New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 50K
Taktisk analyse tråd
Ved ikke lige hvor denne hører til, men..

Jeg sad i går og tænkte på hvor fedt det egnetlig var, at vi sluttede kampen med 10 Danskere på banen! Generelt har vi kun to "ikke Nord Europærere i truppen", og af Nord Europæerne er den ene tysker.. Resten er fra Danmark, Sverige, Norge og Island.

Kan det ikke godt have betydning for sammenholdet, at man er relativt ens mentalt og kultur mæssigt?
- Tænker i øvrigt det stemmer meget godt overens med holdets strategi.

Jeg kan godt lide at det ikke bliver så eksotisk som Vejle, FCM og andre

Den største forandring er i mine øjne presset og genpresset. Vi falder ikke, så snart bolden er mistet. Vi står langt højere i presset. Ikke mindst Mads Emil er jo langt mere med i feltet.

Bedste eksempel er Kahls bolderobring på deres banehalvdel i går, som giver en god chance. VB spilleren regner jo med, at Kahl vil falde bagud og dermed at han har tid til at tage bolden til sig - men nej.

Andersons mål er vel også et eksempel - Polle (de jo ellers er sikringsspiller) vinder bolden i genpresset foran deres målfelt og får bolden flot i bagrum til Bech, der får den videre til MEM, til Beijmo til Anderson (alle spillere, der faktisk er helt oppe i feltet).

AGF tænker fremad lige nu.
Jeg er helt enig. Vi er langt mere offensive uden bold. Selv ved 3-1 skubber de yderste midterforsvarere frem, så Tingager lå ret alene med Unugha. Vi virker mere komfortable i vores pres og dermed med mulighed for at skubbe frem uden at frygte dybdeboldene.

• Like
Reactions: fsc
Den største forandring er i mine øjne presset og genpresset. Vi falder ikke, så snart bolden er mistet. Vi står langt højere i presset. Ikke mindst Mads Emil er jo langt mere med i feltet.

Bedste eksempel er Kahls bolderobring på deres banehalvdel i går, som giver en god chance. VB spilleren regner jo med, at Kahl vil falde bagud og dermed at han har tid til at tage bolden til sig - men nej.

Andersons mål er vel også et eksempel - Polle (de jo ellers er sikringsspiller) vinder bolden i genpresset foran deres målfelt og får bolden flot i bagrum til Bech, der får den videre til MEM, til Beijmo til Anderson (alle spillere, der faktisk er helt oppe i feltet).

AGF tænker fremad lige nu.

Helt enig - vi er langt bedre i den del af spillet for nuværende og fastholder det også igennem meget længere tid. I går satte Tobias Bech i perioder også det første pres på boldholderen - måske har jeg bare ikke bemærket det tidligere men syntes som regel det har været PM. Det kan også være tilfældigheder og mig der ikke har bidt mærke i det tidligere. Det er bare så vigtigt at alle er med, når de går op i presset.

I modsætning til tidligere bliver vi også ved kampen igennem og forfalder ikke til at trække os tilbage. Det kan være på en billig baggrund men jeg syntes tendensen har været i den retning i denne sæson. Det glæder mig utrolig meget, da jeg tidligere har syntes vi kunne spille rigtig flot og komme foran men så trak os tilbage i stedet for at lukke kampen mens vi havde en god periode. Det viser formentlig noget om selvtilliden på holdet pt. - de er et rigtig godt sted og vi må bare krydse fingre for det fortsætter.

Ved ikke lige hvor denne hører til, men..

Jeg sad i går og tænkte på hvor fedt det egnetlig var, at vi sluttede kampen med 10 Danskere på banen! Generelt har vi kun to "ikke Nord Europærere i truppen", og af Nord Europæerne er den ene tysker.. Resten er fra Danmark, Sverige, Norge og Island.

Kan det ikke godt have betydning for sammenholdet, at man er relativt ens mentalt og kultur mæssigt?
- Tænker i øvrigt det stemmer meget godt overens med holdets strategi.

Jeg kan godt lide at det ikke bliver så eksotisk som Vejle, FCM og andre

For mig er det fantastisk - jeg er vild med det💙 Det må være langt nemmere, når størstedelen af spillerne er opvokset med nogenlunde samme baggrund. Der kan selvfølgelig mangle lidt kant fra andre kulturer, for at ruske op i det hele men det har vi i perioder også haft og der bør stadig være plads til det. Som fan tænker jeg også det er bedre ikke at se 11 forskellige nationaliteter på et holdkort - det må i længden være svært at identificere sig som en Dansk klub men et par af dem er måske også mere forretninger end de er Danske klubber.

Helt enig - vi er langt bedre i den del af spillet for nuværende og fastholder det også igennem meget længere tid. I går satte Tobias Bech i perioder også det første pres på boldholderen - måske har jeg bare ikke bemærket det tidligere men syntes som regel det har været PM. Det kan også være tilfældigheder og mig der ikke har bidt mærke i det tidligere. Det er bare så vigtigt at alle er med, når de går op i presset.

I modsætning til tidligere bliver vi også ved kampen igennem og forfalder ikke til at trække os tilbage. Det kan være på en billig baggrund men jeg syntes tendensen har været i den retning i denne sæson. Det glæder mig utrolig meget, da jeg tidligere har syntes vi kunne spille rigtig flot og komme foran men så trak os tilbage i stedet for at lukke kampen mens vi havde en god periode. Det viser formentlig noget om selvtilliden på holdet pt. - de er et rigtig godt sted og vi må bare krydse fingre for det fortsætter.

For mig er det fantastisk - jeg er vild med det💙 Det må være langt nemmere, når størstedelen af spillerne er opvokset med nogenlunde samme baggrund. Der kan selvfølgelig mangle lidt kant fra andre kulturer, for at ruske op i det hele men det har vi i perioder også haft og der bør stadig være plads til det. Som fan tænker jeg også det er bedre ikke at se 11 forskellige nationaliteter på et holdkort - det må i længden være svært at identificere sig som en Dansk klub men et par af dem er måske også mere forretninger end de er Danske klubber.
Jeg var inde på det i en tråd for et halv år siden, eller måske 4-5 måneder siden.

Det er klart, at rammer man en dårlig periode er bundniveauet nok bedre når man har 5-6 kulturbærer i truppen end når der er 18 udlændinge. Eksempelvis blev FCM 7'er en sæson, hvor de havde ligaens næststørste budget, fordi der var for mange der manglede niveau og forståelse for systemet (hader ordet DNA i fodbold). Omvendt kan udenlandske profiler bringet noget x-faktor som man ikke rigtig får i Danmark, de unge danske spillere er så kedeligt skolet, er der ikke er mange kreative kanter o.lign. rundt omkring.

Ligeledes tror jeg vores scouting arbejde blivet lidt lettere, hvis en masse andre klubber henter i Portugal, Ungarn, Rumænien og Brasilien. Det må efterlade et lag af spillere i Skandinavien som vi ikke rigtig havde adgang til før.

Ingen tvivl om at der er lavet nogle gode taktiske greb, men vi er også bare et sted, hvor afgørende profiler rammer topformen samtidig.
Og spiller samme position flere kampe i træk.

Hansen, Dalsgaard, Tingager, Beijmo, Links, Anderson, Madsen, Bech og Mortensen har spillet samme plads, fra start, i alle kampe. Det er nromalt sådan man slutter af. Når truppen og holdet har sat sig, og man er bedst.

Hansen, Dalsgaard, Tingager, Beijmo, Links, Anderson, Madsen, Bech og Mortensen har spillet samme plads, fra start, i alle kampe. Det er nromalt sådan man slutter af. Når truppen og holdet har sat sig, og man er bedst.
Ja, i forhold til mange andre hold i ligaen har vi glæde af vores kontinuitet. Vi har mange spillere, der har spillet sammen i flere år nu.

Det var også interessant i post match interviewet med Hagemi fra Vejle, at han sagde, de viste præcis hvordan AGF ville spille, at de ville spille bredt og at de ville komme til indlæg fra kanterne, og alligevel var det hele tiden som om man var i undertal og at der var en AGF’er mere alle steder på banen, og derfor var det umuligt at dække op for det man viste ville komme.

I kampen inden valgte Jesper Sørensen at stille op i en 3-5-2 opstilling i første halvleg for at neutralisere AGF’s spil

Det tyder på en meget robust og levedygtig spillestil som er vanskelig at gøre noget ved, og hvis man skal prøve på det, så er man nødt til at gå på kompromis med sin egen spillestil.

Det var også interessant i post match interviewet med Hagemi fra Vejle, at han sagde, de viste præcis hvordan AGF ville spille, at de ville spille bredt og at de ville komme til indlæg fra kanterne, og alligevel var det hele tiden som om man var i undertal og at der var en AGF’er mere alle steder på banen, og derfor var det umuligt at dække op for det man viste ville komme.
I støt Mediano spurgte Brückmann Azad Corlu hvorfor Vejle følte sig sådan i undertal. Corlu svarede: På grund af Onugkha. Og så fik Onugkha ellers med grovfilen omkring hans presspil eller mangel på samme i en længere passage, ikke mindst i sammenligning med Patrick Mortensen. Så måske er Onugkha ikke lige den angriber, vi skal gå efter.

ikke mindst i sammenligning med Patrick Mortensen

Jeg ved simpelthen ikke, hvad der er sket med PM i pre-season men der var en sekvens i går efter 5-1, hvor han i et genpres jagter bolden mellem flere afleveringer mellem Vejle spillerne. Der var jeg squ imponeret, det må jeg sige.
Han virker også mere bevægelig og let i sit antrit end i store dele af sidste sæson.

Jeg ved simpelthen ikke, hvad der er sket med PM i pre-season men der var en sekvens i går efter 5-1, hvor han i et genpres jagter bolden mellem flere afleveringer mellem Vejle spillerne. Der var jeg squ imponeret, det må jeg sige.
Han virker også mere bevægelig og let i sit antrit end i store dele af sidste sæson.
Mit gæt er, at han som andre har spillet igennem småskader der burde have været nok til en pause, men som ikke var muligt fordi f.eks Serra var ‘mere skadet’

Dalsgaard ligner faktisk årets røverkøb på tværs af hele ligaen.
Hold fast hvor er han bare stabil.

Det sjove er jo netop - at den handel er indbegrebet af "her og nu"-handel :D

Men det folk helst vil have er en der er ung, og god nok her og nu - og gerne ligakendt.
Når vi dengang snakkede om at ønske os Grot og Londwijk til os fx, så ville det være bedre på sin vis - ift det lidt længere sigte end 1 år frem.

Men at vi står her nu, med et "plug and play"-repareret forsvar med Dalsgaard, som har sat Kahl fri på venstre CB, og Beijmo permanent på højre CB, det er sket fra kamp 1 = plug and play/her og nu.

Og stadig ville vi selvfølgelig hellere købe en Provstgaard/Enggård-type, hvor man føler man både får "her og nu, fremtid og salgspotentiale".
Men nogle gange er det fedt med en spiller, som bare giver den gas fra dag 1, og ser ud til at kunne være skide god for os de næste 2 år (samme periode som Diks var hos os fx)

Det sjove er jo netop - at den handel er indbegrebet af "her og nu"-handel :D

Men det folk helst vil have er en der er ung, og god nok her og nu - og gerne ligakendt.
Når vi dengang snakkede om at ønske os Grot og Londwijk til os fx, så ville det være bedre på sin vis - ift det lidt længere sigte end 1 år frem.

Men at vi står her nu, med et "plug and play"-repareret forsvar med Dalsgaard, som har sat Kahl fri på venstre CB, og Beijmo permanent på højre CB, det er sket fra kamp 1 = plug and play/her og nu.

Og stadig ville vi selvfølgelig hellere købe en Provstgaard/Enggård-type, hvor man føler man både får "her og nu, fremtid og salgspotentiale".
Men nogle gange er det fedt med en spiller, som bare giver den gas fra dag 1, og ser ud til at kunne være skide god for os de næste 2 år (samme periode som Diks var hos os fx)
Det er virkelig super fedt, og han er virkelig undervurderet. Det man skal huske på er, at der ikke findes så mange transferfri typer som ham, en bundrutineret spiller med 26 landskampe for Danmark, og var i sidste sæson anfører for de danske mestre hvor han spillede 32 gældende kampe.

Når den type kommer, så synes jeg det her er beviset på, at man skal tage chancen. Også med en type som Jens Jønsson, også selvom han er 33 år når han engang skal hjemover.

Det er virkelig super fedt, og han er virkelig undervurderet. Det man skal huske på er, at der ikke findes så mange transferfri typer som ham, en bundrutineret spiller med 26 landskampe for Danmark, og var i sidste sæson anfører for de danske mestre hvor han spillede 32 gældende kampe.

Når den type kommer, så synes jeg det her er beviset på, at man skal tage chancen. Også med en type som Jens Jønsson, også selvom han er 33 år når han engang skal hjemover.

Havde han spillet i AGF før (i en årrække) - så ville man også snakke om at han skulle hjem, og være med på rejsen ja.
Sikke en kvalitet han kommer ind med. Sikke en hovedpine Uwe får, hvis Mølgaard kommer tilbage med samme kvalitet som før skaden - og der skal vælges.
Når Kahl præsterer som han gør i modsatte side som CB, så kan man ikke engang forsvare at sende nogen af dem derover.

Så fik jeg hørt (Støt) Medianos podcast om Vejle-kampen.

Den kom, interessant nok, mest til at handle om AGFs holds fremtidsperspektiver, takket være nogle skarpe betragtninger fra Azad Corlu. I stikord:

- Der er brug for 2-3 forstærkninger der kan gå ind og udfordre start-11. Nogle er måske i truppen allerede.
- På en powerranking lige nu er AGF nr. 1
- MEM og Links er i top-5 over ligaens bedste spillere lige nu.
- Største risiko er, at Rösler sadler om igen. Corlu mener ikke at AGF bør skifte spillestil, selvom 3 profiler bliver skadet. Brandhof kan godt erstatte NP. AJ kan godt erstatte Dalsgaard og selv med Links ude, skal man bare fortsætte spillestilen med Kahl på pladsen.
- AGF-Vejle var kampen med størst xG i sæsonen til et hold (2,96). AGF-FCM var nr. 3 (2,76 til AGF)
- På AGFs nuværende hold er der en række spillere som står på listen over AGF-spillere med flest superligakampe for klubben, historisk. PM (4), Tingager (13), NP (16). Og generelt er der rigtig mange superligakampe i holdet. Den slags giver et højt bundniveau.
- PM scorer igen, fordi holdets wingbacks fungerer.
- Rösler har en hård retorik under kampene, men det kan han kun fordi der er en anden tone under træningen. Ellers ville holdet ikke kunne have lavet det comeback i ligaen efter pokalfinalen. Han har spillerne med sig. Rygter siger dog at han kan være meget hård i retorikken overfor især nogle af de unge. Men igen vejet op af noget mildere. Man kan ikke skælde ud hele tiden. Så virker det ikke.
- De to gamle, PM og Dalsgaard er enormt vigtige i AGFs presspil. Corlu er især meget imponeret over antallet af PMs højintense løb i presset. Men tilføjer, at han jo ikke er en man skal spille i dybden.
- Der kom en sammenligning med Onougha, som SLET ikke deltog i noget pres/arbejde for Vejle-holdet og faktisk var deres største hæmsko i kampen. Selvom man selvfølgelig skal indregne den farlighed han altid har.
- Der kom et svært spørgsmål om, hvad AGF vil gøre, hvis FCM eller FCK kommer med et tilbud på Links, som sprænger skalaen for interne handler i superligaen (+27 mio). Men ikke rigtig noget svar, andet at det må være fristende at sælge så. Men for FCK, der spiller 4-backkæde er det nok mindre relevant.

Latest posts

Back