turnering (mener jeg) i Gentofte. Der bekræfter meget godt hvor stor forskel der er på børnene i de årgange.

Jeg foragter meget af det der er i GFA, men min yngste søn har ekstrem lyst til at spille fodbold i et elitemiljø - bl.a fordi han nuværende trænere roser ham ekstremt. Jeg er virkelig i syv sind over hvad jeg skal. Logistisk giver GFA glimrende mening, og der er langt til det næste gode alternativ. Omvendt ville jeg gerne være i en rigtig klub.

Attachments

• IMG_4251.webp
    IMG_4251.webp
    204 KB · Views: 70
Jeg er selv lidt i samme dilemma, med en dreng som elsker fodbold og som er rigtig god til det, men pga hvor vi bor har haft probleme rmed at finde et hold.
Vi bor i Armenien nu og de fleste hold snakker kun Armensk eller russisk, men nu er der planer om et Juventus Akdemi som virkelig har investeret i Armenien, 2 helt nye træningsanlæg og topfaciliteter med Europæiske trænere som snakker Engelsk, men det er bare ekstremt dyrt hvis man ikke bliver udtaget som et specielt talent der får et legat.
Sjovt det lige var et Juventus hold du sendte et billede af, men det lader til at Juventus har udbredt deres akademi til mange lande for at fiske talenter.
Jeg gætter påa t det også er en business model hvor de kan tjene penge på stakkels forældre som mig :-)

Jeg foragter meget af det der er i GFA, men min yngste søn har ekstrem lyst til at spille fodbold i et elitemiljø - bl.a fordi han nuværende trænere roser ham ekstremt. Jeg er virkelig i syv sind over hvad jeg skal. Logistisk giver GFA glimrende mening, og der er langt til det næste gode alternativ. Omvendt ville jeg gerne være i en rigtig klub.
Den er fandeme svær. Jeg kan godt forstå at du foretrækker en rigtig klub. Det giver en ekstra dimension til den læring, fodbold OGSÅ er for de små poder.
Hvis det var mig, ville jeg forsøge at parkere mine egne moralske og etiske kvababbelser over fænomenet GFA og tænke på to, og kun to, ting:

1. Vil knægten trives i det miljø?
2. Hvor meget vold på familielivet gør vi, hvis vi vælger et andet sted?

Hvis han kan trives i GFA OG jeres familieliv bliver max presset af at vælge noget andet, så er der ikke så meget mere at tænke over, synes jeg.

Desuden: skulle det vise sig, at det af den ene eller anden grund ikke fungerer, så er det jo ikke sådan en beslutning, som ikke kan tages om ;)

Den er fandeme svær. Jeg kan godt forstå at du foretrækker en rigtig klub. Det giver en ekstra dimension til den læring, fodbold OGSÅ er for de små poder.
Hvis det var mig, ville jeg forsøge at parkere mine egne moralske og etiske kvababbelser over fænomenet GFA og tænke på to, og kun to, ting:

1. Vil knægten trives i det miljø?
2. Hvor meget vold på familielivet gør vi, hvis vi vælger et andet sted?

Hvis han kan trives i GFA OG jeres familieliv bliver max presset af at vælge noget andet, så er der ikke så meget mere at tænke over, synes jeg.

Desuden: skulle det vise sig, at det af den ene eller anden grund ikke fungerer, så er det jo ikke sådan en beslutning, som ikke kan tages om ;)
Jeg er også stone cold på moralen i sådan en situation

Jeg har hørt gode ting om ham her - håber vi lander ham. Det vil om noget være en del nemmere at komme til AGF end Brøndby.
kæft det kunne have været fedt hvis brøndby havde beholdt cooper, det måtte have skræmt nogle talenter væk at have den tosse løbende

Jeg har hørt gode ting om ham her - håber vi lander ham. Det vil om noget være en del nemmere at komme til AGF end Brøndby.
Ja. Jeg tænkte nok vi var interesseret i ham. Jeg tror også AGF er interesseret i Viborgs Elliot Obifule.

Ja. Jeg tænkte nok vi var interesseret i ham. Jeg tror også AGF er interesseret i Viborgs Elliot Obifule.
Vi havde åbenbart også to mand ude og ser FCK U19 mod AB U19 i den sjællandske pokalfinale.

Ingen ide om hvem vi kiggede på, men vi hentede en spiller sidste år i AB, og med FCKs økonomi er det nærliggende at tænke at det nok er en ABer.

Jeg var der ikke selv, så aner ikke hvem det var osv.

Vi havde åbenbart også to mand ude og ser FCK U19 mod AB U19 i den sjællandske pokalfinale.

Ingen ide om hvem vi kiggede på, men vi hentede en spiller sidste år i AB, og med FCKs økonomi er det nærliggende at tænke at det nok er en ABer.

Jeg var der ikke selv, så aner ikke hvem det var osv.
Har vi kun to mand ude, når vi er mere konkrete omkring en bestemt spiller?
Det kan ikke bare være en del af at scoute de bedste spillere i de største kampe?

Latest posts

Back