New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 50K
Taktisk analyse tråd
Det var en fin, omend kort gennemgang af det "nye AGF" som Sørensen lavede. Jeg kunne godt tænke mig Uwe som gæst i Medianos "taktikværksted", hvilket AGF er den eneste Superligaklub der endnu ikke have været i. Men jeg synes nu den egentlig genistreg er til at gå over til to angribere, frem for PM alene i front med Bech som fløj. Det gør alle spillere lige fra wingbacks, til midbanespillerne og angriberne bedre. Ingen er isoleret i front og vi er meget bedre i presset. Bechs talent kommer virkelig til syne i den nye opstilling hvor han ikke er "fanget" ude på fløjen, for han er ikke en hurtig dribler i en-mod-en som Anderson. Skal man spille med wingbacks, så skal man i mine øjne også spille med to angribere. Det giver ingen mening med wingbacks og fløje. Det er jeg super glad for at Uwe har ændret. Med mere i kvalitet i dybden vil Uwe også få flere strenge at spille på i løbet af kampene.

Det var en fin, omend kort gennemgang af det "nye AGF" som Sørensen lavede. Jeg kunne godt tænke mig Uwe som gæst i Medianos "taktikværksted", hvilket AGF er den eneste Superligaklub der endnu ikke have været i. Men jeg synes nu den egentlig genistreg er til at gå over til to angribere, frem for PM alene i front med Bech som fløj. Det gør alle spillere lige fra wingbacks, til midbanespillerne og angriberne bedre. Ingen er isoleret i front og vi er meget bedre i presset. Bechs talent kommer virkelig til syne i den nye opstilling hvor han ikke er "fanget" ude på fløjen, for han er ikke en hurtig dribler i en-mod-en som Anderson. Skal man spille med wingbacks, så skal man i mine øjne også spille med to angribere. Det giver ingen mening med wingbacks og fløje. Det er jeg super glad for at Uwe har ændret. Med mere i kvalitet i dybden vil Uwe også få flere strenge at spille på i løbet af kampene.
Lyder spændende, må hjem og se det.

Har ikke hørt Mediano i 100 år. Det må være podcasten på aftenens løbeutr, når ungerne sover.

I det nyeste afsnit af Mediano kalder de agf det pt bedst trænede hold i superligaen. De er vilde med agf og det nye udtryk😀

Det er jeg også - det var lige det jeg savnede sidste år. Kunne vi dog bare have spillet i samme stil i pokalfinalen.

Hørte afsnittet på vej hjem og delen om AGF. Det var interessante betragtninger.

Der var også lidt om PM. Han var skiftet ud, da Diks lavede ballonbolden som Tingager mistimede på. Hans afløser fik ikke sat presset ordentligt selvom han fik en besked fra en medspiller. Der er PM rigtig god til at sætte presset rigtigt og havde formentlig gjort det i denne situation.
Til gengæld mente Sune (?) også at vi havde ændret lidt på spillestilen og formentlig pga. PM var blevet ældre. Knap så hurtig og knap så dygtig mod de bedste forsvarere i Superligaen men stadig dygtig nok når vi spillede mod Sønderjyske. Men vi spiller ikke så mange lange bolde længere og af naturlige årsager er modstanderne ikke bange for PM i hurtige løb.

Mediano preview havde i går Jonas Schwartz med.
Han havde den pointe, at han godt kunne tænke sig at se Anderson spille som 6'er.
Blandt andet ud fra den præmis, at han har hårdheden og spilforståelsen til at kunne gøre det, og at ex. MEM har spilintelligensen til at gå ned og gardere, når Anderson som 6'er ville gå med frem.

Egentlig en interessant tanke.

Han havde den pointe, at han godt kunne tænke sig at se Anderson spille som 6'er.
Blandt andet ud fra den præmis, at han har hårdheden og spilforståelsen til at kunne gøre det, og at ex. MEM har spilintelligensen til at gå ned og gardere, når Anderson som 6'er ville gå med frem.

Bestemt interessant, jeg tror dog at både Anderson og Mads Emil er bedre i systemer med to 6'ere. Som f.eks. FCK sikkert vil spille, med Falk og Delaney og så Mattson foran.

Jeg tror begge spillere, MA og MEM, vil være for lette at lokke væk fra den rigtige position i rest forsvaret grundet deres store motor og lyst til at være på bolden. Indéen er ikke helt skæv, bestemt, men som alene 6'er tror jeg han mangler disciplin. Lige pt forsvarer vi med tre midtbanespillere på linje, så der skulle ændre lidt i systemet hvis han skulle spille derinde.

Jeg synes Andersons primære spidskompetence er udfordringer samt at sætte fart med bolden ved fødderne. Det kan jeg simpelt hen ikke se, at man får sat på spil ved at spille ham som 6'er.

Det kommer vel an på, hvad en træner vil bruge 6eren til. Hvis Uwe eksempelvis gerne vil have en mere offensiv 6er, er det guld værd, at vedkommende kan drive bolden fremad og eftersom NP i mange kampe har stået meget højt oppe, tror jeg, det er en force, vi kommer til at se 6er have.
Til gengæld skal MA lægge driblingerne på hylden, det går ikke på den position.

Rodri fra City som vel nok er verdens bedste 6er, har netop som en af sine forcer at kunne drive bolden fremad og nej jeg sammenligner naturligvis ikke MA med Rodri men bare for at pointere det ikke er en spild egenskab at have som 6er i moderne fodbold.

Når det er sagt, er jeg ikke sikker på, det er den position, vi får bedst gavn af MA og en omskoling vil alt andet lige også kræve, han selv er med på det.

Jeg har ikke hørt den podcast, men argumentet for at flytte Anderson længere tilbage må vel være, at det offensive output der kommer fra ham, eksempelvis en sæson som sidste år, er for lidt til at han kan spille en af de 4 forreste positioner. Altså at få spillere endnu der er mere kampafgørende end ham.

Derfor var min første tanke også, at han skulle spille med en dobbelt pivot, f.eks med Mads Emil, så en af dem kunne lave 8’er løb, blot længere ude fra.

Jeg er personlig mest tilhænger af de 6’ere der er bedst alene. Altså del der suger en masse pres til sig, og distribuere boldene

Endnu en spiller som roser den mere offensive tilgang.
Siger det gerne igen men jeg forstår simpelthen ikke defensive trænere. Offensiv fodbold er sjovere at se på, det er sjovere for spillerne - jeg vil vove den påstand, det også er sjovere for forsvarsspillerne især fordi de også i moderne fodbold skal være gode boldspillere og gå med frem - det øger sandsynligheden for salg og min påstand det giver bedre resultater på den lange bane.

Hørte medianos optakt i går. Jonas Schwarz får sagt lidt af hvert. Han får bl.a. udlagt Uwes (ifølge mediano) lidt medienærige stil som et udslag af en indgroet DDR-paranoia, hvor Stasi altid lurer i baggrunden...

Nå, men Medianos udsendelser er nu som regel på et ret højt niveau. Når Corlu taler har man fornemmelsen af at være 'indenfor' i det fodboldfaglige miljø, og det er fedt. Ift. Anderson synes jeg dog, at deres snak om at finde ham en ny plads (6'er, wingback) bygger meget på sidste sæsons position og præstationer og dermed overser (i ordets oprindelige betydning...), at han i denne sæson (1) spiller en ny position som 8'er i højre side og (2) i 3 kampe allerede har lavet 2 oplæg og derudover skabt flere andre store chancer.

Jeg håber virkelig, at han er her endnu efter 1.9. Han er, som jeg ser det, en meget vigtig brik i det nuværende system. Som den 8'er der, udover at være en super pres-spiller, kan true med fart og driblinger. Med to angribere foran ham er holdet heller ikke helt så afhængige af hans målfarlighed.

/W

Endnu en spiller som roser den mere offensive tilgang.
Siger det gerne igen men jeg forstår simpelthen ikke defensive trænere. Offensiv fodbold er sjovere at se på, det er sjovere for spillerne - jeg vil vove den påstand, det også er sjovere for forsvarsspillerne især fordi de også i moderne fodbold skal være gode boldspillere og gå med frem - det øger sandsynligheden for salg og min påstand det giver bedre resultater på den lange bane.

Det har vi to længe været enige om. Det er langt sjovere for publikum, spillere, trænere mv.

Eneste uheldige med den slags, er at spillerne viser så gode takter at de risikerer at blive solgt. Det kan man godt frygte med en Tobias Bech som er startet stærkt ;)

Jeg var dog nødt til at læse deres formulering flere gange - i første omgang gav den ikke mening for mig:unsure:

Syv gange gjorde han det i 32 kampe sidste sæson. Blot tre kampe inde i den nye sæson har han gjort det lige så mange gange.

Hørte medianos optakt i går. Jonas Schwarz får sagt lidt af hvert. Han får bl.a. udlagt Uwes (ifølge mediano) lidt medienærige stil som et udslag af en indgroet DDR-paranoia, hvor Stasi altid lurer i baggrunden...

Nå, men Medianos udsendelser er nu som regel på et ret højt niveau. Når Corlu taler har man fornemmelsen af at være 'indenfor' i det fodboldfaglige miljø, og det er fedt. Ift. Anderson synes jeg dog, at deres snak om at finde ham en ny plads (6'er, wingback) bygger meget på sidste sæsons position og præstationer og dermed overser (i ordets oprindelige betydning...), at han i denne sæson (1) spiller en ny position som 8'er i højre side og (2) i 3 kampe allerede har lavet 2 oplæg og derudover skabt flere andre store chancer.

Jeg håber virkelig, at han er her endnu efter 1.9. Han er, som jeg ser det, en meget vigtig brik i det nuværende system. Som den 8'er der, udover at være en super pres-spiller, kan true med fart og driblinger. Med to angribere foran ham er holdet heller ikke helt så afhængige af hans målfarlighed.

/W
Jeg har ikke hørt Mediano siden før sommerferien, men jeg er enig i at Corlu og Monnerup er virkelig dygtige, omend de ofte taler spillere op på niveauer de ikke har, samt aldrig taler dårligt om trænere. Andre i Mediano er knap så gode formidlere, ingen nævnt ingen glemt.

Jeg synes Michael Anderson er klart bedst centralt, hvor hans 8'er løb kan komme til sin ret, jeg synes højre side er bedst til ham, da han så ikke søger så meget ind i banen, og skyder ude fra (som sjældent bliver til noget), samtidig med han mere naturligt deltager i realtionen med en højre back.

Som jeg skrev tidligere, så må snakken om at skifte plads udelukkende været baseret på, at man så kan få en anden spiller ind der giver et bedre output målt på mål og assist. Jeg synes dog det er forkert at måle udelukkende på dét, han betyder så meget mere og det er oftest efter nogle af hans aktioner, at andre spillere er i 1:1 situationer o.lign

Jeg synes dog også, at kalde oplægget til Tobias Bech 2-0 mål, fra 25 meter, en assist er er stramme den defination lidt.

@Thomas K

Lyder til at vi er enige mht. Anderson. Rigtigt nok er assist til Bech een af de tynde, men dem må man også tælle med, når du andre, hvor oplæggeren gør alt rigtigt, men afslutteren brænder, ikke tælles med. I øvrigt er sekvensen lige forud ret spøjs - hvor Anderson tager en (som jeg så det) virkelig dårlig beslutning med at stoppe op og ender med at tabe bolden, men generobrer i et godt genpres og skubber videre til Bech.

/W

@Thomas K

Lyder til at vi er enige mht. Anderson. Rigtigt nok er assist til Bech een af de tynde, men dem må man også tælle med, når du andre, hvor oplæggeren gør alt rigtigt, men afslutteren brænder, ikke tælles med. I øvrigt er sekvensen lige forud ret spøjs - hvor Anderson tager en (som jeg så det) virkelig dårlig beslutning med at stoppe op og ender med at tabe bolden, men generobrer i et godt genpres og skubber videre til Bech.

/W
Ja, det er en assist, men det viser jo meget godt hvad dén statistik også "mangler" hans xA på den aflevering var vel 0,01

Hans genpres fra 8'eren er lige præcis hvorfor jeg er vild med ham derinde

Det er lidt sjovt når han ævler løs om ting han har fået at vide i fortrolighed af trænerne. Jeg kan sgu godt forstå at Uwe ikke gider orientere Viasat om taktiske detaljer.

Det er lidt sjovt når han ævler løs om ting han har fået at vide i fortrolighed af trænerne. Jeg kan sgu godt forstå at Uwe ikke gider orientere Viasat om taktiske detaljer.
Er det ikke ligeså meget en kulturel ting. I Danmark vil man gerne forklare sig, ligesom mange mennesker f.eks. journalister, forventer at få adgang til information.

Langt de fleste af AGFs træninger er ikke lukket, hvis han vil vide noget om spillestil og spillerne, så kan han vel trille på Fredensvang.

Latest posts

Back